Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@09:04:31 GMT

افراط گرایی و تروریسم آسیای مرکزی را تهدید می کند

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۰۴۸۷۶

افراط گرایی و تروریسم آسیای مرکزی را تهدید می کند

تهران- ایرنا- بر اساس تحقیقات مرکز جیمزتون، خطر رشد افراط گرایی و تروریسم در آسیای مرکزی با بازگشت تعدادی از تروریست های خارجی از افغانستان ،عراق و سوریه به این کشور جدی است .

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز جیمز تون، از آنجا که کشورهای آسیای مرکزی خاستگاه گروه‌های افراطی و رادیکال معروف است،بازگشت تروریست ها از خاورمیانه می تواند امنیت این کشورها را به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه این گزارش آمده است با ورود ستیزه جویان به تاجیکستان در یک سال گذشته ،حملاتی در تاجیکستان انجام شده است .
براساس این گزارش ،تغییر توجه نیروهای تروریستی داعش از عراق و سوریه به افغانستان، افزایش نفوذ چین در منطقه آسیای مرکزی و سرکوب مداوم حکومت‌های اقتدا گرا باعث تهدید و ناامنی آسیای مرکزی شده است.
مقامات تاجیکستان 13 نوامبر (22 آبان) تأیید کردند که 12 مظنون را به اتهام ارتباط با داعش و برنامه ریزی برای حمله به پایگاه نظامی روسیه در نزدیکی شهر دوشنبه دستگیر کردند.
به گفته این مقامات ،این افراد که از طریق فضای مجازی جذب شده و وفاداری خود را به این گروه اعلام کرده بودند.
حمله خنثی شده به پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان مقامات روسی را برای تقویت تسهیلات امنیتی ترغیب کرد و این نشان می‌دهد که آنها نسبت به تهدید دائمی و احتمالی برای حملات گروه‌های تروریستی علیه این مرکز حساس هستند.
از اوایل سال 2017 با افزایش حضور تروریست‌ها در منطقه آسیای مرکزی نگرانی روسیه مضاعف شده است.
مقامات روس در ژوئن 2017 با اشاره به وضعیت رو به وخامت امنیت در افغانستان اظهار داشتند که امنیت در پایگاه‌های قرقیزستان و تاجیکستان را تقویت خواهند کرد.
از اوایل سال 2014 زمانی که خروج نیروهای امریکا از افغانستان آغاز و داعش در سوریه و عراق با شکست روبرو شد، ناظران خارجی با توجه به هم مرز بودن افغانستان با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان نسبت به ورود تروریست‌ها از طریق افغانستان به منطقه آسیای مرکزی اظهار نگرانی کردند.
براساس گزارش های منتشر شده ،به‌طور میانگین دو هزار و پانصد تا چهار هزار و چهارصد تروریست منطقه آسیا بعد از شکست در کشورهای عراق و سوریه توجه خود را به جنگ افغانستان تغییر دادند.
بر اساس تحلیل مرکز جیمز تون، ستیزه جویان و نیروهای تروریستی ممکن است حتی توجه فعالیت‌های خرابکارانه خود را به‌طور فزاینده‌ای بر هدف قرار دادن منافع خارجی در منطقه آسیای مرکزی تغییر دهند. برای مثال حملات ماه جولای به گردشگران خارجی در تاجیکستان می‌تواند هواداران داعش را تشویق کند تا حملات فرصت‌طلبانه مشابه ای در آینده انجام دهند. رشد حضور چینی‌ها در آسیای مرکزی از طریق پروژه جدید جاده ابریشم نیز می‌تواند توانایی جذب افراط‌گرایان به این منطقه را افزایش دهد.
همچنین احتمال همدردی ستیزه جویان آسیای مرکزی با گروه‌های اقلیت مسلمان قزاقستان، قرقیزستان و اویغورها که در کمپ‌های آموزشی سین کیانگ نگهداری می‌شوند بسیار بالا است.
بر اساس تحلیل مرکز جیمز تون، در نهایت باید گفت با ادامه سیاست‌های سرکوبگرانه مقامات منطقه آسیای مرکزی و روند پاکسازی چین برای حذف گروه‌های اقلیت می‌تواند گفت که احتمال رخداد عملیات تروریستی علیه منافع کشورهای خارجی در این کشورها بسیار بالا است.
به گزارش ایرنا، منابع پلیس پاکستان اعلام کردند در نتیجه حمله به ساختمان کنسولگری چین در بندر کراچی در دوم آذر ماه دستکم دو پلیس پاکستانی کشته شدند و یک مأمور امنیتی هم زخمی شده است.
ارتش آزاد بلوچستان، یک گروه جدایی طلب در پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده‌گرفته است.
یکی از سخنگویان ارتش آزاد بلوچستان در گفتگو با خبرگزاری رویترز از مشارکت سه تن از اعضای این گروه در این حمله خبر داده و دلیل آن را استثمار منابع پاکستان توسط چین عنوان کرده است.
پلیس کراچی از کشته شدن هر سه فرد مسلح خبر داده است. ظاهراً مهاجمان موفق به ورود به داخل ساختمان کنسولگری نشده‌اند و آسیبی به کارکنان کنسولگری وارد نشده است. 21 کارمند چینی این کنسولگری به مکانی امن منتقل شده‌اند.
آساق**9473**1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات آسياي مركزي افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۴۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید با سلاح سرد در منطقه آبشار شاهرود / ۳ نفر متخلف دستگیر شدند

آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ علی شائینی پیش از ظهر جمعه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی فرماندهی انتظامی شاهرود ضمن بیان اینکه شب گذشته در پی وقوع نزاع و درگیری و تهدید با سلاح سرد بلافاصله عوامل انتظامی در محل حاضر شدند، ابراز داشت: عده‌ای با عربده کشی قصد برهم زدن نظم عمومی را داشتند که همه این افراد شناسایی شدند.

وی ضمن بیان اینکه سه نفر از اراذل و اوباش در محل حادثه دستگیر شدند، افزود: پرونده این افراد تشکیل و به مقامات قضائی ارجاع داده شد.

فرمانده انتظامی شاهرود ضمن بیان اینکه امنیت خط قرمز پلیس است، ابراز داشت: با هر فرد یا گروهی که امنیت را خدشه دار کند به طور جد برخورد خواهد شد.

شائینی در ادامه تصریح کرد: اجازه قدرت نمایی و عرض اندام به مخل آرامش مردم داده نخواهد شد و دستگیری و زندان در انتظار آن‌ها خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی
  • ۱۰ از ۱۸: این بخش از والیبال آسیا در تصرف ایران
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به والیبال ایران رسید
  • ۱۸ کرسی منطقه‌ای والیبال به ایران رسید/ دیدار تقوی با دبیرکل کمیته ملی المپیک عمان
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران
  • تهدید با سلاح سرد در منطقه آبشار شاهرود / ۳ نفر متخلف دستگیر شدند
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک