Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر حصیری، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول ستاد راهبری انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت جایگاه شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: رکن بالادستی در سیاست‌گذاری‌های وزارت آموزش‌وپرورش ، شورای عالی آموزش‌وپرورش است که ریاست این شورا بر عهده رئیس‌جمهور است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی جلب مشارکت فرهنگیان در تصمیم‌گیری‌های کلان را یکی از اهداف بسیار مهم دانست و گفت: وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه‌های پیشنهادی خود همواره به جلب مشارکت فرهنگیان مقید بوده و برای مسیر تحولی آموزش‌وپرورش آن را ضروری می‌داند و بر این باور است که پیشرفت و اعتلای تعلیم و تربیت با همراهی منابع انسانی محقق می‌شود.

حصیری افزود: در این راستا برنامه برگزاری انتخابات برای معرفی سه صاحب‌نظر از فرهنگیان شاغل از هریک از دوره‌های تحصیلی به جمع اعضای رسمی و پیوسته شورای عالی آموزش‌وپرورش ازجمله اقداماتی است که می‌تواند حضور مؤثر معلمان و مدیران مدارس را در بالاترین سطح مدیریت آموزش‌وپرورش رقم زند و انتظار می‌رود خانواده بزرگ فرهنگیان فرهیخته در این رفتار اجتماعی – فرهنگی سهیم شده و با آگاهی از توان ، دانش و مهارت‌های خود ، نقش تأثیرگذار خود را به بهترین وجه ایفاء نمایند .

برگزاری انتخابات بر اساس قانون تشکیل شورای عالی آموزش‌وپرورش

وی برگزاری انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش با استناد به بند 14 از ماده 9 لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش‌وپرورش عنوان کرد و در توضیح این بند گفت: سه نفر صاحب‌نظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از دوره‌های تحصیلی به انتخاب شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش (که حداقل یک نفر از آنان از بین زنان انتخاب شود ) ، جزء اعضای شورای عالی آموزش‌وپرورش هستند و البته با توجه به سند تحول بنیادین ( بند 21 از اهداف عملیاتی) که به بازنگری و باز مهندسی ساختارها ، رویه‌ها و روش‌ها تأکید کرده و همچنین بند 8 از اهداف عملیاتی و راهکار 8-1 )که به افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت پرداخته و مدرسه ، معلمان و دانش آموزان را به‌عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی تلقی نموده و به اصلاح ، ارتقاء و تغییر نگرش آموزش‌وپرورش نیز اشاره داشته است.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در مورد نحوه برگزاری انتخابات اظهار کرد: برگزاری انتخابات در دو مرحله که مرحله اول به‌صورت الکترونیکی و مرحله دوم حضوری خواهد بود .

حصیری ادامه داد: مرحله اول این انتخابات در سطح استان‌ها و تحت نظارت ستاد راهبری انتخابات حوزه ستادی ، اداره کل و شخص مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ، از طریق سامانه الکترونیک و متناسب با سهمیه‌های استانی (به نسبت جمعیت آماری معلمان و مدیران هر استان از حداقل 3 تا حداکثر 9 نفر ) بدون در نظر گرفتن مقطع و جنسیت برگزار می‌شود و بر اساس نتایج حاصله در هر استان باید حداقل یک نفر از منتخبین متناسب با سهمیه استان خانم باشد .

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش درباره انتخاب بانوان در مرحله اول گفت: در این مرحله اگر حداقل یک خانم جزء منتخبین استان نباشد، از بین بانوان ، شخص حائز بالاترین رأی ، با آخرین نفر سهمیه در آن استان جایگزین می‌شود.

وی با اشاره به مرحله دوم انتخابات اظهار کرد: پس از مشخص شدن منتخبین هر استان به‌صورت متمرکز و بارأی گیری حضوری و مستقیم برگزار می‌شود و از بین راه‌یافتگان به مرحله دوم ، بر اساس قانون شورای عالی آموزش‌وپرورش ، یک نفر آموزگار یا مدیر دوره‌ ابتدایی – متوسطه اول و متوسطه دوم به عبارتی از هر سه مقطع یک معلم و یا مدیر جمعاً 3 نفر ، که حداقل یکی از آنان باید از بین زنان باشد به‌عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب می‌شوند .

رئیس جمهور ابلاغ نهایی منتخبین را صادر می‌کند

مسئول ستاد راهبری انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش در مورد نحوه صدور ابلاغ سه منتخب نهایی در شورای عالی گفت: ابلاغ سه منتخب نهایی جهت عضویت در شورای عالی آموزش‌وپرورش توسط رئیس‌جمهور صادر می‌شود.

حصیری درباره طول دوره عضویت منتخبان فرهنگیان در شورای عالی و مدت‌زمان آن اظهار کرد: منتخبانی که به عضویت شورای عالی درآمده‌اند باید در جلسات این شورا که حداقل دو بار در ماه در تهران برگزار می‌شود شرکت کنند و طول دوره عضویت آنان در شورای عالی 4 سال است.

وی در مورد شرایط رأی‌دهندگان گفت: تمامی فرهنگیان شاغل رسمی و پیمانی ، دانشجو معلمان و بازنشستگان در آموزش‌وپرورش مناطق و شهرستان‌ها و استان‌ها ، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه انتخابات و دریافت رمز از درگاه بانک ملی ، به کاندیدای موردنظر خود رأی دهند.

شرایط انتخاب شوندگان و ستاد انتخابات 

مشاور آموزش و پرورش درباره انتخاب شوندگان (کاندیداها ) اظهار کرد: مدیر و معلمان رسمی شاغل در آموزش‌وپرورش با حداقل 12 و حداکثر 31 سال سابقه خدمت، حداقل مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس یا معادل آن، نداشتن سوءپیشینه و یا حکم محکومیت قطعی از مراجع قضایی و یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با هر درجه از محکومیت، داشتن حداقل یک مورد از سوابق کاری نمایندگی معلمان در شورای آموزشی مدرسه، سرگروه آموزشی منطقه یا استان، کسب مقام در جشنواره روش‌های تدریس استان و کشور، عضویت در بنیاد نخبگان و یا سازمان علمی صنعتی که گواهی ثبت اثر داشته و یا دارای گواهی از نظام پیشنهاد‌ها ادارات کل آموزش‌وپرورش استان، تألیف ، ترجمه یا مقاله چاپ‌شده در مجلات علمی معتبر متناسب با موضوعات آموزش‌وپرورش، *به انجام رساندن حداقل یک طرح پژوهشی متناسب با موضوعات آموزش‌وپرورش، عضویت در دبیرخانه دروس کشوری مستقر در استان، معلمان نمونه کشوری ، استانی و منطقه‌ای از جمله شرایطی است که هریک از کاندیداها باید داشته باشند.

وی در مورد ستاد راهبری انتخابات و اعضاء و کمیته‌های آن گفت: ابلاغ مسئول ستاد راهبری انتخابات توسط وزیر محترم آموزش‌وپرورش صادرشده است و ایشان ظرفیت‌های سازمانی نمایندگان حوزه‌های مختلف آموزش‌وپرورش را که به طریقی ذینفعان شورای عالی هستند را شناخته و از طریق دفتر وزارتی برای آنان ابلاغ صادر کرده است و در قالب کمیته‌های مختلف عملکردی آنان را سازمان‌دهی کرده است.

حصیری درباره اعضای ستاد راهبری انتخابات فرهنگیان در قالب هفت کمیته و تحت مدیریت مسئول ستاد راهبری انتخابات اظهار کرد: کمیته اجرایی با حضور نمایندگانی از دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش، کمیته مالی و پشتیبانی با حضور نمایندگانی از معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، کمیته قوانین ،مقررات و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات با حضور نمایندگانی از معاونت حقوقی و امور مجلس و نیز شورای عالی آموزش‌وپرورش، کمیته حراست ، نظارت و پاسخگویی با حضور نمایندگانی از مرکز حراست، اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور نمایندگانی از ،فناوری ، آمار و منابع انسانی، کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی با حضور نمایندگانی از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، کمیته ارتباط با استان‌ها با حضور نمایندگانی از اداره کل شهرستان‌های تهران ، معاونت متوسطه ، معاونت ابتدایی اعضای ستاد هستند.

وی درباره وجود ساختار ستاد راهبری در استان‌ها گفت: تلاش شده است متناظر ستاد راهبری انتخابات با مختصات کوچک‌تر در استان‌ها فعال شوند تا به ابهامات احتمالی شرکت‌کنندگان و کاندیداها پاسخ داده و نظارت جدی بر سلامت اجرای انتخابات داشته باشند .

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در مورد نحوه سهمیه‌بندی استان‌ها جهت معرفی کاندیداها اظهار کرد: بر اساس آمار واجدین شرایط کاندیدا شدن حداقل مدرک فوق‌لیسانس و سابقه خدمت بین 12 تا 31 سال در آن لحاظ شده است .

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانش آموزی آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۴۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا

دکتر محسن اسلامی گفت، در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت ۴۵ منتخب از بین ۹۰ نامزد تایید صلاحیت شده در دور دوم معرفی شوند.

سرویس سیاست مشرق - سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در مصاحبه با مشرق گفت، در یازدهم اسفند (۱۴۰۲) انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی و ششم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۴۵ منتخب معرفی شدند و قرار است در مرحله دوم انتخابات، در ۲۱ اردیبهشت امسال ۴۵ منتخب از بین ۹۰ نامزد تایید صلاحیت شده دور دوم معرفی شوند.

دکتر اسلامی افزود، در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت، آبادان و ملایر انتخابات به طور تمام مکانیزه برگزار شد. روند موفقیت آمیز برگزاری انتخابات الکترونیک دور اول، موجب شد ستاد انتخابات وزارت کشور به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیک در دور دوم در حوزه های بیشتر پیشنهاد بدهد. این شورا موافقت کرد، و مقرر شد در هشت حوزه از ۲۲ حوزه انتخابیه به صورت الکترونیک برگزار شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه، در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور دایر شد، گفت: مشارکت ۲۵ میلیون و بیست هزار و ۹۶۲ نفر با ۴۱ درصد مشارکت بوده است. ترکیب جنسیتی ۴۸ درصد زن و ۵۲ درصد مرد بود. یازده درصد با شناسنامه و ۸۵ درصد با کارت ملی، سه درصد با گواهینامه، یک درصد با کارت پایان خدمت و حدود ۴۵ هزار و ۲۶۱ نفر با گذرنامه رای دادند.

دکتر اسلامی افزود، در دور دوم انتخابات ۲۲ حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شده است. حوزه های تبریز، آذر، اسکو، شبستر و میانه از استان آذربایجان شرقی. در استان اردبیل پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز. در استان اصفهان حوزه انتخابیه سمیرم و لنجان و در استان البرز حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس. در استان تهران، حوزه انتخابیه تهران، ری ، شمیرانات، اسلامشهر، پردیس، ورامین، پیشوا و قرچک. در استان خراسان جنوبی در حوزه های انتخابیه بیرجند، درمیان و خوس. در استان خراسان رضوی حوزه های مشهد و کلات. در استان خوزستان در حوزه انتخابیه آبادان، رامهرمز و رامشیر. در استان زنجان حوزه های طارم، خدابنده و زنجان. در استان فارس حوزه‌های شیراز و زرقان، مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد. در استان لرستان حوزه های خرم آباد و چگینی. در استان مازنداران در حوزه های انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی. ملایر در استان همدان. کرمانشاه در استان کرمانشاه. گنبدکاووس در استان گلستان.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور گفت، در ۲۲ حوزه انتخابیه دور دوم انتخابات، هشت حوزه شامل تبریز، تهران، آبادان، شیراز، زرقان، خرم آباد، چگینی، قائمشهر، ملایر و کرمانشاه، رای گیری به صورت الکترونیک انجام می شود.

دکتر محسن اسلامی گفت، افرادی که از ۲۲ فروردین ۱۳۸۵ به قبل به جهت شرایط سنی هجده سال آنها تکمیل می شود، در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی می توانند رای بدهند. ستاد انتخابات موشن‌های برای توضیح فرایند رای گیری الکترونیکی طراحی کرده که در رسانه ملی و خبرگزاری‌ها منتشر خواهد شد. در حوزه‌هایی که رای گیری به صورت الکترونیک برگزار می شود، حدود یک ساعت جمع‌بندی نتایج صورت خواهد گرفت، شمارش، تجمیع آرا و اعلام نتایج آرا با تایید شورای نگهبان مشخص خواهد شد. حوزه های دیگر که تک کرسی و یک منتخب معرفی خواهد شد، سعی می شود تا فردای روز انتخابات نتایج اعلام شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد، همه فرایندهای مرحله دوم انتخابات باید تا هفتم خردادماه پایان یابد، تا نشست مجلس دوازدهم برگزار شود. البته نامزدهای معترض به نتایج ۲ روز بعد از اعلام نتایج می توانند طی هفت روز اعتراض خود را اعلام کنند و هیئت نظارت و هیئت اجرایی به اعتراض آنها رسیدگی کنند و شورای نگهبان هم نتایج را تایید صحت می کند.

دکتر اسلامی گفت، از بین ۹۰ نامزد حاضر در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۲۵ نفر از آنها هم اکنون نماینده مجلس شورای اسلامی هستند.

سخنگوی ستادا انتخابات افزود، عوامل اجرایی برگزاری انتخابات مشخص شده و ارسال تجهیزات صورت گرفته. تعرفه دور دوم انتخابات با طراحی و قطع جدید چاپ شده و در اختیار استانها قرار گرفته است. بر اساس قانون شعب در مرحله دوم نسبت به مرحله اول کاهش پیدا می کند، کمتر از دو هزار شعبه نسبت به مرحله اول در ۲۲ حوزه انتخابیه کاهش پیدا کرده است. با هماهنگی با وزارت ارتباطات همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و دستگاه های احراز و همه استعلامات در پانزده استان که شاهد برگزاری انتخابات هستیم، به صورت برخط انجام می شود و از رای تکراری جلوگیری می شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت، مجلس شورای اسلامی قانونی را برای انتخابات تصویب کرده تحت عنوان ماده ۷۴ که تصریح می‌کند؛ دستگاه‌های اجرایی ذیل ماده ۵ مدیریت خدمات کشوری، باید خدماتی را مانند صالون‌های و امکانات و تسهیلات را برای نامزدها ارائه بدهند. ستاد انتخابات در این باره گزارشی تهیه کرده که همکاری دستگاه های اجرایی با ستاد انتخابات استان‌ها همکاری را نشان می‌دهد.

دکتر اسلامی افزود، بیشترین امکانات و همکاری را استان اصفهان را داشتیم با هزار و ۳۸۹ امکان تبلیغی، در استان هرمزگان ۷۵۸ و استان چهارمحال و بختیاری ۷۴۰، در استان البرز ۶۰ ، در استان قم با ۹ امکان تبلیغی و کمترین امکانات،‌ مربوط به استان کهگیوله و بویراحمد با چهار امکان تبلیغی است.

۱۰ هزار و ۳۶۴ امکان تبلیغی دولتی و دستگاه های اجرایی در کل کشور در اختیار نامزدهای قرار گرفته است. استقبال نامزدها برای استفاده از امکانات دولتی خوب بوده و همین مسئله موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های تبلیغاتی در دور اول انتخابات شد و دور دوم هم کاهش خواهد یافت و حرکت در جهت عدالت در انتخابات با توجه به بند سه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره امکانات تبلیغاتی دیگر گفت،‌ اقدام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی شبکه‌های محلی با هزینه بسیار کم، بستری را برای شنیده شدن دیدگاه های نامزدهای فراهم کرد.

دکتر محسن اسلامی در پایان گفت، برای نخستین بار اعتبارنامه منتخبان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد، اعتبار نامه‌ها در جمهوری اسلامی ایران در همه انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت دستی روی کاغذ عادی در اختیار منتخبان قرار می گرفت. اعتبار نامه جدید ثبت شده

و هم اکنون در اختیار شورای نگهبان و فرمانداری قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • عملیاتی کردن فرامین رهبری در وزارت آموزش و پرورش
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • سابقه زیاد همکاری با آموزش و پرورش، از اولویت‌های جذب معلمان است
  • الزام واجدان شرایط شرکت در دور دوم انتخابات مجلس به مراجعه به شعب قبلی
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • اصفهان مهد نیروهای فرهنگی و فکری است/دانش آموزان و نوجوانان مخاطبان اصلی برنامه‌های فرهنگی
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه شهرستان میرجاوه