Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،­ سلمان خدادادی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما، با بیان اینکه هر صندوقی در هر کجای جهان برای زمان های مختلف برنامه های مدون دارد، افزود: صندوق بازنشستگی ای موفق است که در ابتدای فعالیت خود با برنامه ریزی صحیح به فکر دوران پیری باشد.

­

­وی با بیان اینکه در کشور ما قوانین مختلفی به صندوق ها تحمیل شده است، گفت: نگاه حاکمیت به صندوق ها نگاه حق الناسی نیست و حاکمیت در صندوق ها دخالت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا صندوقی که مخصوص کارگران است به جز رسیدگی به بازنشستگی کارگران به کار دیگری نمی پردازد.­

او با اشاره به اینکه از 18 صندوق بازنشستگی بجز یک صندوق مابقی ورشکسته اند افزود: در کشور ما بسیاری از صندوق ها متکی به کمک های دولت هستند.

­

­رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یکی دیگر از چالش های صندوق های بازنشستگی را تحمیل قوانین مختلف از سوی دولت و مجلس نام برد.


سلمان خدادادی افزود: مجلس قانون تعهد پرداخت حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت را تصویب کرد که دولت هیچ وقت چنین سهمی را پرداخت نکرد. با برآورد انجام شده در سال 96 دولت از این بابت مبلغ 150 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است.


­رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بازنشستگی پیش از موعد هم یکی دیگر از قوانینی است که مجلس تصویب کرد. در همه ی کشورهای دنیا تلاش بر اینست که کارگران 30 سال کامل فعالیت داشته باشند و پس از آن بازنشسته شوند اما در کشور ما با قانون بازنشستگی پیش از موعد کارگران با 25 سال کار، حق و حقوق بازنشستگی 30 سال را دریافت می کنند که باعث بار مالی بر دوش صندوق های بازنشستگی می شود.

­

سلمان خدادادی با بیان اینکه یکی از مشکلات صندوق ها بازنشستگی سوء مدیریت حاکم بر آنها است گفت: در زمان 8 ساله یکی ازدولت ها، هشت مدیر صندوق بازنشستگی تغییر کرده است! این تغییر مدیریت صندوق ها نقطه ضعف است که فرصت برنامه ریزی را از آنها می گیرد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: صندوق های بازنشسگی در تصمیم گیری مستقل نیستند در واقع حیاط خلوت دولت ها هستند. صندوق تامین اجتماعی 33 درصد کل سهام شرکت دارو سازی، 33 درصد کل سهام صنعت سیمان، 10درصد کل سهام پتروشیمی و 30 درصدسهام بورس را به خود اختصاص داده است.

­­

محمدحسن زدا، معاون سازمان تامین اجتماعی گفت: در همه جای دنیا مرسوم است بیمه ها از قانون اعداد بزرگ تبعیت کنند. بطور مثال اگر سازمانی مانند صداوسیما با 30 تا 40 هزار نیرو وجود داشته باشد هیچ کجای دنیا اجازه نمی دهند صندوق بازنشستگی مجزا تاسیس کند چون این صندوق قاعدتا محکوم به شکست است. مثال معروف بیمه گرهای بزگ دنیا در اینباره اینست که تالاب می تواند به مرداب تبدیل شود ولی دریا هیچگاه تبدیل به مرداب نمی شود!

­

­­وی افزود: یکی از ایرادها در کشور ما نظام رگولاتری است. در بیمه های خصوصی نظام رگولاتری اجرا می شود اما در 18 صندوق معمولا دولتی که بیمه گر عموما با دستورالعمل تامین اجتماعی این نظام اجرا نمی شود یعنی هر سازمان یا نهاد و گروهی هر زمان که اراده کنند یک صندوق بیمه تاسیس می کنند که معمولا دچار ورشکستگی شده و مشکلات بسیاری برای دولت ایجاد می کنند.

