Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: رونق اقتصادی، امنیت و امید به آینده از مهمترین شروط ماندگاری نخبگان در کشور است .

فروهر فرزانه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: مهاجرت نخبگان از کشور پدیده اجتماعی، اقتصادی است که ریشه در وضعیت علمی کشور دارد .
« ممکن است افرادی از نظر عدد، مهاجرت از کشور را مهم ندانند اما این طرز فکر غلط است که بگوییم در سال ،800 هزار دانشجو فارغ التحصیل داریم، مهاجرت 12 هزار نفری خدشه ای به نظام آموزش عالی وارد نمی کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
فرزانه گفت : روایت های متفاوتی از افراد در حال مهاجرت از کشور وجود دارد که متوسط این تعداد در حدود 10 تا 15 هزار دانشجو در سال است .
این محقق دانشگاه افزود : حدود 90 درصد از دانشجویانی که به کشورهای آمریکای شمالی، کانادا و اروپای غربی می روند به کشور باز نمی گردند. بنابر این می توان نام مهاجرت را بر این سفرها نهاد. چون دانشجو قصد بازگشت به ایران را ندارد .
وی عوامل زیادی را در مهاجرت دخیل دانست و گفت : در مسئله چرایی دانشجویان وضعیت اقتصادی و اشتغال از اولین دلایل مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور است .
فرزانه ادامه داد: وضعیت دانشگاه های کشور دومین عامل مهاجرت دانشجویان به خارج است که آموزش عالی و دانشگاه های ایران با وجود رشد عمده کمی که در 10 -15 سال اخیر داشتند از نظر محتوایی به شدت فقیر شده اند .
وی افزود : دانشگاه های ما نسبت به رقبای علمی خود در خارج از کشور دچار فقر مفرط هستند که این فقر باید با 6 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی در بخش آموزش عالی جبران شود .
این پژوهشگر در ادامه اظهار داشت : تعداد دانشجویان و موسسات آموزش عالی دو برابر نیاز کشور است و این مسئله باعث می شود که تعداد سرانه دانشجویی با توجه به فقر یاد شده تنزل بیشتری داشته باشد .
وی با بیان این که سرانه دانشجویی در دانشگاه های ایران به دلیل کمی بودجه و افزایش جمعیت دانشجویی کاهش پیدا کرده است، گفت: در اثر فقر آموزش عالی زیر بناهای علمی و تجهیزاتی دانشگاه های به شدت دچار نقصان گردیده که به عبارت دیگر خرید تجهیزات عمده و پیشرفته برای کارهای آموزشی و تحقیقاتی تقریبا ناممکن شده است .
فرزانه گفت: آزمایشگاه ها و دانشگاه های ما باید طی برنامه 10 ساله مجهز به تجهیزات نوین خصوصا در زمینه های کاربردی شوند .
وی در ادامه اظهار داشت فقر آموزش عالی باعث می شود که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تامین نشده و حق الزحمه آموزش و دستمزد پژوهشی به آنان پرداخت نشود .
« اگر دانشجویی وارد دوره دکترا شود باید 4 یا 5 سال پژوهش و مقاله هایی را تنظیم کند که در قبال آن هیچ دستمزدی دریافت نمی کند و اکثر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های ایران رایگان کار می کنند.»
وی تصریح کرد: دانشجوی دانشگاه اروپای غربی یا آمریکای شمالی ماهیانه 2 تا 3 هزار دلار حقوق دریافت کرده ، شهریه آنها توسط دانشگاه پرداخت می شود و از بهترین امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی برخوردار است.
این استاد دانشگاه مدعی شد : سرانه بودجه بهترین دانشگاه های ایران کمتر از 1 صدم بهترین دانشگاه جهان و کمتر از 1 دهم دانشگاه های متوسط منطقه مانند ترکیه و یا عربستان است .
فرزانه با بیان این که گسترش ارتباطات ، نسل جوان ما را از تراز زندگی و آموزش عالی و تحقیقات در کل جهان مطلع می کند ادامه داد : گسترش ارتباط جمعی در جهان باعث شده که دانشجویان و افراد نخبه به راحتی شرایط تحصیل و پژوهش در سایر موسسات آموزش عالی دانشگاه های خارج از کشور را به چشم دیده و با اساتید آن گفتگو و مصاحبه کرده و در آخر فرم ها را تکمیل و انتخاب خود از طریق اینترنتی انجام دهند .
استاد دانشگاه شریف بیشترین مهاجرت را در بین دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عنوان کرد و گفت: طبق آمار بنیاد نخبگان ، در سال 2017 میلادی 12 هزار و 600 نفراز ایران مهاجرت کردند .
وی تصریح کرد: افراد مهاجر از بهترین دانشجویان دانشگاه های ایران هستند و عمدتا از 10 -20 دانشگاه برتر کشور مهاجرت می کنند .
« مهاجرت دانشجویان به معنای این نیست که همه آنها خارج را بر می گزینند، افراد ممتازی هم در کشور می مانند. ولی خروج همین تعداد اندک خسارات زیادی به کشور وارد می آورد .»
وی اولین شرط اصلاح این امر را رونق اقتصادی عنوان کرد و گفت : رونق اقتصادی ، امنیت و امید به آینده از اولین شروط خروج نخبه از کشوراست .
به گفته این پژوهشگر، سهم آموزش عالی باید حداقل به 1.5 درصد از ناخالصی تولید داخلی و سهم تحقیقات هم از مقدار ناچیز نیم درصد فعلی به 2.5 درصد افزایش یابد . بدین معنی که سهم آموزش عالی حداقل 2 برابر و سهم تحقیقات 5 برابر نرخ جاری شود تا آموزش عالی ایران بتواند با کشورهایی مانند ترکیه و عربستان برابری کند .
این محقق ، ایجاد نظم و انضباط در آموزش عالی کشور را از دیگر شروط خروج نخبه عنوان کرد و گفت: این نظم با تعطیل کردن موسسات بی کیفیت و تعدیل تعداد دانشجویان ممکن می شود .
فرزانه معتقد است: کشور ما به پرستار، کارگر، تکنیسین و نظایر آن نیاز دارد و نباید تمام جوانان کشور را به سمت تحصیل در دوره های لیسانس و فوق لیسانس ( کارشناس و کارشناس ارشد ) سوق دهیم .
این استاد دانشگاه با بیان این که ضروری است بسیاری از جوانان وارد مشاغل حرفه ای شوند ، گفت : ورود جوانان به این حرفه ها مستلزم رونق اقتصادی در کشور است .
فرزانه تاکید کرد رونق اقتصادی، امید به آینده ، دانشگاه های غنی و مجهز ، دادن بورس و حق التحقیق یا حق پژوهشی به دانشجویان شاغل خصوصا در مقطع دکترا از آمار مهاجرت دانشجویان می کاهد.
وی میزان شناخت فرهنگ ملی در دانشجویان را بسیار ضعیف خواند و عنوان کرد: میزان وابستگی روحی و روانی دانشجو به کشور و جامعه ضعیف است که این امر به علت نوع آموزشی است که ما در 12 سال آموزش و پرورش داریم و تجدید نظر در نظام آموزشی امری ضروری است .
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که روح همبستگی و فداکاری در جوانان باید تقویت شود، گفت : لازم است روح وابستگی ملی، عشق و علاقه به وطن و فرهنگ ملی را در جوانان تقویت کنیم که این امر خود آموزش خاصی را می طلبد. با مشاهده عمل است که جوانان روح وابستگی علمی و فداکاری در کشور را می آموزند .
این پژوهشگر در ادامه با بیان این جمله که آموزش عالی صدها میلیون تومان برای یک دانشجوی نخبه هزینه می کند تا به مقطع کارشناسی برسد، گفت : نرخ مهاجرت کشور مضربی از 10 هزار نفراست که از این میان 10 تا 15 هزار دانشجوی جوان و تحصیل کرده به بیرون از کشور مهاجرت می کنند .
فرزانه ، مهاجرت افراد از کشور را خروج دانش ، هنر و ثروت بیان کرد و گفت: خروج همه این افراد خسارت زیادی را به کشور وارد می آورد که با محاسبه ضررهای خروج نخبگان از کشور، این رقم سر به فلک می گذارد.
**8398**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي خروج نخبگان رونق اقتصادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان

 رضامراد صحرایی در جمع قهرمانان جهانی والیبال دانش آموزی که در سالن وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند، با بیان اینکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش توسعه تربیت‌بدنی است گفت: مفتخرم در این دولت ۲۲۰۰ فضای ورزشی ساخته شده است، ۵ دهکده جامع ورزشی احداث خواهد شد چراکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش تقویت تربیت بدنی است.

وی با بیان اینکه لذت خلق افتخار در دوره نوجوانی گوارای وجودتان افزود: این پیروزی تقدیم به همه معلمان شما باشد که در شکل‌گیری شخصیت شما تاثیرگذار بوده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رسیدگی ویژه به سلامت جسمی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های پیوسته ما در آموزش و پرورش، است، ادامه داد: سلامت جسم و بدن برای یادگیری عمیق و برای نقش آفرینی دقیق مهم است. در نتیجه از وظایف ما این است که در ساحت زیستی و بدنی کمک کنیم.

صحرایی با بیان اینکه یکی از آرزوهای من این است که هر روز حداقل یک ساعت دانش‌آموزان در مدرسه ورزش کنند گفت: این مهم را حتما دنبال می‌کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش داشتن اعتماد به نفس تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران را یک فاکتور خیلی مهم برشمرد و افزود: شما در مقابل تیم‌های اروپایی بازی کردید، این‌قدر اعتماد به نفس داشتید و کار خودتان را کردید، ارزشش از کاپ و مدال بیشتر است. 

وی خطاب به مسئولان ورزش کشور تاکید کرد: اگر می‌خواهید تیم قوی درست کنید به مدرسه‌ها بیایید. بهترین‌ها در مدرسه هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بهره‌برداری از فاز اول سایت مجتمع آموزش عالی سراوان
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • تجمع دانشجویان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
  • ادامه حمایت دانشجویان ایرانی از خیزش دانشجویان در جهان/ دانشجویان شریف تجمع کردند+ فیلم
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • خراسان رضوی، رتبه دوم کشور در جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد