Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-29@00:21:30 GMT

دیدنی های ماهان؛ باغشهر زیبای کرمان (+عکس)

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۰۴۱۶۰

دیدنی های ماهان؛ باغشهر زیبای کرمان (+عکس)

پول‌نیوز -باغ‌های ایرانی زیبا و دلگشا، هوای خنک، قله‌های بلند سفیدپوش و معماری قدیمی و منحصر‌به‌فرد، باعث شهرت جهانی ماهان کرمان شده‌اند.





شهر ماهان از نقاط ییلاقی و خوش آب و هوای استان کرمان است که در ۴۲ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کرمان در مسیر جاده کرمان به بم جای گرفته است. این شهر به دلیل واقع شدن در دامنه ارتفاعات جوپار، دارای چشمه‌سارها و جویبارهای فراوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوای خنک، باغ‌های ایرانی زیبا و دلگشا، قله‌های بلند سفیدپوش و معماری قدیمی و منحصر‌به‌فرد این شهر را زبانزد خاص و عام کرده است. این شهر جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

باغ شازده ماهان
باغ شازده بزرگ‌ترین و زیباترین باغ ایرانی است که همچون نگینی سبز در میان کویر در ماهان می‌درخشد. وجود این باغ سرسبز در دل کویر همچون معجزه‌ای است که حیرت هرکسی را برمی‌انگیزد. این شاهکار معماری همچنین یکی از آثار ثبت شده جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. باغ شازده در دوران قاجاریه به دستور «عبدالحمید میرزا ناصر‌الدوله فرمانفرما»، حاکم وقت کرمان و بلوچستان بنا شد. این باغ مساحتی حدود ۵ هکتار دارد و در آن تلفیق زیبایی از معماری ایرانی و باغبانی استفاده شده است. حوض و آب‌نماهای زیبای آن، در کنار درختان میوه و بناهای تاریخی از جمله جذابیت‌های این باغ شگفت‌انگیز هستند.

حمام باغ شازده
این حمام تاریخی بسیار زیبا در باغ فوق‌العاده زیبای شازده در ماهان واقع شده و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است.

رستوران باغ شازده
پس از بازدید از مجموعه زیبا و حیرت‌انگیز باغ شازده در ماهان، می‌توانید برای میل کردن غذا و چند دقیقه استراحت به رستوران سنتی شازده ماهان بروید و در حین لذت بردن از فضا، غذای سنتی و خوش‌طعم خود را نوش جان کنید.

هتل سنتی باغ شازده
هتل سنتی باغ شازده در این مجموعه زیبا قرار گرفته و اتاق‌های آن به‌صورت همکف و داخل باغ ساخته شده‌اند. در این هتل به دلیل حفظ معماری سنتی هتل، حمام و سرویس بهداشتی به صورت عمومی در فضای باغ تعبیه شده است.

عمارت شترگلو
عمارت شترگلو از سازه‌های تاریخی شهر ماهان در استان کرمان است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این بنای تاریخی از لحاظ معماری بسیار خاص است و از جاذبه‌های بی‌نظیر استان کرمان و جنوب‌شرق کشور به شمار می‌رود. شترگلو در واقع نوعی سازه آبی سنتی است که در گذشته کار انتقال آب از مکانی به مکان دیگر را انجام می‌داده است. عملکرد شترگلوها در گذشته به‌عنوان سازه‌های آبی سنتی، به نوعی شبیه به عمکرد سیفون‌های معکوس به‌عنوان سازه‌های آبی امروزی است. در گذشته برای امنیت باغ‌ها و خانه‌هایی که در مسیر آب قنات‌ها و چشمه‌ها قرار داشتند، ورودی و خروجی آب را طوری طراحی می‌کردند که هیچ موجود زنده‌ای نتواند وارد آن شود. از خصوصیات ساختمان شترگلو می‌توان به این نکته اشاره کرد که داخل این بنا یک فواره‌ای بزرگ وجود دارد که هنگام داخل شدن جریان آب، از آن صدای کاروان شتر به گوش می‌رسد.

آرامگاه شاه نعمت الله ولی
«شاه نعمت‌الله ولی» ادیب و شاعر بزرگ و نامی قرن هشتم هجری قمری است که در سال ۸۳۴ هجری قمری پس از ۱۰۳ سال عمر باعزت و افتخار، در کرمان دار فانی را وداع گفت. بنا به وصیتی که ایشان کرده، او را در ماهان کرمان به خاک سپرده‌اند. آرامگاه این شاعر گرانقدر نزدیک به هفت قرن قدمت دارد و هسته اولیه آن، تنها یک گنبد بوده است که در سال ۸۴۰ هجری قمری به دستور «احمدشاه دکنی» بنا شد و به تدریج گسترش یافت. این آرامگاه از چهار صحن، دو سردر ورودی، حجره‌های کوچک و بزرگ، بقعه، چهار مناره کاشی‌کاری شده و دو رواق تشکیل شده است.

کوه پلوار
رشته‌کوه پلوار که به دماوند کرمان معروف است، نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر طول دارد و حد فاصل ماهان و شهداد واقع شده است. پلوار به معنای پلی است میان کویر لوت و کرمان که کویر لوت و شهداد را از کرمان جدا می‌کند. این کوه، سومین کوه دشوار و فنی کشور است که زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی نیز دارد که کوهنوردان و طبیعت‌دوستان را مجذوب خود می‌کند.

روستای سکنج
روستای سکنج در ۲۵ کیلومتری شرق ماهان، در دامنه جنوبی کوه پلوار قرار گرفته است. این روستا از معروف‌ترین نقاط گردشگری در کرمان است. در این منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا، دو آبشار زیبا وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

آبشار سکنج
آبشار سکنج در روستای سکنج در ۵۰ کیلومتری جنوب‌شرقی کرمان، در سمت چپ جاده ماهان به بم، در دامنه کوه سکنج واقع شده است. چشمه و آبشار سکنج پس از نزدیک به چهار ساعت پیاده‌روی در دره خنک و زیبای سکنج قرار گرفته است. این آبشار دارای آبی به زلالی اشک چشم است و از نزدیک قله پلوار از میان سنگ‌ها به بیرون فوران می‌کند.

بقعه شیخ علی بابا
«شیخ علی بابا» از عرفای قرن نهم هجری است که در روستای سه‌کنج به زهد، تقوا و کرامت معروف است. برخی از اهالی این روستا بر این باوراند که این عارف نامی از نوادگان «امام موسی بن جعفر» است. بنای این بقعه، سازه‌ای باشکوه با ایوان رفیع، گنبد بلند، رواق، حرم و صحن است.

یخدان لنگر
یخدان لنگر بنایی به جای مانده از دوران قاجار در روستای لنگر در ماهان استان کرمان است. این یخچال دیدنی در شرق روستا واقع شده است و تاریخ ساخت آن به ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال قبل می‌رسد. در گذشته که هنوز تکنولوژی‌های بشر، وسایلی مانند یخچال را اختراع نکرده بود، مردمی که در مناطق گرمسیر ایران زندگی می‌کردند، با هوش خود و با استفاده از طبیعت در این یخدان‌ها، یخ را برای روزهای گرم سال ذخیره می‌کردند.

آبشار جوپار
آبشار جوپار، آبشاری زیبا در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه جوپار در جنوب شهرستان ماهان است که برای رسیدن به آن باید از مسیر جاده ماهان به روستای خندق خرپران رفته و سپس تا جانپناه جوپار که یکی از شاهکارهای کوهنوردی است، کوهپیمایی کنید. این آبشار باشکوه و فصلی در راه صعود به تل خاکی واقع شده است و از میان دره‌ای باریک فرو می‌ریزد.

روستای قناتغستان
روستای قناتغستان، دهستانی در ماهان در ۲۲ کیلومتری شهر کرمان است. این روستا از خوش آب و هواترین روستاهای کرمان است که بنا به گفته‌های اهالی منطقه، قدمت آن به سال ۱۳۳۲ هجری‌ شمسی می‌رسد. از جاهای دیدنی این روستا می‌توان به گذرگاه ابوالفضل العباس، قلعه و حوزه علمیه، باغ‌های زیبا و درختان میوه‌های سردسیری مانند هلو، زردآلو، انار، گیلاس و بِه اشاره کرد.

هفت باغ
بزرگراه گردشگری «هفت‌باغ» به منظور گسترش گردشگری در باغشهر زیبای ماهان و جذب میلیون‌ها توریست به کرمان و جنوب‌شرق کشور طراحی شده است. این بزرگراه از شهر کرمان تا ماهان امتداد دارد و در دوطرف آن، مکان‌های مختلف گردشگری و تفریحی قرار دارند. این بزرگراه در واقع بستری مناسب برای ایجاد هتل‌ها، مراکز تفریحی و طبیعت‌گردی، انواع مراکز ورزشی، تجاری و فرهنگی است.

حمام خان ماهان
حمام خان، حمامی سنتی است که احتمالا زمان ساخت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این حمام دارای قسمت‌های مختلفی از جمله رخت‌کن، گرم‌خانه و خزینه است. این حمام در حال حاضر نیز دایر است و صبح‌ها مخصوص آقایان و عصرها مخصوص بانوان است. از نکات جالب توجه این حمام، خزینه آن است که اکنون نیز مانند گذشته از آن استفاده می‌شود.




منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۴۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنگ بنیون بهشتِ گردشگری بوشهر

ایسنا/گیلان اگر قصد سفر به استان بوشهر را دارید، پیشنهاد می‌شود، حتماً به تنگ بنیون واقع در شهرستان تنگستان در این منطقه سر بزنید. این تنگ در حقیقت متشکل از پوشش گیاهی بی‌نظیر و متراکمی در میان کوه‌های خاییز، در امتداد رشته‌ کوه‌ زاگرس است. زیبایی خیره‌کننده آن، سالانه گردشگران بی‌شماری را به سمت خود می‌کشاند.

تنگ بنیون کجاست؟

تنگ بنیون در نزدیکی جنوب روستای بنیون، واقع در اهرم، مرکز شهرستان تنگستان استان بوشهر، قرار دارد. این تنگ به بافت گیاهی متراکم خود که در میان کوهستان محصور شده، شهرت دارد.

این منطقه از لحاظ آب و هوایی و اقلیمی برای گونه‌های گیاهی و جانوری خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

کوهستان‌های اطراف تنگ، که پیش‌تر ذکر شده بودند، در حقیقت کوه‌های خاییز نام دارند، که از مجموعه رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند و بلندترین کوه این منطقه به نام بیرمی معروف است. این کوه‌ها در منطقه خاییز واقع در جنوب شرقی شهرستان تنگستان با وسعتی حدود ۳۵۰۰۰ هکتار قرار گرفته‌اند.

تنگ بنیون، شامل دو چشمه اصلی به عمق حدودی ۱ متر است که آب زلال و شفاف رودخانه جاری در میان بافت گیاهی آن، توسط این دو چشمه تأمین می‌شود. گردشگران در فصول گرم سال، می‌توانند در این آب شنا کنند.

امکانات تفریحی تنگ بنیون

اغلب گردشگرانی که برای بازدید از تنگ بنیون به این منطقه می‌آیند، از جمله طبیعت دوستان هستند که با هدف لذت بردن از مناظر سرسبز و درختان مملو از شکوفه‌های بهاری در فصل بهار به این تنگ سر می‌زنند. اما در این منطقه امکانات تفریحی دیگری نیز وجود دارد.

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات تنگ بنیون، به ویژه در فصول گرم سال، آبتنی در آب‌های زلال و شفاف این تنگ برای علاقه‌مندان به شنا است.

افراد می‌توانند با به همراه داشتن لوازم شنا، در این تنگ، بدون خطر و با امنیت کامل، آبتنی کرده و از مناظر اطراف لذت ببرند.

حیات وحش اطراف تنگ بنیون

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این منطقه به گونه‌ای است که، تنگ بنیون را نه تنها برای رشد گیاهان و ایجاد پوشش گیاهی بی‌نظیر و چشم‌اندازی زیبا برای انسان‌ها مهیا کرده است، بلکه می‌توان از این تنگ به عنوان زیستگاهی برای انواع گونه‌های جانوری یاد کرد.

طبق آخرین آمارها، این منطقه اقامتگاه حدود ۲۰ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست و هم‌چنین ۹۵ گونه پرنده است.

هم‌چنین در سال‌های اخیر، کوچ برخی پرندگان مهاجر به منطقه تنگ بنیون مشاهده شده است. این موضوع نشان می‌دهد، شرایط جغرافیایی تنگ برای مهاجرت گونه‌های خاص پرندگان نیز مناسب است.

بهترین زمان بازدید از تنگ بنیون

با توجه به اینکه تنگ بنیون در استان بوشهر واقع شده است و این استان به دلیل هم‌جواری با آب‌های نیلگون خلیج فارس، آب و هوایی گرم و شرجی دارد، سفر به این منطقه در فصل تابستان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

هم چنین به دلیل شرایط جغرافیایی کوهستانی این منطقه فصول سرد سال، پاییز و زمستان، ممکن است شاهد بارندگی‌ و سرمای شدید هوا به ویژه پس از غروب آفتاب باشیم. بنابراین بهترین زمان بازدید از تنگ بنیون در استان بوشهر، اوایل فصل بهار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵ مصدوم در حادثه رانندگی ماهان
  • مدیرکل بهزیستی به عید دیدنی بچه های ما رفت
  • تنگ بنیون بهشتِ گردشگری بوشهر
  • آبشار گویله مریوان، زیباترین آبشار کردستان + فیلم
  • سمیرم شهر چشمه‌های جوشان و آبشارهای زیبا
  • سرزمینی غوطه‌ور میان قدمت و تمدن/ با سفر به لرستان تاریخ را ورق بزنید
  • رونمایی از ۲ کتاب در زرند
  • باغ شاهزاده ماهان، همچنان میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود
  • غار‌های دیدنی قزوین برای بازدید مسافران نوروزی
  • آوای زیبای ۱۲۷ تولد در کرمان نواخته شد