Web Analytics Made Easy - Statcounter

بورس تهران از سال ۱۹۹۲ میلادی عضو فدراسیون جهانی بورس ها است و با تحولات اخیر، امکان دارد به عضو کامل «WFE» تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار با عنوان FIBV در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد و به تدریج ابعاد خود را گسترده تر کرد. طی چندین سال فعالیت این نهاد، اعضای جدیدی از جمله بازارهای مشتقه، مراکز تسویه و پایاپای و دیگر ارائه دهندگان خدمات مالی به آن  پیوستند از این رو در نشست مجمع عمومی سال ۲۰۰۱ با اکثریت آراء این نهاد به فدارسیون جهانی بورس ها (WFE ) تغییر نام یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این فدراسیون در حال حاضر مشتمل بر ۵۸ بورس عضو از نقاط مختلف جهان است که در پایان سال ۲۰۰۸ بیش از ۴۵ هزار ناشر در آن پذیرفته شده بودند. کل ارزش بازار اعضای فدراسیون در پایان سال ۲۰۰۸ میلادی با ۴۶ درصد تنزل نسبت به سال ۲۰۰۷ به ۵۵۱۳۲ میلیارد دلار رسید و ارزش مجموع اوراق بهادار معامله شده از مرز ۱۴۰ تریلیون دلار گذشت. علاوه بر اعضای دائمی، در حال حاضر تعداد ۲۱ بورس به صورت وابسته با فدارسیون همکاری می کنند.

 

فدراسیون توسط هیئت مدیره ای متشکل از ۱۵ بورس عضو اداره می شود. «برودسکی» که اولین رئیس هیئت مدیره فدراسیون از یکی بورس مشتقات است (از بورس اختیار معاملات شیکاگو (CBOE) به همراه نایب رئیس «پال چو» از بورس هنگ کنگ  و «حسین ارکان» از بورس استانبول به عنوان رئیس کمیته کاری فدراسیون، هدایت هیئت مدیره فدراسیون را بر عهده دارند. ارکان و ماجد شوقی از بورس مصر اعضای جدید هیئت مدیره فدراسیون در سال ۲۰۰۹ هستند. گروه بورس کالای شیکاگو (CME) و بورس اینتر کانتیننتال (ICE) به عنوان اعضای جدید در اکتبر سال ۲۰۰۸ به عضویت فدراسیون جهانی بورسها در آمدند.

 

بنابراین گزارش، فدراسیون جهانی بورس ها به عنوان معتبرترین نهاد قانونی صنعت بورس، تمامی جنبه های داد و ستد اوراق بهادار را از لحاظ فنی، تجاری، حقوقی و اقتصادی مد نظر قرار می دهد و طی چهار دهه فعالیت خود، مطالعات فراوانی را روی پدیده خود انتظامی، اجرای مصوبات، توقف معاملات، روش داد و ستد اوراق و موارد دیگر انجام داده است.

 

تعدادی کمیته کاری از طرف فدراسیون جهانی بروس ها برای بررسی موضوعات مهم و برقراری تعامل بیشتر بین اعضاء در سطح بین المللی تشکیل می شود. تجربه نشان داده که این کمیته ها به علت امکان حضور تمامی اعضاء زمینه ای منحصر به فرد را برای بحث و تبادل نظر در زمینه موضوعات تاثیر گذار بر صنعت بورس فراهم می آورد.

 

بورس تهران از سال ۱۹۹۲ میلادی به عضویت کامل این فدراسیون در آمده و همواره به خصوص پس از تغییرات ساختاری اخیر، در مجامع و نشست های حضوری فعال داشته و با این کار سعی کرده ضمن کسب معیار های مورد نظر، امکان آشنایی بیشتر با اعضای این فدراسیون که عمده ترین فعالان بازار سرمایه جهانی را در برمی گیرد، فراهم آورد و راه را برای بین المللی شدن بازار بورس ایران هموار سازد از این رو تاکنون تفاهم نامه هایی میان بورس تهران و بورس های اندونزی، مالزی، بحرین، کره جنوبی، تایوان و قبرس به امضاء رسیده است.

 

در زمینه اطلاع رسانی نیز بورس تهران علاوه بر آمار ماهیانه عملکرد خود، گزارش های موردی و پرسشنامه های سالانه را به دقت تکمیل می کند و در اختیار دبیرخانه فدراسیون قرار می دهد.

 

حالا گویا پس از تحولات ایجاد شده در بورس اوراق بهادار تهران به گفته مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران فرصت جدیدی برای بورس تهران جهات ارتقای عضویت در WFE ایجاد شده است.

 

«علی صحرایی» در این باره گفته است: «این موفقیت به واسطه تلاش مستمر و بی وقفه در سازمان بورس و اوراق بهادار میسر شده است و این فرآیند بی تردید به ارتقای استانداردهای پذیرش، درج و زیر ساخت های معاملاتی در بورس های کشور و انطباق قوانین با معیارهای جهانی بیش از پیش خواهد انجامید.»

 

 

وی افزود: «عضویت کامل سازمان بورس در سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO)، فرصت جدیدی برای بورس های کشور به منظور توسعه روابط بین المللی و کسب عضویت وابسته در این نهاد بین المللی را فراهم آورده است.»

 

صحرایی در ادامه تصریح کرد: «بورس تهران از سال ۱۹۹۲ میلادی عضو فدراسیون جهانی بورس ها «WFE» است و با تحولات اخیر، امکان خواهد یافت به عضو کامل (WFE) تبدیل شود.»

 

همچنین مدیرعامل بورس تهران خاطر نشان کرد: «با توجه به فرصت ایجاد شده، بورس اوراق بهادار تهران مکاتبات لازم را با فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) و آغاز فرایند ارتقای عضویت در این نهاد بین المللی را انجام داده است.»

 

یادآور می شود: خلاصه رسالت فدراسیون جهانی بورس ها کمک به توسعه بورس های متشکل در چهار جهت زیر است:

 

ـ ارتقای استانداردهای بازار و آمار های قابل اتکا.

- حمایت از قانونگذاران سیاست گذاران و سازمان های دولتی جهت ایجاد بازار شفاف و منصفانه.

ـ گردهم آوردن کارشناسان بورس و کمک به توسعه بورس های جدید و کوچک.

نشست های کمیته، مجامع عمومی و همایش ها به طور مرتب و به منظور انتقال دانش و تخصص از سوی فدراسیون برگزار می شود.

 

کارگروه های فدراسیون جهانی بورس ها نیز شامل موارد زیر است:

 

۱ـ کارگروه مقررات:

جلسات کارگروه مقررات فدراسیون جهانی بورس ها به طور معمول سالی دو بار برگزار می شود و حضور تمامی بورس های عضو فدراسیون جهانی بورسها در آن آزاد است. جلسات این کمیته در تعامل و همکاری کامل با سازمان بین المللی کمیسیون های بورس و اوراق بهادار IOSCO  تشکیل می شود. یکی از اهداف اصلی این کمیته مطالعه قوانین و مقررات بورس های مختلف جهت بهینه گزینی مقررات بورس و تهیه قوانین و مقررات استاندارد برای تمامی بورس هاست. یکی دیگر از اهداف این کمیته تلاش در جهت شناسایی متقابل کمیسیون های بورس ها به منظور تسهیل مشارکت و همکاری بین بورس هاست.

 

۲ـ کارگروه آمار:

ـ نحوه استفاده کاربران بورس ها و سازمان های بین المللی از آمار بورس ها و شاخص های جدید مورد نیاز آنها.

ـ چند بخشی در معاملات و بهترین روش های انجام معامله.

ـ ارائه یکپارچه آمار معاملات جهانی در حالی که بازارها دچار چند پارگی شده اند  و نحوه برخورد بورس ها ، قانون گذاران و فروشندگان اطلاعات با این موضوع.

ـ مقایسه حجم معاملات بازار نقدی و بازار مشتقات و تاثیر آن دو بر یکدیگر.

ـ میزان معاملات پنهان و روش محاسبه این نوع معاملات ، مقایسه آن با معاملات متداول و تاثیر آن بر ساختار بازار

ـ روش های متفاوت در ارائه آمارهای مشتقات بورس و خارج از بورس.

ـ توسعه گسترده در ابزارهای جدید مثل صندوق های قابل معامله ( ETF ).

ـ نقدینگی و روش های معاملاتی جدید مثل دسترسی مستقیم ( DMA) و شاخص های استاندارد مورد نیاز جهت محاسبه سهم بازار ، نوسانات و اختلاف قیمت خرید و فروش.

 

۳ـ کارگروه ارتباطات:

ـ بررسی موضوعات روز مثل بحران مالی و تاثیر آن بر ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت ها.

ـ بررسی همکاری بین بورس ها و فدراسیون ها جهانی بورس ها در ارائه تصویری روشن از بورس در سطح ملی و بین المللی در بین مخاطبان.

ـ نحوه و نوع همکاری اطلاعاتی و فعالیت بین المللی بین بورس ها و موسسات بین المللی و سیاست گذاران.

ـ توسعه و ارتقای موضوعات با ارزشی مثل حاکمیت شرکتی، استاندارد های پذیرش، سرمایه گذاری پایدار و آموزش سرمایه گذار در بورسها توسط فدراسیون جهانی بورس ها و گروه های تخصصی.

ـ بررسی موثر ترین روش برای انتشار اطلاعات شرکت در موقعیت های مختلف و شناسایی نیازهای اطلاعاتی روزنامه نگاران و تغییر آن.

ـ به اشتراک گذاشتن فعالیت های بورس ها با سایر موسسات بین المللی.

ـ ایجاد شبکه ای از کارشناسان ارتباطات جهت پاسخگویی سریع به رویدادهای مرتبط با بحران های مالی.

ـ چگونگی استفاده بورس ها از وب سایت های حود جهت انتشار اطلاعات و برآوردن نیازهای کاربران.

ـ نقش حمایتی فدراسیون جهانی بورس ها در یکپارچه کردن تخصص بورس ها در زمینه ارتباطات./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس شیراز بیرجند روز جهانی معلولان حوزه هنری خراسان جنوبي مسجد روزنامه استیضاح دولت عضویت بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۶۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه پنجاه و چهارمین اجلاس جهانی کدکس افزودنی های مواد غذایی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی ایران، خواستار بازگشت جایگاه گذشته ایران در این اجلاس شد.

تشکیلات جهانی کدکس مواد غذایی که با همکاری و مشارکت سازمان خوار و بار کشاورزی یا FAQ و سازمان بهداشت جهانی WHO ایجاد شده، مرجع وضع مقررات و استانداردهای مواد غذایی است و بر همه مراحت تولید تا مصرف مواد غذایی نظارت دارد. از همین رو فعالیت این مجموعه، باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در تمامی فرآیندهای تولید و مصرف شده و حفظ منافع و بهداشت مصرف کننده را در پی دارد. بالا بردن سطح روابط تجاری و هماهنگ کردن استانداردها در تمام بخش‌های مواد غذایی، هماهنگ کردن انواع فعالیت‌ها در قسمت‌های دولتی و غیردولتی، تعیین اولویت‌ها و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با پیش‌نویس‌های استاندارد با کمک گرفتن از سازمان‌های ذی‌نفع و تسهیل تجارت و تبادل مواد غذایی در بین کشورها، رعایت مسائل ایمنی و جلب اطمینان مصرف کننده و ... از دیگر آثار و فعالیت های این نهاد است.
کدکس افزودنی های خوراکی نیز تحت پوشش تشکیلات فوق الذکر فعالیت می کند.

ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی (تحت پوشش کدکس مواد غذایی) در چین حضور یافته است، با اشاره به ریاست ایران طی ۶ سال از 2011 تا 2016 و نایب رئیسی گروه کاری از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ اظهار داشت: با توجه به جایگاه سرزمینی ایران در مباحث تخصصی مربوطه و نقش و حضور فعال ایران در دوران یاد شده، از ریاست جلسه خواستار بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس جهانی هستیم.

وی که در حاشیه اجلاس کدکس افزودنی های خوراکی با برخی از اعضا و مقامات دیدار و مذاکره کرده بود، افزود: وزیر جهادکشاورزی به عنوان بانی بخش کشاورزی در تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان ملی استاندارد ایران بر سلامت‌محور بودن تمام مباحث زنجیره ارزش در راستای اهداف امنیت غذایی تأکید دارد.

در این اجلاس امسال موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

پنجاه و چهارمین اجلاسیه کدکس افزودنی‌های مواد غذایی که امسال از ۳ اردیبهشت آغاز شده تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • جایگاه هشتم نماینده ایران در جام جهانی پاراتیراندازی
  • شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است
  • پیشنهادات ایران برای ارتقای امنیت اطلاعات
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • نشست اتحادیه عرب درباره مسئله غزه و فلسطین
  • عربستان: جامعه جهانی به مسوولیت خود مبنی بر توقف تجاوز اسرائیل عمل کند
  • دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است