Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، مقام هرایی از فنی‌ ترین و با ساختارترین آوازهای مازندرانی است که در شرق مازندران مرسوم است.
هرایی به معنای ' ناله ای از ته دل ' است که اصولا به عنوان پیش درآمد آواز کتولی خوانده می شود و دارای آوازی کشیده و سنگین و طول جملات آن بلند است. خوانندگان کتول در اجرای آواز هرایی معمولا از اشعار عرفانی استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان موسیقی مازندرانی مقام هرایی را از فنی‌ ترین و با ساختارترین آوازهای مازندرانی می دانند که بیشتر در شرق این استان مرسوم است.
بهار شکارچیان، ارزمون شکارچیان و نظام شکارچیان از مهم ترین خواننده های مقام هرایی هستند .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در باره ثبت این مقام آوازی به خبرنگار ایرنا گفت: مقام هرایی نخستین سبک موسیقی مازندران به عنوان گنجینه زنده بشری و بخشی از هویت مردم استان مازندران، هفته گذشته در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.
سیف لله فرزانه با بیان اینکه این سبک از موسیقی در شرق استان بویژه در شهرستان بهشهر رواج دارد، افزود: طبق اسناد موجود اساتید بنامی که در این مقام تبحر خاص داشتند از کولیان و گدارهای ساکن در این منطقه بودند که با استادی تمام توانستند موسیقی برگرفته از نواحی دیگر را با لهجه های مازندران به هم آمیخته و مقامی مستقل را در دوازده قسمت که به عنوان دوازده چله هرایی شناخته می شود، بنوازند.
وی ثبت این اثر را به عنوان میراث ناملموس و معنوی استان مازندران مهم دانست و گفت: مقام هرایی روایتی صادقانه از تاریخ و موسیقی به دور از زد و بندهای سیاسی را شامل می شود که سبک زندگی و فرهنگ مردم منطقه را روایت می کند.
فرزانه افزود: اگرچه امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و حجوم موسیقی های غیر بومی، موسیقی اصیل را به حاشیه رانده است، اما ثبت این میراث هویتی می تواند نقطه آغازی باشد برای معرفی این نوع از موسیقی به نسل جدید استان و احیای موسیقی هراتی میان نسل جوان.
وی از ثبت فنون برداشت کولک (گلپر) مربوط به روستای کوهستانی تیراسم شهرستان بابل نیز خبر داد و گفت: مهارت در دست بافته های جاجیم بافی آلاشت سوادکوه نیز که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده به عنوان یکی از صنایع دستی رایج در ایران است که ازدیرباز بین خانواده‌های روستایی و عشایری رواج داشته‌است.
7335/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف استان مازندران درآمد سبک زندگی صنایع دستی و گردشگری موسیقی منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۹۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۱۱اردیبهشت ۱۴۰۳)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ برای اطلاع ازتاخیرات وتغییربرنامه پروازی باتلفن ۱۹۹ از اصفهان وشماره ۳۵۲۷۷۵۲۰۰ ازشهرستان‌ها تماس گرفته و یابه سایت فرودگاه به آدرس https://esfahan.airport.ir مراجعه کنید.

دیگر خبرها

  • فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (۱۴اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • تجلیل از مقام معلم در اجرای دوقلوی آواز ایران در اصفهان
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • تجلیل مسئولان از مقام شامخ معلم در کلاسهای درس
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • تقویت و ترویج آثار شهید مطهری موجب بصیرت افزایی
  • فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۱۲اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۱۱اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • ۹ معلم مازندرانی نمونه کشوری شدند
  • ۴۵ درصد دانش‌آموزان مازنی در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند