Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایش «خاک شیرین» به کارگردانی علی برجی، شب گذشته اولین اجرایش را با حضور هنرمندان آغاز کرد.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «خاک شیرین» به کارگردانی علی برجی و نوشته حامد مکملی شب گذشته یازدهم آذر ماه اجرایش را برای نخستین بار در تماشاخانه سرو و در میان هنرمندان آغاز کرد. شمع آغاز این نمایش را حسین مسافرآستانه، هنرمند، کارگردان تئاتر و دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر روشن کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نمایش بهار ارجمند،‌ محمد بی‌ریا،‌ محمدرضا آزادفر، محمودرضا فراهانی و بهزاد رحمتی ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش روایت زندگی سخت یک دختر در دوران جنگ تحمیلی و روایتی از شهدای جنگ تحمیلی است. دختری که از جانش می‌گذرد و شهرش را در بمباران بعثی‌ها ترک نمی‌کند. او منتظر برادرش است که به جبهه رفته و هنوز خبری از او نشده و در این میان داستان‌هایی رخ می‌دهد که روایت را جذاب‌تر می‌کند.

علی برجی کارگردان نمایش پس از اجرا از حضور هنرمندانی که برای اجرا آمده بودند چون حسین مسافرآستانه، علی ساربان، سپیده پهلوان زاده، همسر استاد انوشیروان ارجمند و ... تشکر کرد و در ادامه نیز حامی و تهیه کننده نمایش از همه بازیگران و کارگردان و حسین مسافرآستانه با هدایایی تجلیل کرد.

برجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: داستان این نمایش درباره جمعی از شهدای مظلوم جنگ تحمیلی است و هنوز هم داریم مادران و پدرانی که چشم انتظار آن‌ها هستند.

وی درباره وضعیت اجرای نمایش در تهران گفت: با همه گلایه‌هایی که از این مرد دیوانه آمریکایی (ترامپ) داریم و ناراحتی از شرایط اقتصادی کشور که همه اقشار را متأثر کرده و حتی سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکزی که شارژ مالی هنرمندان را بر عهده داشتند و حمایت معنوی از آن‌ها می‌کردند را به عقب رانده، باید گفت که واقعا چرخ فرهنگی ما نیاز به حمایت دولتی دارد.

برجی اظهار داشت: من مخالف این نیستم که سرمایه‌های خصوصی در هنر تزریق شود، ولی قطعا این را هم باید بدانیم که چون بازدهی مالی تئاتر به اندازه سینما نیست، ارگان‌های خصوصی خیلی نمی‌توانند ورود کنند. طبیعتا نمایش و هنر نیازمند حمایت دولتی است. امیدوارم این سوسوی فانوس تئاتر خاموش نشود و سالیان سال با نفس تماشاچی و حمایت ارگان‌های دولتی رشد و نمو  کرده و روشن بماند.

نمایش خاک شیرین هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه سرو به صحنه می‌رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دفاع مقدس سینما و تئاتر سینمای دفاع مقدس تئاتر دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد

همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی می‌توان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.

به گزارش ایسنا،مستند «خانه‌ خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کامل‌ترین سند سینماییِ جهان درباره‌ مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته می‌شود.

«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلم‌های مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبه‌رو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گسترده‌ای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.

درباره‌ نحوه تولید «خانه‌ خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشته‌های خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره‌ عوامل این مستند ارائه داده‌اند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانسته‌اند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوین‌گر آورده‌اند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان می‌دانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشته‌اند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده‌ است.  حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوان‌بندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.  

درباره این مستند محمد تهامی‌نژاد گفته است:  «از زمان تولید «خانه‌ خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره‌ مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیه‌کننده (استودیو ایران‌فیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.

سال‌ها قبل، جلال مقدم در گفت‌وگویی با مجله‌ «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته این‌جاست که در نسخه‌ ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سال‌ها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیه‌کننده قید شده است. همچنین در نامه‌ای که در حاشیه‌ یکی از نمایش‌های محدود این فیلم (درخانه‌ شهریاران جوان) توسط زنده‌یاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه‌ خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته‌ اوست.»

در این زمینه بخوانید:

بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟

گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلم‌بردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آن‌ها جدا از هم صحنه‌هایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز می‌شود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.

از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای به‌جامانده از آن، نسخه‌ای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.

در طول این سال‌ها چنین فیلمی با این ویژگی‌ها و با تغییرات ایجاد شده در مکان‌های برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب می‌شده است.

در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل‌ آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم