Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه پیش از گل آرایی ژاپنی(ایکه بانا) با حضور میدوری یامادا مدرس ژاپنی، ابراهیم گشتاسبی راد، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز و استادان دانشگاه شیراز، تاکاشی یامادا دبیر اول و رییس مرکز اطلاع رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن، اعضا هیئت علمی دانشکده هنر و معماری شیراز، که در سالن یاسمن دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد، رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با بیان اینکه هفته فرهنگی ژاپن در راستای تبادل فرهنگی و آموزش اخلاق محور برگزار می شود، گفت: ژاپن مردم اخلاق مداری دارد و هنر گل آرایی ژاپنی ها توام با جنبه های اخلاقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا بذرگر، افزود: ژاپنی ها در ارتباط با سایر ملل مسایل اخلاقی را رعایت می کنند که از جمله در این هنر هم جنبه های اخلاقی را رعایت می کنند.

وی با بیان اینکه احترام به افراد و پیوند معنوی که با انسان برقرار می کند از جمله ویژگی های هنر گل آرای ژاپنی است عنوان کرد: هنر یادشده طبیعت محوری را مورد توجه قرار می دهد.

رئیس دانشکده هنر و معماری با بیان اینکه عدم پیروی از نفس که در فرهنگ ژاپنی هست در این هنر حضور دارد، افزود: رهایی از بدی ها هم و خویشتن داری از جمله مسائلی است که در این هنر روی آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: در این هنر افزون بر این، جنبه های روانی و اخلاقی باید مورد توجه قرار گیرد که نمادین است.

در ادامه این برنامه، بانو میدوری یامادا درخصوص اجرای خود گفت: در اجرای «ایکه بانا» می توانید از هنر هماهنگی گل آرایی که کاملا با سبک گل آرایی ایرانی متفاوت است لذت ببرید.

این هنرمند ژاپنی افزود: با داشتن ۴ فصل متمایز با گل هایی که به طور متناوب شکوفه می کنند و چشم اندازی از بستر سبز، مردم ژاپن همیشه حضور گل را نزدیک قلب خود احساس می کردند.

یامادا اضافه کرد: به شکل سنتی در ژاپن گل ها به صورت عرفانی وقف خدایان می شد؛ با این حال گفته می شد راهب بودایی قرن ۱۵، «سنکی ایکه نوبو» هنر گل را در بستری جدید نمو داده و ایکه بانای مدرن و امروزی ژاپن را پایه گذاری کرد.

وی با بیان اینکه ایکه بانا قلمرو بهشت، زمین و انسان ها را با استفاده از گلها و گیاهان ترسیم کرده و زیبایی آنها و قدرت ایزدی را به نمایش می گذارد، افزود: در ایران نیز هنر گل آرایی به طور گسترده ستوده می شود و ما امیدواریم که شما از تفاوت هایی که بین گلها و گیاهان و همچنین چیدمان گلها در ژاپن و ایران وجود دارد لذت ببرید.

این هنرمند میانسال ژاپنی سپس به ساخت ایکه بانا به وسیله گل های ژاپنی و هلندی پرداخت و تنوعی از این هنر را به معرض نمایش برای دانشجویان و استادان هنر و معماری شیراز گذاشت.

این در حالیست که در قالب هفته فرهنگی ژاپن که در دانشگاه شیراز برگزار می شود، کنسرت شامیسن(سه تار ژاپنی) و وادایکو(طبل ژاپنی)، نمایشگاه عکس، قطعاتمنتخب و چاپ شده از آثار هنر سنتی ژاپنی، نمایش انیمیشن ژاپنی، اوریگامی، زبان ژاپنی، خوشنویسی ژاپنی و... ارایه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین دوره هفته فرهنگی ژاپن که به میزبانی شیراز که از ۵ آذرماه آغاز شده، تا ۱۴ ماه جاری ادامه دارد.

کد خبر 4475143

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه شیراز ژاپن شیراز هفته فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۹۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزه‌های علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیت‌های گردشگری خوسف بازدید کردند.

رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانه‌های تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخص‌های مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.

وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبه‌های تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطه‌های قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.

صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و می‌نویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستان‌های بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آب‌های بسیار.»

وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین می‌گوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیه‌ها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»

مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمی‌توان گذشت.

صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.

کد خبر 6094885

دیگر خبرها

  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • روز معلم در این کشور هر روز جشن گرفته می‌شود
  • بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا ۱۳ Assassins (+عکس)
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته گرامیداشت مقام معلم در آذربایجان غربی برگزار می‌شود
  • برپایی کاروان اصفهان قدیم در چهارباغ + فیلم