Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@01:12:55 GMT

دوتارنواز 100 ساله روي صحنه رفت

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۰۹۷۱

دوتارنواز 100 ساله روي صحنه رفت

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- چهارمين شب از پنجمين دوره فستيوال موسيقي آينه‌دار به دو مجموعه آواز گالشي و ساز گوداري استرآبادزمين (استان گلستان) و دِتار، لَلِوا و شاديانه‌هاي طبري (استان مازندران) اختصاص داشت. اجراهايي پرشور و شاداب که هيجان خاصي را در تالار رودکي جاري کرد. اتفاق ويژه شب آخر حضور نوازنده 100 ساله بر صحنه بود که موجب شگفتي بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سانس اول از آخرين شب پنجمين فستيوال موسيقي آينه‌دار (دوشنبه دوازدهم آذر) با اجراي قربان ميرشکاري (نوازنده دُهل) و پرويز ميرشکاري (نوازنده سُرنا) آغاز شد.
سپس حسين بندگي (نوازنده کمانچه)، احمد نظري (خواننده)، نعمت اصلاني (نوازنده دوتار)، عليرضا شکارچي (نوازنده ضرب حلبي) و حسين خسروي (نوازنده ني) موسيقي مراسم آييني حنابندان در علي‌آباد کتول را اجرا کردند. احمد نظري براي چندمين بار بود که با رپرتوار متفاوتي در اين فستيوال روي صحنه مي‌رفت و يکي از ستاره‌هاي اين رويداد محسوب مي‌شود.
باس علاالدين (عمو عباس) هم راوي حکايتي از روستاي زيارت استان گلستان شد. او تمام آن‌چه که از آواز گالشي مي‌داند را از 12 سالگي از پسر عمويش ياد گرفته است. اين هنرمند که از ارتفاعات روستاي زيارت براي اولين‌بار اجراي صحنه‌اي را تجربه مي‌کرد در دو شاخه محلي استرآبادي به زبان طبري و فارسي آواز خواند.
در تمام مدتي که عباس علاءالدين ترانه‌هاي ليلي جان، سوري جان، نازنين ، لاله و بانو غريبم را اجرا مي‌کرد، تصاويري از پُرتيکه گليم بافي همسرش پشت سر او پخش شد که در نهايت ترانه‌اي را هم به همسرش تقديم کرد. اجراي علاالدين بسيار مورد توجه مخاطبان حاضر در سالن قرار گرفت.
قربان ميرشکاري (نوازنده ويلن) و پرويز ميرشکاري (نوازنده ضرب حلبي) نيز از گرگان روي صحنه رفتند و بخش ديگري از موسيقي گوداري را به نمايش گذاشتند.
«علي مغازه‌اي» دبير فستيوال آينه دار در توضيح اين گروه گفت: «اين اجرا نمونه‌اي از موسيقي گوداري‌هايي است که در کوچه پس کوچه‌هاي تهران مي‌چرخند و اجرا مي‌کنند که گونه‌اي از موسيقي است که ظرفيت تغيير در خودش را در کمترين زمان دارد. گودارها شبيه به «بارباپاپا» هستند که با مسائل مختلف فرهنگي و اقتصادي تغيير کرده و سازهايشان را نيز عوض مي‌کنند. اين اتفاق براي کولي‌ها در همه دنيا نيز مرسوم است. گودارها قرن‌هاست که حامل موسيقي در مناطق مازندران هستند.»‌
آخرين گروهي که در سانس اول روي صحنه رفتند گروه شاديانه‌هاي گوداري از مازندران بودند که قرار بود روز گذشته اجرا کنند اما به تهران نرسيدند. عشقعلي شکارچيان (نوازنده دِتار و خواننده)، بخشعلي شکارچيان (نوازنده دِتار و آواز)، نادعلي شکارچيان (نوازنده کمانچه) و حسن شکارچيان (نوازنده تنبک) بخشي از شاديانه‌ها را به شکل گروه‌نوازي و تک‌نوازي به نمايش گذاشتند. 
سانس دوم از آخرين روز پنجمين فستيوال آينه‌دار مختص گروه موسيقي «نيما» بود که فضل‌الله دهقان (خواننده)، ارسلان طيبي (نوازنده للوا)، مصطفي محسني‌راد (نوازنده دِتار)، سيدباقر اسدي (نوازنده نقاره) و محمد ابراهيم عالمي (خواننده) آن را تشکيل مي‌دادند، آوازها و ترانه‌هاي مازندران را روي صحنه بردند.
داود قاسميان (نوازنده دِتار و خواننده)، هنرمند بعدي بود که روي صحنه رفت تا نوازندگي سبک نظام شکارچيان را به نمايش بگذارد. مغازه‌اي درباره او هم گفت: حضور اين دوتارنواز مثل تولد نظام شکارچيان بوده است. حرکات دست استاد شکارچيان روي دوتار را مي‌توان در اجراهاي قاسميان نيز ديد. علي‌رغم اين که اين هنرمند جوان است اما موسيقي‌اي که از او مي‌شنويم قديمي و به عبارتي او اميد دوتار است.
کربلايي اصغر ابراهيم‌نژاد بعد از داود قاسميان روي صحنه رفت. اين نوازنده و خواننده 100 ساله که به گفته دبير جشنواره کمتر کسي او را در ايران مي‌شناسد و بسياري مانع شدن تا ديده شود. حضور ابراهيم‌نژاد بعد از سال‌ها روي صحنه از اتفاقات ويژه اين فستيوال بود. مغازه‌اي در توصيف ابراهيم‌نژاد گفت: دوتار مازندران مديون اين افراد است. او ساکن گرجي محله است و گوش‌هايش سنگين است و نوه‌اش ساز او را کوک کرده و کمک کرد تا به صحنه بيايد.
ارسلان طيبي (خواننده و نوازند للوا و فرزند حسينعلي طيبي) نيز چند دقيقه‌اي براي تماشاگران اجرا کرد. آخرين روز اجراي پنجمين فستيوال آينه‌دار با آواها و ترانه‌هاي مردمي شاليزاري مازندران به پايان رسيد. به گفته مغازه‌اي جانعلي اکبريان هنرمند کشاورزي است که از پنج سالگي در شاليزارهاي مازندران براي نشاکاران مي‌خوانده و براي اولين بار اجراي صحنه‌اي خود را تجربه کرد.
مغازه‌اي درباره اين هنرمند گفت: «او بارها به راديو و جاهايي که مي‌توان خواند، مراجعه کرده است اما او را راه نداده‌اند و حالا براي اولين بار به همراه خانواده‌اش در آينه‌دار به صحنه آمده است. هيچکدام از اعضاي اين خانواده تجربه اجرا نداشتند و به صورت بداهه، کُرخواني و تشت‌زني را انجام دادند. آمنه نوروزي، گل ابرو فتحي، پروانه اکبريان، حسن کريمي، فرزانه اکبريان و ماهروزه اکبريان اين اجرا را پيش بردند.»
اجراهاي صحنه‌اي پنجمين دوره فستيوال آينه‌دار که با تمرکز بر موسيقي مناطق گيلان، مازندران و گلستان بود، شب گذشته 12 آذر در تالار رودکي به پايان رسيد. آيين اختتاميه اين فستيوال روز سه‌شنبه 13 آذر ساعت 21 در تالار وحدت برگزار مي‌شود در اين مراسم گزيده‌ اجراهاي اين فستيوال مرور خواهد شد. لازم به ذکر است که و ورود عموم به اين مراسم آزاد است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۰۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است

به گزارش خبرنگار مهر فرج الله فتح الله پور شنبه شب در جلسه بررسی مصوبات سفر هیئت دولت به استان گفت: بیشترین اعتبار مصوب سفر دولت در حوزه حمل و نقل و بخش کشاورزی بوده است.

وی گفت: بیش از هزار میلیارد تومان از اعتبار در قالب ماده ۵۶ بوده است.

وی تعداد مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان ۱۷۶ مصوبه برشمرد و گفت: تاکنون از ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ۱۱ هزار میلیارد تومان معادل ۹۶ درصد بودجه عمومی تخصیص یافته است.

فتح الله پور با عنوان اینکه ۲۱ درصد اعتبارات منابع داخلی و مولدسازی تأمین و تخصیص داده شده است، گفت: ۷۸ تسهیلات ماده ۵۶ و سایر موارد نیز پرداخت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران گفت: در مجموع ۶۲ درصد از کل اعتبارات سفر پرداخت شده و ۲۰ درصد تسهیلات ۱۱ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین اعتبار تخصیص یافته در حوزه راه و شهرسازی بوده است، ادامه داد: در بخشی از حوزه‌ها میزان تخصیص‌ها بیش از اعتبارات مصوب بوده است.

فتح الله پور با اظهار اینکه ۷۸ مصوبه از مجموعه ۱۷۶ مصوبه اجرا شده است، تصریح کرد: همچنین ۸۹ مصوبه در دست اجرا و مابقی در دست پیگیری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: ۴۴ درصد مصوبات ۱۰۰ تکمیل، ۱۳ درصد بین ۷۵ تا ۹۵ درصد، ۱۵ درصد بین ۵۰ تا ۷۵ درصد، ۱۱ درصد بین ۲۵ تا ۵۰ درصد و ۱۶ درصد زیر ۲۵ پیشرفت دارند.

کد خبر 6090432

دیگر خبرها

  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس