Web Analytics Made Easy - Statcounter

15 درصد جامعه جهانی با معلولیت درگیرند، معلولیتی که در بسیاری از موارد محدودیت نشده و افرادی همچون " بتهوون" موسیقیدان برجسته آلمانی از نمونه های شاخص کنار آمدن با معلولیت و البته درخشش در عین معلولیت است. شنوایی او در ۲۸ سالگی رو به نقصان گذاشت و در ۴۴ سالگی کامل ناشنوا شد، دورانی که او سمفونی شماره ۹ را می ساخت، کاملا ناشنوا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر بتهون افراد بسیاری علیرغم معلولیت دست به کارهای بزرگ زده اند که شاید آشناترین‌شان در عصر حاضر "استیون هاوگینگ" باشد، افرادی که از معلولیت خود گذر کردند و از افراد سالم نیز پیشی گرفتند.  

فارغ از اینکه برای استیون هاوکینگ شدن چه پیش زمینه هایی لازم است، شکی نیست که تمامی افراد چه امثال او و چه یک فرد عادی با ضریب هوشی عادی و زندگی عادی، فقیر یا غنی که به هرگونه معلولیتی دچار شده باشد، برای زندگی شهری نیازمند برخی زیرساخت هاست. در واقع تامین امکانات مورد نیاز زندگی در دنیای امروز برای معلولان در دنیای پیشرفته امری بدیهی است اما در کشور ما و به نظر می رسد این مهم چندان به باور تبدیل نشده و افراد کم توان علیرغم توانایی های متعدد فردی در کنار معلولیت های خود همچنان نمی توانند به مانند دیگر انسان ها زندگی طبیعی داشته باشند و برای رشد و ترقی باید سنگ های بزرگتری را از پیش پا بردارند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، هنوز کمبودهای بسیاری در مسیر تامین ساده ترین و ضروری ترین نیازهای این قشر 2 درصدی جامعه ایرانی وجود دارد که محقق نشده است.

یکی از معلولان استان مرکزی یکی از اولین نیازهای معلولان را در بحث عبور و مرور عنوان کرد و گفت: حضور در جامعه مستلزم مناسب‌سازی فضای شهری است که این مناسب‌سازی جنبه‌های مختلفی دارد.

اصغری با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی برای معلولان که مشکل جسمی حرکتی دارند ابزارهای خاصی نیاز دارد و یکی از آنها مجهز بودن اتوبوس‌های حمل و نقل به جک‌های مخصوص و رمپ است که امکان سوار شدن به اتوبوس را محقق می‌کند، عنوان کرد: برای معلولانی که از ویلچر استفاد می کنند باید سطح قرارگیری تلفن‌های عمومی و آبخوری‌ها و امکانات پارک و ... سطح مناسبی باشد تا امکان استفاده توسط معلولان نیز مهیا شود.

این معلول جسمی حرکتی تصریح کرد: رمپ و آسانسور در اماکن اداری، خدماتی و رفاهی باید به نوعی تعبیه شده باشد که بالا رفتن از آن ممکن باشد و پایین آمدن از آن باعث واژگونی ویلچر نشود و در واقع شیب در واحد طول باید استاندارد باشد، اما مشکل اینجاست که برخی رمپ‌‌ها مانند رمپ دستگاه‌های ATM حتی برای استفاده افراد سالم و بدون معلولیت نیز مناسب نیستند و معلول جسمی حرکتی در صورت استفاده از آنها توان بالا بردن چرخ خود و پایین آمدن بدون واژگونی را ندارد.

اشتغال برطرف کننده 80 درصد مشکلات معلولان

یک نابینانیز در اینباره اظهار کرد: برای نابینایان تمام معابر عمومی باید خط بریل داشته باشند، اما متاسفانه چالش بزرگی در این راستا در اراک وجود دارد، نقاط بسیاری در اراک وجود دارد که خط بریل به یک درخت منتهی می شود و مصداق این مهم را می توان در خیابان آیت الله غفاری در چهارراه راهزان شاهد بود و حتی در بسیاری از معابر خط بریل به ناگاه قطع می شود و یک نابینا در واقع نمی داند که در این شرایط چه کند.

حیدری با تاکید بر اینکه این مسائل اولیه و پیش‌پاافتاده‌ای است که در اکثر نقاط دنیا حل شده است اما ما در ایران و اراک همچنان با آن مواجه هستیم، گفت: نکته قابل توجه و تامل این است که مسئولان به صورت کامل از مشکلات معلولان آگاهی دارند و تنها باید راهکار مناسبی ارائه دهند و در این راستا مهمترین نیاز معلولان بحث اشتغال است.

وی عنوان کرد: اگر یک معلول شغلی متناسب با شرایط جسمی داشته باشد و استقلال اقتصادی شخصیتی داشته باشد می‌تواند زندگی تشکیل دهد و بحث معیشت، بهداشت و مسکن خود را با توجه به درآمد برنامه‌ریزی کند و پیش برود چنین شرایطی برای بسیاری از معلولان اتفاق افتاده و توانسته اند به مانند افراد عادی گذران زندگی کنند، اما معلولی که به هر دلیل شغل ندارد به لحاظ مالی سربار خانواده است و درگیر افسردگی و خانه‌نشین شده است. من به عنوان معلول مهمترین مسئله معلولان را شغل می‌دانم و اگر مسئولان خواستار انجام کاری برای این اقشار هستند باید برای اشتغال آنها با توجه به وضعتی جسمی شان فکری بکنند.

حیدری با بیان اینکه امروز در همین شهر اراک معلولانی داریم که عضو هیات علمی و حتی مدیر گروه هستند، در ادارات دولتی فعالیت دارند، روانشناس، جامعه‌شناس، حقوقدان هستند و در رشته‌های تخصصی خود در سطح عالی مشغول به کار هستند، خواستار بها دادن دولت به این قشر و اعتمادسازی در این رابطه شد و گفت: قطعا با نگاه مثبت می توان در این خصوص نتیجه گرفت و این موضوع تکراری و خواسته همیشگی معلولان را پاسخ داد.

وی افزود: اگر یک معلول شغل داشته باشد استقلال مالی و امکان تردد آسانتر را خواهد داشت، اما فردی که تمکن مالی ندارد باید عصا به دست بگیرد و راهی خیابان شود و با مشکلات دست و پنجه نرم کند درحالی که با حل بحث اشتغال 70 تا 80 درصد مشکلات جامعه معلولان حل می شود.

قانون بکارگیری معلولان روی کاغذ

حیدری با بیان اینکه قانون استفاده از معلولان به مانند دیگر قوانین همچنان روی کاغذ باقی مانده است، بیان کرد: معلولان اکثرا دارای تحصیلات عالیه هستند ولی حتی با وجود قبولی در آزمون های استخدامی، در مصاحبه تخصصی رد می شوند و از شرکت های خصوصی نیز نمی توان در این رابطه انتظار داشت، در واقع از دولت توقع حمایت می رود. معلولان با تمام توان و علیرغم محدودیت های موجود تحصیل کرده اند و باید امروز دستگاه های دولتی از این ظرفیت ها استفاده کنند.

وی با اشاره به قانون راهنمایی و رانندگی موجود ویژه معلولان گفت: طبق قانون اگر فردی از عصای سفید استفاده می کند رانندگان باید با سرعت کمتر تردد کند و اگر فردی در کنار خیابان عصا را عمود بر خود و موازی با سطح خیابان بگیرد خودروها باید توقف کامل داشته باشند تا فرد عبور کند، اما متاسفانه با وجود این قانون رانندگان این امر را رعایت نمی کنند درحالی که می توان این قوانین را در آموزشگاه های رانندگی حداقل به افراد آموزش دهند و برای اجرای آن فرهنگ سازی شود.

این نابینا اضافه کرد: از بعد فرهنگی شرایط در قبال معلولان بهتر است به عنوان مثال کتابخانه ها برای نابینایان فعال هستند، کتب صوتی تولید و آموزش خط بریل، کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند نیز انجام می شود و در بحث بازدید از اماکن فرهنگی و علمی مانند موزه و دانشگاه حداکثر همکاری صورت گرفته است و حداقل در حوزه فرهنگی حداکثر ظرفیت در اختیار معلولان است.

به گزارش ایسنا، در این راستا معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه تا پایان 96 حدود 30 هزار و 319 معلول در استان مرکزی شناسایی شده است که از این تعداد 11 هزار و 155 نفر معلولیت شدید دارند و چهارهزار و  349 نفر دارای معلولیت خیلی شدید هستند  که امکان بکارگیری از آنها در ادارات وجود ندارد و در واقع نیمی از این تعداد معلول توان کار در ادارات را دارند، افزود: معلولان شدید فاقد خانواده در مراکز نگهداری ذهنی، جسمی و حرکتی، روانی و ... پذیرش می شوند به طوری که در مراکز شبانه روزی استان هزار و 200 معلول نگهداری می شوند.

شناسایی 11 هزار معلول در مناطق روستایی استان مرکزی

نوروزی اضافه کرد: در مناطق روستایی حدود 11 هزار معلول شناسایی شده است. معلولان با اجرای طرح "توانبخشی مبتنی بر جامعه با کمک مردم" شناسایی می شوند و در تمام روستاهای استان این طرح در حال اجراست و برای تمام این افراد شناسایی شده پرونده تشکیل  و کمک صورت می گیرد.

وی در خصوص مستمری معلولان تحت حمایت بهزیستی استان بیان کرد: در حال حاضر مستمری یک نفره 95 هزار تومان یارانه و 56 هزار تومان مستمری بهزیستی است و در واقع 161 هزار تومان ماهانه دریافت می کنند که این مستمری از 161 هزار تومان تا 541 هزار تومان برای خانواده 5 نفره متغیر است و نسبت به سال‌های گذشته این رقم افزایش یافته است.

نوروزی در بحث مناسب سازی فضای شهری بهزیستی را نهادی مطالبه گر دانست و افزود: در واقع بیش از 90 درصد کار مناسب سازی فضای شهری بر عهده شهرداری است که باید فضای شهری و مبلمان را برای تردد معلولان مناسب سازی کند. آخرین کار انجام شده در پارک بانوان بوده است که بیش از 90 درصد نیاز معلولان را مدنظر داشته و حتی خیابان شهید شیرودی به عنوان پایلوت مناسب سازی مدنظر قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط مناسب سازی فضای شهری برای معلولان به هیچ عنوان قابل قبول نیست، اما به واسطه برنامه های جدید  طی چندسال اخیر مطالبات معلولان مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: لایحه حمایت از حقوق معلولان از سوی دولت وظایف دستگاه های اجرایی را دیکته کرده است و دولت و نمایندگان دولت در استان ها نیز این امر را با جدیت دنبال می کنند و بهزیستی و معلولان نیز با اشراف بر حقوق این قشر مطالبه گری دارند. باید منتظر بهبود شرایط بود، در حال حاضر شرایط ایده آل نیست و در حد امکانات اولیه پیش می رویم.

نوروری در خصوص وضعیت شغلی معلولان گفت: قانون 3 درصد استخدامی امسال به خوبی دنبال شده است. بر همین اساس 13 نفر از معلولان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش با حضور نیروی استخدامی در زمان مصاحبه جذب شدند و با ابلاغ استاندار مرکزی در انتظار اجرای این قانون 3 درصد هستیم. اگر این قانون اجرایی نشود بهزیستی پیگیری قانونی را انجام می دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اشتغال معلولان منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان

علیرضا آنجلاسی افزود: البته در سال‌های گذشته نیز این ردیف در قوانین بودجه بوده است و در سال ۱۴۰۲ نیز اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان در ردیف اصلی سازمان بهزیستی تجمیع شده بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت اینکه طی ماه گذشته مبالغی بین ۷۶۴ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای تعدادی از مددجویان بهزیستی واریز شده و برای بقیه پرداخت نشده است، اظهار داشت: مبالغ واریز شده معادل یک‌ ماه مستمری و فقط برای استان‌هایی بوده است که یک سال گذشته دچار آسیب‌هایی از جمله بلایای طبیعی یا آسیب‌های اقتصادی بیشتری شده‌اند بود که قبلا نیز سابقه داشته است.

آنجلاسی در جواب سئوال دیگر مبنی براینکه آیا این واریزی‌ها استمرار خواهد داشت یا خیر، گفت: این مبلغ فقط برای یک‌بار بوده است.

وی یادآور شد: چنین واریزی‌هایی قبلا در حوادث زلزله چند سال گذشته کرمانشاه و آذربایجان شرقی، سیل سال گذشته سیستان و سیل چند سال گذشته استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و خراسان شمالی انجام شده بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور گفت: به همت دولت و سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندسازی یارانه ها در سال ۱۴۰۳ و برای اولین بار افزایش مستمری مددجویان که معادل ۳۰ درصد بوده است در فروردین ماه سال جاری اعمال شد و از طریق سازمان هدفمندسازی به صورت مستقیم به حساب مددجویان واریز شد.

آنجلاسی افزود: بر این اساس خانوارهای یک نفره ماهیانه یک میلیون تومان، خانوارهای ۲ نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۲ میلیون تومان، خانوارهای چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بالاتر سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

وی یادآور شد: براساس جز ۲ بند الف تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مبنی بر پرداخت مستقیم به ذی نفع نهایی مقرر شده از فروردین‌ماه یارانه نقدی- معیشتی و مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به طور مستقیم به حساب مددجویان پرداخت شود و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف در حدود منابع وصولی اقدام کند این درحالی است که پیش از این و طی سال‌های گذشته این اقدام توسط سازمان بهزیستی کشور صورت می‌گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • اعطای تسهیلات 40 میلیاردی به کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • ساخت مسکن برای بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول به بالا در کشور
  • با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود
  • بررسی آخرین وضعیت روستاهای برده میش و کپه‌کند بخش مرکزی مهاباد
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد