Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@08:35:29 GMT

زرویی حرمت سخن نیکو گفتن‌ را رعایت می‌کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۹۴۲۳۲

زرویی حرمت سخن نیکو گفتن‌ را رعایت می‌کرد

فیض با بیان اینکه ابوالفضل زرویی نصرآباد هرگز از اصول طنز فاصله نگرفت،گفت: وی پژوهشگری بی‌نظیر بود که قالب جراید را می‌شناخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «ناصر فیض» در مراسم  تشییع پیکر «ابوالفضل زرویی نصرآباد» گفت: رفتن استاد زرویی نصرآباد همه ما را داغدار کرده است. زرویی آنقدر محبوب بود و عزیز که عامه مردم و خواص به آثار و دانسته‌های وی احترام می‌گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زرویی حرمت سخن نیکو گفتن‌ را رعایت می‌کرد و از طرفی برای خوشامد کسی قلم‌ نمی‌زد.

 

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با بیان اینکه زرویی انسانی شریف و خردمند بود، عنوان کرد: جز مهربانی از او چیزی ‌ندیدیم. زرویی نصرآباد پژوهشگری بی‌نظیر بود که قالب جراید را می‌شناخت. وی هرگز از اصول طنز فاصله نگرفت. زرویی به دنبال نگرانی‌هایش از به بیراهه رفتن ادبیات، پیشنهاد تاسیس دفتر طنز حوزه هنری را داد. فقدان او ما را بسیار آزرده خواهد کرد.

 

براساس این گزارش، «سیدعلی موسوی گرمارودی» در این مراسم اظهار داشت:  زرویی نصرآباد در نقیضه‌پردازی تقریبا بی‌نظیر بود و بسیاری از نقیضه‌های متون قدیمی به اثر تذکره‌المقامات زرویی نمی‌رسد.

 

«شهرام شکیبا»  نیز عنوان کرد: در دفتر طنز حوزه هنری با مرحوم زرویی آشنا شدم و در همان‌جا همکار بودیم. هرگز تا آخرین روز نه آقای زرویی از حوزه هنری مهر برید و نه حوزه هنری از ایشان مهر خود را دریغ کرد

 

 این شاعر با بیان اینکه باید بیشتر قدر هم را بدانیم، خاطرنشان کرد: اتفاقی که برای جسم زرویی رخ داد به نوعی خودخواسته بود. گویی ازرویی قصد داشت تیشه به ریشه خود بزند. اگر هر کدام از شاعران و دوستان زرویی در طول سال‌هایی که او در تنهایی زندگی می‌کرد به دیدنش می‌رفتند شرایط جسمی‌اش این‌ طور نمی‌شد. بسیاری از خط کشی‌ها را کنار بگذاریم و بدانیم که ادبیات ما را به هم نزدیک می‌کند.

 

«حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان» در این مراسم گفت: در نشستی که با حضور برخی از طنز‌پردازان از جمله ابوالفضل زرویی نصرآباد داشتم،  ایشان نمونه‌هایی از شعرهای خود را برای ما خواند و توضیحاتی در مورد طنزپردازی داد. در آن نشست بیش از پیش شیفته وی شدم و تصمیم گرفتم تا موضوع چگونگی راهیابی ادبیات طنز به کتاب‌های درسی را با وی مطرح کنم. توانستیم به کمک وی و دیگر دوستان، ادبیات طنز را وارد کتاب‌های درسی کنیم.

 

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه هنرمندانی همچون مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند، افزود: بی‌شک باید قدر هنرمندان را بدانیم و از وجود و توانایی‌هایشان بهره ببریم. هنرمندان ارزشمندی همچون زرویی‌نصرآباد گنجینه‌هایی گران‌بها هستند . همان‌گونه که از چاه‌های نفت به عنوان سرمایه‌های ملی مراقبت و بهره‌برداری می‌شود باید از هنرمندان نیز مراقبت و بهره‌برداری‌های درست و فرهنگی شود. نفت تنها برای کشور پول‌آوری دارد و پس از مدتی به پایان می‌رسد اما عناصر فرهنگی و هنری به افتخار و حیثیت کشور می‌افزایند. عناصر فرهنگی و هنری هویت فرهنگی کشور را مستحکم می‌کنند.

 

گفتنی‌ است، بعد از تشییع مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد از حوزه هنری، پیکر این شاعر به بهشت زهرا منتقل شد. ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر و طنزپرداز شنبه شب، دهم آذر بر اثر عارضه قلبی در احمدآباد مستوفی درگذشت.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس بیرجند شیراز مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی روزنامه حوزه هنری روز جهانی معلولان اردبیل انقلاب اسلامی ابوالفضل زرویی نصرآباد ناصر فیض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۹۴۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد

به گزارش جام جم آنلاین البرز،مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز افزود: طرح ثبت اعضاء در سامانه بچه‌های مسجد از جمله مهمترین برنامه‌های سال گذشته ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز بود که طی آن بیش از ۷ هزار عضو جدید در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شد.

وی تصریح کرد: به همین منظور، محمدتقی محمدیان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تقدیرنامه‌ای به همین منظور آورده است: به شکرانه این توفیق و به پاسداشت همت مضاعف شما نظر به بررسی‌های صورت گرفته در معاونت ساماندهی و شبکه سازی؛ ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در رویداد ساماندهی باشگاه بچه‌های مسجد ممتاز شناخته شده است.

براساس این گزارش، استان البرز با اهتمام مدیریت و مجموعه کارشناسان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان موفق شد در جایگاه نخست ثبت اعضاء در سامانه بچه‌های مسجد کشور قرار گیرد.

مدیرستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، ساماندهی و شبکه سازی نیرو‌ها و ظرفیت‌های نوجوان و جوان جذب شده مسجدی گامی در مسیر رشد و بالندگی مساجد و تحقق مسجد تراز اسلامی باشد.

دیگر خبرها

  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • رعایت عدالت در توزیع اعتبارات استان سمنان/ نذر فرهنگی ترویج شود
  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • زیرساخت‌های فرهنگی راکد اردبیل بازسازی می‌شود
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی