Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@22:22:45 GMT

استرس دست دوم چيست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۰۱۷۹۲

استرس دست دوم چيست؟

خبرگزاري آريا -

استرس دست دوم زماني رخ مي دهد که شما درگير تجربيات استرس زاي ديگران مي شويد
استرس شوخي نيست. هر فردي که فشار زمان يا پروژه کاري بزرگي را تحمل کرده باشد به خوبي مي داند استرس چيست و چه تاثيراتي بر روي بدن مي گذارد. اما زماني که شما خودتان استرس نداريد و ديگران با چنين شرايطي دست وپنجه نرم مي کنند چه اتفاقي رخ مي دهد؟
استرس دست دوم يا همان Secondhand stress زماني رخ مي دهد که شما درگير تجربيات استرس زاي ديگران مي شويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين موضوع بدين خاطر است که بدن به طور طبيعي تمايل دارد فعاليت هاي افرادي که شما را احاطه کرده اند تقليد نمايد. احساسات نيز از اين قاعده مستثني نيستند. به عنوان مثال زماني که ديگران خميازه مي کشند شما هم شروع به خميازه کشيدن مي کنيد. اين دقيقا همان فعاليتي است که بدن شروع به تقليد کردن مي کند. شما ممکن است احساسات خودتان را با احساسات ديگران مقايسه کنيد و ببينيد چه اتفاقي رخ مي دهد که احساسات آن ها به شما نيز سرايت مي کند.
در استرس دست دوم شما به احساسات منفي ساير افراد که دور و برتان هستند بيشتر حساس مي شويد. مشکلي که در اين نوع استرس وجود دارد اين است که به ندرت مي توان بروز چنين شرايطي را تاييد کرد.
اين موضوع تا زماني که استرس عميق تر نشده است معمولا شناسايي نمي شود. بايد توجه داشته باشيد زماني که پاسخ هاي اضطرابي تان شروع به رخ دادن مي کند ممکن است بتوانيد آن ها را متوقف کنيد.
در اين مقاله قصد داريم برخي از نشانه هاي استرس دست دوم را با هم مرور کنيم.
اين 8 نشانه بيان مي کند شما استرس دست دوم داريد. قوي ترين سلاح در برابر استرس توانايي ما براي انتخاب افکار مثبت است.
شما مي دانيد احساس استرس داريد اما نمي توانيد آن را تشخيص دهيد:
استرس دست دوم از خود شما شروع به رخ دادن نمي کند. اين موضوع بدين معني است که با وجود اينکه مي دانيد تحت فشار هستيد ممکن است باز هم دچار سردرگمي شويد زيرا هيچ دليلي براي استرستان پيدا نمي کنيد.
در اين شرايط هر چند فرد ديگري تحت استرس است اما شما هم آن را احساس مي کنيد. معمولا نمي دانيد چگونه بايد اين احساس را بروز دهيد.
بر اساس گفته روانشناسان اگر نتوانيد مرزهاي درستي در اطراف خود ايجاد کنيد و اجازه دهيد افراد مشکلتشان را به شما هم هدايت کنند يا در گفتن نه مشکل داشته باشيد در خطر ابتلا به استرس قرار خواهيد داشت.
خطري که در اين شرايط وجود دارد اين است که بيشتر افراد واقعا در مورد سطح اضطرابشان فکر نمي کنند. آن ها استرس را تشخيص مي دهند و عبور مي کنند حتي زماني که نمي توانند احساسات منفي را کنترل کنند و دليلي برايش بيابند.
به همين خاطر بايد اطمينان حاصل کنيد تفاوت بين استرس دست دوم و استرس معمولي را مي دانيد و زماني که ديگران استرس را به شما منتقل مي نمايند شناسايي مي کنيد و عکس العمل درستي به آن نشان مي دهيد.
متوجه مي شويد که همکارتان تحت استرس زيادي است:
همکاري داريد که هميشه به نظر تحت استرس باشد؟ اين همکار شما استرس و اضطرابش را به شما هم منتقل مي کند؟ اگر چنين است شما دچار استرس دست دوم خواهيد شد. به همين خاطر بايد به دنبال يک روش پيشگيري باشيد.
خوب حالا سوال اينجاست که بهترين روش براي پيشگيري از بروز چنين شرايطي چيست؟ شما هم مثل ساير افراد همکارتان را بايد ببينيد و کل روز با او تعامل داشته باشيد. به نکات زير توجه کنيد:
همکاراني که باعث ايجاد و تحريک پاسخ هاي استرسي در شما مي شوند را شناسايي کنيد. هوشياري مي تواند از بروز استرس دست دوم پيشگيري کند.
زماني که همکار دردسرساز خود را شناسايي کرديد سعي کنيد زماني که با او مي گذرانيد را محدود نماييد. به عنوان مثال به او زمان زيادي براي بحث کردن در مورد مشکلات و استرسش را ندهيد.
خود را براي فشارهاي اجتناب ناپذير آماده کنيد تا بتوانيد آن را مديريت نماييد و از بدتر شدنش پيشگيري کنيد.
به سرعت کارها و وظايف روزمره کاري را انجام مي دهيد:
کمبود زمان يکي از دلايل اصلي بروز استرس در افراد است. اما زماني که کمبود زمان از طرف رييس و کارفرما ، همکار يا حتي شريک کاري بر شما تحميل مي شود حس و حال آن ها به شما نيز توسعه خواهد يافت.
اين موضوع بدين معني است که علاوه بر استرس ها و فشارهاي شخصي براي تحويل به موقع کار شما بايد با استرس دست دوم ناخواسته نيز دست و پنجه نرم کنيد.
اگر همکاري داريد که دوست دارد کارهايش را از قبل برنامه ريزي کند و شما از اين ايده تبعيت نمي کنيد براي مواجهه با استرس خود را آماده کنيد. استرس آن ها شما را هم درگير خواهد کرد. سعي کنيد با آن ها صحبت کنيد و تعادلي بين سرعت و چيزي که براي شما امکان پذير است بيابيد.
بدبين تر از قبل شده ايد:
اصلا مهم نيست قبلا چقدر آدم خوش بيني بوده ايد. اگر در کنار افرادي زندگي کنيد که مدام غر مي زنند و افکار منفي دارند شما هم به اين درد مبتلا خواهيد شد.
بخش دردسرساز ماجرا اينجاست که چنين شرايطي به کندي رخ مي دهد و به همين خاطر ممکن است اصلا متوجه بروز چنين اتفاقي نشويد. رفتارهاي بد بينانه معمولا ريشه در غير فعال کردن افکار خوش بينانه دارد.
اگر دور و بر شما افرادي باشند که تلاش مي کنند شما را از خوش بين بودن دور کنند افکار منفي شان به آرامي بر روي شما هم تاثيرگذار خواهد بود.
اگر به طور ناگهاني خود را فردي بدبين تر از قبل يافتيد، بهتر است يک گام به عقب برداريد و موقعيت خود را بررسي کنيد.
چرا افکار مثبت داشتن برايتان دشوارتر شده است؟ کسي شما را به اين مسير هدايت مي کند؟ به تغييراتي که در احساساتتان رخ داده خوب توجه کنيد و ببينيد فاکتورهاي خارجي بر روي اين تغييرات تاثير گذاشته است يا خير.

مغز زماني که احساس استرس يا اضطراب مي کند دوست ندارد ريسک کند
استرسي که شما تجربه مي کنيد به نظر شدت کمتري دارد:
همه ما خيلي خوب مي دانيم استرس چگونه است و چه احساسي در ما ايجاد مي کند. زماني که خودتان اين احساس را تجربه مي کنيد ممکن است احساس خستگي يا ناتواني نماييد. اما استرس دست دوم احساس متفاوتي در شما ايجاد مي کند.
در اين شرايط احساس مي کنيد استرس از شما دور است و شدت کمتري دارد. اما استرس دست دوم را دست کم نگيريد. اگرچه اين استرس از ديگران به شما منتقل شده است اما مي تواند تاثيرات زيادي بر روي بدن داشته باشد.
اين نوع استرس قادر است همه اثرات معمولي که استرس دارد را در طولاني مدت ايجاد نمايد. اين اثرات عبارتند از :
مشکلات گوارشي
عدم تعادل کلسترول
کمبود خواب
تغيير در اشتها و رژيم غذايي
اضطراب
پس حتي زماني که احساسات تان شديد نيست يا به نظر اين شرايط از شما دور است باز هم آن را ناديده نگيريد. مديريت استرس از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
مغز مه آلود را تجربه مي کنيد:
بر اساس گفته متخصصان مغز مه آلود اگرچه به صورت رسمي به عنوان شرايط پزشکي تعريف نمي شود اما يک سري از نشانه ها به همراه استرس است. اين نشانه ها عبارتند از :
از دست دادن حافظه
کمبود تمرکز يا توجه
ناتواني در تفکر واضح
عدم سازمان يافتگي، افکار سردرگمي
افکار، احساسات يا ايده هاي مشکل ساز
خستگي ذهني
اگر شما نيز اين نشانه ها را تجربه مي کنيد نگاهي به اطراف خود بيندازيد. اين نشانه ها ممکن است به خاطر وجود فردي باشد که مدام در اطراف شماست و استرس دارد.
بيشتر اوقات همکاران مسئول ايجاد چنين شرايطي هستند. چرا چنين اتفاقي رخ مي دهد؟ زماني که مغز استرس را بر مي گزيند، شروع به ورود به حالت زنده ماندن مي کند. اين موضوع نيازمند تمرکز زيادي است زيرا بدن به گونه اي طراحي شده که تلاش مي کند خود را از اسيب ها دور نگه دارد.
متاسفانه اين موضوع بدين معني است که عملکرد شناختي روزانه تان هم تحت تاثير قرار مي گيرد. اين نشانه هاي محيطي، جلوي مغز را از فکر کردن درست مي گيرد.
ديگر ايده هاي اصيلي نداريد:
اگر رييس يا همکارتان شما را وادار کنند کارها و وظايف موجود را با سرعت به اتمام برسانيد، با مشکل مواجه خواهيد شد و خلاقيت تان را از دست خواهيد داد. در اين شرايط به جاي اينکه بهره وري تان افزايش يابد از اين کارايي کاسته مي شود.
در چنين شرايطي ايده هاي غير اصيل و خسته کننده خواهيد داشت. نمي توانيد به درستي وظايف خود را تکميل نماييد. در نتيجه همکار يا رييس تان بيشتر ازارتان مي دهند و همين امر استرس موجود را افزايش مي دهد.
چيزي که در اين شرايط رخ مي دهد اين است که مغز بر روي زنده ماندن تمرکز مي کند چون سطح بالايي از استرس در بدن وجود دارد
خلاقيت به زمان و قدرت مغزي زيادي نياز دارد و دربرگيرنده ريسک است.
مغز زماني که احساس استرس يا اضطراب مي کند دوست ندارد ريسک کند زيرا خطر کردن ممکن است اضطراب را بدتر نمايد. پس تنها ايده هاي خسته کننده به ذهن خطور مي کند
در اين شرايط مغز تنها بر روي وظايف تمرکز مي کند و خلاقيت از بين مي رود. اين يکي از نشانه هاي کليدي استرس دست دوم است.
برخي از افراد ممکن است استرس را در منزل تجربه کنند:
تا به حال برايتان پيش آمده است که فرزندتان با کوله باري از خستگي و تکاليف درسي از مدرسه به خانه بيايد؟ ممکن است امتحان نهايي در مدرسه داشته باشد يا اينکه همسرتان به خاطر شرايط کاريش استرس زيادي به منزل بياورد.
زماني که استرس و افکار منفي ريشه در منزل دارد، فرار کردن از آن بسيار دشوارتر خواهد بود. منزل جايي است که افراد به طور طبيعي بايد در آن احساس آرامش و امنيت کنند. به همين خاطر استرسي که از منزل سرچشمه مي گيرد را نمي توان به راحتي از بين برد.
بايد به اعضاي خانواده اجازه دهيد کارها و وظايفشان را در زمان خودشان انجام دهند. اما اگر نتوانند چنين شرايطي را مديريت کنند قادر نخواهند بود استرس را هم مديريت نمايند.
سعي کنيد با افراد در مورد کارها و افکار نادرستشان صحبت کنيد و آن ها را از افکار منفي دور سازيد. به آن ها کمک کنيد احساس مثبت تري داشته باشند و بتوانند استرس را کمتر نمايند.
سخن نهايي:
استرس دست دوم ممکن است اثرات بسيار زيادي بر روي بدن داشته باشد. زماني که دور و برتان پر از افراد مضطرب باشند و دائما احساس استرس نمايند، اين موضوع مي تواند بر روي خلاقيت، تمرکز و افکار مثبت شما نيز تاثير بگذارد.
با دانستن اين نشانه ها مي توانيد احساسات خود را قبل از اينکه دردسرساز شود کنترل و متعادل نماييد. دست و پنجه نرم کردن با استرسي که خودتان داريد به حد کافي دشوار است. پس خودتان را در معرض استرس دست دوم هم قرار ندهيد.
منبع: majalesalamat.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۱۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افراد دارای تناسب اندامی که هیچ وقت باشگاه نمی روند این ۷ عادت را دارند

رکن داشتن تناسب اندام بدون باشگاه، خوردن آگاهانه است. همانطور که خواب باکیفیت نوعی مراقبت از خود است، تمرین غذا خوردن با آگاهی نیز چنین است.

به گزارش روزیاتو، وقتی به افراد خوش اندام فکر می‌کنیم، اغلب ذهنمان به سمت کسانی می‌رود که هر روز به باشگاه می‌روند، اما افرادی هم هستند که هرگز به دمبل دست نزده‌اند یا روی تردمیل راه نرفته‌اند، بلکه تنها از چند عادت ساده پیروی می‌کنند که آن‌ها را در بهترین حالت نگه می‌دارد.

اگر کنجکاوید بدانید چگونه افرادی که تا به حال پا به باشگاه ورزشی نگذاشته‌اند، خوش‌اندام هستند، این مطلب را تا انتها بخوانید. احتمالا با پیدا کردن یک روال جدید که کاملاً متناسب با سبک زندگی شما باشد، بتوانید به هدف خود برسید.

۱) حرکت روزانه غیر قابل مذاکره است

افراد خوش‌اندام، حرکت را به بخشی جدایی‌ناپذیر از روز خود تبدیل می‌کنند. این فقط در مورد تمرینات برنامه ریزی شده نیست، بلکه انتخاب پله‌ها به جای آسانسور، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری تا محل کار، حتی قدم زدن در حین تماس‌های تلفنی است.

فعالیت‌های کوچک و مکرر می‌تواند به برخی از مزایای سلامتی جدی اضافه کند. مثل این است که آن‌ها این گام شمار داخلی را دارند که تیک تاک می‌کند و اطمینان می‌دهد که هرگز برای مدت طولانی ثابت نمی‌نشینند. در واقع بسیار الهام بخش است.

۲) هیدراتاسیون کلید موفقیت است

به همان اندازه که داشتن فعالیت بدنی مهم است، نقش آب را در حفظ تناسب اندام خود نباید دستکم بگیریم. هیدراتاسیون یک عنصر ضروری برای حفظ فرم بدن بدون باشگاه رفتن است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. نوشیدن آب زیاد باعث افزایش سطح انرژی، کاهش هوس و شادابی پوست می‌شود.

۳) خواب غیر قابل مذاکره است

همانطور که هیدراتاسیون را برای سلامت جسمانی باید در اولویت قرار دهیم، اهمیت خواب را نیز نباید دست‌کم بگیریم. همانطور که آب بدن را شاداب می‌کند، خواب کافی نیز آن را جوان می‌کند و استراحت و بازیابی لازم را برای یک سبک زندگی مناسب فراهم می‌کند.

پذیرفتن خواب به عنوان ستون تناسب اندام بدون نیاز به عضویت در باشگاه بازی را برای شما تغییر می‌دهد.

۴) تغذیه آگاهانه یک روش زندگی است

رکن بعدی داشتن تناسب اندام بدون باشگاه، خوردن آگاهانه است. همانطور که خواب باکیفیت نوعی مراقبت از خود است، تمرین غذا خوردن با آگاهی نیز چنین است.

عادت غذا خوردن آگاهانه به شما کمک می‌کند تا وزن سالمی داشته باشید بدون کالری‌شمار وسواس‌آمیز یا رژیم‌های غذایی محدود و این کاری است که هر کسی می‌تواند انجام دهد، چه ورزشکار یا نه.

تمرین غذا خوردن آگاهانه به مدیریت استرس منجر می‌شود. همانطور که از آنچه در بدن خود می‌گذاریم آگاه هستیم، باید از نحوه مدیریت استرس نیز آگاه باشیم که به طور قابل توجهی بر سلامت کلی ما تأثیر می‌گذارد.

۵) مدیریت استرس را در اولویت قرار می‌دهند

استرس مانند آن دوستی است که همیشه به شما چسبیده است و اگر مدیریت نشود، می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی شود؛ آیا می‌دانستید که استرس مزمن در واقع می‌تواند خطر چاقی را در شما افزایش دهد؟ بنابراین، فعالیت‌های کاهش دهنده استرس را در برنامه روزانه خود قرار دهید. مانند یوگا، مدیتیشن قبل از خواب، یا فقط نفس عمیق در طول یک روز کاری پرتنش.

همانطور که یاد می‌گیریم استرس را مدیریت کنیم، طبیعتاً خود را به سمت فعالیت‌هایی می‌یابیم که این حس تعادل را بیشتر می‌کند، مانند فعالیت‌های بیرون از خانه.

۶) مشتاق فعالیت‌های خارج از منزل هستند

چیزی جادویی در فضای بیرونی وجود دارد که نمی‌توان آن را روی تردمیل تجربه کرد. یک پیاده‌روی ساده در پارک می‌تواند به اندازه هر جلسه درمانی درون چهار دیواری شفابخش باشد.

درست مانند لذت بردن مداوم از طبیعت، حفظ عادات بهداشتی منظم و مداوم مفیدتر از تلاش‌های پراکنده و شدید است. این اصل جوهره یک سبک زندگی برای داشتن تناسب اندام بدون باشگاه را در بر می‌گیرد.

۷) استمرار مهم‌تر از شدت است

این قانون طلایی است که همه چیز را به هم پیوند می‌دهد: ثبات کلیدی است. آن افراد خوش اندامی که هرگز به باشگاه نرفته‌اند و رژیم‌های غذایی شدید نگرفته‌اند، عادت‌های سالم را در زندگی روزمره خود وارد می‌کنند.

تناسب اندام یک مقصد نیست؛ این سفری است که از تمام انتخاب‌های کوچکی که هر روز می‌گیرید تشکیل شده است.

سخن پایانی

این پایان کار نیست، بلکه آغاز یک تغییر آگاهانه به سمت بهبود کیفیت زندگی شماست. این تصمیمات ظریف و در عین حال قدرتمند روزانه است که به سلامتی طولانی مدت کمک می‌کند.

وقتی پله‌ها را به جای آسانسور یا آب را به جای نوشابه انتخاب می‌کنید، این‌ها را به عنوان پیروزی در مسیر تناسب اندام خود بشناسید.

تغییر یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه با انجام مراحل کوچک و هدفمند پیش می‌رود. هر گام به جلو گواهی بر تعهد شما به سلامتی، بیرون از محدوده یک باشگاه است.

همانطور که به این مسیر ادامه می‌دهید، پیشرفت‌های انجام شده را جشن بگیرید و بدانید که هر روز فرصتی برای تقویت مجدد وجود دارد، فقط کافی است این عادات را دنبال کنید.

مسیر تناسب اندام در اختیار شماست با هر چرخه خورشید، شما این شانس را دارید که زندگی پر نشاط و شادابی داشته باشید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • سرمربی قرقیزستان: می‌خواهیم برابر ایران بدون استرس بازی کنیم
  • سرمربی تیم فوتسال قرقیزستان: مقابل ایران بدون استرس بازی می‌کنیم
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • ارتباط جنسیت و بحران خواب
  • قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است
  • افراد دارای تناسب اندامی که هیچ وقت باشگاه نمی روند این ۷ عادت را دارند
  • دیابتی‌ها از ته دل بخندید تا معجزه آن را ببینید
  • لرزو بدن درد بدون تب نشان دهنده جیست؟