Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@09:11:29 GMT

چرا کودکم حرف نمی زند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۱۶۲۱۴

یک مشاور گفت: وقتی کودک نمی‌تواند رفتار مخرب خود را کنترل کند، گاهی سکوت ارادی را جایگزین رفتار خود می‌کند. ناطقان: فرناز امیراصلانی، اظهارکرد: وقتی کودکان مبتلا به اختلال سکوت بیمارگون ارادی در تعامل‌های اجتماعی با افراد دیگر قرار می‌گیرند، سر صحبت را باز نمی‌کنند و زمانی که دیگران با آن‌ها صحبت می‌کنند نیز متقابلاً پاسخ نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کودکان در خانه و در حضور اعضای خانواده صحبت می‌کنند، اما اغلب حتی در حضور دوستان نزدیک یا بستگان درجه دوم مثل پدربزرگ یا مادربزرگ صحبت نمی‌کنند.

این مشاور با تاکید بر این‌که چنین اختلالی اغلب با اضطراب اجتماعی زیادی همراه است، ادامه داد: کودکان مبتلا به اختلال سکوت بیمارگون ارادی اغلب از صحبت کردن در مدرسه خودداری می‌کنند و این امر به مشکلات تحصیلی فراوان منجر می‌شود، زیرا معلمان بیشتر اوقات نمی‌توانند مهارت‌هایی مثل خواندن را ارزیابی کنند.

وی افزود: کم‌رویی بسیار زیاد، ترس از خجالت زده شدن در جمع، انزوا و کناره‌گیری اجتماعی، وابستگی بیش از حد یا چسبندگی، صفات وسواسی، منفی‌گرایی، قشقرق یا لج‌بازی خفیف از جمله علایم اختلال سکوت بیمارگون است. اگرچه کودکان مبتلا به این اختلال به صورت کلی مهارت‌های زبانی به‌هنجاری دارند اما ممکن است از اختلال ارتباطی رنج ببرند. (معمولا در کنار این اختلال، اضطراب هم وجود دارد).

امیراصلانی تصریح کرد: معمولا این کودکان اختلال هراس اجتماعی را نیز کنار اختلال سکوت بیمارگون از خود نشان می‌دهند؛ در واقع سکوت بیمارگون ارادی، اختلال نسبتا نادری است و حدود یک درصد از کودکان دچار این اختلال می‌شوند. این مورد در خردسالان بیش از بقیه دیده می‌شود و معمولا قبل از 5 سالگی شروع می‌شود اما ممکن است تا ورود کودک به مدرسه که تعامل اجتماعی و تکالیف عملکردی مثل خواندن با صدای بلند افزایش می‌یابد، مورد توجه والدین قرار نگیرد.

این مشاور یادآور شد: به هر حال کودکان معمولا در برخی مراحل رشدی این سکوت را نشان می‌دهند و به صورت طبیعی آن را پشت سر می‌گذارند ولی گاهی مشکلات اضطرابی بعد از برطرف شدن سکوت ادامه می‌یابد. البته باید به این نکته دقت کنیم که در فرآیند یادگیری و مراحل سنی، سکوت کودک بسیار طبیعی است و نباید به سرعت انگ و برچسب اختلال به فرزندمان بچسبانیم.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد وقتی کودک نمی‌تواند رفتار مخرب خود را کنترل کند، گاهی سکوت ارادی را جایگزین رفتار می‌کند. علاوه بر این به نظر می‌رسد والدین کودکانی که مبتلا به سکوت بیمارگون ارادی هستند، حمایت‌گر افراطی، دل‌نگران وسواسی و کنترل کننده‌تر از والدین کودکانی هستند که اختلال‌های اضطرابی دیگری دارند . علاوه بر این، به علت هم‌پوشانی قابل ملاحظه سکوت بیمارگون ارادی و اختلال اضطراب اجتماعی، ممکن است بین این اختلال‌ها عوامل ژنتیکی مشترکی وجود داشته باشد.

امیراصلانی افزود: چون سکوت بیمارگون ارادی خیلی اوقات با اختلالات دیگر علایم مشابهی دارد، نیاز است حتما کودک توسط روانشناس متخصص کودک بررسی شود. برای مثال احتمال دارد افرادی که گرفتار اختلال طیف اوتیسم، اسکیزوفرنی یا ناتوانی هوشی شدید هستند، مشکلاتی در ارتباط اجتماعی داشته باشند و قادر به صحبت کردن مناسب در موقعیت‌های اجتماعی نباشند. سکوت بیمارگون ارادی موقعی تشخیص داده می‌شود که کودک از توانایی قطعی صحبت کردن در برخی از موقعیت‌های اجتماعی مثل خانه برخوردار باشد و این اختلال همراه اختلال اصلی‌تر دیده نشود.

وی  خاطرنشان کرد: بهتر است حتما با شناخت نشانه‌های بیان شده با متخصص روانشناسی مشورت کرده و از هرگونه برچسب‌گذاری جلوگیری کنیم. امید است با شناخت بهتر بتوانیم از سلامت ذهنی مناسب‌تری برخوردار شویم و از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کنیم، خصوصا هنگامی که بحث کودکان مطرح می‌شود، نیاز است با دقت بیشتری تصمیم‌گیری شود.


منبع: ایسنا برچسب ها: اضطراب اجتماعی ، کم رویی ، هراس اجتماعی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: اضطراب اجتماعی کم رویی هراس اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی

بیش از ۱۱ هزار کودک فلسطینی در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده یا مجروح شده اند. خبرنگار تسنیم در غزه به روایت قصه دو کودک فلسطینی که این روزها با خطر قطع عضو و مصائب و مشکلات ناشی از این دست و پنجه نرم می کنند، گفتگو کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، حملات کور رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ویژه مناطق مسکونی سبب شده تا بسیاری از زنان و کودکان ساکن غزه دچار قطع عضو شوند. «رکان» پسر 18 ساله فلسطینی نیز به رغم نجات یافتن از مرگ در جریان حملات موشکی رژیم صهیونیستی دو پای خود را بر اثر انفجار از دست داد.

 

.

 

 این نوجوان فلسطینی در تشریح جزئیات لحظه اصابت موشک های رژیم صهیونیستی به خبرنگار تسنیم در نوار غزه گفت: پهپاد اسرائیلی به ناگهان ما را هدف قرار داد، همه چیز پیش چشمانم قرمز شد، با آمدن نیروهای امداد رسان و مشاهده وضعیتم، همان اول متوجه شدم که پاهایم قطع شده اند. احساس کردم دیگر هیچ امیدی باقی نمانده است.

«ندا»، دختر نونهال فلسطینی نیز که دو ماه قبل در جریان حمله اسرائیل به اردوگاه المغازی غزه از ناحیه پا مجروح شده است، آرزو دارد تا پاهایش مثل روز اول سلامت خود را بازیابد.

او که هم اکنون با تلاش های کادر پزشکی بیمارستان شهدای الاقصی در تلاش است تا با بهبودی هر چه سریع تر پای خود خطر قطع عضو را از سر بگذراند به خبرنگار تسنیم گفت: وقتی از ناحیه پا مجروح شدم، درد بسیاری داشتم، دعا می کردم پاهایم به مانند روز اولش احیا شود؛ آرزو دارم راه بروم و پاهایم به روزهای اول خود بازگردد.

ایده‌های جالب مردم غزه در برابر توحش همه جانبه صهیونیستهانمایش جنایات صهیونیست‌ها پس از عقب‌نشینی از خان یونس

 

بیش از 11 هزار کودک در خلال تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده اند و تقریبا به همین میزان نیز زخمی شده اند. با این حال بیشتر صدمات وارده به کودکان عمدتا آسیب هایی دائمی است که در نهایت به نقض عضو منجر می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال
  • علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است