Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس موسسه حکمت و فلسفه گفت: حوزه علمیه در راستای عقلانی‌سازی علوم انسانی گام بردارد و کلام عقلانی طلاب تأمین شود، طلاب باید درس منطق را به خوبی بخوانند و کلام عقلانی آموزش داده شود و عقلانی کردن احکام مورد توجه باشد. ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱ استانها قم نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه ظهر امروز در نشست علمی جایگاه عقلی در حوزه‌های علمیه که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد اظهار داشت: باید از سنت‌های اصیل حوزه علمیه استفاده کرد و همچنین انقلابی بود که امام راحل از حوزه جواهری بهره بردند و در عین حال انقلابی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برخی از دغدغه‌مندان از علوم عقلی گاهی به گونه‌ای استفاده می‌کنند که انگار حوزه علمیه برای 50 سال پیش است در صورتی که به برکت انقلاب اسلامی علوم عقلی جایگاه ویژه‌ای به دست آورده است.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه بیان کرد: توصیف ما از علوم عقلی در حوزه‌های علمیه در دو بخش عمومی و تخصصی و همچنین بخش موضوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در قسمت عمومی و تخصصی هر طلبه‌ای درس منطق می‌خواند و کلام عقلی هم فرا می‌گیرد، حوزه علمیه کتاب‌هایی در زمینه کلام منتشر کرده است که نقلی است.

خسروپناه عنوان کرد: در حوزه علمیه درس‌های علوم عقلی زیاد شده است و بیش از 200 درس در این زمینه در حال تدریس است و گروه‌های آموزشی که در مراکز حوزوی تدریس می‌شود و کتاب‌هایی نظیر نهایه الحکمه و حکمت شیخ اشراق آموزش داده می‌شود.

وی افزود: در برخی از دانشگاه‌ها نظیر باقرالعلوم درس‌های علوم عقلی تدریس می‌شود و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز علوم عقلی را به سبک دانشگاهی برای طلاب آموزش می‌دهد.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه بیان کرد: آثار فراوان فلسفی در دو دهه اخیر منتشر شده است که در تاریخ تشیع و حوزه‌های علمیه بی‌نظیر است که در زمینه‌های مختلف این آثار منتشر شده است.

خسروپناه با اشاره به فعالیت‌های مجمع عالی حکمت عنوان کرد: مجمع عالی حکمت با اجتماع اساتید فرهیخته توانسته است شبکه فلسفی را ایجاد کند و اساتیدی که تدریس علوم عقلی را در حوزه علمیه دارند توسط این مجمع مورد تأیید قرار می‌گیرند.

وی افزود: فلسفه اولی با مکاتب سه‌گانه در حوزه علمیه تدریس می‌شود و در بخش پژوهش آثار میرداماد مورد پژوهش قرار می‌گیرد اما موضوع جدیدی که در دو دهه اخیر شاهد آن هستیم تأسیس فلسفه مضاف است و این فلسفه از حوزه‌های علمیه به دانشگاه‌ها رسیده است.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه بیان کرد: موضوعاتی نظیر فلسفه علوم انسانی در سال‌های اخیر در حوزه‌های علمیه مطرح شده است و اینکه شاهد هستیم در فضای دانشگاهی علوم انسانی اسلامی مورد توجه قرار گرفته است چون در گذشته توجه چندانی به آن نمی‌شد.

خسروپناه عنوان کرد: موضوعاتی نظیر فلسفه فقه درگذشته در حوزه‌های علمیه وجود نداشت اما امروز 5 کتاب در زمینه فلسفه فقه منتشر شده است و نشان می‌دهد در حوزه علمیه از نظر موضوعی فلسفه کاربردی شکل گرفته است.

وی افزود: در بخش عمومی حوزه علمیه در زمینه علوم عقلی اتفاق چشم‌گیری نیفتاده است و فلسفه هم در حد بدایه وجود داشت ولی در بخش تخصصی در آموزش و پژوهش و در زمینه فلسفه اولی و موضوعات کاربردی حوزه علمیه تغییر چشم‌گیری پیدا کرده و آموزش و پژوهش‌های جدید در دو دهه اخیر انجام شده است.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه بیان کرد: در بین طرفداران فلسفه موضوع نانوشته‌ای است که گویا همه باید فلسفه بخوانند و این موضوع چه مبنایی دارد و در مقابل برخی می‌گویند هیچ کسی نباید فلسفه بخواند، سنت حوزوی از گذشته این بوده است که فلسفه را به افراد باهوش آموزش می‌دانند و ابن سینا تاکید کرد که نباید به هر کسی فلسفه آموزش داد چون برخی افراد هوش فلسفه ندارند.

خسروپناه عنوان کرد: رشد عقلانیت در حوزه علمیه لازم است ولی ضرورت ندارد فلسفه برای همه طلاب آموزش داده شود، در حوزه‌های علمیه گاهی فلسفه برای فلسفه ارزش دارد و در گذشته فلسفه در ریاضیات و حکمت عملی حضور داشت و اصول فلسفی در حل مسائل ریاضی کاربرد داشت.

وی افزود: دنیای امروز به گونه‌ای نیست که بگوییم کار خود را انجام می‌دهیم و توجهی به موضوعی نداریم و اینکه در دنیای بیرون چه خبر است، امروز در دنیای واقعی با سه جریان عقلی معارض روبه‌رو هستیم که فلسفه غرب یکی از جریانات است، جریان دیگر فلسفه‌های مضافی است که در غرب وجود دارد که شامل فلسفه سینما، فیلم، طنز و ورزش می‌شود.

1000 مقاله به دبیرخانه همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی ارسال شدحوزه علمیه خراسان پیشگام اسلامی کردن علوم انسانی استفواید علوم اعصاب در حوزه‌های مهندسی، علوم انسانی و هنر
رئیس موسسه حکمت و فلسفه بیان کرد: چرا برخی از سیاست‌مداران ما نمی‌خواهند از راهبردهای تعلیم و تربیت اسلامی استفاده کنند و علاقه به سند 2030 دارند و برای حل مشکلات پول‌شویی از CFT استفاده کنند که علت آن این است که ذهن برخی از اساتید دانشگاه که به آن‌ها درس دادند مملو از فلسفه غرب است.

خسروپناه عنوان کرد: تلاش شود ساحت عمومی حوزه علمیه در راستای عقلانیت و عقلانی‌سازی علوم انسانی گام بردارد و کلام عقلانی طلاب تأمین شود، طلاب باید درس منطق را به خوبی بخوانند و کلام عقلانی آموزش داده شود و عقلانی کردن احکام مورد توجه باشد.

وی افزود: عقلانی‌سازی علوم اسلامی که مهم‌ترین آن کلام است باید مورد تاکید باشد و تلاش شود فضلای علوم عقلی این علم را برای نیازهای جامعه امروز دنبال کنند.

انتهای پیام/ح

R7854/P1357/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز معلم ویژه برنامه استاد فلسفه و غرب شناس برجسته کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب علوم انسانی برگزار شد.

زلفی گل در این مراسم ابتدا از تمام اصحاب دانشگاه که ظلمی که به مردم غزه و مردم کشور خودمان شده را محکوم کردند تشکر کرد و گفت: امیدوارم سازمان ملل هم این صدای حق طلبی را بشنود و وارد تصمیم سازی شود چون خیلی زود دیر می‌شود و این دیر شدن باعث شرمساری سازمان ملل است که بعدها در تاریخ ثبت می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه تمام دنیا و مردم کشور خودمان امروز حق طلبی ایران را یقین کردند.

وزیر علوم ادامه داد: لازم است همانگونه که تمدن ما برای عالمان ارزش قائل بوده نظام جمهوری اسلامی ایران هم این رویه را در پیش بگیرد البته حرمت گذاری در چند سال اخیر چند برابر شده است. از این جهت مراسم امروز هم در همان راستای حرمت گذاری به علم و عالم است.

زلفی گل اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان، وظایف دانشگاه‌ها را ساده و مختصر تولید علم و عالم و جهت دهی به علم و عالم توصیف کردند و از همین جا مشخص است که ایشان برای علما جایگاه ویژه ای قائل هستند. البته خوب است که ما قدر داشته‌هایمان را در دوران حیات شأن بدانیم و داشته‌هایمان را به موقع پاس بداریم. مرحوم مجتهدی ترویج دهنده یک تفکر جدید است. تفکری که بر جمله معروف او با این مضمون که غرب شناسی لازم اما غرب گرایی ممنوع، است. معنای این جمله عمیق این است که ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم. به قول هلندی‌ها تجربه‌ها را باید ارزان خرید. انسان از طریق تحقیق و پژوهش می‌تواند هزاران عمر داشته باشد.

وی ادامه داد: جهاد تبیین که رهبری بارها به آن پرداختند برگزاری چنین مراسمی است. مراسمی که در آن یک محقق به جامعه معرفی می‌شود. برگزاری چنین مراسم‌هایی در راستای جهاد خودباوری است که از نیازهای اصلی امروز ما به شمار می‌آید.

زلفی گل در ادامه از اصحاب علوم انسانی حاضر در جلسه و ریاست پژوهشگاه کمک خواست و گفت: در چند سال اخیر توازن علمی کشور ما از بین رفته است، به این معنا که یک دوم دانش آموزان ما سراغ تحصیل در رشته علوم تجربی و رشته‌های معروف و پرطرفدار می‌روند چون نگران آینده شغلی خود هستند. این در حالی است که استقبال از رشته ریاضی، علوم پایه و انسانی بسیار ضعیف است. در چنین شرایطی توازن شخصیت علمی کشورمان از بین می‌رود و بنده همین جا از آقای نجفی می‌خواهم که یک طرح تحقیقاتی راجع به این موضوع تهیه کنند. در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شوند این در حالی است که در کشور ما برعکس است و لازم است اصحاب این رشته به ما راهکار دهند و بگویند چه کنیم.

زلفی گل در پایان گفت: یک مدیر اجرایی همیشه باید دستش نسبت به عالمان دراز باشد. به همین دلیل ما هم در این جلسه دست مان را به سمت عالمان دراز می‌کنیم و از آنها استمداد می‌طلبیم.

کد خبر 6092068 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند