Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@23:18:21 GMT

طنزپردازی در جامعه دینی دشوار است

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۹۲۹۵۲

طنزپردازی در جامعه دینی دشوار است

حداد عادل گفت: زرویی نصرآباد با آن همه وسعت معلومات از سر ناچاری سراغ طنز نرفته بود بلکه طنز را انتخاب کرده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «غلامعلی‌ حدادعادل»  امروز در مراسم تشییع «ابوالفضل زرویی نصرآباد »گفت :امروز در کنار پیکر مردی ایستادیم که در کمتر از یک عمر 50 ساله، خودش را به عنوان چهره‌ای ماندگار در عرصه ادب فارسی تثبیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از نوجوانی شعر طنز می‌گفت و یک عمر مردم را خنداند و دل جامعه خود را شاد کرد. امروز  ما به اندازه تمام آن خنده‌ها اندوهگین  هستیم.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه  زرویی نصرآباد شاعری منزوی نبود، عنوان کرد: کارنامه عمر زرویی حکایت از کار ادبی و توجه به دیگران بوده است. هویت طنز به گل‌آقا بخشیدن و راه‌اندازی دفتر طنز در حوزه هنری از مهم ترین فعالیت های زرویی است. زرویی نه تنها به ادبیات فارسی بلکه به ادبیات عرب نیز مسلط بود و این نکته در کتاب تذکره‌المقامات وی  مشخص است. شاعری با این وسعت معلومات از سر ناچاری سراغ طنز نرفته است بلکه طنز را انتخاب کرده است.

 

حدادعادل طنزپردازی در جامعه دینی را سخت دانست و افزود: به دلیل خط قرمزهای سیاسی  و همچنین خط کشی‌های اعتقادی و ارزشی ، طنزپردازی در کشورمان دشوار است.یک خصوصیت که بر فراز تمام توانایی زرویی نصرآباد می‌درخشد، اعتقاد دینی اوست. اگر هیچ شعر جدی از زرویی نمانده بود به‌جز قصیده‌ای که برای ابوالفضل عباس(ع) نوشته است باز هم می‌توانستیم به اعتقادات عمیق او پی ببریم.

 

بر اساس این گزارش، «ساعد باقری» در این مراسم گفت: ما شاعران با داغ درگذشت قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی شکسته‌ایم. هر چقدر زمان از داغ ابوالفضل زرویی نصرآباد بگذرد، عمق خود را بیشتر نشان می دهد. بیشترین چیزی که از زرویی نصرآباد در ذهنم هست، اصالت اوست. احساس می کنم زرویی نصرآباد مدت‌ها بود با مرگ خود کنار آمده بود. سه سال پیش که شب عمل زرویی بود من و آقای سهیل محمودی به بالینش رفته بودیم و از ایشان عیادت کردیم. از پروردگار بخواهیم که ما را  مانند زرویی آماده از این جهان ببرد.

 

گفتنی‌ است، بعد از تشییع مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد از حوزه هنری، پیکر این شاعر به بهشت زهرا انتقال یافت. ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز ایرانی شنبه شب، دهم آذر بر اثر عارضه قلبی در احمدآباد مستوفی درگذشت.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس بیرجند مجلس شورای اسلامی روزنامه شیراز علی لاریجانی اردبیل سیدعباس صالحی روز جهانی معلولان انقلاب اسلامی ابوالفضل زرویی نصرآباد حداد عادل حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۹۲۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقاعلی عباس+فیلم

آیین عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقا علی عباس با حضور جمع کثیری از عزاداران برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، آیین عزاداری و سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) با حضور جمع کثیری از ارادتمندان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در آستان مقدس آقاعلی عباس(ع) بادرود، برگزار شد.

جمع کثیری از اهالی بادرود به عشق ائمه اطهار در روز شهادت آن امام همام مسیر شش کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل (ع) بادرود تا حرم مطهر را پای پیاده پیمودند و در عزای رئیس مذهب تشیع به عزاداری پرداخته و به سر و سینه زدند.

هیئت‌های مذهبی در سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری امام صادق(ع) همراه با زائران و مجاوران حرم همراه با مداحی و دمام زنی به سینه زنی و زنجیر زنی پرداختند و در سوگ ششمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت گریستند.

لرستان؛ سوگوار و عزادار شهادت صادق آل عبا (ع) + فیلم

در طول مسیر پیاده‌روی با همکاری ستاد فرهنگی پایگاه بسیج حضرت ابوالفضل(ع) و خیرین از تمامی شرکت‌کنندگان و عزاداران شیخ‌الائمه امام صادق(ع) در همایش پذیرایی شد و هر فرد به هر طریق ابراز ارادت خود را نشان داد.

 

.

 

انتهای پیام/804

دیگر خبرها

  • نکو ستاره‌ استقلال را سرحال می‌خواهد (عکس)
  • کار بسیار دشوار منچسترسیتی برای تصاحب رکورد تاریخی چلسی
  • عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقاعلی عباس+فیلم
  • معلمان هویت دینی و ملی را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است
  • مرادصحرایی: از ثمره آموزش‌وپرورش امروز کشور مقتدر است
  • ده روسی: امشب، شب لورکوزن بود و در کل امسال، سال لورکوزن است
  • علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است