Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح طرح‌های در حال اجرا و برنامه‌های جدید رادیو قرآن که از ماه ربیع‌الاول به جدول پخش این شبکه اضافه شده، از ساعت 10:30 صبح امروز سه‌شنبه، ۱۳ آذرماه با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، قائم‌مقام رادیو قرآن، محمدهادی صلح‌جو، مدیر گروه قرآن و اطلاع‌رسانی، احمد فراهانی، از مدیران رادیو قرآن و دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت ۱۴۵۲)، رضا نباتی، کارشناس و مؤلف کتب درسی و مدیران گروه‌های شبکه‌های رادیویی جوان، پیام و نیز بخش چندرسانه‌ای رادیو در محل سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این مراسم که با اجرای صلح‌جو همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، احمد ابوالقاسمی طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار در این نشست، اظهار کرد: رادیو قرآن به فرموده مقام معظم رهبری، یک پدیده تأثیرگذار در جامعه و عامل مهمی در زمینه رشد قرآنی کشور بوده که منجر به پرورش چندین استاد تلاوت در جمهوری اسلامی ایران شده است.
ابوالقاسمی با بیان اینکه باید به تنهایی به رادیو قرآن به عنوان یک نماد ویژه‌ از دستاوردهای انقلاب اسلامی که موضوعیت دارد، پرداخته شود، افزود: طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت 1452) از تابستان سال جاری آغاز شد و هم‌اکنون نیز در حال اجراست. البته این طرح در سال‌های گذشته به صورت سه‌ماهه اجرا می‌شد، ولی از سال جاری با توجه به فراگیر شدن حفظ قرآن و فرامین مقام معظم رهبری در این زمینه، این طرح با گستردگی بیشتری اجرایی شده و سازمان صدا و سیما نیز به شکل مطلوبی به طرح ورود کرده و از آن حمایت کرد.
این قاری بین‌المللی با بیان اینکه علاوه بر رادیو قرآن، شبکه‌های دیگر رادیویی نیز نسبت به اجرای طرح اهتمام دارند، تصریح کرد: طی اجرای طرح 1452، تصمیم بر این شد که بسته کل قرآن کریم را در نظر بگیریم که آغاز آن از امسال و با محورت جزء 30 قرآن کریم بود و امیدوار هستیم که این طرح در سال‌های بعد نیز با قوت هرچه تمام‌تر اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه مجموعه رادیو قرآن هر روز مدت یک ساعت را به اجرای طرح اختصاص می‌دهد، گفت: ساعت 10:30 به مدت 15 دقیقه، نکات کلی ویژه خانواده‌ها و مادرانی که در منزل درگیر آموزش فرزندان خود در قالب این طرح هستند، ارائه می‌شود. همچنین، مدت 45 دقیقه دیگر نیز یعنی از ساعت 16:15 تا 17 بحث‌های تخصصی‌تر برای کسانی که قصد دارند به صورت مستقیم با طرح در ارتباط باشند، ارائه می‌شود.
ابوالقاسمی افزود: برنامه‌ سه‌دقیقه‌ای و پنج‌دقیقه‌ای نیز در این رابطه تهیه شده که علاوه بر مسابقه پیامکی که از شبکه‌های مختلف رادیویی ایران، ورزش، پیام، جوان، فرهنگ، نمایش، گفت‌وگو و تهران پخش می‌شود، تقدیم علاقه‌مندان قرآنی می‌شود.
مدیر شبکه رادیویی قرآن اظهار کرد: طرح بعدی که تقریباً تا نیمه آن پیش رفته‌ایم، طرح «ساعت قرآن» است که در حدود 17 هزار مدرسه اجرا می‌شود و دانش‌آموزان از طریق رادیو و 85 هزار کلاس درس، یک دوره آموزش تخصصی روخوانی قرآن را فرا می‌گیرند که این طرح طی 33 جلسه به اتمام می‌رسد. طرح بعدی که در دست اقدام است و هفته‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد، طرح «قرآن صبحگاهی» است که به کمک طرح 1452 آمده تا بتواند در صفوف صبحگاهی مدارس، همین‌ سوره‌های جزء 30 را متناسب با طرح 1452 ارائه دهد. مسابقه‌ای نیز برای این طرح در پایان هر هفته در نظر گرفته شده که علاقه‌مدان می‌توانند در آن شرکت کرده و با طرح همگام باشند.
مدیر شبکه رادیویی قرآن در پاسخ به سؤالی در رابطه با اجرای طرح 1452، گفت: این طرح از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اجرا می‌شود که یکی از بازوان پرتوان اجرای این طرح در کنار ستاد، رادیو قرآن است. البته این طرح با عنوان 1441 آغاز شد و مدت یازده سال تا طرح 1451 اجرا شد و از زمان آغاز اجرای طرح 1452 یعنی از امسال به شیوه جدید و با محوریت حفظ قرآن کریم انجام می‌شود.
به گزارش ایکنا در ادامه این نشست خبری، احمد فراهانی، دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت ۱۴۵۲) نیز در ادامه در پاسخ به سؤالی در رابطه با سطح پائین سؤالات پیامکی این طرح بیان کرد: سؤال پیامکی طرح از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تهیه می‌شود، اما محتواهای برنامه‌های رادیویی طرح در خود رادیو تولید می‌شود. البته نظر شورای توسعه بر این است که تعداد مخاطبان از طریق سؤال بیشتر شود و به همین دلیل سؤالات برای عموم مخاطبان طرح می‌شود.
در ادامه این نشست نیز رضا نباتی، مؤلف کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی ضمن تشکر از عوامل رادیو قرآن جهت همکاری فراوان با مجموعه وزارت آموزش و پرورش به عنوان رابط بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان و ارائه کتب درسی به ایشان، بیان کرد: در بحث طرح ارتقای آموزش قرآن که بحث تجمیع زمان آموزش است، بنا بر این بود که ما بحث طولانی شدن زمان آموزش روخوانی را که یکی از آسیب‌های جدی است، پیگیری و رفع کنیم. امروز ما نزدیک به 85 هزار کلاس درس با یک میلیون و سیصد هزار دانش‌آموز در 63 هزار مدرسه ابتدایی داریم که در 33 روز به بحث مهارت‌آموزی روخوانی ایشان پرداخته می‌شود.
نباتی در ادامه تصریح کرد: پس از این 33 روز آموزش، بحث تعمیق یادگیری به وجود می‌آید که باید مدت سه روز در هفته انجام شود. در پایه اول ما دو زنگ در هفته و در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی نیز سه زنگ در هفته قرآن داریم که اختصاصا این ساعات فقط مخصوص آموزش کتاب‌های درسی است و از آن برای طرح‌هایی مانند طرح ملی حفظ قرآن و ... نباید استفاده شود.
وی گفت: این ساعات فقط به آموزش کتاب‌های درسی و بحث روخوانی و روان‌خوانی مربوط است. ما تعداد سه سند بالادستی داریم که کتاب قرآن سوم ابتدایی و کل کتاب‌های ما بر اساس آن تألیف شده، یکی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. دیگری سند تحول بنیادین در دوره ابتدایی مبنی بر آموزش روخوانی وروان‌خوانی در دوره ابتدایی است. سند دیگر نیز سند برنامه درسی ملی است.
نباتی تصریح کرد: ما در طول این 33 روز با حضور دانش‌آموزان مختلف، تک‌تک درس‌ها را تدریس کردیم و روش آن نیز روش جدیدی بود یعنی ضمن اینکه با دانش‌آموز به روش مهارت‌آموزی تمرین و کار می‌شد، با معلمان نیز صحبت می‌شد. این طرح بازخوردهای خوبی نیز داشته است که خود مدیران و معلمان از اجرای این طرح تعریف کرده و رضایت داشتند.
در ادامه، فراهانی، دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت ۱۴۵۲) در رابطه با مشارکت شبکه‌های مختلف رادیویی مختلف در طرح 1452، اظهار کرد: در دوره دوم طرح قرآن، کتاب زندگی که همان بشارت 1452 است، دو مدل کار برای هشت شبکه رادیویی و حوزه چندرسانه‌ای رادیو فرستادیم.
وی افزود: این برنامه‌ها شامل یک برنامه 5 دقیقه‌ای که در این برنامه به تکنیک‌های حفظ با حضور معتز آقایی پرداخته می‌شود که این برنامه عمدتا در ساعت اذانگاهی سایر شبکه‌ها پخش می شود. یک برنامه 3 دقیقه‌ای نیز با موسیقی و مفاهیم‌محور برای سایر شبکه‌ها تولید شده که این برنامه را در برنامه های مختلف خود قرار داده و پخش می‌کنند.
فراهانی اظهار کرد: برخی شبکه‌های دیگر مانند شبکه ایران نیز برنامه‌ای را به افق آفتاب طراحی کرده و شبکه ورزش نیز برنامه‌ای با عنوان اخلاق در ورزش دارد که در ین رابطه هستند. همچنین، دو شبکه گفت‌و‌گو و نمایش نیز به همین شکل در برنامه‌های مختلف خود به این امر توجه دارند.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی احمد ابوالقاسمی دو طرح جدید سالگرد انقلاب اسلامی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۵۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطرات ماندگاری که مسعود اسکویی در اذهان شنوندگان به یادگار گذاشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی معاونت صدا، علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی پیام تسلیتی را در پی درگذشت زنده‌یاد مسعود اسکویی منتشر کرد.

