Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@21:50:43 GMT

مصرف بهينه آب نياز به فرهنگ سازي دارد

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۱۱۹۱۹

مصرف بهينه آب نياز به فرهنگ سازي دارد

خبرگزاري آريا - اردبيل - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت: مصرف بهينه آب در جامعه نياز به همت و فرهنگ سازي از سوي روحانيون ، معلمان و مربيان دارد.

به گزارش ايرنا ، آيت الله سيدحسن عاملي روز سه شنبه در نشست ائمه جمعه استان با مديرعامل شرکت آب منطقه اي اردبيل افزود: حساسيت در مصرف آب و انرژي بايد به يک فرهنگ ماندگار تبديل و خانواده ها دانش آموزان و فرزندان را در مصرف انرژي طوري تربيت کنند که آنها خود را امانت داران و نگهبانان بزرگ اين عرصه بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او گفت: 90 درصد اسراف آب در بخش کشاورزي و در آبياري سنتي است، امروز هر کشاورزي که آبياري سنتي را تبديل به قطره اي، باراني و مکانيزه نکند، شريک گناه و معصيت مي شود و اسراف گناه کبيره است.
امام جمعه اردبيل تشريح کرد: با آبياري سنتي هم محصول کمتر است و هم بحران خاک به سراغ ما مي آيد، امروز در جاي جاي استان در اثر آبياري غرقابي، توان و قدرت خاک از بين رفته است.
او اظهار اميدواري کرد با راه اندازي آبياري مدرن و قطره اي در استان و حمايت همه جانبه دولت از کشاورزان در اين عرصه معضل کم آبي کنترل و مديريت شود.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي اردبيل نيز در اين نشست گفت: با فرهنگ سازي توسط رسانه ها و نهادهاي متولي مي توان مصرف آب را مديريت کرد.
اصغر سليمان زاده با اشاره به کسري شديد منابع آب زيرزميني در اين استان افزود: ذخاير آب پنج سال آينده دشت اردبيل مصرف شده و اين رقم به اين معني است که اگر هم ‌اکنون به مدت پنج سال آب مصرف نکنيم، منابع آبي به وضعيت اوليه مي‌رسد.
او با بيان اينکه در دشت اردبيل با 632 ميليون متر مکعب کسري منابع زيرزميني آب مواجه هستيم، اظهارداشت: اين وضعيت دشت اردبيل را در آستانه فرونشست قرار داده و اين دشت يکي از 355 دشت ممنوعه کشور است.
سليمان زاده افزود: براي حفظ و افزايش ذخيره آب در پشت سدها و نيز منابع زيرزميني، تغيير الگوي کشت، تغيير روش آبياري، استفاده از گونه هاي کشاورزي کم مصرف آب ، آبياري قطره اي و تحت فشار براي افزايش راندمان آبياري اقدامي ضروري است.
او همچنين کاهش 30 تا 40 درصدي رواناب هاي استان در سال جاري را زنگ خطري براي استان دانست و گفت: در اثر کاهش بارش ها و به تبع آن کاهش رواناب ها امسال شاهد کمبود شديد آب پشت سدهاي استان بوديم که در صورت تداوم اين روند چالش هاي بزرگي را در حوزه آب در پيش داريم.
وي افزود: کاهش 50 درصدي بارش ها در سال زراعي امسال نگراني ها از وضعيت بحراني آب را دوچندان کرده است.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي اردبيل همچنين با اشاره به اجراي پروژه هاي بزرگ بخش آب استان با عنايات مقام معظم رهبري و دولت از محل صندوق توسعه ملي اظهار داشت: بيشتر پروژه هاي بخش آب استان امسال و سال آينده به نتيجه مي رسند و با بهره برداري از آنها تحول بزرگي در استان ايجاد مي شود.
سليمان زاده با اشاره به اخذ مجوز 850 ميليارد ريالي فاينانس براي اجراي شبکه گيوي افزود: بزودي فراخوان اجراي پاياب سد گيوي منتشر خواهد شد.
6018
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی

بزرگترین کمپین اطلاع رسانی کشور به لحاظ وسعت و مدت زمان توسط صنعت برق اجرایی می شود که همه مردم ایران از مشوق های صنعت برق برای تابستان، راهکارهای مصرف بهینه برق و ... بهره مند می شوند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بزرگترین کمپین اطلاع رسانی کشور به لحاظ وسعت و مدت زمان، امروز با موضوع صنعت برق، مشوق های صنعت برق برای تابستان، راهکارهای مصرف بهینه برق و ... به صورت رسمی و با نام پویش "با انرژی" رونمایی شد.

در این مراسم پیام ویدیویی مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر به مناسبت همزمانی از رونمایی از پویش با انرژی با روز صنعت برق و روز ملی خلیج فارس پخش شد و تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران نیز در صحبتهای کوتاهی مردم را به صرفه جویی در مصرف برق تشویق کردند.

این نخستین باری است که صنعت برق با همکاری جامعه ورزشی، هنری و... کشور به دنبال بهینه سازی مصرف برق خواهد بود و امیدوار است که بتواند بخش مهمی از ناترازی را از طریق جلب همراهی مردم کاهش دهد.

در این راستا علاوه بر ارائه مشوق های مصوب دولت، جوایز گسترده ای نیز به مشترکانی که در زمینه کاهش مصرف برق و آموزش راهکارهای بهینه سازی مصرف همکاری کنند، ارائه خواهد شد.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این خصوص گفت: 80 میلیون جایزه برای مشترکانی که در فصل گرم امسال صرفه جویی در مصرف برق داشته باشند درنظر گرفته شده که از این بین، صدها خودرو به صورت قرعه کشی به مشترکان اعطا خواهد شد و هدایای ارزنده متنوعی به عنوان مشوق صرفه جویی در مصرف برق درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • اسراف در مصرف آب به لطف آبیاری گل‌ها در محدوده پل آذر اصفهان + فیلم و تصاویر
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز