Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرکل هماهنگي توزيع و فروش شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: با توجه به کافي بودن ذخاير استراتژيک روغن کشور، در يک ماه اخير براي تامين نياز توليد و بازار 100 هزار تن روغن خام توسط اين شرکت در اختيار صنعت روغن نباتي کشور قرار گرفت.

«حجت براتعلي» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، ذخاير موجود روغن نباتي کشور را کافي دانست و افزود: توزيع اين ميزان روغن خام در بين صنايع سبب شد تا روغن خوراکي مورد نياز مردم در سطح بازار، خرده فروشي ها و فروشگاه هاي زنجيره اي به ميزان لازم وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي علت توزيع روغن خام به صنعت روغن نباتي کشور را ايجاد شرايط باثبات براي عرضه روغن در بازار دانست و تصريح کرد: روغن خام بيشترين حجم واردات را به خود اختصاص داده است تا توليد روغن خوراکي در کشور متوقف نشود و کارخانجات در شرايط پايداري قرار داشته باشند.
مديرکل هماهنگي توزيع و فروش شرکت بازرگاني دولتي ايران تصريح کرد: اکنون بيش از 550 هزار تن روغن براي مصرف بيش از سه ماه کشور را در اختيار داريم.
وي مدت زمان نگهداري ذخاير روغن خام کشور را 6 ماه عنوان کرد و افزود: گردش ذخاير براساس نوع ساختار روغن خام و ميزان تقاضاي مداوم با روغن هاي وارداتي جديد جايگزين مي شود و با توجه به ميزان خروجي کالاها، همچنان ذخاير را در سطح تکاليف ابلاغي حفظ مي کنيم.
وي اظهارداشت: در سالهاي اخير در بحث تامين روغن خام در کشور اتفاق خوبي رخ داده تا جايي که با اعمال سياست هاي وزارت جهادکشاورزي، کشت دانه هاي روغني افزايش پيدا کرده است.
براتعلي تصريح کرد: در سال زراعي 97-96 در مجموع 320 هزارتن دانه روغني کلزا از کشاورزان خريد شد و پيش بيني مي شود حدود 100 هزارتن دانه روغني سويا نيز خريداري شود؛ بنابراين به نظر مي رسد مجموع خريد دانه روغني و خروجي استحصال روغن از محل توليد داخل به بازار عرضه مناسب باشد.
وي تاکيد کرد: دغدغه اي براي تامين روغن خوراکي مورد نياز کشور نداريم و بخشي از نياز کشور از محل توليد دانه هاي روغني و بخشي از محل واردات در حال تامين است.
مديرکل هماهنگي توزيع و فروش شرکت بازرگاني دولتي ايران اضافه کرد: مصرف ساليانه روغن خام کشور 1.5 ميليون تن است که بخشي از استحصال روغن دانه هاي روغني توليد داخل، بخشي از دانه هاي روغني وارداتي و بخشي از روغن خام ذخاير تکليفي تامين مي شود.
وي ادامه داد: با تعيين نرخ هاي خريد تضميني دانه روغني به نظر مي رسد سطح زيرکشت به طور مجدد افزايش يابد؛ اين بدان معني است که نياز ما به واردات روغن خام در آينده کاهش خواهد يافت.
وي گفت: تاکنون روغن خام از کشورهاي برزيل، روسيه و اوکراين تامين مي شد، با وجود شروع دور جديد تحريم ها عليه ايران حتي اگر در بحث نقل وانتقال پول براي واردات از کشور برزيل دچار مشکل شويم مي توانيم واردات خود را از کشورهاي روسيه و اوکراين افزايش بدهيم.
براتعلي افزود: قيمت هر کيلوگرم روغن خام براساس مصوبه سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان در مبادي ورودي (بنادر) براي روغن سويا 3850 تومان، پالم 3950 تومان و آفتابگردان چهار هزار تومان است.
به گزارش ايرنا، شرکت بازرگاني دولتي ايران به عنوان شرکت تامين کننده کالاهاي اساسي و راهبردي کشور از جمله روغن، برنج، شکر و گندم وظيفه تنظيم بازار داخلي را برعهده دارد.
در يک ماه اخير براي تامين بازار کالاهاي اساسي 10 هزارتن برنج تايلندي و 10 هزارتن شکر و 100 هزارتن روغن به بازار عرضه شد و به گفته کارشناسان شرکت بازرگاني دولتي ايران در صورت نياز، اين روند ادامه خواهد يافت.
اقتصام**9186*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۸۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است

مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در این شرایط خاص کشور با توجه به جنگ اقتصادی، حرکت اقتصادی رو به جلو جای شکرگزاری دارد.

او افزود: ما در دنیا منابع خدادادی هیدروکربوری را داریم که شکر آن استفاده درست از آن می شود.

وی ادامه داد: استفاده از این منابع تبدیل به ارزش افزوده است. علی الرغم تحریم ها وزارت نفت اقدامات موثری انجام داده است به عنوان مثال فاز ۱۴ پارس جنوبی که تماماً ایرانی است.

به گفته ابهری ورود سرمایه گذاری به بالا دست در دولت سیزدهم رقم خورد.

دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی خاطر نشان کرد: طی مدتی کوتاه انقلابی برای صدور مجوز ها در وزارت نفت صورت گرفت و روند آن تسریع شد.

وی ادامه داد: قطعاً سرمایه‌گذاری پتروشیمی ها برای کشور مفید و مثمر ثمر است و با توجه به شعار سال الزاماتی نیز در این زمینه وجود دارد.

ابهری با اشاره به قراردادی که امروز منعقد شد خاطر نشان کرد: با این قراردادها هم بخش خصوصی به یکی از مهمترین سرمایه گذاری ها ورود پیدا می‌کند که خود به آن نیاز دارد و هم در روند اقتصادی کشور مثمر ثمر خواهد بود.

مهدوی ابهری تصریح کرد: سرمایه گذاری در میادین و صرفه جویی در بخش گاز یکی از اهم فعالیت ها است ولی سخن کای این است که باید پتروشیمی‌ها در این بخش ورود کنند.ما باید در بخش گاز سرمایه‌گذاری کنیم و این آمادگی از سوی پتروشیمی‌ها مشکلی نیست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به ناترازی گاز در کشور اضافه داد: فریادهایی که ما می زنیم برای سرمایه گذاری در میادین گازی، مصرف بهینه و صرفه‌جویی به دلیل این است که لطمه‌ای به تولید وارد نشود در حالی که باید سال‌های گذشته به آن فکر می‌کردیم

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید