Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با اشاره به اینکه مجوز برگزاری آزمون وکالت توسط مرکز مشاوران قوه قضائیه مربوط به قانون برنامه سوم توسعه است، گفت: اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این نظر را تایید کرده است. ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ اجتماعی حقوقی و قضایی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم ، مرتضی شهبازی رئیس اسکودا با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز معتقد است که مرکز مشاوران قوه قضائیه نباید آزمون وکالت برگزار کند در رابطه با امکان راهیابی مستقیم طرح جامع وکالت به صحن علنی مجلس گفت: این شایعاتی است که از طرف افراد غیرصنفی و با هدف تاثیرگذاری روانی صورت می‌گیرد چرا که چنین چیزی هم خلاف قانون اساسی و هم خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درخصوص الحاق وکلای مرکز مشاوران قوه قضائیه به وکلای کانون‌ها با اشاره به اینکه این کار شاید از نظر حقوقی و کیفیت آموزشی برای کانون‌های وکلا سخت باشد اما موازی‌کاری موجود و لزوم استقلال وکلا از نهادهای حاکمیتی کانون‌ها را برای قبول این الحاق مجاب کرده است. هر چند که تبعات منفی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با اشاره به اینکه این موازی‌کاری در قوه قضائیه و مجلس هم درک شده است گفت: در آنجا هم مخالفتی با این کار وجود ندارد.

شهبازی درجه‌بندی وکلا را در دنیا منسوخ دانست و با اشاره به اینکه مهم تخصصی شدن نهاد وکالت است آن را امری لازم و مورد موافقت کانون‌ها اعلام کرد و افزود: این موضوع در اصلاح قانون وکالت پیش‌بینی شده است و در این زمینه یا پروانه تخصصی برای وکلا صادر می‌شود و یا اینکه وکلا در تابلوها و سربرگ‌های خود از عناوین تخصصی مورد تایید قانون استفاده می‌کنند.

وی درخصوص فعالیت موسسات حقوقی غیرمجاز نیز صیانت از حقوق مردم را علت مخالفت با هرگونه دخالت افراد غیر وکیل در پرونده‌ها دانست و با اشاره به اینکه مردم به پروانه وکالت اعتماد می‌کنند و آن را موید یک سری توانمندی‌هایی می‌دانند افزود: اگر وکیل تخلف کند مردم شکایت می‌کنند و ممکن است حتی منجر به ابطال پروانه وکیل شود اما با توجه به اینکه موسسات حقوقی تحت چنین نظامی نیستند دست مردم از هرگونه پیگیری کوتاه است.

رئیس اسکودا معضل دیگر مربوط به موسسات حقوقی را موضوع کارچاق‌کنی دانست و افزود: این موسسات بعضا بی‌پروا وعده‌های واهی به مردم می‌دهند که باعث خدشه به چهره قوه قضائیه و نهاد وکالت شده است.

شهبازی درخصوص آزمون وکالت سال 1397 و زمان اعلام نتایج آن نیز گفت: نتایج در دی ماه اعلام خواهد شد و این آزمون از حیث نظم برگزاری و دقت مثال‌زدنی است که ارزیابی‌های سازمان سنجش و کانون‌های وکلا موید آن است.

وی با اشاره به اینکه سوالات و کلید پاسخ‌های آن هنوز رسما از طریق سازمان سنجش در اختیار اسکودا قرار نگرفته است افزود: ایرادات این‌ آزمون نسبت به سال‌های قبل حتما کمتر است تاکنون سوال اشتباهی گزارش نشده و در خصوص اختلافات نیز به این مفهوم که یک سوال دو جواب درست داشته باشد نیز موردی مشاهده نشده است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری اصل اختلاف سلیقه در حقوق را انکارناپذیر دانست و افزود: ما همچون سال‌های قبل ابایی از حذف سوال غلط نداریم و اگر سوالی دو پاسخ صحیح داشته باشد هر دو پاسخ را قبول خواهیم کرد.

دستگیری 4 نفر در ارتباط با صدور پروانه جعلی وکالت در تهران

شهبازی درخصوص اینکه گفته می‌شود تعداد وکلا در ایران کم است با اشاره به اینکه کشور فرانسه با جمعیت بیشتر از ایران 63 هزار وکیل دارد به اجباری نبودن وکالت در ایران هم اشاره داشت و افزود: 15 میلیون پرونده‌ای هم که گفته می‌شود وجود دارد واقعی نیست و رئیس دستگاه قضا بارها اشاره کرده است که این آمار حدود 6 میلیون است و با این اوضاع در بعضی از کانون‌ها تا حدود 30 درصد از وکلا بیکار هستند و پروانه‌های خود را تمدید نمی‌کنند.

انتهای پیام/

R1397/P1014142/S2,20/CT11 واژه های کاربردی مرتبط اتحادیه سراسری کانونهای وکلا کانون وکلا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کانون وکلا کانون وکلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۹۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم

معاون سابق قوه قضائیه گفت: طی مدتی که مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه را عهده‌دار بودم، ارتباطات مستمر و خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در آیین تکریم و معارفه معاون اول قوه قضائیه پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام مصدق طی سخنانی ضمن تشکر، قدردانی و طلب حلیّت از رئیس قوه قضائیه و مجموعه دستگاه قضایی، خدمت به مردم را مهم‌ترین عبادت دانست و اظهار کرد: مفتخر هستم که حدود ۳۵ سال از عمر خود را در دستگاه قضایی و در راه ارائه خدمت به مردم صرف کردم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه همه ارکان قوه قضائیه در اجرای دقیق سند جدید تحول و تعالی دستگاه قضایی کوشا باشند، گفت: جا دارد از همه مسئولان و افرادی که در تنظیم و تدوین سند تحول و تعالی جدید قوه قضائیه نقش داشتند، قدردانی به عمل بیاورم.

حجت‌الاسلام مصدق افزود: طی مدتی که مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه را عهده‌دار بودم، ارتباطات مستمر و خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم و جا دارد که در این راستا از آقای مخبر معاون اول دولت، وزیر دادگستری و هیئت رئیسه مجلس قدردانی کنم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عملیات افتخارآمیز «وعده صادق» و تنبیه صهیونیست‌های متجاوز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: طی روز‌های اخیر شاهد بودیم که همه مردم ایران از انجام عملیات وعده صادق که توسط سپاه انجام شد، احساس غرور کرده و به ایرانی بودن خود افتخار و مباهات کردند؛ به طور کلی از مجموعه نیرو‌های مسلح اعم از ستاد کل، ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع که برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند قدردانی به عمل می‌آورم.

حجت‌الاسلام خلیلی نیز طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که توفیق دهد تا بتوانم در مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه، در جهت بسط و گسترش عدالت، منشأ اثر باشم.

وی ضمن قدردانی از اقدامات حجت‌الاسلام مصدق طی دو سال و نیم گذشته در مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه گفت: ما باید از تجارب حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق به نحو احسن استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام خلیلی افزود: همه ما باید توجه داشته باشیم که در طول دوران مسئولیت خود، نه تنها از ارتباط با خداوند متعال غافل نشویم بلکه دائماً این ارتباط را افزایش دهیم.

معاون اول قوه قضائیه همچنین گفت: اگر ما امروز از تحول در دستگاه قضا سخن می‌گوییم و می‌خواهیم به نقطه مطلوب در قوه قضائیه برسیم، باید ابتدا به این حقیقت بیرونی که می‌خواهیم تحول را به معنای واقعی کلمه در دستگاه قضایی اجرا کنیم، باور داشته باشیم.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که همه ما دست به دست هم دهیم و تمام توان، ظرفیت، همبستگی، دلبستگی و انسجام خود را برای رسیدن به تحول و تعالی در دستگاه قضا و اجرا و عملیاتی‌سازی رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس قوه قضائیه به کار بگیریم.

حجت‌الاسلام خلیلی با بیان اینکه مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا که مسیری سخت و دشوار است را نمی‌توان به‌تن‌هایی طی کرد، گفت: امروز زمان کوتاه است و ضرورت دارد که همه ما با مشارکت جمعی، تمام تلاش خود را صرف کنیم تا به هدف بزرگ تحول و تعالی در دستگاه قضایی نائل شویم.

در پایان این مراسم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، آیین تکریم و معارفه معاون اول دستگاه قضا انجام پذیرفت.

دیگر خبرها

  • محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم
  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد