Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با تاکید بر رویکرد نوآورانه جشنواره یازدهم، گفت: کیفیت آثار خوشنویسان برای ما در درجه اول اهمیت قرار دارد. ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، امیراحمد فلسفی، دبیر رشته خوشنویسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، درباره بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر توضیحاتی را ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر‌اینکه امسال رشته خوشنویسی در هر دو بخش کلاسیک (مثل نستعلیق، شکسته، نسخ،ثلث و...) و مدرن (نقاشی‌خط)، بررسی و داوری خواهد شد، گفت: به خاطر شرایط عمومی جشنواره، همه آثار راه یافته به جشنواره در کنار هم داوری می‌شوند و در این بخش، یک جایزه اصلی و یک جایزه تقدیری خواهیم داشت که در داوری تفاوتی میان آنها نخواهد بود.

دبیر بخش خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر، با اشاره به رویکرد جشنواره یازدهم گفت: رویکرد امسال، خلاقیت و توجه هنرمندان به معاصر بودن آثار است. در مورد خوشنویسی کلاسیک هم امیدواریم هنرمندان با آثار و ترکیبات بدیع در جشنواره شرکت کنند و فراتر از قالب‌های معمول و همیشگی، با شکل تازه‌ای از هنر کلاسیک خوشنویسی روبه‌رو باشیم.

فلسفی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در میان کسانی که آثار خود را به بخش کلاسیک ارسال می‌کنند، تعداد قابل توجهی از هنرمندان باتجربه و متبحر حضور داشته باشند؛ ممکن است علی‌رغم اینکه فراخوان، هنرمندان را به خلاقیت در کار و خلق آثار بدیع دعوت کرده است، آثار زیادی با این رویکرد به دبیرخانه ارسال نشود. بنابراین، در صحنه رقابت باید آثار کلاسیک معمول،کلاسیک نوترکیب و نقاشیخط، با یکدیگر سنجیده شوند و از قبل نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام نوع از آثار بیشتر و بهتر ظاهر خواهند شد؛ البته معیار اصلی انتخاب برای داوران، کیفیت اثر خواهد بود. 

از ماجرای پیوستن به گردان جندالله تا شاگردی استاد امیرخانی در گفت‌وگو با یک جانباز خوشنویس

وی ادامه داد: خوشنویسی یکی از دو هنر بزرگ اسلامی است و بدون شک یکی از ارکان مهم هنر ایرانی به خصوص پس از اسلام است؛ امروز می‌بینیم هنرمندان ما در این رشته با تلاشی پنجاه ساله، هم در خوشنویسی کلاسیک و هم در مدرن، شهرت و مقبولیت بین‌المللی کسب کرده اند. بنابراین بخش زیادی از آثار هنری ما درطول تاریخ، مربوط به خوشنویسی است؛ به ویژه از پنجاه سال پیش تا کنون این هنر تولد و رشد دوباره ای داشته و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این هنر مخاطبان بسیاری دارد و مردم به صورت‌های گوناگون از آن بهره‌مند می‌شوند. با این زمینه فرهنگی، هنرمندان خوشنویس بسیاری در همه جای ایران به هنرآفرینی می پردازند؛ از این رو لازم بود خوشنویسی در قالب بخشی مستقل در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: اصل آثار پس از انتخاب اولیه به دبیرخانه ارسال می‌شود و سپس تعدادی از آنها، به تناسب ظرفیت نمایشگاه و کیفیت اثر به بخش نمایشگاه جشنواره راه خواهند یافت. این آثار در کتاب جشنواره چاپ خواهند شد و  به همه راه یافتگان به نمایشگاه جشنواره، گواهی شرکت و کتاب جشنواره اهدا خواهد شد.  

دبیر خوشنویسی جشنواره فجر، درباره ترکیب داوران این رشته گفت: در این بخش سه نفر از بهترین و بزرگ‌ترین اساتید خوشنویسی کشور دعوت شده‌‎اند. البته استادان بزرگ دیگری هم در کشور داریم که به خاطر محدودیت تعداد داوران، نتوانستیم از آنها دعوت کنیم.

او ادامه داد: در هر عرصه‌ای که امکان دیده شدن به آثار هنری بدهیم، زمینه برای کشف و رشد استعدادها فراهم می‌شود. این اتفاق در جشنواره‌های متعدد خوشنویسی کشور رخ می دهد اما جشنواره تجسمی فجر، به خاطر اعتباری که دارد، انگیزه بیشتری به هنرمندان خوشنویس به ویژه هنرمندان جوان می‌دهد که کارشان توسط هنرمندان بزرگ دیده شود و روی دیوار جشنواره بیاید. طبیعتا اگر جشنواره هر سال امکاناتش بیشتر باشد، زمینه مناسب تری برای کشف استعدادهای جوان فراهم می‌شود.

امیراحمد فلسفی در ادامه گفت: داوران ما برای هرسه مرحله گزینش ثابت هستند. آثار از سه مرحله بررسی عبور خواهند کرد تا در نهایت یک اثر برگزیده نهایی و یک اثر شایسته تقدیر، معین گردد.

فلسفی افزود: امسال روش شرکت در جشنواره تجسمی فجر، به صورت اینترنتی است و هنرمندان باید پس از ثبت نام، فایل آثارشان را برای دبیرخانه ارسال ‌کنند چراکه مرحله اول انتخاب آثار، بر اساس همان فایل صورت می‌گیرد.

دبیر بخش خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر، در پایان ابراز امیدواری کرد که هنرمندان در این دوره از جشنواره با تکیه بر اصول و قواعد خوشنویسی، دست به پدید آوردن آثاری متفاوت بزنند.

غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای و یدالله کابلی خوانساری، داوری بخش خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر را به عهده دارند.

گفتنی است مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا 2 دی ماه است.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با دبیری ابراهیم حقیقی، در بهمن ماه 1397 برگزار ‏می شود.

انتهای پیام/

R1527/P1439/S4,40/CT12 واژه های کاربردی مرتبط هنرهای تجسمی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۲۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه‌موزه معین و امیرجاهد روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت به مناسبت چهل و هفتمین سالروز درگذشت محمدعلی امیرجاهد هنرمند برجسته موسیقی ایران، میزبان مهدخت معین (فرزند دکتر معین و نوه استاد امیرجاهد) و همچنین جمعی از هنرمندان موسیقی بود.

در ابتدای این مراسم، مه‌آبادی مجری برنامه ضمن خوشامدگویی، از حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران برای ایراد سخنرانی دعوت به‌عمل آورد.

حمیدرضا نوربخش در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: ما امروز دور هم جمع شدیم تا یاد و خاطره هنرمندی بزرگ را گرامی بداریم که حق بسیار بزرگی بر گردن فرهنگ و هنر این سرزمین و هم در شعر و ادب و در موسیقی دارد. به هر حال این منزل و بنا بزرگانی را در خودش دیده است. یادگار ارجمند این هنرمند خانم مهدخت معین فرمودند که هر وقت که در این منزل حضور پیدا می‌کنم، از نو شکفته می‌شوم و خاطرات حضور هنرمندان برایم زنده می‌شود و انرژی و نیروی تازه‌ای دریافت می‌کنم.

موزه‌ای در جنوب شهر که پایگاه مهم موسیقی تهران است

وی ادامه داد: در این منزل بزرگانی رفت و آمد داشته و آثار ارزشمندی در این مکان تولید و یا اجرا شده و فکر می‌کنم به نوعی با تمام این عزیزان هم‌نفس هستیم. خوشحالم که این مکان یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگی و هنری شهر است با اینکه در منطقه‌ای واقع شده که شاید گذر عده زیادی از ما به این منطقه نیافتاده است، اما زمانی که بهانه‌های این چنینی برای دورهم جمع‌شدن با اهالی فرهنگ و هنر پیش می‌آید، با عشق و علاقه در این منزل حضور پیدا می‌کنیم. هر زمانی هم که اخباری مبنی بر رخداد اتفاق ناگواری برای این مجموعه می‌شنویم، از اعماق وجود ناراحت می‌شویم اما به هر حال در حال حاضر یکی از پایگاه‌های مهم موسیقی شهر تهران، خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد است که این موضوع، مایه مباهات و امید برای اهالی فرهنگ و هنر کشور است. در این مرکز، نسلی تربیت می‌شوند که پرچمداران آینده موسیقی کشور هستند.

نوربخش افزود: بهانه امروز و امشب، چهل و هفتمین سالروز درگذشت بزرگمرد موسیقی ایران استاد محمدعلی امیرجاهد ما است. استاد امیرجاهد نیازی به توصیف ندارد و ما از دوره قاجار به بعد، بعد از عارف و شیدا، تعداد انگشت‌شماری تصنیف‌ساز برجسته داریم. یکی از نام‌های درخشانی که همواره بر تارک موسیقی ایران می‌درخشد، استاد محمدعلی امیرجاهد هستند که تصانیف پرشمار و ماندگاری که نسل‌های مختلف آن‌ها را زمزمه می‌کنند و بارها با تنظیم‌های مختلف بازتولید و بازاجرا می‌شود و نسل‌های آینده نیز آن‌ها را بازتولید خواهند کرد. این‌ها تماما از ذهن و ضمیر بزرگمردی مانند امیرجاهد تراوش شده و بسیار ارجمند و عزیز است. به دلیل اینکه آهنگسازان و تصنیف سازان ما عمدتا موسیقیدانانی بودند که شاعر نبودند و تعدادی کم بودند که شعر و موسیقی را تولید کردند. عارف قزوینی، علی‌اکبر شیدا و استاد امیرجاهد موسیقیدانانی بود که هم ترانه‌سرا و هم آهنگساز بودند به همین علت نیز آثاری که تولید کردند، شنیدنی هستند. در حال حاضر شنیده‌ایم که شهردار محترم منطقه ۱۴ تغییر کرده و جناب شهرابی فراهانی سکان این منطقه را عهده‌دار شده‌اند که در مراسم حضور ندارند و امیدوارم نگاه ایشان بسیار ویژه باشد و کمبودهای قبل جبران شود.

قدردانی از هنرمندی که بر موسیقی و ادبیات اشراف کامل داشت

پس از صحبت‌های حمیدرضا نوربخش، هاتف شرار هنرمند روشن‌دل و شاگرد مرحوم اکبر گلپایگانی روی صحنه آمد و زندگی‌نامه محمدعلی امیرجاهد را شرح داد و افزود: ما قبل از زمان قاجار، ضربی‌خوانی‌ها و تصانیفی را داشتیم و داریم که مشخص نیست چه کسانی آن‌ها را سروده و یا ساخته‌اند اما از زمان مرحوم شیدا و عارف این مسایل آغاز شد و مرحوم شیدا اغلب آثارشان عاشقانه است و مرحوم عارف نیز آثار اجتماعی، سیاسی و حتی عاشقانه دارد اما عاشقانه‌های مرحوم عارف به سیاست و اجتماع روزگار خودش پهلو می‌گذارد.

وی افزود: ملودی‌هایی که مرحوم شیدا و عارف ساختند، در عین حال که بسیار پر مغز و پر معنا و بر اساس ردیف‌ها و دستگاه‌های خودمان است، بسیار دل‌انگیز و در عین حال بسیار ساده نیز هستند و به ندرت پیش می‌آمد که این ۲ عزیز قطعات بسیار پیچیده‌ای را ساخته باشند. اما بعد از این ۲ بزرگوار، به محمدعلی امیرجاهد می‌رسیم که آثار وی، تلفیقی از آثار مرحوم شیدا و عارف است که هم آثار عاشقانه و هم آثار اجتماعی، سیاسی دارد. امیرجاهد جدای از اینکه تلفیق شعر و موسیقی را رعایت می‌کرد، به فکر تقطیع نیز بود و شما زمانی که آثار امیرجاهد را با شعر دیگری نیز می‌گذارید، قابل اجرا و مشخص است که بر ادبیات و ردیف و دستگاه‌های موسیقی اشراف کامل دارد.

پس از صحبت‌های هاتف شرار، این هنرمند به همراه صابر اله‌دادیان (نوازنده تار) و امیر کریمی (نوازنده تمبک) ساز و آواز و یک قطعه از آثار امیرجاهد را اجرا کردند.

خاطره دختر استاد فقید از حضور فرامرز پایور در حیات یک خانه قدیمی

پس از اجرای هاتف شرار، مهدخت معین نوه محمدعلی امیرجاهد گفت: در ابتدا از حمیدرضا نوربخش و مهدی مساح بیدگلی تشکر می‌کنم که در سال‌های اخیر در مسایل مربوط به این خانه‌موزه فعال هستند و در رونق و توسعه آن کوشا هستند و خانه‌موزه به صورت تخصصی خصوصا در اجرای برنامه‌های موسیقی درآمده است. همان‌طور که آقای نوربخش گفت، هنرمندان و استادان موسیقی بزرگی در این خانه‌موزه رفت و آمد داشتند. استاد صبا بارها از صبح روزهای جمعه تا غروب آن روز با استاد امیرجاهد کار می‌کردند و نت‌های تصانیف استاد امیرجاهد را استاد صبا می‌نوشتند. نت‌هایی که ۲ جلد دیوان امیرجاهد وجود دارد، تمام آن‌ها توسط استاد ابوالحسن صبا نوشته شده‌اند.

وی ادامه داد: خاطرم هست که استاد پایور به همراه برخی از هنرمندان و همین‌طور استاد امیرجاهد در روزهای تابستان در حیاط این خانه به نواختن سنتور می‌پرداخت. بعدها استاد امیرجاهد مدت زیادی گرفتار سالنامه پارس بود و پس از آن نیز مشغول تالیف ۲ جلد دیوان شد. البته آقای هاتف شرار در زمینه زندگینامه استاد امیرجاهد خصوصا تصنیف‌سازی ایشان مطالب تخصصی و جدیدی را ارایه کرد که برای بنده نیز جالب بود.

مهدخت معین در پایان یادآور شد: کمپانی فرانسوی پولیفون اثر «نرگس مست» را اجرا کردند که یکی از شاهکارهای استاد امیرجاهد است که این اثر، یک اثر بسیار زیبایی است و با یک صدای بسیار قوی و دلپذیر اجرا شده است.

اجرای نقالی به سرپرستی الهه تاجیک و هنرنمایی الهه تاجیک، سارینا سیفی، حلما یارمحمدی و پرسام علیزاده از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

پس از اجرای نقالی، گروه موسیقی «استاد امیرجاهد» به خوانندگی سیدرضا طیبی و نوازندگی حسین روزبهانی (تار)، سعید میرزاحسینی (نی) و امیر کریمی (تمبک) روی صحنه آمدند و قطعاتی از این هنرمند برجسته را اجرا کردند.

در بخش پایانی این مراسم، مجری برنامه از حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی و عضو هیات‌مدیره خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد)، مهدخت معین (فرزند معین و عضو هیات‌مدیره خانه موزه)، حمیدرضا عاطفی (رییس کانون پژوهشگران خانه موسیقی و عضو هیات‌مدیره خانه‌موزه)، کارمین صراف (نوه امیرجاهد و عضو هیات‌مدیره خانه‌موزه)، بیدگلی (عضو هیات‌مدیره کانون مدرسان خانه موسیقی ایران و رییس هیات‌مدیره خانه‌موزه) دعوت کرد تا روی صحنه آمده و با حضور آن‌ها از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد رونمایی شود.

در بخش بعدی برنامه از سوسن اصلانی، محمد میرزاخانی، اسماعیل خلج، بهرام گودرزی، ژیوار شیخ الاسلامی و همچنین سیدرضا اسماعیلی (معاون اسبق اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴) دعوت شد تا در کنار سایر هنرمندان از مدرسان نمونه سال ۱۴۰۲ خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهدبه جهت دریافت رتبه برتر هنرجویان خود در جشنواره موسیقی امیرجاهد، جشنواره خوشنویسی امام علی (ع) و جشنواره ملی استاد معین و همچنین رعایت آیتم‌های مدنظر طبق آیین‌نامه داخلی خانه‌موزه قدردانی شود.

علی تحریری (نوازنده سنتور)، سیدرضا طیبی (آواز)، حسین باباخانی تیموری (خوشنویسی)، محسن میرحسینی (خوشنویسی)، مهدیه رضازاده (ویولن)، امیرحسین طریقت (تمبک)، زهره حدادی (پیانو)، مرتضی میر (دف)، نعیمه باقری (خوشنویسی)، الهه تاجیک (نقالی)، آمنه خدادادی (گیتار)، مهدی مساح بیدگلی (تئوری موسیقی)، مرجان راغب (سنتور) و آرمین رهبر (تذهیب) از هنرمندان و مدرسان منتخب سال ۱۴۰۲ خانه‌موزه بودند که قدردانی ویژه‌ای از این هنرمندان به عمل آمد.

کد خبر 6098037 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی