Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- چهره رنگ پریده، چشمانی پر از خشم، لب های دوخته شده از ترس و بسیاری موارد روحی و جسمی دیگر،حکایت از دردی پنهان در دانش آموز دارد که با شکسته شدن هر از گاه مهر سکوت، علت آن پدیدار می شود. مواردی که آموزش سواد اجتماعی، مهارت های ارتباطی و هیجانی، درمانگر آن است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، با شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، اولیای مدرسه با گذاشتن کوله باری از کتاب و درس بر دوش دانش آموزان، تکلیف مدرسه رفتن او را مشخص می کنند و بدین سان، اکران رسالت آموزش محوری مدرسه کلید می خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما انتشار خبرهای شوک برانگیزی همچون آزارهای کلامی و جنسی، پرخاشگری، خشونت و گاه خودکشی در محیط های آموزشی و تربیتی، مهر تاییدی بر ناکارآمدی آموزش محوری نظام آموزشی و ضرورت آموزش مهارت های زندگی، اجتماعی و خودمراقبتی است.
خبر تازه منتشر شده تجاوز به دانش آموزان با سلاح سرد در اصفهان هم بر این نکته تاکید می کند که نبود زنگ تدریس سواد اجتماعی و مهارت ورزی برای دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس چه آسیب های جدی به دنبال دارد.
در سال های اخیر و با وجودی که آموزش های خودمراقبتی و مهارت های زندگی و ارتباطی در مدارس توسط برخی نحله های فکری مورد هجمه قرار گرفته است، آموزش‌ و‌پرورش در دولت تدبیر و امید با طراحی و اجرای طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی از دانش ‌آموزان) و تدوین آیین نامه آموزش های خودمراقبتی جنسی کودکان و مشارکت گرفتن از دستگاه ‌های اجرایی ذیربط گام‌ هایی برای پیشگیری از آسیب ‌های اجتماعی برداشته است.
همچنین «سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش بارها تاکید کرده است که وزارت آموزش و پرورش، با هدف مبارزه فراگیر با آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر تهدیدکننده دانش آموزان، در کنار کوشش برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در بین دانش آموزان، برنامه های گسترده ای در سطح مدارس کشور در دست اجرا دارد.
علاوه بر این، این وزارتخانه با راه اندازی شبکه تعاملی آموزش و پرورش، ظرفیت ارزشمندی برای گسترش و فراگیری آموزش های توانمندسازی و مهارت آموزی در زمینه سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فراهم کرده است که فیلم های آموزشی و ترویجی پیشگیرانه برای دانش آموزان، والدین و کارکنان،‌ بر روی شبکه تعاملی، به نمایش گذاشته می شود، اما این طرح‌ها کافی نیست و اقدامات جدی تری را می‌طلبد.
موضوعی که «سید حسن موسوی چلک» رییس انجمن مددکاری اجتماعی و موسس اورژانس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به آن اشاره کرد و تنها راهکار پیشگیری از آسیب ها را بالا بردن سواد و مهارت های اجتماعی عنوان کرد که در سایه تعامل سه ضلع خانه، مدرسه و دانش آموز دست یافتنی است.

**سواد الزاما خواندن و نوشتن نیست
موسوی چلک به تعریف جدیدی که سازمان یونسکو از سواد ارایه داده است اشاره کرد و گفت: براساس این تعریف، باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. پس می توان گفت با سوادی الزاما داشتن سواد خواندن و نوشتن و سواد مجازی نیست بلکه با سواد کسی است که بتواند آموخته های خود را در زندگی بکار گیرد.
وی ادامه داد: امروزه بنابر آمارهایی که ارایه شده، یکی از موضوعات جدی مدارس ناسازگاری و پرخاشگری است. سواد اجتماعی به دانش آموز می آموزد که اگر جایی بستری برای خشونت وجود دارد، بتواند کنترل خشم کند و تاب آوری خود را بالا ببرد.
وی تربیت مناسب را تضمین کننده آینده جامعه دانست و یادآور شد: دانش آموزانی که بدانند در چه جامعه ای زندگی می کنند، هنجارها و ارزش های آن چیست و چه چیزهایی ممکن است آنان را تهدید کند و چگونه می توانند بحران ها را مدیریت و مشکلات را حل کنند، هرگز در مقابل تعرض، خشونت و نامهربانی سکوت نمی کنند؛ این نوع تربیت بدون شک می تواند آینده هر جامعه ای را تضمین کند.
به گفته موسوی چلک، پرورش اجتماعی علاوه بر کمک به دانش آموزان، سطح کلان جامعه را هم از آسیب ها دور می کند و این مستلزم آموزش و پرورشی است که تفکر اجتماعی در آن نهادینه شده باشد و برنامه های اجتماعی آن مدرسه محور و محله محور باشد به این معنا که در تهران برای همه استان ها یک برنامه مهارت های اجتماعی ارایه ندهند.
این آسیب شناس تاکید کرد: ارایه اطلاعات باید متناسب با شرایط سنی و جنسی و محلی دانش آموزان باشد، اطلاعاتی که به موقع باشد و با روش های جذاب و متنوع به مخاطب انتقال داده شود. آنوقت است که مدارس محیط هایی با نشاط و شاداب و عاری از خشونت می شوند.

**از مهدکودک تا دانشگاه، سواد اجتماعی بیاموز
رییس انجمن مددکاری اجتماعی و موسس اورژانس اجتماعی، راهکار بالا بردن سواد اجتماعی و مهارتی را که دانش آموز بتواند به معنای واقعی پرورش پیدا کنند و در کنار محفوظات، از زندگی خود لذت ببرند و در تعامل با دیگران حس مثبت داشته باشند، استفاده از همه ظرفیت های آموزشی و رسانه ای عنوان کرد.
وی افزود: باید این آموزش ها از مهدکودک شروع شود و در طول 12 سالی که دانش آموز با فضای آموزشی سروکار دارد، ادامه داشته باشد. چرا که آموزش و پرورش یکی از بهترین بسترها برای بالا بردن سواد اجتماعی و پرورش نسلی است که در کنار سواد رسمی خواندن و نوشتن و محفوظات، بتوانند در شرایط مختلف استقلال خود را داشته باشند واز زندگی لذت ببرند اگر جایی تعارض و تضادی دیدند بتوانند مدیریت کنند.
موسوی چلک، خانواده و شرایط فرهنگی را یکی دیگر از اضلاع تاثیر گذار در پرورش اجتماعی دانش آموزان عنوان کرد و افزود: برای نهادینه شدن تربیت نسل خلاق و کارآمد، باید اولیای خانه و مدرسه همپا با دانش آموز گام بردارند. این سه ضلع به مدت 12 سال در یکی از مورد وثوق ترین محیط های اجتماعی کنار هم هستند. لذا این ویژگی قابل اعتماد بودن می تواند بسیاری از ظرفیت های جدید برای پرورش ایجاد کند به شرطی که یک بازنگری جدی در نظام آموزش و پرورش انجام شود و به این جا برسد که همانقدر که آموزش مهم است پرورش هم اهمیت دارد.

**خلاء مددکار اجتماعی در مدارس باید پر شود
وی خاطرنشان کرد: وظیفه آموزش و پرورش در هر جامعه ای، بسترسازی برای بالا بردن سواد اجتماعی است که مهارت های اجتماعی هم زیر مجموعه همین سواد اجتماعی است.
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ضمن اشاره به طرح های مختلفی که آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب ها تدوین کرده است، افزود: این طرح ها وجود دارد و اعمال می شود اما ناکافی است و باید در نظر داشت که بخش عمده ای از مشکلات ما ناشی از این است ک در مدارس مددکار اجتماعی وجود ندارد و یکی از گروه هایی که می تواند به این بخش کمک کند مددکاران اجتماعی هستند.
با این تفاسیر، آموزش ‌وپرورش باید برنامه ‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و خودمراقبتی در زمینه پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی و رفتارهای پرخطر را اجرا کند تا نسل خبرهای ناگوار منقرض شود و کمتر شاهد کودک آزاری و تعرض و خشونت در مدارس باشیم.
علمی*9294*2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش سواد اجتماعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۸۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در نشست خبری با خبرنگاران در سنندج گفت: تولیدات دستی و کشاورزی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان در قالب یکصد غرفه در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج در معرض دید عموم قرار گرفته است.

حجت‌اله موسوی افزود: این نمایشگاه از امروز تا دهم اردیبهشت ماه جاری در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج از ساعت ۱۵  ظهر تا ۲۲ در معرض بازید مردم خواهد بود.

وی یادآور شد: ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان، آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های بومی محلی، تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را از اهداف برپایی این نمایشگاه دانست.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: در حاشیه این نمایشگاه دو غرفه به منظور هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برپا می‌شود تا دانش‌آموزان به سمت رشته‌های هنرستان‌ها سوق پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • ظرفیت گروه‌های جهادی در نوسازی مدارس استفاده شود
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری