Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حسن میانداری، عضو هیئت علمی دانشگاه قم شامگاه یکشنبه، 11 آذرماه، در نشست علمی «سازگاری قرآن کریم و تبیین‌های تکاملی اخلاق» که در خانه اخلاق‌پژوهان در قم برگزار شد، گفت: مسلمانان در نسبت قرآن کریم و نظریه تکامل، بیشتر جزو نیای مشترک به بررسی این نظریه پرداخته و عمدتاً هم رأی به ناسازگاری داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مسلمین کمتر به انتخاب طبیعی و کمتر از این به تبیین‌های تکاملی اخلاق که نسبتا جدید هستند پرداخته‌اند بیان کرد: معتقدم که توصیفات و دستورهای اخلاقی قرآن با تبیین‌های تکاملی اخلاق سازگار هستند.

میانداری به هفت دسته از آیات قرآن کریم اشاره و با بیان اینکه بررسی این هفت گروه آیات نشان می‌هد  که این سازگاری میان قرآن و تبیین‌های تکاملی وجود دارد گفت: خصوصیات اخلاقی طبیعی انسان‌ها که در قرآن بیان شده به ویژه مواردی که دال بر چگونگی خلقت انسان است و در تمام یا اکثریت انسان‌ها مشترک است؛ ارتباط با دنیا و نزدیک‌بینی انتخاب طبیعی، ارتباط با خویشاوندان و انتخاب خویشاوند؛ ارتباط با بیگانگان ژنتیکی و مقوله جبران؛ پاکی و ناپاکی اخلاقی و انتخاب فرهنگی؛ اخلاقیات درون و بیرون گروهی و انتخاب گروه ژنتیکی همچنین خدای بزرگ اخلاقی و انتخاب گروه فرهنگی همگی موید این سازگاری هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: دسته‌ای از آیات قرآن به چگونگی خلقت اشاره دارند؛ مثلا در آیات 27 و 28 سوره نساء بحث از نکاح آمده و فرموده است که «يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا»؛ همچنین در آیه دیگری فرمود «خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ» و « ...وَ كَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا» که البته خلق انسان از عجله، عجیب و بنیادی و ریشه‌ای است.

میانداری بیان کرد: دسته دیگری از آیات این طور است که تاکید فرموده الانسان یعنی نوع انسان(همه انسان ها و یا الناس) یک ویژگی‌هایی دارند از جمله فرمود: انسان قتور است؛ یعنی انسان اگر خزائن رحمت خدا را هم داشت باز هم از انفاق می‌ترسید؛ در آیه 19 سوره فجر هم فرموده که «وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا»  یعنی انسان حب شدیدی به مال دارد همچنین اگر احساس استغنا کند طغیان خواهد کرد؛ این ویژگی‌ها در میان همه یا اکثریت انسان‌ها مشترک است که می‌توان صفاتی مانند کفور و ظلوم و جهول و ... را هم بر آن افزود.

این محقق و نویسنده تصریح کرد: در آیات دیگری فرمود که انسان وقتی به گرفتاری و بلایی مبتلا شد دائما خدا را می‌خواند و دعا می‌کند ولی وقتی ضر و سختی را از آو برطرف کردیم دچار گردنکشی شده و از ما روی بر می‌گرداند؛ از جمله این آیه شریفه 12 سوره یونس فرمود: «وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» این موارد توصیف اخلاق معمول آدمیان در خلقت است که یک مورد دیگر حسادت بچه‌های یک خانواده نسبت به یکدیگر است که نمونه بارز آن در قابیل نسبت به هابیل بود در حالی که آدم و حوا از بهشت هبوط کردند و هابیل و قابیل اولین انسان‌های زمینی هستند پس این صفت حسادت، طبیعی و در نهاد انسان وجود دارد.

میانداری با اشاره به تعریف تکامل با بیان اینکه تفاوت فراوانی صفاتی که افراد دارند و به ارث می‌رسد را تکامل گویند که محصول انتخاب طبیعی است بیان کرد: این تفاوت در صفات سبب بقاء و تولید مثل افراد می‌شود که به ارث هم می‌رسد یعنی در طول زمان صفاتی افزایش می‌یابند که به بقاء فرد و تولید مثل او کمک کنند شبیه آنچه که در زرافه ها رخ می‌دهد و زرافه برای اینکه بتواند خود را حفظ کند به مرور گردنش درازتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه موارد ذکرشده در مورد خود دنیا از یکسو و گروه‌های انسانی و خویشاوندی هم صادق است به ذکر نمونه‌هایی از آیات قرآن پراخت و تصریح کرد: از جمله در آیه 14 آل عمران فرمود زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ یا اینکه دنیا لعب و لهو است که نمونه‌هایی از ذکر ماهیت دنیاست.

میانداری با بیان اینکه امور پاک و ناپاک در انتخاب طبیعی فرد و گروه دخیل است بیان کرد: انسان به صورت طبیعی از چرک و مدفوع که به ضرر اوست دوری می‌کند که یکی از راه حال بهم خوردن است یعنی ما از غذاهای فاسد تبری می‌جوئیم البته باید میان انتخاب طبیعی و فرهنگی تفاوت قائل شویم زیرا در برخی فرهنگ‌ها مثلا خوردن حشراتی که حال ما از آن به هم می‌خورد عادی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه دسته‌ای از آیات در قرآن به نفع گروه‌ها هستند تصریح کرد: به عنوان مثال می‌توان به آیه «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ»؛ اشاره کرد که فرموده است پرندگان امت هستند و می‌دانیم یک گروه، مستقل از افراد آن یک هویتی دارد که در پرندگان هم این هویت وجود دارد و در امت‌های انسانی نیز تفاوت‌هایی که در مناسک هست عامل بقاء ذکر شده است.

وی تاکید کرد: در قرآن حتی برای شناخت تقلب برخی افراد در گروه راه‌کارهایی قرار داده از جمله اینکه منافقان که همان متقلبان در گروه اجتماعی مسلمین هستند نسبت به نماز کراهت دارند و به خصوص وقتی جنگی رخ دهد از آن کناره می‌گیرند.

میانداری در جمعبندی مباحث خود با بیان اینکه نظریات تکاملی مختلفی از جمله تکامل طبیعی وجود دارد، تصریح کرد: با این وجود و با بررسی آیات قرآن کریم می‌توانیم نتیجه بگیریم که میان دستورات اخلاقی قرآن با تبیین‌های تکاملی اخلاق سازگاری وجود دارد و انسانیت انسان در پرتو همین مسئله رشد می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا میانداری اخلاق تبیین خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۶۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام رسول خواسته شامگاه چهارشنبه در جمع بانوان طلبه مدرسه علمیه الزهرا (س) اردبیل اظهار کرد: قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان برای رسیدن به کمال است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که با قرآن مأنوسند به کمک این معجزه الهی حق را از باطل تشخیص می‌دهند، خاطرنشان کرد: عمر کوتاه و امکانات کم باعث می‌شود انسان‌ نتواند بر تمام ابعاد زندگی اشرافیت پیدا کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل بیان کرد: قرآن با داشتن مفاهیم عمیق، زبان‌ گیرا و فصیح و بیان مسائل مهم زندگی به انسان بینشی عمیق و دقیق می‌بخشد.

خواسته مسیر یادگیری و انس با قرآن را مسیری لذت‌بخش و مملو از شگفتی دانست و تصریح کرد: از ثمره‌های طی کردن این مسیر بهره‌مندی از خیر و برکت در زندگی دنیوی و بهره‌مندی از شفاعت قرآن و هم‌نشینی با صالحان و اولیا در زندگی اخروی است

وی افزود: تلاوت قرآن بیماری‌های ذهن و روح را از انسان می‌زداید و او را از درد و رنج رهایی می‌بخشد بنابراین ما باید تلاوت قرآن و انس با این کتاب آسمانی را در برنامه روزانه خود بگنجانیم و از این کلام آسمانی دور نشویم.

کد خبر 6088200

دیگر خبرها

  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد! (+تصاویر)
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است