Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@13:53:36 GMT

هوشمندی و هوشیاری شهید مدرس در مبارزه با استعمار

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۰۱۳۰۴

هوشمندی و هوشیاری شهید مدرس در مبارزه با استعمار

حقانی گفت: شهید مدرس در طول مبارزات خود به عنوان یک رجل سیاسی و دینی اقداماتی دارد و تصمیماتی می گیرد که معمولاً افرادی که بدون نگاه به این چارچوب این رفتارها را بررسی می کنند ایشان را به تزلزل در تصمیم گیری ها و جبهه بندی های سیاسی متهم می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مراسم بزرگداشت شهید مدرس همزمان با سالروز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس با حضور مسئولان حوزه علمیه تهران و سخنرانی آیت الله استادی، مدیر حوزه علمیه تهران و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران در خانه موزه شهید مدرس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر موسی حقانی در این مراسم گفت: گفت: اگرچه به ابعاد سیاسی شخصیت شهید مدرس بیشر از بُعد علمی و فقهی پرداخته شده، اما معتقدم هنوز هم بسیاری از جنبه های سیاسی شخصیت آیت الله مدرس به درستی شناخته نشده است.

استاد دانشگاه و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران گفت: اصول حاکم بر رفتار مراجع و بزرگان ما از جمله شهید مدرس که به عنوان یک روحانی فعال و مبارز فعالیت می کرد، مانند سایر بزرگان صیانت از اسلام، مسلمین، سرزمین های اسلامی، صیانت از تشیع و ایران، مبارزه با استعمار، مبارزه با استبداد و دفع افسد به فاسد است. شهید مدرس در طول مبارزات خود به عنوان یک رجل سیاسی و دینی اقداماتی دارد و تصمیماتی می گیرد که معمولاً افرادی که بدون نگاه به این چارچوب این رفتارها را بررسی می کنند ایشان را به تزلزل در تصمیم گیری ها و جبهه بندی های سیاسی متهم می کنند.

دکترحقانی به یکی از اصول حاکم در مبارزه شهید مدرس اشاره و خاطرنشان کرد: این اصل در مبارزه شهید مدرس حاکم است که استعمار به سرزمین های اسلامی از جمله ایران حمله کرده و ما در مقام مدافعه و دفاع در مقابل استعمار هستیم بنابراین اولویت ما مبارزه با استعمار است به همین دلیل وقتی قرارداد ۱۹۱۹ مطرح می شود، ایشان در رأس این مبارزه قرار می گیرد، اما گاهی به این نتیجه می رسد که برای دفاع می توان از ابزار استعمار استفاده کرد و به نظر من این نتیجه گیری اوج هوشمندی و هوشیاری شهید مدرس را نشان می دهد. نمونه این حرکت در رفتار سیاسی ایشان مبارزه با استعمار انگلستان از طریق بهره‌گیری سیاسی از رضاخان در حزب «ضد استعمار» بود.

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند شیراز مجلس اردبیل انقلاب اسلامی روز جهانی معلولان استان همدان روزنامه میرزا کوچک جنگلی اصفهان مبارزات سیاسی استاد مدرس استعمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۱۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در سطح بین‌المللی برگزار شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری عصر یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با قدردانی از برگزارکنندگان همایش روز ملی خلیج فارس در بوشهر اظهار داشت: این همایش افق نوینی در عرصه رسانه‌ای جهان ایجاد کرد که امید می‌رود سال آینده با برنامه‌ریزی بسیار دقیق‌تر و کار کارشناسی ویژه این همایش پربارتری برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر از تشکیل شورای سیاست‌گذاری و اجرایی روز ملی خلیج فارس در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: برای برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در این شورا سیاست‌گذاری لازم انجام می‌شود.

عضو مجمع خبرگان رهبری با بیان اینکه بوشهر در عرصه تاریخ ایران با مبارزات مردم علیه استعمارگران و متجاوزان دارای جایگاه ویژه‌ای در عرصه مقاومت است، گفت: استان بوشهر با تاریخ ۵۰۰ ساله مقاومت در برابر استعمارگران از جمله مقابله با ۴ بار حمله انگلیس، نماد مقاومت در حوزه خلیج فارس است.

امام جمعه بوشهر از برگزاری همایش ۲ قرن مقاومت در بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: کنگره و همایش بوشهر ۲ قرن مقاومت در مقابل استعمار در دهه نخست اسفند ماه امسال باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود که لازم است برای تحقق این مهم شورای تخصصی با مشارکت مسئولان و کارشناسان تشکیل شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، برگزاری کنگره حماسه زنان لرده استان بوشهر علیه استعمار پیر انگلیس را از دیگر برنامه‌های امسال نام برد و گفت: این کنگره بین ۸ تا ۱۱ آبان سالروز حماسه زنان لرده در مقابله با قشون انگلیسی و شکست ارتش استعمار پیر، برگزار می‌شود.

وی تهیه فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی در زمینه حماسه زنان لرده را مورد تأکید قرار داد و افزود: امسال در سالروز شهادت رئیسعلی دلواری ۱۲ شهریور ماه به‌عنوان روز ملی مبارزه با استعمار برنامه‌ای ویژه تدوین شود تا سطح ملی و بین‌الملل در بر بگیرد.

آیت الله صفایی‌بوشهری با اشاره به اجرای برنامه راهپیمایی بزرگ خانوادگی در بوشهر در حمایت از خانواده و فرهنگ عفاف و حجاب گفت: این برنامه عصر فردا در بوشهر در راستای تکریم خانواده و حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب برگزار می‌شود

کد خبر 6097651

دیگر خبرها

  • اعلام زمان آموزش کمک داوران ویدئویی در ایران
  • لزوم شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی
  • شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی
  • هوشمندی سیاسی جلوه دیگری از قدرت میدانی مقاومت است
  • کلاهبردار ۶۰ هزار دلاری در مترو تهران به دام افتاد
  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • مراسم سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در سطح بین‌المللی برگزار شود
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • تجلیل از مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در مشهد