­

­معاون سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در ایران شورای عالی بیمه داریم ولی هیچ تفسیر روشنی برای نقش تکمیلی آن نداریم گفت: در قانون تامین اجتماعی که در همه دنیا اجباری است و معمولا دولت ها اینکار را انجام می دهند بر اساس اصل 29 قانون اساسی دولت در ماده 28 قانون تامین اجتماعی موظف شده است 3 درصد به ازای هر کارگر حق بیمه پرداخت کند.

­

در ایران اگر دولت نقش مشارکتی دارد بیشتر نقش تضمینی است. به این معنا که نقش دولت به منزله امضای محکمی برای انجام تعهدات بیمه ایست اما با گذشت سالها این نقش به نقش کارفرمایی تبدیل می شود و دولت به شرکت ها یا کارفرماها اعلام می کند که این تعداد نیرو جذب کنید و ما حق بیمه آنها را پرداخت می کنیم که همین مساله باعث بروز مشکلات فراوان برای بیمه تامین اجتماعی می شود.

­

­رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تحمیل سیاست گذاری های دولت یا مجلس می تواند همه محاسبات و برنامه ریزی صندوق های بازنشستگی را بهم بریزد.

­

عبدالرضا مصری با بیان اینکه برنامه ریزی های صندوق های بازنشستگی بین نسلی است و برای دو نسل آینده نیز برنامه ریزی می کند، افزود: تا کنون دولت حتی یک ریال به سازمان تامین اجتماعی بودجه نداده است اما قوانین حمایتی دولت ها بر تامین اجتماعی چنان خیمه زده است که سازمات تامین اجتماعی توان انجام وظایف خود را ندارد.
مصری گفت: دولت بابت تعهدات قانونی به تامین اجتماعی بدهکار است. بعنوان مثال دولت به تعهد 50 درصدیپرداخت حق بیمه رانندگان بازنشسته عمل نکرده است.­

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تیتر بازنشستگی چالش دخالت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۹۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: کمک مالی به کی‌یف برای پرداخت حقوق بازنشستگی نیست

اوکراین نمی‌تواند کمک‌های مالی ایالات متحده را برای پرداخت حقوق بازنشستگی خرج کند. این را خبرنگاران شبکه آر بی سی اوکراین گزارش دادند.

کنگره آمریکا تصمیم گرفته است که از ۶۱ میلیارد دلار کمک آمریکا به اوکراین، ۷.۸ میلیارد دلار برای پوشش کسری بودجه دولت هزینه شود. اما کی‌یف این وجوه را نمی‌تواند صرف پرداخت حقوق بازنشستگی کند، چنین شرطی در قانون پیش بینی شده است.

در همان زمان، دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین اطمینان داد که بودجه‌ای جدا برای پرداخت‌های اجتماعی پیدا خواهد شد. شمیگال در ۲۷ آوریل در برنامه تلویزیونی سراسری اوکراین گفت: در واقع، ما کاملاً مطمئن هستیم که امسال و سال آینده همه پرداخت‌های اجتماعی، همه حقوق بازنشستگی و همه یارانه‌ها را تامین می‌کنیم.

نخست وزیر اوکراین تاکید کرد که پرداخت مستمری به طور کامل و به موقع انجام خواهد شد.

وزارت دارایی اوکراین همچنین اطمینان داد که اوکراینی‌ها حقوق بازنشستگی خواهند داشت. به هر حال، علاوه بر ایالات متحده، منابع مالی دیگری نیز از اتحادیه اروپا، ژاپن، کانادا، انگلیس و نروژ تامین شده است. تا سال ۲۰۲۴، این کشور‌ها ۱۱.۸ میلیارد دلار به کی‌یف پول داده‌اند.

اوکراین در حال حاضر با کسری بودجه ماهانه مواجه است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • حق بیمه بیش از ۴ هزار مددجوی کمیته امداد ماهانه پرداخت می‌شود
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • آمریکا: کمک مالی به کی‌یف برای پرداخت حقوق بازنشستگی نیست
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار