Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@17:10:37 GMT

وعده یک تریلیون دلاری چین به آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۱۵۸۳۸

پکن در راستای توافق اخیر میان روسای جمهور آمریکا و چین بیش از ۱.۲ تریلیون دلار تعهد تجاری به واشنگتن داده است.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین، در حاشیه دیدار سران گروه ۲۰ در بوینوس آیرس موافقت کردند وضع تعرفه‌های جدید را در طول مذاکرات متوقف کنند و پس از ماه‌ها تنش‌های فزاینده بر سر تجارت و مسائل دیگر، آتش بس اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اظهار کرد: تغییر واضحی در لحن اظهارات در بوینوس آیرس نسبت به مذاکرات گذشته با مقامات چینی وجود داشت و رییس جمهور چین تعهد روشنی را برای گشایش بازار چین به روی شرکتهای آمریکایی عرضه کرد.

منوچین به شبکه سی ان بی سی گفت: آنها بیش از ۱.۲ تریلیون دلار تعهد تجاری اضافی را پیشنهاد کردند اما جزییات آن همچنان در دست مذاکره قرار دارد. برای نخستین بار است که آمریکا از چینی‌ها تعهد دریافت کردند که این یک توافق واقعی است.

لری کودلاو، مدیر شورای اقتصادی ملی نیز اظهار کرد: وی به اتفاق منوچین و رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا با معاون نخست وزیر چین در آرژانتین ناهار صرف کردند و وی به آنها گفت که پکن درباره تعهدات جدید بلافاصله عمل خواهد کرد.

کودلاو گفت: چینی‌ها سابقه خوبی در قولهایشان ندارند با این حال باید بگویم رییس جمهور چین هرگز در این مورد سهیم نبوده است.

مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت: واشنگتن مایل است شاهد پیشرفت سریع مسائل ساختاری از جمله سرقت مالکیت معنوی و انتقال فناوری باشد. آمریکایی‌ها برای نخستین بار در شرکتهای چینی سهام عمده را کسب خواهند کرد. آمریکا موافقت کرده تعرفه‌ها را از اول ژانویه افزایش ندهد و چین نیز قبول کرده محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری کند.

دو طرف همچنین موافقت کردند در مدت ۹۰ روز برای حل مسائل مطرح شده از سوی آمریکا از جمله سرقت مالکیت معنوی، موانع غیرتعرفه‌ای و سرقت سایبری مذاکره کنند.

بازارهای سهام جهانی از این توافق استقبال کرده و روند صعودی را در پیش گرفتند. کودلاو گفت: مقامات آمریکایی پیشرفت چین در عمل به تعهداتش را به دقت دنبال خواهند کرد.

یک مقام آمریکایی و یک مقام کاخ سفید به رویترز گفند: ترامپ، لایتیزر را برای نظارت بر دور جدید مذاکرات تجاری با چین منصوب کرده است.

انتصاب لایتیزر ممکن است نشان دهنده مواضع سخت گیرانه‌تر در مذاکرات با پکن باشد و بیانگر تغییر شیوه گذشته آمریکا نسبت به زمانی است که منوچین مسئول مذاکره بود.

لایتیزر یک مذاکره کنده تجاری باتجربه است که به تازگی توافق جدید با کانادا و مکزیک را تکمیل کرده است.

کاخ سفید تلاش‌ها برای وادار کردن کشورهای دیگر برای تولید بیشتر خودرو در آمریکا را افزایش داده است. لایتیزر و کودلاو قرار است با خودروسازان آلمانی از جمله مدیران فولکس واگن و دایملر دیدار کنند.

ترامپ روز یکشنبه توییت کرده بود که چین موافقت کرده تعرفه واردات روی خودروهای ساخت آمریکا را کاهش دهد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۵۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها

به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوز‌های ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهد‌های انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازار‌های بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهد‌های مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی
  • توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین
  • تصاویری از لاشه پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا که حوثی‌ها منفجرش کردند
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری