Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حیدر در مورد نتایج نشست گروه بیست در "بوینس آیرس" گفت: بررسی مسائل مهم جهان مانند جنگ یمن، موضوع مهاجران و قتل جمال خاشقچی در این نشست مورد توجه قرار نگرفت و در مقابل ماهیت سلطه جویانه آمریکا برفضای این نشست حاکم بود. ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، محمد حیدر کارشناس و پژوهشگر اقتصادی لبنانی و مشاور مالی در انگلیس در گفتگو با قدس آنلاین در رابطه با چالش ها و نتایج نشست گروه بیست در "بوینس آیرس" پایتخت آرژانتین که طی روزهای گذشته برگزار شد، گفت: از مهمترین چالش های این نشست تداوم برگزاری آن در سایه گردن‌فرازی آمریکا و عدم حضور کامل رئیس جمهور این کشور در نشست های تجاری از یک طرف و وجود موضوعاتی خارج از موضوعات معمول در نشست های پیشین مانند قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول و مسئله یمن از طرفی دیگر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حیدر افزود: بیانیه پایانی نشست گروه بیست حجم بالای اختلافات میان کشورهای شرکت کننده را به نمایش گذاشت؛ به گونه ای که برخی از کشورها بر تغییر بخشی از نظم جهانی و گریز از قوانین بین المللی حافظ منافع تنها برخی از کشورها و نیز بازگشت به توافق تجارت جهانی که نظام جهانی سازی آن را بی اهمیت کرده است، تاکید داشتند.

این کارشناس امور اقتصادی گفت: در بیانیه پایانی به مسائل بسیار مهم و دردناکی مانند جنگ عربستان سعودی علیه یمن و موضوع ترور روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول توجه نشد، همانطور که موضوعات مهم بسیار دیگری مانند انتشار گازهای گلخانه ای، مشکلات زیست محیطی، زیرساخت ها، پناهجویان و مهاجران که بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است، مغفول ماند.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم انتقادات شدید موجود نسبت به محمد بن سلمان به دلیل دست داشتن در قتل خاشقچی، سران کشورهای منتقد با او دیدار کردند، گفت: موضوع قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان و نیز جنگ یمن در نشست گروه بیست مطرح بود ولی مورد بررسی قرار نگرفت و به عنوان یک موضوع جانبی بود که رسانه ها هم بدان نپرداختند؛ بنابراین از آنجایی که این موضوعات در دستور کار نبود، بررسی آن به ویژه در سایه حضور ترامپ که به شدت از محمد بن سلمان حمایت می کند، کاری آسان نبود. ولی با این وجود شاهد بودیم که هنگام آغاز مراسم اصلی نشست بیشتر شخصیت های حاضر به ولی عهد عربستان توجه نشان ندادند و رسانه ها تصویر منزوی شده او را به نمایش گذاشتند.

محمد حیدر در رابطه با اینکه آیا وعده برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و بلژیک در مورد توقف فروش سلاح به عربستان محقق خواهد شد، گفت: به نظر من نشست گروه بیست مکان مناسبی برای طرح موضوعاتی مانند تحریم عربستان و توقف فروش سلاح نبود؛ به ویژه آنکه موضوع خاشقچی همچنان موضوعی است که بین عربستان و ترکیه در دست بررسی است و علی رغم آنکه در سطوح بالای سیاسی جهان مطرح شده ولی موضوعی بین المللی نشده و هر کشوری متناسب با منافع و روابط خود با عربستان با این موضوع برخورد می کند و از طرف دیگر عربستان سعودی نیز سعی می کند با انجام معامله های تجاری و اقتصادی صدای کشورهای معترض را خاموش و مانع از صدور قطعنامه در شورای امنیت و محافل بین المللی شود.

این کارشناس امور اقتصادی ادامه داد: براین اساس، علی رغم آنکه بسیاری از طرف های سیاسی و اجتماعی در کشورهای اروپایی از عربستان و قتل جمال خاشقچی اظهار خشم کرده اند، ولی این کشورها قطعا از منافع خود با عربستان چشم پوشی نخواهند کرد، البته بین المللی کردن موضوع خاشقچی می تواند در تحریم عربستان و اظهار ماهیت واقعی آن سهیم باشد. در شرایط کنونی به نظر نمی رسد که کشوری قصد مجازات خود بن سلمان را داشته باشد جز آنکه این موضوع را در محافل بین المللی مطرح و افراد دخیل در این جنایت را مجازات کند.

وی در مورد تظاهرات علیه بن سلمان و حضور او در نشست گروه بیست، گفت: این اولین باری نیست که پیش از یک مسئله بین المللی که در آن هم و غم کشورهای شرکت کننده تنها منافع خود است، تظاهرات برگزار می شود، همانطور که اخیرا در کشورهای مختلف برگزار شد. ولی از مهمترین سوالاتی که می شود مطرح کرد این است که چرا کشورهای توسعه یافته و ثروتمند مانند گروه بیست و گروه اقتصادی هفت نشستی را در مورد مسائل کشورهای فقیر برگزار نمی کنند تا مشکلات آنها را بررسی کنند و راه حلی برای آن بیابند؟ چه زمانی این کشورها که عضوی از این جهان هستند شریک در مسائل موجود در این جهان خواهند شد؟!

محمد حیدر افزود: در این نشست موضوع مهم مهاجران و بررسی آن به نشستی دیگر موکول شد و آمریکا کوشید تا در مورد موضوع تجارت جهانی از مسئله جهانی سازی و معاهده های دوجانبه شانه خالی کند تا از این طریق موضوع سازمان تجارت جهانی را به عنوان تنها مرجع حل اختلافات تجاری دوباره احیا کند و قوانین جدیدی وضع شود که کشورهای فقیر به دلیل نداشتن تکنولوژی لازم نتوانند آن را براساس معیارهای تعیین شده اجرایی کنند.

این کارشناس لبنانی مقیم لندن در مورد تحلیل و ارزیابی خود از نتایج و تصمیات اتخاذ شده در نشست گروه بیست، گفت: در این نشست جز برخی از خواسته های آمریکا به ویژه در مورد انتقال نزاع های تجاری به سازمان هایی که پیش از این از جانب خود آمریکایی ها و برخی دیگر از کشورها به دلیل روابط تجاری فیمابین نادیده انگاشته شده بود، محقق نشد.

وی ادامه داد: آنچه آمریکا در مورد اصلاح توافقنامه تجارت جهانی مطرح کرد، چیزی جز فرار از تعهدات بین المللی با شرکای تجاری و وضع مالیات بر آنها نبود. آمریکا و کشورهای صنعتی معتقد هستند که علم و تکنولوژی صرفا باید در انحصار آنها باشد تا در همه زمینه ها بر دیگران سیطره و سلطه داشته باشند. اظهارات طرف آمریکایی در این نشست و بیانیه پایانی آن میزان تلاش های سلطه جویانه آمریکا را به نمایش می گذارد، آن هم در شرایطی که از توافقات بین المللی مانند توافق هسته ای، توافق آب و هوایی پاریس، توافق موشک های میان برد با روسیه و... خارج می شود و تحریم های اقتصادی غیرقانونی علیه کشورها وضع می کند.

محمد حید در پایان گفت: از این رو رئیس جمهور آمریکا تعدادی از دیدارهای خود با رؤسای دیگر کشورها را لغو کرد چرا که نگران بود این دیدارها از شدت تنش ها در مورد مسائل نظامی و تجاری که بر اتفاقات جهان تاثیر مستقیم دارد بکاهد. این نشست فقط یک نشست مخصوص کشورهای ثروتمندی بود که به دنبال تحقق اهداف خود بودند، ولی از حل مشکلات فیمابین درماندند؛ علاوه بر این بررسی مسائل بسیار مهم جهان از جمله جنگ یمن، موضوع مهاجران، قتل خاشقچی و تروریست در کشورهای منطقه در این نشست مغفول ماند.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد جهانی بی رمق می شود!

به گزارش همشهری آنلاین، کریستالینا جورجیوا که اخیراً برای دومین دوره به ریاست صندوق بین‌المللی پول منصوب شده است، استدلال می‌کند که اقتصاد جهانی در حال حاضر «به‌طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیر است»، اما همچنین با «رشد تاریخی آهسته پیش‌بینی‌شده برای سال‌های آینده مواجه است.

او می‌گوید اگر اقدامی برای ایجاد انگیزه بیشتر برای رشد انجام ندهیم، یک دهه ناامیدکننده به این اقتصاد اضافه خواهیم کرد و درنتیجه «دهه ۲۰ کم‌رمق» را در پیش رو خواهیم داشت.

جورجیوا باور دارد کشورها برای تحریک رشد اقتصادی بیشتر، باید «سیاست‌های مالی و سیاست‌های پولی مبتنی بر رشد اتخاذ کنند و البته بدانند که آنچه بزرگ‌ترین تفاوت را ایجاد می‌کند، ایجاد سرمایه انسانی و زیرساخت تحول دیجیتال برای یک تحول سبز است.»

شتاب رشد تجارت جهانی

سه نهادهای بین‌المللی کلیدی، سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD)، صندوق بین‌المللی پول (IMF) و سازمان تجارت جهانی (WTO) پیش‌بینی کردند: با کاهش تورم و رشد اقتصاد آمریکا، رشد تجارت جهانی امسال بیش از ۲ برابر خواهد شد.

این نهادها پس از کاهش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ که ناشی از افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ‌های بهره و کاهش تقاضا بوده است، بازگشت شدیدی را در جریان جهانی محصولات در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند.

بر اساس گزارش OECD، انتظار می‌رود تجارت جهانی کالا و خدمات در سال جاری ۲٫۳ درصد و در سال آینده ۳٫۳ درصد افزایش یابد. این در مقایسه با رشد تجارت ۱ درصدی در سال گذشته بسیار قابل‌توجه است.

قهر خریداران کره‌ای با نفت روسیه

شرکت اطلاعات بازار کپلر اعلام کرد بیش از ۲ میلیون بشکه نفتای روسیه، مدت بیش از یک هفته است که در نفت‌کش‌ها در دریا مانده است و برخی از این نفت‌کش‌ها در آب‌های نزدیک عمان مستقر شده‌اند. این رقم بالاتر از میانگین هفتگی حدود ۷۹۰ هزار بشکه در ژانویه و فوریه است.

بلومبرگ به نقل از معامله‌گران مطلع نوشت: تولیدکنندگان پتروشیمی در کره جنوبی که معمولاً خریداران بزرگ محصول روسیه هستند، به دلیل نگرانی از تفحص دولت، اکنون از واردات مستقیم و هرگونه محموله‌ای که مبدأ نامعلوم دارد اجتناب می‌کنند. این واکنش پس از گشایش تحقیقات مقامات کره جنوبی در مارس درباره واردات نفتا، صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

انقلاب هوش مصنوعی در اقتصاد جهان | زنگ خطر برای شرکت های ایرانی

رؤیای فرانسوی برای جایگزینی برق و بنزین

صنعت خودروی فرانسه بر اساس یک توافق راهبردی قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ فروش خودروهای الکتریکی را چهار برابر کند و این زمانی است که رئیس‌جمهوری چین سفری رسمی به این کشور را آغاز می‌کند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هدفی را برای خودروسازان این کشور تعیین کرده است که تا پایان دهه دو میلیون خودروی برقی یا هیبریدی تولید کنند و این در شرایطی است که آنها با رقابت سخت تولیدکننده برتر چین مواجه هستند.

طبق یک توافقنامه برنامه‌ریزی میان‌مدت جدید با دولت، این صنعت قرار است با هدف موقت فروش ۸۰۰ هزار خودروی برقی تا سال ۲۰۲۷ موافقت کند که از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. علاوه بر این، خودروسازان در نظر دارند فروش خودروهای سبک برقی را از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهند.

تغییر مسیر طلای جهانی

قیمت طلا امروز سه‌شنبه (۷ می) پس‌ازآن که داده‌های اقتصادی اخیر شرط‌بندی‌ها مبنی بر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در اواخر سال جاری را تقویت کرد، افزایش یافت.

بهای هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۳۲۷ دلار و ۱۱ سنت رسید. قیمت طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۳۳۶ دلار و ۲۰ سنت رسید.

معامله گران طبق ابزار CME's FedWatch با احتمال ۶۴ درصد کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر قیمت‌گذاری می‌کنند. نرخ‌های پایین‌تر جذابیت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد.

داده‌های روز جمعه نشان داد که رشد شغل در ایالات‌متحده بیش از حد انتظار در آوریل کاهش یافته است، درحالی‌که افزایش دستمزد سالانه برای اولین بار در سه سال اخیر به زیر چهار درصد رسیده است. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، روز دوشنبه گفت که در نقطه‌ای نامشخص، بانک مرکزی ایالات‌متحده هدف نرخ بهره خود را کاهش خواهد داد.

صعود ناپایدار قیمت بیت کوین

بیت کوین روز دوشنبه (۶ مه) برای اولین بار در بیش از ۲ هفته به بالای سطح ۶۵ هزار دلار صعود کرد و آخرین باری که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان بالاتر از این میزان قرار گرفته بود در تاریخ ۲۵ آوریل بوده است.

بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، وب‌سایت ردیابی قیمت دارایی‌های دیجیتال، بیت کوین پس از صعود به بالاترین سطح در اوایل روز دوشنبه، تا ساعت ۱۰ و سه دقیقه صبح به‌وقت شرقی حدود ۶۴ هزار و ۱۰۰ دلار معامله شد و به‌صورت روزانه ۰.۲ درصد افزایش یافت.

بیت کوین طی روزهای گذشته برای اولین بار در بیش از دو ماه به زیر سطح ۵۷ هزار دلار رسید که پایین‌ترین سطح از ۲۷ فوریه بود. اتریوم، بزرگ‌ترین آلتکوین جهان ازنظر ارزش بازار نیز با ۰.۴ درصد کاهش به ۳۱۲۱ دلار رسید، اما برخی آلتکوین‌ها شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت روزانه خود بودند.

کد خبر 850132 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها خودروی برقی تجارت جهانی

دیگر خبرها

  • رغبت کشورهای عربی نسبت به تشکیل گروه صلح‌بانان بین‌المللی برای غزه پساجنگ
  • جمهوری آذربایجان و ارمنستان در یک قدمی امضای معاهده صلح
  • اقتصاد جهانی بی رمق می شود!
  • اقدام ترکیه در تعلیق روابط تجاری با رژیم صهیونیستی بر دیگر کشورهای اسلامی تاثیرگذار است؟
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • مارکسیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • بعد از رسوایی بزرگ: فرار ستاره سیتی به عربستان!
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است