Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)


مهاجرت و پناهندگى سياسى
سؤال1384: پناهندگى سياسى به کشورهاى خارجى چه حکمى دارد؟ آيا جعل داستان غيرواقعى براى دستيابى به پناهندگى سياسى، جايز است؟

جواب: پناهندگى سياسى به دولت غير مسلمان تا زمانى که مفسده‏اى بر آن مترتّب نشود، فى‏نفسه اشکال ندارد. ولى براى دستيابى به آن، توسل به دروغ و جعل چيزى که واقعيت ندارد، جايز نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سؤال1385: آيا براى يک شخص مسلمان مهاجرت به کشورهاى غير اسلامى جايز است؟

جواب: اگر خوف انحراف از دين وجود نداشته باشد اين کار اشکال ندارد و واجب است در آنجا بعد از رعايت احتياط و مواظبت نسبت به دين ومذهب به مقدارى که توانايى دارد مبادرت به دفاع از اسلام و مسلمين نمايد.

سؤال1386: آيا مهاجرت به سرزمين اسلام بر زنانى که در سرزمين کفر اسلام آورده‏اند، به دليل اينکه بر اثر خُوف از خانواده و جامعه نمى‏توانند اسلام خود را آشکار کنند، واجب است؟

جواب: در صورتى که مهاجرت به سرزمين اسلام براى آنان حَرَج داشته باشد واجب نيست، ولى واجب است تا حد امکان نسبت به نماز و روزه و ساير واجبات مراقبت نمايند.

سؤال1387: زندگى در کشورى که اسباب معصيت مانند برهنگى و گوش‌دادن به نوارهاى مبتذل موسيقى و غيره در آن فراهم است، چه حکمى دارد؟ کسى که در آنجا تازه به سن تکليف رسيده چه حکمى دارد؟

جواب: اقامت و زندگى آنها، فى‏نفسه اشکال ندارد، ولى بايد از امورى که از نظر شرعى بر او حرام هستند اجتناب کند و اگر نمى‏تواند بايد به کشورهاى اسلامى مسافرت نمايد

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام مهاجرت پناهندگی سیاسی فتوا آیت الله خامنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۱۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر چهارشنبه در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور گفت: خداوند قرآن کریم را به گستره فراگیر همه زمان‌ها تا روز قیامت نازل کرده و امام هادی علیه السلام نیز در این خصوص فرمودند تازگی و طراوت قرآن کریم به دلیل آن است که خداوند این کتاب را تنها برای زمان و مردم خاصی نازل نکرده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: باید از تمام افرادی که در برپایی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه ای تلاش کردند قدردانی کرد و امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشتند که باید در قرآن تامل و تدبیر کرد که در این صورت کلام وحی در انسان نفوذ کرده و اثر بخش خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف رویکرد قرآنی دارند که البته این امر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی متفاوت بوده و تفسیر آیات بر اساس شرایط هر دوره بوده است.

وی تاکید کرد: شیوه تفسیری آیت الله خامنه ای اجتهادی و قرآن به قرآن و مبتنی بر روایات و خرد و عقل است که برخی پژوهشگران نکات ظریفی در خصوص روش تفسیری رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تدبیر و تامل در کلام وحی پیش از تلاوت آن دارای اهمیت است که در این راستا توجه به محکمات در کنار مشابهات باید مورد توجه کرد.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: تفسیر قرآن کریم باید به نحوی باشد تا همگان آن را فهم و درک کنند و باید موضوعات مختلف اجتماعی مورد توجه باشد و صرفاً به احکام پرداخته نشود و رویکرد هدایتی و تربیتی در این عرصه مورد توجه باشد.

امام جمعه قم با بیان اینکه قرآن نسخه شفابخشی برای بشریت است افزود: تامل در قرآن کریم موجب خواهد شد زنگار از دل انسان برداشته شود و بستر لازم برای هدایت انسان فراهم گردد که در این صورت آدمی مشمول رحمت الهی نیز خواهد شد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است و در هر بیان ایشان از معارف قرآنی نشانه‌های دیده می‌شود.

کد خبر 6094253

دیگر خبرها

  • آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • عکسی از سید حسن خمینی در حال عیادت از یک مرجع تقلید
  • کاشت بیش از ۳ هزار درختچه در بلوار آیت الله خامنه‌ای قزوین
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • روایتی اجمالی از زندگینامه، تحصیلات و خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی
  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی