Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، ایشان با بیان این که اطاله دادرسی یکی از گلایه‌های مهم مردم از قوه قضاییه است، گفت: روند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها به قدری زیاد است که بعضا مردم از مراجعه به دستگاه قضا به منظور احقاق حقوق شان صرف نظر می‌کنند و این مساله به هیچ وجه زیبنده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرجع تقلید، اطاله دادرسی را معلول علت‌های مختلف دانست و با بیان این که این مساله سبب نارضایتی مردم می‌شود، افزود: یکی از عواملی که سبب طولانی‌شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود، کثرت پرونده‌ها است؛ بنابراین باید به مردم آموزش داد که به صِرف کوچکترین مشکل، سراغ دستگاه قضا نروند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این که آبروی نظام اسلامی به دستگاه قضا گره خورده است، بیان کرد: اگر این دستگاه به وظایف خود به درستی عمل کند می‌تواند آبرویی برای نظام باشد و اگر خدایی ناکرده به وظایف خود عمل نکند می‌تواند به عامل یأس تبدیل شود.

ایشان با بیان این که بسیاری از مسائل را می‌توان با تدبیر حل کرد، ابراز کرد: در قدیم ریش سفیدها و بزرگترهای خاندان و فامیل وقتی مشکلی بین خانواده‌ها و اقوام ایجاد می‌شد پادرمیانی می‌کردند و اجازه نمی‌دادند کار به دادگاه بکشد.

وی با تأکید بر این که در قوه قضاییه آدم‌های شریف، با شخصیت و هدفدار کم نیستند، یادآورشدند: با این وجود مردم گلایه‌هایی دارند که باید نسبت به رفع مشکلات اقدام کرد.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: مشکل وکلا هم متأسفانه جدی است، در بین جامعه وکلا برخی بی‌انصافی می‌کنند؛ بعضی از وکلا برای ایجاد تأخیر در روند رسیدگی به پرونده‌ها  شگردهای خاصی دارند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تعلیمات اسلامی در زمینه حقوق و قضا در منابع دینی و قرآنی را در زمره معجزات برشمرد و گفت: اسلام در محیط جاهلیت ظاهر شد و تعلیماتی را آورد که حتی در دنیای امروز هم تازگی دارد و به بخشی از آن نیز نرسیده‌اند.

وی با اشاره به تأکیدات ویژه دین مبین اسلام درباره لزوم رعایت عدالت از سوی قضات حتی در کوچک‌ترین امور در برخورد با طرفین دعوا، ابرازکرد: در کدام برنامه حقوقی و قضایی امروز جهان به این جزییات توجه شده که حتی در نگاه کردن به دو طرف دعوا نیز باید تساوی و عدالت را رعایت کرد؟

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مکارم دادرسی اطاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۲۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد

رئیس دیوان عالی کشور گفت: تأخیر در رسیدگی‌ها و تجدید اوقات در سامانه‌‌های قضایی یکی از مشکلات مردم است و اجتناب از صرف زمان زیاد و جلوگیری از اطاله در امر کارشناسی مورد توجه رؤسای دادگستری‌ها قرار بگیرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری؛ رئیس دیوان عالی کشور اظهار کرد: دیوان عالی کشور در سال جدید بر اساس سند تحول و تعالی قضایی و برنامه‌های ابلاغی سال 1403 پیش خواهد رفت و در این راستا تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری مستمر برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت قرار دارد.

رئیس دیوان عالی کشور بر تعامل و ارتباط هر چه بیشتر قضات دیوان عالی کشور با رؤسای کل دادگستری استان‌ها در جهت تسریع رسیدگی، جلوگیری از اطاله دادرسی و اتقان آراء تاکید کرد.

فراخوان کشوری پژوهشگاه قوه قضائیه برای حل "چالش اطاله دادرسی"

وی سپس با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در جهت تحقق شعار سال افزود:  معاونت نظارت دیوان عالی کشور برنامه‌ریزی لازم را برای نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی با همکاری با رؤسای محترم دادگستری استان‌ها و شعب  ویژه محاکم در اولویت کاری خود قرار دهد.

منتظری تأخیر در رسیدگی‌ها و تجدید اوقات در سامانه‌‌های قضایی را یکی از مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: اجتناب از صرف زمان زیاد و جلوگیری از اطاله در امر کارشناسی و تاکید بر دقت و تمرکز و نیز اتخاذ تدابیری جهت پیشگیری حداکثری از ازدیاد درخواست‌های اعاده دادرسی از احکام، مورد توجه و اهتمام جدی رؤسای محترم کل دادگستری قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • ریسک ورود به پرونده شرکت های خودرویی را پذیرفتیم
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می‌کند
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می کند
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • هشدار نسبت به برخورد قضایی با تخلفات شهری