Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@10:01:07 GMT

بررسی کمر درد نیاز به ام آر آی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۹۸۹۳۹

برای بررسی هر کمردردی نیازی به «ام‌آرای» نیست و بیمارانی که اصرار به این پرتونگاری دارند گاهی باعث تشخیص اشتباه و طولانی‌تر شدن روند درمان خود می‌شوند. ناطقان: محمد جعفری متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات، گفت: بسیاری از افرادی که دچار کمردرد هستند اغلب با درمان‌های ساده قابل بهبودی هستند، ولی برخی از بیماران بدون توجه به توصیه‌های پزشک معالج خود، تقاضای انجام MRI دارند که البته همین امر باعث صرف هزینه‌های زیاد می‌شود و گاهی خطای تشخیص را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: تصویربرداری «ام‌آرآی» یک ابزار قدرتمند تشخیصی است، ولی در عین حال انجام آن برای هر کمردردی می‌تواند به عنوان یک چاقوی دولبه عمل کند و به جای کمک کردن به پزشک باعث تشخیص و درمان اشتباه شود، چراکه «ام‌آرآی» می‌تواند ناهنجاری‌های زیادی را در ستون فقرات نشان دهد که می‌تواند هیچ ربطی به منبع درد نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر یکصد فرد میانسال، که هیچ شکایتی از درد کمر ندارند را تحت «ام‌آرآی» قرار دهند، حدود یک سوم از این افراد احتمال فراوان یافته غیرطبیعی در «ام‌آرآی» دارند که می‌تواند شامل بیرون زدگی دیسک، آرتروز مفاصل و ... باشد، درحالی که خود آن‌ها ممکن است تا پایان عمر بدون هیچ درد و مشکلی به طور طبیعی به زندگی خود ادامه دهند

این متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات، اضافه کرد: اگر بیماری با درد کمر را تحت «ام‌آرآی» قرار دهیم، به احتمال فراوان می‌توان یافته‌های متعددی نظیر بیرون زدگی دیسک و حتی آرتروز را در آن دید که این امر می‌تواند باعث تشخیص اشتباه منبع درد و حتی در برخی موارد اقدام جراحی غیرضروری شود به همین دلیل توصیه می‌شود تا زمانی که پزشک معالج تشخیص نداده، بیماران تقاضای پرتونگاری «ام‌آرآی» و یا هر آزمایش غیر ضروری دیگر را نکنند.

وی با بیان اینکه کمردرد‌های خاصی نیازمند «ام‌آرآی» هستند، افزود: درد کمری که با علائمی از قبیل: کاهش وزن، کاهش اشتها، تب و لرز همراه باشد به طور حتم باید برای تشخیص دقیق‌تر از MRI بهره برد چراکه این درد کمر می‌تواند نشان دهنده عفونت یا تومور باشد، همچنین درد کمری که ۳ تا ۶ ماه طول کشیده و پاسخ مناسب به درمان نداده است و یا درد کمری که با انتشار به اندام‌های تحتانی که به ۴ هفته درمان دارویی و استراحت و فیزیوتراپی پاسخ نداده است باید برای تشخیص بهتر از «ام‌آرآی» استفاده کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: بر اساس آمار بین المللی حدود ۸۰ درصد افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده‌اند که می‌تواند علت‌هایی نظیر ضایعه ستون فقرات، گرفتگی ماهیچه‌ها و تاندون، رباط‌ها، فاسیا، مفاصل بین مهره‌ای، اعصاب نخاعی، عروق خونی و طناب نخاعی باشد که هر یک شیوه درمانی متفاوتی دارد به همین دلیل تاکید می‌شود در روند درمان، بیماران با تقاضای آزمایش‌های گوناگون فرآیند معالجه را دچار اخلال و طولانی نکنند. منبع: مهر برچسب ها: ام آر آی ، کمر درد ، کاهش وزن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ام آر آی کمر درد کاهش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۹۸۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران ستون فقرات تولید هستند

امام جمعه زنجان ضمن تبریک فرا رسیدن روز کارگر گفت: کارگران، ستون فقرات تولید هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز کارگر گفت: کارگران به عنوان افسران جنگ اقتصادی وظیفه بسیار سنگینی دارند و چرخه تولید کشور به وسیله زحمت این عزیزان در حال چرخش است. ستون فقرات تولید، کارگران هستند.

وی با تقدیر از زحمات خوب کارگران در جهش تولید در کشور گفت: بخشی از جهش تولیدی که در کشور باید رخ دهد توسط این کارگران رخ خواهد داد. رهبری در جمع کثیری از کارگران کشور جامع‌ترین مطالب را بیان و به این مهم اشاره کردند این قشر پیشتازان جهادی اقتصاد هستند. تعبیر رهبری این بود کارگران قشر قانع، نجیب، رزمندگان عرصه جهاد اقتصادی هستند و ارتقای زندگی آنان ارتقای وضعیت کشور را به دنبال دارد.

امام جمعه زنجان  در ادامه به فرا رسیدن هفته معلم اشاره کرد و گفت: شهید مرتضی مطهری از عالمان برجسته معاصر و یار دیرین حضرت امام(ره) بود و کتب این شهید بزرگوار بعد از گذشت چندین سال همچنان مورد استفاده است‌. 

وی ضمن تبریک روز معلم به فرهنگیان عزیز گفت: معلمی شغل انبیاست و در واقع کسانی که این شغل را انتخاب کرده‌اند به خاطر عشق، بوده است.

آیت‌الله خاتمی به دیدار اخیر فرماندهان نظامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند اگر مسیر و وظیفه خودمان را درست انجام دهیم خداوند نیز کمک حال خواهد بود.

وی در پایان به سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به کشورهای پاکستان و سریلانکا اشاره کرد و گفت: همکاری‌‌های منطقه‌ی آثار و فواید زیادی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان زنجان بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه داده اعتباری
  • بررسی عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه داده اعتباری در کمیسیون اصل۹۰
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • کارگران ستون فقرات تولید هستند
  • واضح‌ترین تصویرها از مغز با قوی‌ترین دستگاه ام‌آرآی
  • تجهیز سیستم گرمایشی مدارس همدان با طرح شهید عرب
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان