Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره علت ایجاد صدای مفاصل اظهار کرد: از نظر پزشکان زمانی که صداهای ایجاد شده در مفاصل همراه با درد نباشد، مشکلی ایجاد نشده است؛ ممکن است این صداها با کم شدن مایع بین مفصلی و تغییرات فیزیولوژیک باعث شود مایع بین مفصلی نرمی سابق را نداشته باشد و در نهایت باعث ایجاد صدا شود؛ گاهی این صداها به قدری بلند است که شب‌ها باعث بیدار شدن اطرافیان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوامل ایجاد صدا در مفاصل

وی ادامه داد: گاهی تغییرات املاح بدن منجر به کاهش سطح مایع سینوویال مفصلی می‌شود که صدای مفاصل را به همراه دارد؛ همچنین گاهی حرکت تاندون‌ از روی استخوان‌ها با صدا و درد همراه می‌شود؛ در برخی موارد حباب‌های کوچکی که در مایع مفصلی وجود دارند به هم می‌چسبند و بزرگ و بزرگتر می‌شوند که در نهایت ترکیدن این حباب‌ها صدا ایجاد می‌کند؛ این مشکل را زمانی خطرناک و مهم می‌دانیم که با درد تیر کشنده، سوزش، حسی مثل برق گرفتگی یا احساسی شبیه به فرو رفتن میخ همراه باشد.

کدام صداهای مفصلی خطرناک هستند؟

پارسانژاد ادامه داد: اگر درد حاصل بر اثر گیر افتادن تاندون باشد به صورت برق گرفتگی، گزگز و مورمور نمود پیدا می‌کند؛ اگر صدای مفاصل بر اثر ساییده شدن غضروف و تماس استخوان‌ها با هم باشد باعث ایجاد حسی مثل فرو رفتن میخ در زانو می‌شود؛یا ممکن است برخورد تاندون ها در هنگام حرکت منجر به ایجاد صدا و درد شود؛ در مجموع اگر این صداها همراه با درد، داغی و تورم هم باشد حتماً باید بررسی و معاینه شود.

کدام اختلالات در بانوان باعث ایجاد صدا در مفاصل می‌شود؟

این فیزیوتراپیست بیان کرد: معمولا این اختلال پاتولوژیک و ناشی از مشکل یا بیماری دیگری نیست؛ در دوره‌های متفاوت  زندگی ممکن است به دلیل تغییرات املاح خون، تغییرات عملکرد سیستم عضلانی-اسکلتی و ایجاد ساییدگی بر اثر افزایش سن  باعث ایجاد سروصدا شود؛این اختلال در تاندون‌های ورزشکاران هم مشکل شایعی به شمار می‌آید؛ در خانم های جوان هم شلی لیگامانی و نرمی مفاصل ممکن است در ایجاد این اختلالات تاثیر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: راهکاری فوق العاده مفید برای کاهش درد مفاصل + شیوه درمان

روش‌های درمان صدا دادن مفاصل

وی درباره راه‌های درمان این اختلال گفت: درمان صدای مفاصل به علت ایجاد آن بستگی دارد؛ صداهای طبیعی نیازی به درمان ندارند،اگر صداها بر اثر تغییرات مایع بین مفصلی باشد افزایش آب دریافتی کمک کننده است اگر این اختلال در ورزشکار‌ها باشد باید معاینه شوند، شاید سبک کردن تمرین راهکار خوبی برای درمان این افراد باشد.


پارسانژاد افزود: اگر ساییدگی علت بروز این درد و صداها باشد، تقویت عضلات می‌تواند به کاهش فشار وارده بر مفاصل کمک کند؛ تمرینات دامنه حرکتی باعث ترشح مایع سینوویال می‌شود؛ از شایع‌ترین این تمرین‌ها نشستن لبه تلخ و حرکت پاندولی پا بدون ایجاد فشار بر زانو‌ها است؛ این تمرین باعث ترشح مایع سینوویال در مفاصل می‌شود؛ در بیماران آرتروزی حتی ممکن است این تمرین با وزنه پایی اجام شود تا تحریک و ترشح بیشتری به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۶۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید

الماس‌های طبیعی میلیاردها سال زمان لازم دارند تا تحت فشار و دمای شدید در اعماق زمین شکل بگیرند، اما شکل‌های مصنوعی آن را می‌توان خیلی سریع‌تر تولید کرد، هرچند که طی دهه‌های گذشته این فرآیند طی چند هفته با اعمال فشار بسیار شدید انجام می‌شد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، اکنون یک روش جدید مبتنی بر ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند بلور الماس مصنوعی را در عرض چندین دقیقه تشکیل دهد، آن هم بدون نیاز به فشار بسیار زیاد. جزئیات این یافته در نشریه نیچر منتشر شده است.

فرآیند جدید در دمای بالای حدود ۱۰۲۵ درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) لایه‌ای از الماس پیوسته ظرف ۱۵۰ دقیقه و در فشار یک اتمسفر (همان فشار هوا در سطح دریا) تشکیل می‌شود. فشار موردنیاز، ده‌ها هزار بار کمتر از فشاری است که تاکنون برای تولید الماس مصنوعی موردنیاز بود.

محققان موسسه علوم پایه در کره جنوبی با دست‌یابی به این فرآیند، ابراز اطمینان کرده‌اند که این فرآیند می‌تواند برای ایجاد تفاوت قابل‌توجهی در تولید الماس مصنوعی بهینه شود.

حل کردن کربن در فلز مایع برای ساخت الماس، روش کاملاً جدیدی نیست. شرکت جنرال‌الکتریک نیم‌قرن پیش فرآیند مشابهی را با استفاده از سولفید آهن مذاب توسعه داد، اما آن فرآیند همچنان به فشار ۵ تا ۶ گیگاپاسکال و یک‌دانه الماس نیاز داشت تا کربن‌ها به آن بچسبد.

جزئیات روش جدید

محققان در مقاله خود گفته‌اند: «ما روشی برای رشد الماس در فشار یک اتمسفر و در دمای متوسط با استفاده از آلیاژ فلز مایع کشف کردیم. کاهش فشار با استفاده از مخلوطی دقیق از فلزات مایع شامل گالیوم، آهن، نیکل و سیلیکون به دست آمد. یک سیستم خلأ سفارشی داخل محفظه‌ای گرافیتی ساخته شد تا فلز را درحالی‌که در معرض ترکیبی از متان و هیدروژن قرار می‌گیرد، به‌سرعت گرم و سپس خنک کند.

این شرایط باعث می‌شود اتم‌های کربنِ متان درون فلز ذوب‌شده پخش شوند و به‌عنوان دانه الماس عمل کنند. تنها پس از ۱۵ دقیقه، قطعات کوچکی از بلورهای الماس از فلز مایع درست زیر سطح بیرون زدند و درنهایت پس از گذشت دو ساعت و نیم از آغاز این فرآیند، نوار پیوسته‌ای از الماس شکل گرفت.

البته ضخامت این لایه بلور الماس تنها چند صد نانومتر است، اما محققان انتظار دارند که این فرآیند با چند ترفند بهبود یابد. آن‌ها می‌گویند: «ما فکر می‌کنیم که در اصلاحاتی ساده، می‌توان با استفاده از سطح یا رابط بزرگ‌تر با پیکربندی عناصر گرمایشی برای دستیابی به منطقه رشد بالقوه بزرگ‌تر و با توزیع کربن در منطقه رشد الماس با روش‌های جدید، رشد الماس را در مقیاسی بزرگ امکان‌پذیر کرد».

این تغییرات زمان می‌برد و تحقیقات در مورد این فرآیند هنوز در مراحل اولیه است، اما نویسندگان این مطالعه فکر می‌کنند که این روش پتانسیل زیادی دارد و می‌توان فلزات مایع دیگر را برای کسب نتایج مشابه یا حتی بهتر ترکیب کرد.

فرآیندی که در حال حاضر برای ایجاد اکثر الماس‌های مصنوعی در طیف گسترده‌ای از فرآیندهای صنعتی، الکترونیک و حتی رایانه‌های کوانتومی استفاده می‌شود، چندین روز زمان نیاز دارد و به فشار بسیار بیشتری نیاز دارد. حالا اگر این روش جدید پتانسیل خود را اثبات کند، ساخت الماس بسیار سریع‌تر و بسیار آسان‌تر خواهد شد.

محققان می‌گویند: رویکرد کلی استفاده از فلزات مایع می‌تواند رشد الماس را در سطوح مختلف تسریع کند و پیش ببرد و شاید رشد الماس را بر روی ذرات کوچک الماس تسهیل کند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899676 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • چگونه دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند