Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@06:05:17 GMT

چرا نباید خشم خود را سرکوب کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۱۵۷۵۰

یک دکترای روانشناسی سرکوب خشم را خطری جدی برای سلامتی دانست و گفت: خشم باید مدیریت شده و به شکلی مناسب بروز داده شود. ناطقان: جهانگیر کرمی، خشم را هیجانی معرفی کرد که در تمامی افراد وجود دارد و اظهار کرد:  هر احساسی در فرد ناشی از برداشتی است که از اتفاقات محیط اطراف خود دارد. اگر فرد احساس کند شرایط آنطور که می خواهد نیست ممکن است این احساس بصورت خشم بروز پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 وی گفت: بروز هیجانات در هر فرد متفاوت با دیگری است و این قاعده در مورد خشم هم وجود دارد و ممکن است افراد به شیوه های مختلف خشم خود را بروز دهند.

کرمی با تاکید بر اینکه همیشه خشم به پرخاشگری منجر نمی‌شود، گفت: افرادی که  دچار خشم  می شوند آن را به شیوه های مختلفی بروز می دهند. برخی افراد قادرند از طریق گفت و گو و یا شیوه های دیگر به صورت شجاعانه اعتراضشان را بیان کنند بدون اینکه به دیگران صدمه برسانند، اما برخی نمی توانند آن را کنترل کنند که تبدیل به پرخاشگری می شود و حتی ممکن است به خود، دیگران و اشیای اطراف آسیب برسانند.

این روانشناس وجود خشم در زندگی همه افراد را ضروری دانست و افزود: سرکوب هیجانات مناسب نیست، اما بروز بدون کنترل آن هم خطرناک است و  لازم است افراد اگر از موضوعی خشمگین می‌شوند به شکل مناسب آن را بروز دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، محیطی، آموزش، یادگیری و... را از عوامل تاثیر گذار بر کنترل خشم عنوان کرد و افزود: فرد تحت تاثیر هر آنچه که یاد گرفته و شرایطی که در آن زندگی می کند تصمیم می گیرد چگونه رفتار کند، بنابراین لازم است افراد یاد بگیرند چگونه با شرایط کنار بیایند و رفتارشان را به صورت سازنده بروز دهند.

کرمی خاطرنشان کرد: اگر افراد نتوانند خشم خود را کنترل کنند و خیلی زود برانگیخته شوند علاوه بر اینکه بر کیفیت زندگی و روابط آن ها با دیگران تاثیرگذار است، امکان بروز بیماری‌هایی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی، اختلال گردش خون و ... نیز در آن ها  افزایش پیدا می کند.

این روانشناس سرکوب خشم را خطری جدی برای سلامتی دانست و اظهار کرد: اگر هیجانات از جمله خشم سرکوب شود، در بلند مدت زمینه ساز بروز بیماری‌های جسمی و روانی خواهد شد، بنابراین توصیه می‌شود بروز خشم به درستی مدیریت شود، طوری که هم هیجان تخلیه شود و هم به دیگران آسیبی نرسد.

 کرمی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش افراد خشمگین نسبت به جامعه و اطرافیان، گفت: اگر افراد واقع بینانه رفتار کنند و از اتفاقاتی که رخ می‌دهد برداشت منفی نداشته باشند، خشم و ناراحتی کمتری را تجربه می‌کنند.

 وی در خصوص راهکارهای کنترل خشم توصیه کرد: بهتر است افراد برای کنترل خشم خود نفس عمیق کشیده، یک لیوان آب خنک بنوشند، تغییر موقعیت مکانی داشته باشند و اولین فکری که به ذهن آنها می‌رسد را انجام ندهند و سعی کنند زاویه دید خود را نسبت به دیگران و مسائل تغییر دهند و افکار واقع‌بینانه داشته باشند. منبع: ایسنا برچسب ها: سرکوب خشم ، کنترل خشم ، پرخاشگری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سرکوب خشم کنترل خشم پرخاشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۵۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با اشاره به اینکه انقباض ناخواسته عضلانی، لرزش خفیف دست‌ها در حالت استراحت، انقباض طولانی مدت عضلات و بروز حرکات غیرعادی از جمله علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان است، گفت: مصرف بعضی داروها می‌تواند منجر به بروز علائم پارکینسون در فرد شود.

علی قطبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه تشخیص بیماری پارکینسون را می‌توان یکی از دشوارترین تشخیص‌ها در علوم اعصاب دانست، اظهار کرد: دو مشکل اساسی شامل افتراق بیماری پارکینسون از بیماری‌هایی دارای علائم مشابه و پارکینسون ثانویه در تشخیص بیماری پارکینسون نقش دارد.

وی با اشاره به بیماری‌های تقلید کننده پارکینسون افزود: آسیب عروق مغز، آنسفالیت (عفونت مغزی و التهاب‌های نسجی مغز)، افزایش مایع مغزی نخاعی، لرزش اسنشیال، افسردگی، پارکینسون ناشی از دارو، پارکینسون ناشی از فلزات سنگین و سوپرانوکلئارپالسی پیش‌رونده، از جمله بیماری‌های تقلید کننده پارکینسون شناخته می‌شوند.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با بیان اینکه مصرف بعضی داروها و قرار گرفتن در معرض بعضی از سموم و فلزات سنگین مانند منگنز می‌تواند منجر به بروز علائم پارکینسون در فرد شود، تصریح کرد: بیماری پارکینسون در سه مرحله خفیف، متوسط و پیشرفته تقسیم‌بندی می‌شود.

قطبی ادامه داد: در مرحله خفیف بیماری، علائم آزاردهنده است، اما به طور معمول مانع انجام بسیاری از فعالیت‌ها نمی‌شود و می‌تواند از داروها برای کنترل علائم استفاده کرد؛ علائم این مرحله از بیماری پارکینسون شامل خم نشدن راحت زانوها، ناتوانی در تغییر حالت چهره، احساس سنگینی در پاها، ریزتر و کوچک‌تر شدن دست‌خط و سفت شدن دست‌ها و پاها است.

وی با بیان اینکه دیگر علائم مرحله خفیف این بیماری شامل داشتن علائم در یک سمت بدن و خمیده شدن وضعیت، حالت بدنی و طرز ایستادن است، گفت: بیشتر اوقات علائم بیماری پارکینسون در مرحله متوسط بین سه تا هفت سال اتفاق می‌افتد که از جمله آنها می‌توان به تغییر در نحوه صحبت کردن، خشکی و سفتی راه رفتن و احتمال سقوط یا افتادن روی زمین، اشاره کرد.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با اشاره به اینکه دیگر علائم مرحله متوسط پارکینسون شامل مشکل در تعادل و هماهنگی عضلات، کوچک و درهم شدن گام‌ها، مشکل در بلع و کندی حرکات است، اضافه کرد: در مرحله پیشرفته بیماری، بیمار پارکینسون به تخت یا ویلچر محدود می‌شود و ناتوانی در تنها زندگی کردن، مشکلات شدید در وضعیت گردن، کمر و باسن و نیاز به کمک دیگر افراد برای انجام فعالیت‌های روزمره در این بیماران دیده می‌شود.

قطبی با بیان اینکه بیماری پارکینسون بیشتر در سنین بالای ۶۵ سال دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: علائم و نشانه‌های پارکینسون با شروع زودرس یا پارکینسون در جوانان شامل انقباض ناخواسته عضلانی، لرزش خفیف دست‌ها در حالت استراحت، انقباض طولانی مدت عضلات و بروز حرکات غیرعادی و کنترل نشده است.

کد خبر 746766

دیگر خبرها

  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • سرکوب زن حامی فلسطین در کانادا | ببینید
  • اطمینان پلیس از عدم بروز آشوب در دربی میلان
  • رای مثبت مردم اکوادور به همه‌پرسی تشدید سرکوب باندهای تبهکاری
  • جفت در بروز دیابت بارداری نقش دارد
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • علت حادثه در خط انتقال آب به کاشان چه بود؟
  • قطع آب شرب شهر کنارک در پی بروز سیلاب
  • عوامل بروز یبوست در نوزادان چیست چگونه درمان می‌شود؟