Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ یکی از عبارات و جملات مکرری که مسئولان در هنگام تحریم بیان می‌کنند این است که می‌توان تحریم‌ها را به یک فرصت تبدیل کرد. حال سؤال این است چه بایدها و نبایدهایی تهدیدی به نام تحریم را به فرصت تبدیل می‌کنند؟ در واقع، مسئولان در شرایط تحریم باید چه تصمیماتی بگیرند یا نگیرند و چه اقداماتی انجام بدهند یا ندهند تا تحریم‌ها فارغ از شعار به یک فرصت تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه چهل ساله ایران در مقابله با تحریم و فشار/ بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم نیست

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارمی و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ظرفیت‌های موجود در کشور برای تبدیل تهدیدات تحریم به فرصت گفت: در ارتباط با شرایط موجود ایران یک تجربه نزدیک به چهل ساله در بحث تحریم‌ها دارد و می‌داند در مقابل این فشارها چه اقداماتی انجام دهد. چنانکه دیدیم تحریم‌های امریکا اعمال شد و یکماه هم از زمان آن گذشته اما اصلا تصور و انتظاراتی که امریکایی‌ها و متحدانش از تبعات آن برای ایران داشتند، اتفاق نیفتاد و حتی شاهد روند نزولی قیمت ارز هستیم.

وی افزود: این نشان می‌دهد که دولت و مجموعه نظام برای تثبیت شرایط و به حداقل رساندن آسیب‌های تحریم برنامه‌ریزی کرده‌اند. منتهی واقعیت این است خیلی از مشکلاتی که امروز کشور با آن مواجه است ناشی از تحریم‌ها نیست و حل آن نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی داخلی است. عامل اصلی که به این وضعیت دامن زده ناکارآمدی در برخی حوزه‌هاست. به عبارتی شفافیت در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی کمرنگ است و فساد در برخی بخش‌های اقتصادی افزایش پیدا کرده و اگر دولت و نظام شفاف‌سازی و مبارزه با فساد را به شکلی جدی پیگیری کنند به مرور اعتماد عمومی برمی‌گردد و امید در مردم افزایش پیدا می‌کند و روندها تغییر پیدا می‌کند.

ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی در شرایط تحریم

کریمی تأکید کرد: بخشی از این کار مربوط به حاکمیت است که باید گام‌های جدی و اساسی در این مسیر بردارد و بخش دیگر هم مربوط به مردم است؛ مردم در اثر فضای مبهمی که در قالب فشار و تبلیغات رسانه‌ای و روانی ترسیم می‌شود، نگرانی‌های پیدا کرده‌اند، اما اگر نظام و دولت کارآمدی، شفافیت و مبارزه با فساد را در اولویت اصلی قرار دهند هم می‌توان نگرانی‌های مردم را کاهش داد و هم تحریم‌ها را به فرصت بدل ساخت.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در خیلی از حوزه‌ها هزینه‌های سیستم دولتی بسیار بالاست و در شرایط تحریم می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد و توانمندی بخش خصوصی را با سپردن کارها به دست آنان افزایش داد. با وجود آنکه در طی سال‌های 94 تا 96 بخشی از تحریم‌ها لغو شد و فرصت خوبی برای تعامل با محیط بین‌المللی در عرصه‌های بانکی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به وجود آمد اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشد. چون بسترهای لازم به لحاظ ظرفیت‌سازی در کشور فراهم نشده بود. در یک مقطع زمانی طولانی تعاملات کشور با محیط بین‌المللی کاهش یافته بود و لذا ظرفیت لازم برای بهره‌گیری از فرصت‌های بین‌المللی از دست رفته بود.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه در زمینه تعاملات بانکی علیرغم اینکه خیلی از تحریم‌ها در طی این دو سال لغو شد به دلیل آینکه افراد حرفه‌ای در کار نداشتیم و به شیوه‌های کار با سیستم بانکی بین‌المللی به طور دقیقی آشنا نبودیم، نتوانستیم به خوبی از فرصت لغو تحریم‌ها استفاده کنیم و الان هم  مجدداً با اعمال تحریم‌ها مواجه شده‌ایم. این نشان می‌دهد که ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای نیاز دارد که تعاملات خود را با محیط بین‌المللی تقویت کند و به لحاظ نیروی انسانی ظرفیت‌سازی لازم را انجام دهد تا با آمادگی وارد دوران پساتحریم شود.

کریمی با بیان اینکه دوران بحرانی دوران گذار است و روزی افول پیدا می‌کند، گفت: بحران نمی‌تواند به طور مستمر ادامه داشته باشد، لذا زمانی که دوران افول بحران فرا می‌رسد باید بتوان نهایت بهره‌برداری را در عرصه بین‌المللی انجام داد. بنابراین اگر بسترهای لازم برای اعتمادسازی، شفافیت و کارآمدی فراهم شود به سرعت می‌توان این وضعیت ایجاد شده را به فرصت تبدیل کرد و با مبنا قراردادن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مسائل و مشکلات داخلی را حل کرد و تلاش‌های امریکا برای فروپاشی نظام و جامعه ایران را خنثی کرد.

کارآمدی مهم‌تر از کاهش هزینه‌هاست/ همه نهادها و سازمان‌ها به سمت شفافیت حرکت کنند

کریمی درباره نقش مهم‌تر نحوه مواجهه مسئولان با تحریم و تأثیر آن در جلب همراهی و حمایت مردم یا عکس آن گفت: به اعتقاد من در سیستم دولتی کشور به این سمت حرکت شده که مردم این تفاوت تصمیمات و رفتار مسئولان را در شرایط تحریم با قبل از آن احساس کنند. دولت بودجه سال آینده را با افزایشی حدود 6 تا 10درصدی می‌بندد و این به خوبی نشان‌دهنده آن است که دولت در حال کوچک کردن خود و آماده شدن برای شرایط تحریمی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ابراز کرد: اما کارآمدی با هزینه تفاوت دارد. امروز برداشت عمومی حکایت از ناکارآمدی در خیلی از حوزه‌های اداری، اقتصادی و اجتماعی دارد که باید اصلاح شود. بخشی از این به قوه قضائیه برمی‌گردد که مبارزه با مفاسد اقتصادی و مالی را با جدیت پیگیری کند. فساد سازمان‌یافته یکی از چالش‌های اصلی پیش روی کارآمدی است. نکته مهم دیگر توجه به مقوله شفافیت است. برخی از بخش‌های حاکمیتی باید شفافیت بیشتری از خودشان نشان دهند. در فضای مبهم ایجاد شده، افکار عمومی برخی نهادها و سازمان‌ها را تافته جدا بافته تلقی می‌کنند که در منظر عمومی چندان پاسخگو نیستند.

کریمی اظهار کرد: این مسئله باید مورد توجه این بخش‌ها قرار گرفته و به سمت ارائه بیلان کار و دادن مالیات حرکت کنند و به نوعی این اعتمادسازی از سوی همه ارکان نظام، اعم از سه قوه، صورت بگیرد تا جریان سرمایه اجتماعی و اعتماد به نظام در شرایط تحریم و بحرانی که احتمالا در ماه‌های آینده تشدید می‌شود، بازیابی شود و در جهت همراهی با دولت و نظام در مقابل جنگ روانی و اقتصادی امریکا به کار گیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: تحریم شفافیت کارامدی مبارزه با فساد غلامرضا کریمی جنگ روانی جنگ اقتصادی اعتماد عمومی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۲۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمزه کازرونی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت پتروشیمی درباره فعالیت این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری سازی کنیم.

کازرونی اضافه کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری های توسعه یافته در این شرکت دانش بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آن‌ها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جزو محصولات تحریمی است.

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جزو فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست‌ ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • لزوم مبارزه با آفات مگس مدیترانه در باغات مازندران
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • هشدار درباره تردد غیر ضروری در محور‌های خوزستان
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • لبه تیغ
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه