Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - ميزگردي با عنوان« بررسي ظرفيت‌هاي گردشگري مهريز » با حضور جمعي از کارشناسان در خانه تاريخي اخوان مرکز اين شهرستان برگزار و بر معرفي اين صنعت با انجام کار هاي فرهنگي، تبليغي و رسانه اي تاکيد شد.

به گزارش ايرنا، شرکت کنندگان در اين ميزگرد با اشاره به اهميت و نقش اين صنعت در جذب گردشگران داخلي و خارجي و نقش آن در ايجاد اشتغال و معرفي ظرفيت هاي منطقه، بر همکاري دستگاه هاي اجرايي و مشارکت بخش خصوصي تاکيد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنين، بهره گيري مناسب از فضاي مجازي، انجام برنامه هاي فرهنگي و رسانه اي و برگزاري جشنواره ها بر اساس آداب و رسوم مردم و رعايت شئون ديني و فرهنگي مورد تاکيد قرار گرفت.
**محور سند توسعه مهريز گردشگري است
معاون فرمانداري مهريز در اين نشست مي گويد: با توجه به ظرفيت هاي خوب گردشگري که در شهرستان وجود دارد، محور اصلي سند توسعه منطقه بر اساس امور گردشگري تعريف و تدوين شد که در مراحل پاياني کار قرار داريم.
محمد زارع با اشاره به اينکه قابليت هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي زيادي در شهرستان وجود دارد و هنوز بخشي از آنها شناسايي نشد، ابراز اميدواري کرد: با اجراي سند توسعه و صنعت گردشگري ايجاد تحول در اشتغال و پيشرفت منطقه حاصل شود.
اين مسئول اظهار داشت: براي توفيق اولين گام اين است، مردم به اين باور برسند، صنعت گردشگري مي تواند عامل خوبي براي توسعه شهرشان باشد .
زارع مي گويد: سال هاي اخير دولت تدبير و اميد براي گسترش صنعت گردشگري توجه خاصي دارد و در اين راستا کارهاي مناسبي انجام شد، بايد از اين فرصت در منطقه استفاده کرد.
به گفته معاون فرمانداري مهريز، توجه به گردشگري روستايي با پرداخت تسهيلات در قالب توسعه پايدار روستايي برنامه هاي خوبي است که بايد از آن براي گسترش اين صنعت استفاده کرد.
زارع به اهميت فراهم کردن زير ساخت هاي لازم براي جذب گردشگران مثل ايجاد بوم گردي ها، هتل ها و ساير اقامتگاه هاي مناسب اشاره کرد و از بخش خصوصي براي ورود به اين عرصه دعوت به همکاري کرد.
** مهريز 100 اثر ملي و 2 اثر جهاني دارد
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهريز در اين ميزگرد اظهار داشت: از 600 اثر تاريخي، فرهنگي و طبيعي شناسايي شده شهرستان تاکنون 100 اثر در فهرست آثار ملي و 2 اثر شامل باغ ايراني پهلوانپور و قنات حسن آباد دهنو و مشير در فهرست آثار جهاني ثبت شد.
الهام جلوداري افزود: علاوه بر آثار تاريخي و فرهنگي تاکنون سه رشته صنايع دستي شامل چاقوسازي، سنگ تراشي و « ترکه بافي» هم در فهرست آثار ملي ثبت است.
وي به ظرفيت هاي گردشگري در روستاهاي منطقه اشاره کرد و يادآور شد: هم اکنون روستاهاي ارنان و سريزد به عنوان مناطق نمونه گردشگري و روستاهاي هرفته، مدوار ، منشاد و بنادک سادات جزو روستاهاي هدف گردشگري انتخاب شدند.
اين مسئول تصريح کرد: در سال 1396 حدود 30 هزار گردشگر داخلي و خارجي از آثار و ابنيه تاريخي و فرهنگي بازديد کردند که نشان دهنده ظرفيت هاي خوبي است، بايد بيش از گذشته از آن در راستاي معرفي منطقه و توسعه اشتغال بهره گرفت .
خانم جلوداري به توجه دولت به ظرفيت هاي گردشگري مهريز در سال هاي اخير اشاره کرد و نمونه بارز آن را حمايت در ايجاد اقامتگاه هاي بوم گردي در شهر و روستاهاي بخش مرکزي ذکر کرد.
به گفته وي هم اکنون 11 بوم گردي در شهر و روستاهاي منطقه نسبت به پذيرش و اسکان گردشگران داخلي و خارجي فعاليت دارد و هشت مورد ديگر هم در دست اقدام است .
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهريز همچنين به انجام فعاليت هاي فرهنگي و اطلاع رساني براي معرفي ظرفيت هاي صنعت گردشگري اشاره کرد و همکاري بيشتر رسانه ها را در اين ارتباط خواستار شد.
به گفته جلوداري، بخش خصوصي و علاقه مندان مي توانند با توجه به ظرفيت هاي خوبي که در گردشگري وجود دارد براي احيا آثار در کنار فعاليت هاي دولت براي ايجاد برخي زيرساخت ها به خصوص هتل اقدام کنند.
** ناشناخته بودن ظرفيت هاي گردشگري مهريز
عضو شوراي اسلامي شهر مهريز هم اظهار داشت: با وجود فعاليت هاي رسانه اي و تبليغاتي که سال هاي اخير توسط مسئولان مرتبط براي معرفي گردشگري انجام شد، اين اقدامات به هيچ وجه کافي نيست، در اين ارتباط بايد بهتر و بيشتر تلاش کنيم.
عليرضا ابويي افزود: استفاده صحيح از فضاي مجازي، تهيه و چاپ کتاب و برخي نوشته هاي مناسب و برگزاري جلسه هاي فرهنگي با حضور کارشناسان و انجام جشنواره هاي فرهنگي نقش مهمي در معرفي ظرفيت هاي منطقه خواهد داشت.
وي تصريح کرد: ايجاد اقامتگاه هاي بوم گردي، هتل ها و ساير زير ساخت ها براي جذب گردشگران براي تامين رفاه و آسايش آنها با در نظر داشتن شرايط فرهنگي به معرفي ظرفيت هاي منطقه کمک مي کند.
شهردار سابق مهريز مي گويد: همکاري بين بخشي و بهره گيري از ظرفيت هاي بخش خصوصي و علاقه مندان در کنار برنامه هايي که دولت انجام مي دهد در تسريع به اهداف صنعت گردشگري موثر است.
** لزوم انجام فعاليت هاي پژوهشي در حوزه گردشگري
همچنين مدير پايگاه باغ جهاني پهلوانپور و شهرتاريخي مهريز مي گويد: اين شهرستان به خاطر ظرفيت هاي خوب گردشگري که در استان وجود دارد از سال هاي گذشته فعاليت هاي خوبي در بخش پژوهشي و تحقيقاتي آن انجام شده است.
علي اصفر صمدياني افزود: پايگاه پژوهشي بر اساس اهداف و برنامه هاي خود با بهره گيري از افراد صاحب نظر و مطالعات عميق براي معرفي ظرفيت هاي گردشگري منطقه به نقش آفريني مشغول است.
وي با اشاره به اينکه علاقه مندان مي توانند با پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي همکاري کنند به اهميت انجام فعاليت هاي تحقيقاتي، فرهنگي و رسانه ي براي تبيين ظرفيت هاي گردشگري تاکيد کرد.
رئيس سابق اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهريز ادامه داد: با توجه به وجود 2 اثر جهاني و 100 اثر تاريخي و فرهنگي ملي ثبت شده مهريز، بايد از آن در سند توسعه براي اشتغال بهره گرفت.
صمدياني خاطر نشان کرد: ايجاد زير ساخت ها با مشارک بخش خصوصي و حمايتي که دولت انجام مي دهد، در معرفي هرچه بيشتر صنعت گردشگري منطقه و تحقق اهداف موثر است و بايد پيگيري شود.
**ضرورت ايجاد زيرساخت ها و جذب گردشگر
همچنين يکي از فعالان امور گردشگري بخش خصوصي بيان داشت: براي جذب بيشتر گردشگران داخلي و خارجي علاوه بر فعاليت هاي فرهنگي و رسانه اي بايد زير ساخت هاي مناسب به خصوص براي اقامت آنها فراهم شود.
محمود بهاري افزود: تاکنون کارهايي در ايجاد اقامتگاه هاي بوم گردي در شهر و برخي مناطق روستايي انجام ولي کافي نيست و بايد بيشتر اقدام شود.
وي ادامه داد: همکاري اداره ها و نهادها با بخش خصوصي و سرمايه گذاران و حمايت مادي و معنوي از آنها از جمله مواردي است که هرچند الان انجام مي شود ولي بايد افزايش يابد تا شاهد مشارکت بيشتر علاقه مندان در اين بخش باشيم.
راهنماي گردشگري مهريز تصريح کرد: باغ جهاني پهلوانپور از طرفيت هاي خوبي براي حضور گردشگران برخوردار است، بايد در اين مجموعه تاريخي و فرهنگي فعاليت هاي بهتري انجام شود.
بهاري مي گويد: انجام امور تبليغي با استفاده از فضاي مجازي و تمام امکانات رسانه اي منطقه نقش موثري در معرفي ظرفيت ها و جذب گردشگران دارد و موجب توسعه شهرستان مي شود.
اسناد مکتوب، شکل‌گيري مهريز را به مهرنگار دختر انوشيروان ساساني منسوب مي‌دانند و در روزگاران پيشين مهرگرد و سپس مهريجرد ناميده شد.
محدوده جغرافياي تاريخي مهريز را مي‌توان يکي از کهن‌ترين محل استقرار سکونتگاه‌هاي منطقه مرکزي ايران بيان کرد.
سنگ‌نگاره‌هاي پهنه کوه ارنان مربوط به دوران پيش‌ازتاريخ، يافتن خشت‌هايي از دوران مادها در سکونتگاه اشکاني غربال بيز، آثار يک دخمه بسيار کهن در پلنگ کوه نزديک مهريز که گوياي سکونت زرتشتيان در سده‌هاي بعد از اسلام در آنجاست.
همچنين نشانه‌هاي سکونت در روزگار کهن به‌ويژه دوران پيش از اسلام در محدوده شهر باستاني « فرافر» همگي اسناد موجود با تأکيد بر سابقه ديرينه استقرار و زندگي در مهريز دارد .
شهرستان مهريز داراي آثار تاريخي و گردشگري متعددي است از آن جمله مي‌توان از باغ پهلوان ‌پور، چشمه غربال بيز، کوه ريگ، کاروانسراي زين‌الدين، قلعه سر يزد، سرو کهن‌سال، زيارتگاه پيرنارکي و ساير آثار نام برد.
مرکز شهرستان 50 هزارنفري مهريز در 30 کيلومتري جنوب شهر يزد و در کنار جاده اصلي تهران - بندرعباس قرار دارد، 60 درصد جمعيت منطقه در حوزه شهري سکونت دارند.
ايرنا به‌عنوان تنها خبرگزاري رسمي ايران همواره بر پايه رسالتي که بر عهده دارد نسبت به برگزاري ميزگردهاي مختلفي باهدف ارتقاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، ورزشي و سياسي جامعه اقدام مي‌کند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در سال 1313 خورشيدي بانام «آژانس خبري پارس» به‌عنوان ششمين خبرگزاري جهاني تأسيس شد و در بيش از هشت دهه فعاليت، علاوه بر جريان سازي خبري يکي از منابع مهم خبري رسانه‌هاي داخلي و خارجي است.
7541/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۳۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم کاری رسانه در تبلیغات جوانی جمعیت

یلوفر هوشمند بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون عنوان کرد: من خودم از طرفداران ازدواج و فرزنداوری زیاد هستم معتقدم زوجی که ازدواج می‌کنند به یک یا دو فرزند نباید قناعت کنند.

وی با تاکید براینکه هر چه تکنولوژی در جوامع پیشرفت بیشتری می‌کند، ادم‌ها هم از فضای خانه و خانواده بیشتر فاصله می‌گیرند، افزود: اعضای زندگی‌های خانوادگی در این شرایط از هم دور می‌شوند، ادم‌ها محتاط‌تر و ترس هایشان بیشتر می‌شود و به طبع از مسئولیت پذیری می‌ترسند. ازدواج و فرزندپروری نیاز به ریسک پذیزی و مسئولیت پذیری دارد.

هوشمند اظهار داشت: ما تبلیغات رسانه‌ای هم در کشورمان برای فرزنداوری و ازدواج کم داریم، جامعه رئال کنونی چنین فضایی در فیلم و سریال نمی‌طلبد مگراینکه دهه چهل و پنجاه را نشان دهیم تا مخاطب پذیرش داشته باشد.

وی یادور شد: الان اگر در فیلم و سریال‌ها نشان دهیم که یک دختر جوان چند فرزند دارد همه تعجب می‌کنند، چون کمتر دیده اند، اینها را باید جا بیاندازیم و نشان دهیم.

هوشمند درباره نقشی که اخیرا خودش در سریالی گرفته گفت: الان سریال ما قدری این فضا را نشان می‌دهد و سنت شکنی کرده، تلویزیون بک رسانه مهم است و باید بیشتر ذر عرصه جوانی جمعیت ورود کند و پیشنهاد ساخت فیلم در این عرصه‌ها بدهد.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • پیشرفت علم و فناوری در مرکزی نیازمند دانش بنیان کردن تولید است
  • کم کاری رسانه در تبلیغات جوانی جمعیت
  • نباید در فرآیند مهاجرت مردم به روستا خلل وارد کنیم
  • علت عدم گرایش به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود
  • بازسازی امامزاده ابراهیم(ع) نیازمند استفاده از تمام ظرفیت ها است
  • رونق نشریات دانشجویی دغدغه‌مند و رو به جلوست
  • ساخت یادمان شهدای گناباد نیازمند تامین اعتبار است
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • تبلیغات کاندیداها در رسانه ملی گلستان آغاز شد
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار