Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-07@03:26:45 GMT

اینترنت گوش ها تحول آتی در خانه‌های هوشمند

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۰۷۳۲

اینترنت گوش ها تحول آتی در خانه‌های هوشمند

 

خانه‌های هوشمند امروزی مجهز به وسایل الکترونیکی، سیستم‌های تفریح و سرگرمی، دوربین‌های امنیتی و روشنایی، سیستم‌های گرمایش و سرمایشی هستند که همگی آن‌ها به‌ اینترنت و به یکدیگر متصل می شوند؛ تمام این وسایل از طریق ارتباط راه دور با کامپیوتر و اپ‌های اسمارت‌فون قابل دسترسی و کنترل هستند.

اما دو پروفسور دانشکده مهندسی Case در حوزه مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر در حال آزمایش نوع جدیدی از سنسورها هستند؛ این سیستم نه تنها قادر به خواندن لرزش‌ها، صداها و حتی حرکت‌های خاص و ویژه انسان‌ها و حیوانات در داخل ساختمان‌ها است بلکه می‌تواند هر نوع تغییر نامحسوس و ظریف در اطراف میدان الکتریکی را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید این ایده تا رسیدن به واقعیت ده سال یا بیشتر فاصله داشته باشد، اما ممکن است خانه‌های آینده به کمک فقط چند سنسور بسیار کوچک و مخفی در داخل دیوارها یا کف زمین و بدون نیاز به هیچ‌گونه دوربین بتوانند خودشان را با فعالیت‌های ساکنین خانه تطبیق دهند.

ساختمانی که گوش می‌کند

مینگ چون هوانگ، پروفسور مشاور در حوزه مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر می‌گوید: ما در تلاش برای ساخت خانه‌هایی هستیم که بتوانند به انسان‌هایی که داخل آن‌ها هستند "گوش کنند". در واقع در حال استفاده از اصولی هستیم که با شیوه عملکرد گوش در انسان یکسان است؛ یعنی لرزش‌ها شناسایی می‌شوند و الگوریتم‌های ما با رمزگشایی آن‌ها حرکت‌های خاص انسان‌ها را تشخیص می‌دهند. به‌همین دلیل است که آن را اینترنت گوش‌ها نامگذاری کرده‌ایم.

مسئولیت تحقیق درخصوص گام برداشتن و ردگیری حرکات انسان بر عهده هوانگ است و همکارش «ماندال» روی حس کردن لرزش‌ها و تغییرات میدان الکتریکی موجود در اطراف انسان‌ها و حیوانات خانگی تحقیق می‌کند.

وی می‌گوید: در واقع در اطراف همه ما یک میدان الکتریکی ثابت ۶۰ هرتزی وجود دارد و از آنجایی که انسان‌ها به‌نوعی رسانا هستند، تنها بخش کوچکی از آن را به بیرون انتقال می‌دهند؛ برای همین با محاسبه اختلالاتی که در این میدان وجود دارد می‌توانیم حضور انسان‌ها و حتی نفس کشیدن آن‌ها را در حالتی که هیچ لرزشی در ارتباط با تولید صدا وجود ندارد تعیین کنیم.

این دو محقق پروژه خود را سال گذشته در کنفرانس IEEE در گلاسکوی اسکاتلند معرفی کردند؛ آنها همچنین این فناوری را در اتاق‌های کنفرانس ساختمان مهندسی الکترونیک اوهایو به آزمایش گذاشتند.
به ‌گفته ماندال در این آزمایش‌ها فقط از چهار سنسور کوچک در داخل دیوارها و کف اتاق استفاده شد؛ علاوه بر این، سیستم یادشده قادر به‌شناسایی تک تک افراد نیست و به این ترتیب هرگونه نگرانی امنیتی از بین می‌رود.

این دو محقق معتقد هستند که این فناوری می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد.

هوانگ می‌گوید: نخستین مزیت، مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها به‌ویژه درخصوص روشنایی و گرمایش آنهاست زیرا سیستم‌ها خودشان را با شیوه حرکت انسان‌ها از یک اتاق به اتاق دیگر تطبیق می‌دهند تا انرژی را با کارایی بیشتری تخصیص دهند.

مزیت دیگر، قابلیت ردگیری و محاسبه ایمنی و درستی ساختار ساختمان با توجه به سکونت انسان‌ها در داخل آنهاست؛ مسئله‌ای که در شرایط اضطراری مانند زلزله یا طوفان‌های سهمگین بسیار حیاتی خواهد بود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۰۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمار روانی مادرش را در خانه آتش زد

به گزارش خبرآنلاین،دقایقی بعد ناگهان صدای زن همسایه خاموش شد اما استشمام بوی شدید سوختگی که کل ساختمان را پر کرده بود همسایه‌ها را از خانه‌هایشان بیرون کشید.

به‌دنبال بوی دود و سوختگی، آنها به طبقه سوم رسیدند و دریافتند این بو از خانه مادر و پسر می‌آید. بلافاصله آنها با آتش‌نشانی و پلیس تماس گرفتند. وقتی همسایه‌ها پشت در خانه رسیدند پسر جوان فریاد می‌زد: «بروید! اگر از اینجا دور نشوید خودم را با اسید می‌سوزانم.»

لحظاتی بعد مأموران کلانتری وردآورد و آتش‌نشانی وارد محل شده و از پسر جوان خواستند تا در را باز کند. اما تهدیدهای او ادامه داشت و فریاد می‌زد: اگر کسی نزدیک شود خودم را با اسید می‌سوزانم.از آنجایی که صدایی از زن صاحبخانه به گوش نمی‌رسید، مأموران احتمال دادند که بلایی سر پیرزن آمده باشد.با این احتمال موضوع به بازپرس کشیک قتل و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت اعلام شد.

با حضور تیم جنایی در محل و پس از دقایقی صحبت با پسر جوان، او تسلیم شد و در را باز کرد. با ورود تیم جنایی به محل آنها با جسد پیرزن جلوی در آپارتمان روبه‌رو شدند که در حال سوختن بود. خانه بهم ریخته و کنار جسد چاقو، پیچ گوشتی و ظرفی افتاده بود که پسر جوان مدعی بود داخل آن اسید است و می‌خواسته با آن، خودش را بسوزاند. امدادگران آتش‌نشانی، بلافاصله جسد را خاموش کردند.

یکی از همسایه‌ها در تحقیقات میدانی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت گفت: این پسر مشکل روحی و روانی دارد و حتی مدتی هم در مرکز درمانی بستری بود. شب حادثه صدای مشاجره او و مادرش را شنیدم که مادرش می‌خواست او قرص‌هایش را بخورد اما وی امتناع می‌کرد.

اعتراف به قتل
پسر جوان که وضعیت روحی خوبی نداشت در رابطه با جنایتی که مرتکب شده بود، گفت: مادرم مدام می‌گفت تو دیوانه‌ای و باید قرص‌هایت را بخوری. این کلمات مرا تحریک کرد. حس بدی به من دست داده بود و صداهایی می‌شنیدم که از من می‌خواست از مادرم انتقام بگیرم. وقتی داخل آشپزخانه بود به سمتش رفتم و چاقو و پیچ گوشتی را از آشپزخانه برداشتم و به او حمله کردم. مادرم فرار کرد و من دنبالش دویدم و او را زدم بعد روی جسد بنزین ریختم و آن را به آتش کشیدم. با دیدن شعله‌های آتش تازه متوجه شدم که چه‌کار کرده‌ام. پشیمان شدم و تصمیم گرفتم با اسید خودم را بکشم. به سراغ ظرفی رفتم که داخل آن اسید بود. من نمی‌توانستم بدون مادرم زندگی کنم.
در بررسی محتویات بطری، مشخص شد که داخل بطری جوهر نمک بوده اما متهم تصور می‌کرده که داخل آن اسید است. پسر جوان که وضعیت روحی مناسبی نداشت به دستور بازپرس جنایی بازداشت و برای بررسی سلامت روانی به پزشکی قانونی منتقل شد.

21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903295

دیگر خبرها

  • محصولات تجاری گروه ‌بهمن در نمایشگاه صنعت‌ پخش ایران معرفی می‌شود 
  • با ۲۱ میلیون نفر بی سواد دمکراسی حاکم می شود؟
  • پسر جوان مادرش را در خانه آتش زد
  • درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند
  • بیمار روانی مادرش را در خانه آتش زد
  • جدیدترین نسل موبایل رونمایی شد؛ بازگشت به «ماربازی» بدون اینترنت! (+عکس)
  • هر آنچه از سیستم VRF باید بدانید
  • هوشمندسازی ساختمان: خانه‌ای که فراتر از تصورات شماست
  • تصاویر | افشای طرح آیفون ۱۶ | سری آیفون‌های ۱۶ این شکلی خواهد بود
  • مقاومت لبنان سربازان اشغالگر را در داخل مقر «بیاض بلیدا» هدف قرار داد