در این پیام آمده است:

«هوالباقی

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

اسکویی، شاگردان بسیاری را برای صدا تربیت کرد

با نهایت تاسف و تاثر درگذشت شادروان «استاد مسعود اسکویی» پیشکسوت گرانقدر عرصه رادیو و گوینده نام آشنا و صدای ماندگار رادیو ورزش را به جامعه رسانه و ورزش کشور تسلیت عرض می‌کنم.

مرحوم مسعود اسکویی عزیز که عمر پربرکت خود را وقف خدمت به مردم و انعکاس شور و هیجان رویدادهای ورزشی به مخاطبان رادیو کرد، با صدایی گرم و گیرا و لحنی صمیمی و به یادماندنی، خاطرات ماندگاری را در اذهان شنوندگان به یادگار گذاشت.

تعهد، اخلاق حرفه‌ای، شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر ایشان به ورزش و عشق بی‌حد و مرز به رادیو، الگویی ارزشمند برای نسل‌های آینده گویندگان و اهالی رسانه خواهد بود.

درگذشت این گوینده پیشکسوت و پرتلاش ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه رسانه و ورزش کشور است. از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و علو درجات و برای خانواده محترم، صبر و شکیبایی آرزومندیم.

او تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد و یاد و خاطره او همواره در قلب‌های‌مان زنده خواهد ماند.»

کد خبر 6094321 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • پخش «چهل تیکه» و «استودیو هشت» به یاد مسعود اسکویی + تیزر
  • یادبود مسعود اسکویی در شبکه نسیم
  • خاطرات ماندگاری که مسعود اسکویی در اذهان شنوندگان به یادگار گذاشت
  • رادیو انعکاس‌دهنده صدای مردم است
  • مسعود اسکویی تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد
  • درگذشت صدای جوان رادیو
  • کنسرت مشترک سامان احتشامی و عمران فروزش در تالار رودکی
  • ر ادیو تمام قد به احترام معلمان ایستاده
  • «منم بچه مسلمان» هم با سیمرغ به تحول رسید
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد