Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد اسکندری در گفتگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: اولین قرارداد آتی زعفران پوشال رشته ای درجه یک برای تحویل در پایان آذرماه سال جاری نیمه آبانماه امسال در بازار مشتقه بورس کالا به قیمت 13 هزار و 500 تومان در حالی گشایش یافت که قبل از این نیز یکبار تا مرحله عرضه رفت اما به نتیجه نرسید.

معاون سابق بورس کالا با اشاره به سهم بیش از 90 درصدی ایران در تولید زعفران جهان عنوان کرد: زعفران بهترین کالایی است که برای آن امکان راه اندازی بازار فیوچرز فراهم بود؛ این بازار کمک بسیاری به افزایش منفعت کشاورزان خواهد کرد و از این بابت ابراز خوشحالی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پیش از راه اندازی بازار مشتقه زعفران در بورس کالا ، مبنای قیمت این محصول از طریق تجاری که صادر کننده عمده هستند و یا عوامل آن‌ها بخصوص در بازار رضا مشهد تعیین می‌شد و تا مزرعه سوق پیدا می‌کرد.

وی افزود: در حال حاضر بازار متشکل بورس کالا باعث شده ، تابلوی معاملات زعفران نیز مبنای قیمت گذاری‌های فعالان این بازار قرار گیرد.

اسکندری با بیان اینکه با نزدیک تر کردن بورس به نیازهای بازار می‌توان ضمن طراحی ابزارها و توسعه آن‌ها در سررسیدهای مختلف امکان حضور بازیگران بیشتری را فراهم کرد ، افزود: در حال حاضر بکارگیری ابزارهای مشتقه بر روی دو نمونه زعفران پوشال و زعفران نگین کفایت می‌کند و شاید پیاز و گل زعفران برای ماه‌های خاص نیز مناسب باشد.

معاون سابق توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا بر لزوم امکان تسویه ارزی در معاملات مشتقه زعفران تاکید کرد و در عین حال گفت: بازیگران آتی سکه پس از توقف معاملات این بازار به سمت معاملات آتی زعفران گرایش پیدا کردند که این اقدام را می‌توان به عنوان یکی از هنرهای بورس کالا در حفظ سرمایه گذاران و گردش دوباره پول تحت بازار متشکل و تحت نظارت این بورس معرفی کرد.

اسکندری با اشاره به وضعیت حساس شاخص کل بورس گفت: اگر شاخص بورس با اصلاح زمانی مواجه شود حتماً با اصلاح عددی در شاخص مواجه خواهد شد.

وی افزود: قیمت کامادیتی‌ها و بخصوص نفت حتماً برای بورس مهم است و یکی از عواملی که از نظر بنیادی ممکن است نگرانی ایجاد کند همین موضوع است اما به نظر می‌رسد حرکت ایران برای عرضه نفت در بورس و بخشنامه ارزی بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز از طریق پیمان سپاری که باعث کاهش نرخ ارز بازار آزاد شده می‌تواند منافع شرکت‌های صادرات محور را افزایش دهد. در مجموع اخبار مثبت بیش از اخبار منفی برای بازار سرمایه خواهد بود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۹۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس

در انتهای معاملات امروز شنبه (۸ اردیبهشت) بازار سرمایه، شاخص کل بورس با افزایش ۶۵۲  واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی قرار گرفت. فملی، شپنا و شستا سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند ذوب، کاما و حزامیا سه نماد پرتراکنش بودند. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش  هزار و ۳۹۵  واحدی روی پله ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت.

برترین گروه صنعتی بورس و فرابورس
امروز خودرو بیشترین ارزش معامله را با مبلغ ۳۳۷  میلیارد تومان به خود اختصاص داد. همچنین فلزات اساسی و شیمیایی‌ها در رتبه‌های بعدی ارزش معاملات قرار داشتند.

یشترین ارزش و حجم معاملات سهام در بورس
فردا ۴،   اهرم و افران بیشترین ارزش معامله و نماد‌های ذوب، فاراک  و فردا ۴  بیشترین حجم معامله را در بورس تهران تجربه کردند.
اعتماد ۴، اراد ۱۲۸۴ و مبین ۰۶۱ بیشترین ارزش معامله و نماد‌ها کرمان، لبخند و اعتماد ۴  بیشترین حجم معامله را در فرابورس تجربه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا