Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-09@16:13:09 GMT

آشوب پاریس شکل و شمایل انقلاب دارد

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۰۰۵۷۷

آشوب پاریس شکل و شمایل انقلاب دارد

وبسایت رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: امانوئل ماکرون که برای کنترل اوضاع آشفته ناشی از تظاهرات در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه با عجله آرژانتین را به مقصد پاریس فرانسه ترک کرد، در یک جلسه اضطراری در کاخ‌ الیزه که نخست‌وزیر، وزیرکشور و دیگر مقامات امنیتی فرانسه حضور داشتند شرکت کرد.

ماکرون گفت: از دیدن ابعاد تخریب و غارت بنای «طاق پیروزی» که یکی از بناهای نمادین فرانسه است بسیار شوکه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور فرانسه که با بزرگترین بحران سیاسی دوران ریاست جمهوری‌اش مواجه شده، قصد ندارد در این‌باره با رسانه‌های کشور گفت‌وگو کند.

به گزارش رادیو فرانسه، «بنجامین گریوو» سخنگوی دولت، تظاهرات خشن پاریس را بدترین تظاهرات دهه اخیر این کشور ارزیابی کرده است.

سخنان بنجامین گریوو درباره بررسی اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی کاخ الیزه تکذیب شد. کاخ الیزه اعلام کرد، رئیس‌جمهور تاکید کرده است که تمامی اعمال خرابکارانه و حمله به نیروهای پلیس در دیروز باید با برخورد شدید قضایی روبه‌رو شود.

رادیو فرانسه تصریح کرد: رهبران احزاب اپوزیسیون فرانسه به امانوئل ماکرون هشدار داده‌اند در برابر این شرایط که بسیاری آن را چون «شرایط انقلابی» توصیف کرده‌اند، به پاخاسته و واکنش مناسب نشان دهد.

در همین حال روزنامه لیبراسیون فرانسه در گزارشی خاطر‌نشان کرد: شاید بتوان جنبش «جلیقه‌زردها» را قیامی غیرمسلحانه خواند که از حمایت بیشتر از 80 درصد ملت فرانسه برخوردار است. قیام یا جنبشی بدون رهبر که خواستار برقراری دموکراسی بی‌واسطه و از میان رفتن سیستم سلسله مراتبی است به نحوی که تمام صداها به یکسان شنیده شوند. جلیقه‌‌زردها «اشراف‌سالاری سیاسی و دولتی»  را پَست می‌شمارند، به آن ناسزا می‌گویند و خود را نادیده و تحقیر شده می‌انگارند. به نوشته لیبراسیون، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هم در این میان در نتیجه ناشیگری‌های پیاپیش نه در «کسوت لوئی شانزدهم» که در «کسوت ماری آنتوانت» ظاهر شده است اما این بار این مردم پاریس نیستند که بپا خاسته‌اند بلکه ساکنان روستاها و دیگر شهرها هستند.

به نوشته لیبراسیون، در این جنبش تازه مشارکت هر یک از شهروندان در اینترنت و شکوه‌نامه‌های سرگشاده در فیسبوک همانقدر دارای اهمیت است که ایجاد راه‌بندان در میدان‌ها گردانندگان صفحات فیسبوک در فقدان رهبر، این نقش را ایفا و بدون کمترین ابهامی تحت نظارت و دید منتقدانه همنوعان خود فعالیت می‌کنند.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۰۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل فرانسه برای المپیک/ انباشت زباله و انبوه بی‌خانمان‌ها + فیلم

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس از ۵ الی ۲۱ مرداد برگزار خواهد شد. روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت مشعل این بازی‌ها از یونان وارد شهر مارسی شد تا پس از رونمایی از آن در شهرهای مختلف این کشور، به پاریس، محل برگزاری مسابقات برسد.

در حالی حدود ۱۰ هفته به آغاز مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان باقی مانده است که فرانسه با چالش‌های عدیده‌ای مواجه شده است.

یکی از چالش‌های فرانسه مساله انباشت زباله در خیابان‌های شهرهای مهمی همچون پاریس و مارسی است که واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته و برخی به ناتوانی دولت فرانسه، برخی به تمسخر این وضعیت و برخی هم با نگرانی به آن پرداخته اند.

یکی از کاربران با انتشار ویدئویی از زباله‌هایی که در پاریس تجمیع شده به ناتوانی «آن ایدالدو» شهردار پاریس در بهبود وضعیت شهری انتقاد کرده است.

کاربر دیگری ویدئویی از خیابان «دوژان» پاریس منتشر کرده و در اشاره به وضعیت نابسامان آن نوشته است: خیابان «دوژان» در پاریس چند هفته قبل از بازی‌های المپیک.

کاربری هم به پاکسازی مرکز شهر مارسی در آستانه المپیک اشاره کرده است اما می‌گوید همچنان خیابان‌های حاشیه شهر مملو از زباله است.

این مساله در جایی بغرنج‌تر می‌شود که کارگرانی که مسؤولیت نظافت و پاکسازی خیابان‌ها را برعهده دارند دست به اعتصاب زده اند و اعلام کرده اند اگر مطالباتشان برآورده نشود در طی بازی‌های المپیک هم به این اعتصاب ادامه خواهند داد.

شبکه تلویزیونی BFMTV فرانسه گزارشی در خصوص انباشت زباله و اعتصاب کارگران جمع آوری زباله تهیه کرده است و می‌گوید: از روز چهارشنبه مأموران جمع آوری زباله دست به اعتصاب زده اند و همین مساله موجب شده است زباله‌ها به پیاده رو های مارسی حمله ور شوند و بوی متعفن آنها به همسایه جدید اهالی مارسی تبدیل شده است. معضلی که به دلیل گرمای هوا تشدید شده است. این وضعیت در آستانه ورود مشعل المپیک به مارسی رخ داده است.

اما تجمع زبانه تنها مشکل مسؤولان شهری فرانسه نیست و یکی از چالش‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند وجود تعداد زیاد افراد بی خانمان است که ظاهری زننده را برای میزبان المپیک ایجاد کرده است.

پلیس فرانسه قصد دارد برای آنکه ظاهر شهر را در طی بازی‌های المپیک حفظ کند این افراد بی خانمان را به شهرک‌هایی در خارج از پاریس انتقال دهد.

یکی از کاربران ویدئویی منتشر کرده و در آن به تخلیه ۵۰۰ فرد بی خانمان در اطراف ساختمان شهرداری اشاره کرده است.

کاربر دیگری هم با انتشار ویدئویی از وضعیت خیابان‌های مارسی نوشت: مارسی میلیون‌ها دلار برای مشعل المپیک هزینه کرد اما مردم را در خیابان رها کرده است. مارسی این شکلی است.

علاوه بر این، کارکنان بخش حمل و نقل شهری هم قصد دارند در صورتی که مطالباتشان پرداخت نشود دست به اعتصاب بزنند.

ضمن اینکه اعتراض گروه‌های حامی صلح و گروه‌های ضدجنگ و فعالان حقوق بشر به حضور رژیم صهیونیستی در این بازی‌ها ممکن است به اعتراض‌ها و تجمعاتی علیه حضور این رژیم منجر شود که ترس و نگرانی مسؤولان کمیته بین المللی المپیک را برانگیخته است.

کد خبر 6100683

دیگر خبرها

  • طرح مشترک پاریس و واشنگتن به منظور شکاف در محور مقاومت
  • معضل فرانسه برای المپیک/ انباشت زباله و انبوه بی‌خانمان‌ها + فیلم
  • مشعل بازی های المپیک وارد فرانسه شد
  • نیروهای فرانسوی در اوکراین هدف مشروع ارتش روسیه خواهند بود
  • مسکو: نیروهای فرانسوی را هدف قرار می‌دهیم
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟
  • مداخله دوباره مکرون در انتقال امباپه به مادرید
  • ضعف فرانسه در تامین امنیت هوایی المپیک پاریس
  • زاخارووا: حرف‌های ماکرون متحدان فرانسه را هم گیج کرده است!
  • ماکرون: فرانسه در وضعیت جنگی با روسیه قرار ندارد