Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@09:06:13 GMT

گوشت پرندگان وحشی مازندران روی سفره پایتخت نشینان

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۹۱۸۲۹

گوشت پرندگان وحشی مازندران روی سفره پایتخت نشینان

ساری-ایرنا- ساماندهی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار در مازندران و ناامن شدن بازار فروش گوشت پرندگان زمستان گذران برای فروشندگان غیرمجاز در این بازار، باعث شده تا احتمالا پایتخت کشور تبدیل به بارانداز شکار غیرمجاز این پرندگان شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه در روزهای رونق بازار فروش پرندگان وحشی در فریدونکنار مازندران نیز مسافران آخر هفته به خصوص تهرانی ها بیشترین خریداران این پرندگان بودند ولی با تشدید برخورد با این فروشندگان در سال جاری به نظر می رسد بازار غیررسمی فروش به پایتخت منتقل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*** تداوم شکار با وجود تشدید برخوردها
در فصل کوچ پرندگان وحشی به مازندران ( اواسط مهر تا اویل آذر) سال جاری با ورود به موقع دستگاه قضایی، نیروی انتظامی ویگان حفاظت محیط زیست و درسکوت مسوولان محلی بساط بازار فروش پرندگان در فریدونکنار تنها بازار نیمه رسمی پرندگان زمستان گذران کساد شد.
اما با پیش بینی پا برجا ماندن چند هزار تور هوایی، کرس و گذر و تداوم شکار غیر مجاز در تالاب ها و آببندان های استان به ویژه در سرخرود و تالاب لپو شهرستان های محمودآباد و فریدونکنار، گفته می شود پایتخت کشور که خریداران اصلی گوشت پرندگان وحشی زمستان گذران محسوب می شود به بازارانداز فروش این گونه ها تبدیل شده است.
براساس گزارش محیط زیست مازندران با اجرای طرح برخورد با تور هوایی تاکنون یک هزار و 600 تور هوایی و 3 هزار و 600 پایه این تورها از منطقه جمع آوری شد و به دلیل پراکندگی تور هوایی تاکنون محیط زیست به دلیل محدودیت نیرو موفق به جمع کردن سایر تجهیزات شکار دست جمعی چون گذر و کرس نشد.
محیط زیست تنها شکار مجاز پرندگان زمستان گذر را دوما یا دامگاه ( روشی برای صید پرندگان که از خود پرنده برای صید هم نوع خودش استفاده می شود) می داند که این خواسته محیط زیست نیز با وجود توافق دو جانبه با بدعهدی نمایندگان شکارچیان در فریدونکنار و پشت زدنشان به تعهد رنگ اجرایی نگرفت.
*** برخورد با قاچاق پرندگان وحشی
مدیرکل محیط زیست مازندران می گوید : در سال گذشته بازار فروش پرندگان وحشی فریدونکنار که چند دهه در این شهر فعال بود، با همکاری شهرداری ساماندهی و از مرکز شهر به حاشیه انتقال داده شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی به خبرنگار ایرنا گفت: فروش لاشه پرندگان وحشی در این بازار ممنوع است و در صورت مشاهده فروشندگان براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه می شوند و پرونده آنها نیز برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی می رود.
وی افزود: با وجود برخورد شدید با شکارچیان غیرمجاز و جمع آوری یک هزار و 800 تور هوایی آنها در استان به خصوص فریدونکنار محل اصلی شکارچیان غیرمجاز، همچنان تعداد زیادی تور هوایی، کرس و گذر برجاست که به دلیل محدودیت نیرو تاکنون موفق به پاکسازی آنها نشدیم و این نشان دهنده استمرار شکار در محل اجتماع پرندگان وحشی زمستان گذر است.
وی اضافه کرد: در شرایطی که بازار فریدونکنار به عنوان تنها بازار سنتی فروش پرندگان وحشی نیز جمع آوری شد، احتمال انتقال قاچاق لاشه پرندگان به صورت قاچاق به سایر استان ها از جمله تهران به عنوان پرمتقاضی ترین منطقه برای لاشه پرندگان وحشی وجود دارد و باید مدیران محیط زیست در این استان نیز با رصد بازار نسبت به برخورد قانونی با فروشندگان اقدام کنند.
*** رصد بازار فروش پرندگان وحشی در تهران
مدیرکل محیط زیست مازندران اظهار داشت: بازار فروش پرندگان وحشی در پایتخت نیز با رایزنی مدیران این استان از این پس رصد می شود و با متخلفان نیز برخورد می شود.
ابراهیمی کارنامی افزود: در سال جاری با وجود دستگاه قضایی، انتظامی و یگان حفاظت در سکوت مدیران محلی برخورد با شکارچیان تشدید شد و برچیده شدن بساط این کار نیاز به زمان و همکاری مردم و مسوولان منطقه دارد.
*** صدور مجوز مشروط
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: در سال جاری صدور پروانه شکار از 15 آذرماه برای متقاضیان پرندگان وحشی به صورت 45 روزه صادر می شود. هر شکارچی نیز در روزهای آخر هفته ( پنجشنبه و جمعه) روزانه می تواند 2 شکار برای مصرف خانگی داشته باشد.
ابراهیمی کارنامی صدور پروانه شکار برای شکارچیان را مشروط بر جمع آوری ادوات شکار غیرمجاز شامل تور هوایی، کرس و گذر است و چنانچه شکارچی این ادوات را داشته باشد پروانه شکار برایش صادر نمی شود.
استان مازندران دارای چهار منطقه حفاظتی میانکاله ، دشت ناز ، فریدونکنار و کیاسر و 800 آببندان و آبگیر محلی است که سالانه افزون بر 150 گونه از پرندگان وحشی با جمعیت 1.5 میلیون بال به این مناطق کوچ می کنند.
طبق آمار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور سالانه به طور میانگین 300 هزار بال از این پرندگان از سوی شکارچیان غیرمجاز شکار می شود.
6982/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست شكار پرندگان مصاحبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۹۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع «کلیلاق » این شهرستان کشف کردند.

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

وی اظهار کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

کوه کلیلاق با ارتفاع ۲۹۴۲ متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درختچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

منطقه 'کلیلاق' از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد.

هم اکنون ۲۱ درصد مساحت معادل دو و نیم میلیون هکتار استان خراسان رضوی که ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع است در قالب ۴۲ منطقه تحت پوشش حفاظتی محیط زیست است.

در حال حاضر ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902094

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از دست شکارچیان متخلف در سقز