Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا، به گفته رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در چها رسال گذشته 143 هزار کودک که از تحصیل بازمانده بودند، جذب مدرسه ‌شدند و هم‌چنان 142 هزار کودک از تحصیل بازمانده‌اند.   مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این رابطه می‌گوید: در چهارسال گذشته 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب مدارس شدند و هم‌چنان 70 هزار نفر از تحصیل بازمانده‌اند؛ این یعنی از جمعیت 143 هزار کودک بازمانده از تحصیل که در 31 استان ایران جذب شدند، بیش‌از 80 درصد آن، 120 هزار نفر متعلق به سیستان و بلوچستان‌ است؛ هم‌چنین از 142 هزار کودک هم‌چنان بازمانده هم چیزی حدود 50 درصد بازهم متعلق به محروم‌ترین استان ایران است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  دختران؛ رکورددار بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان معاون مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: در چهار سال گذشته، آموزش‌وپرورش با یک کار جدی و عملیاتی به بحث بازماندگان از تحصیل ورود پیداکرده و با مراجعه خانه به خانه و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، آن‌ها را به مدرسه فرستاده است.   براساس برنامه مدون آموزش و پرورش حتی مدیران مناطق در سیستان و بلوچستان نیز بر اساس جذب حداکثری بازمانده‌ها ارزشیابی می‌شوند. حسن نوروزی می‌افزاید: عمده بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان دختران هستند که به دلیل ازدواج زودرس و مسائل فرهنگی اجازه ادامه تحصیل به آن‌ها توسط خانواده‌ها عمدتاً در مناطق روستایی داده نمی‌شود، البته اشتغال پسران و دوری مدرسه‌ها در روستاها برای دانش آموزان هم از دیگر دلایل افزایش بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان است‌. معاون مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان تأکید می‌کند: باید با کمک ارگان‌ها مبادی ایجاد بازماندگان از تحصیل بسته شود، ما در آموزش‌وپرورش برنامه‌های مدونی را در دست اقدام داریم که ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش مدارس شبانه‌روزی در مناطق روستایی و طرح ایجاد مدارس روستا مرکز اشاره کرد که عمده توجه ما در رابطه با این دو طرح تسهیل تحصیل دانش آموزان در روستاهاست.   وی در عین حال می‌گوید: با این‌ وجود که مدارس شبانه‌روزی را افزایش دادیم و طرح ایجاد مدارس روستا مرکز را راه‌اندازی کردیم اما همچنان بازمانده از تحصیل‌ داریم و عمدتاً‌ خانواده‌ها به دختران ‌به‌ دلایل فرهنگی‌ ‌همچنان اجازه تحصیل را ‌نمی‌دهند. گروه‌های معاند در کمین فارغ از دخترانی که به‌دلیل ساختارهای سنتی و فرهنگی از تحصیل باز می‌مانند؛ معضل بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان حتی امنیت کشور هم را به گفته یک نماینده هدف قرار می‌دهد.   علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: گروه‌های معاند و تروریستی در کمین بازماندگان از تحصیل هستند. لطمات و هزینه‌ ‎ هایی که افراد بی سواد برای منطقه داشتند به هیچ عنوان در افراد تحصیل کرده سراغ نداریم و در بررسی‌ها مشخص شد که جذب شده ها در گروهک‌های تروریستی اغلب از افراد کم سواد و بی سواد هستند.‌   این نماینده در گفت‌وگویی می‌افزاید: اکثر آمار کودکان بازمانده از تحصیل مربوط به بخش بلوچستان بوده و علت این مسئله هم پراکندگی جمعیت و وسعت بالای منطقه است‌. در استانی که به گواه مرکز آمار ایران، جوان‌ترین استان ایران است و رکورددار رشد جمعیت کشور است؛ تعداد رو به افزون بازماندگان از تحصیل عواقب سختی دارد؛ عواقبی بعضا امنیتی‌.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ازدواج ایران کودکان مدیرکل آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۷۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

به دنبال سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی به منطقه مرزی افغانستان و ایران، نشست مشترک اقتصادی مقامات دو کشور در ولسوالی مرزی "زهک" ایران برگزار شد.

در این نشست که با هدف تقویت روابط تجاری، فعال‌سازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان ایران، بررسی مسیر اجرای خط آهن بین دو کشور و غیره با حضور والی سیستان و بلوچستان ایران به عنوان رئیس هیأت ایرانی و سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به عنوان رئیس هیأت افغانستانی در سالن اجتماعات ولسوالی زهک برگزار شد بر روی مفاد تفاهم نامه پیشنهادی توافق شد.

همچنین مقرر شد با تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مرتبط دو کشور مباحث مطرح شده به صورت فنی و کارشناسی شده در جلسات بعدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

والی سیستان و بلوچستان ایران در این نشست گفت: اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود، گویی اقتصاد جمهوری اسلامی قوی شده است، بنابراین در کنار هم از موهبت های الهی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده بهره می‌بریم.

محمد کرمی با اشاره به اینکه پیرو سفر معاون اقتصادی رئيس الوزرا طالبان به جمهوری اسلامی ایران توافقات خوبی انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این توافقات جلسات و پیگیری های خوبی انجام شده که باید دو کشور از توان یکدیگر برای پیشبرد اهدافشان بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در خصوص ترانزیت و راه آهن برای انتقال بار به دلیل اهمیت موضوع تجارت انجام گرفته است، گفت: در خصوص تسهیل تجارت، حقوق گمرکی باید توافقاتی داشته باشیم که به راحتی تجارت شکل بگیرد تا هر دو کشور از ظرفیت‌هایی که مرز دارد بهره مند شوند.

والی سیستان و بلوچستان افزود: تشکیل شرکت های مشترک و سرمایه گذاری های مشترک می‌تواند کمک کند تا دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیرند.

وی افزود: در سفرهای قبلی نیز توافقاتی صورت گرفته و بخشی از آن نیز انجام شده که نیاز است روند تجارت برای دو طرف تسهیل شود.

وی با بیان اینکه توسعه بخش ترمینال ها بسیار مهم است، عنوان کرد: باید به شکلی عمل کنیم که ترانزیت راحت انجام شود تا بتوان از ظرفیت مرز به بهترین نحو استفاده کرد.

مولوی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت برای پی گیری توافقات اقتصادی و تجاری صورت گرفته با کشور ایران و همچنین تسهیل بیش از پیش تجارت بین دو کشور، روز چهارشنبه در رأس هیأتی از مرز زمینی ولایت نیمروز وارد ولایت سیستان و بلوچستان ایران شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کار اصلی مدارس و دانشگاهها؛ تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت های استان است
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • حمایت از ۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل / اعطای بورسیه براساس پویایی و تلاش دانش‌آموزان
  • حمایت از ۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل/اعطای بورسیه براساس پویایی و تلاش دانش آموزان
  • آموزش ۵ هزار نفر در سیستان و بلوچستان در حوزه اقتصاد دیجیتال
  • زنی که کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد
  • شرکت بیش از ۱۵ هزار داوطلب سیستان و بلوچستان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • معلم نمونه سیستان و بلوچستان از رمز موفقیت خود می‌گوید
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی