Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اردبیل، نگرش توحیدی زندگی را هدفمند می‌گرداند و زندگی بدون باور توحیدی جهنم و تلخ و بی هدف است. قرآن بهترین قانون برای اداره اجتماع را ارائه داده و انسان‌ها را موظف به پذیرش ولایت و سرپرستی صالح‌ترین انسان‌ها نموده و از پذیرش قانون غیر خدایی و والیان ناصالح منع کرده است و کلیات برنامه‌های زندگی بشر را ارائه داده است و اگر خوب از این کتاب شریف و برنامه‌های آن در زندگی خود استفاده کنیم قطعاً محیطی سرشار از صفا و صمیمیت خواهیم داشت و هم سعادت دنیوی را کسب خواهیم نمود و هم به سعادت اخروی که هدف نهایی همه ماست خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توجه جدی به توسعه برنامه‌های قرآنی که از پایه‌های اصلی یک جامعه دینی محسوب می‌شود ضروری است و اگر نهاد‌های قرآنی ازجمله آموزش و پرورش، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن کریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهاد‌هایی که در حوزه قرآن و عترت فعالیت می‌کنند، با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه و جلب مشارکت همگانی مردم، دولت، سازمان‌های مربوطه، انجمن‌های غیرانتفاعی و ... به افزایش بازدهی و خروجی مناسب جامعه در حوزه فعالیت‌های قرآنی دست خواهیم یافت.
حجت الاسلام و المسلمین عزیز صابر، رئیس دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل در گفت وگو با ایکنا از اردبیل، با تاکید بر لزوم و نحوه انجام برنامه‌های قرآنی و جذب جوانان و نوجوانان به قرآن و با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اکرم(ص) که می‌فرمایند: «زمانی که فتنه‌ها به شما روی آوردند به طرف قرآن پناه ببرید و از قرآن کمک بجوئید» گفت: فتنه به معنای آزمایش و امتحان است که به صورت‌های مختلف انجام می‌گیرد. وقتی طلا را در آتش می‌نهند و می‌گدازند تا خوبی و بدی و عیار آن مشخص گردد، به این کار، فتنه گفته می‌شود و بر اساس اصل معنای یاد شده، این کلمه در معانی مختلفی در قرآن و روایات به کار رفته است، مثل؛ گمراهی، آزمایش، حجّت، شرک، کفر، سوزاندن با آتش، عذاب، قتل، باز داشتن از راه خدا، محنت و بلای شدید که بیشترین کاربرد این واژه در متون دینی در سه مورد است «اول: امتحان و آزمون؛ دوم: آمیختگی حق و باطل؛ سوم: آشوب و بلوا».
صابر در ادامه تصریح کرد: تاثیرگذاری قرآن در حوزه‌های مختلف انکار ناپذیر است و در عصر کنونی تنها وسیله نجات عالم بشریت در حوزه سعادت فردی، اجتماعی، اخروی و دنیوی قرآن است و باید تمام آحاد جامعه تلاش خود را در جهت گسترش معرفت قرآنی و دینی در بخش‌های مختلف جامعه بکار گیرند.
وی با اشاره به برنامه‌های برگزار شده توسط سازمان دارالقرآن کریم استان اردبیل گفت: در بخش آموزش، تربیت نیروی متخصص در زمینه تربیت مدرس، داور، مترجم، ممتحن قرآنی از جمله برنامه‌های مهم این سازمان بوده و در بخش آموزش‌های عمومی و تخصصی نیز اقدام به برگزاری برخی کارگاه‌های آموزشی از جمله کارگاه‌های آموزشی مربیان و مدیران موسسات، آموزش مفاهیم قرآن و ... نموده است.
صابر به عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم اداره تبلیغات اسلامی استان اردبیل در بخش تبلیغی-ترویجی نیز اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۵ برنامه مختلف از جمله برگزاری اردو‌های مختلف، تشکیل مجمع قرائیان استان، تشکیل انجمن خیّرین قرآنی، جشنواره‌های ویژه کودکان و نوجوانان، تکریم چهره‌های قرآنی، تولید نرم افزار‌های قرآنی از جمله مهمترین برنامه‌های آموزشی برگزار شده در این سازمان است.
وی ادامه داد: در بخش حمایتی- نظارتی نیز برنامه‌های مختلفی همانند حمایت از هیئات قرآنی، تسهیلات فعالان قرآنی، حمایت از فعالیت‌های قرآنی مناطق ویژه و آسیب پذیر و ... توسط سازمان دارالقرآن کریم استان اردبیل اجرا و انجام شده است.
صابر با اشاره به ضرررت برگزاری برنامه‌هایی در ترویجی با هدف جذب جوانان و نوجوانان به برنامه‌های قرآنی و معنوی بیان کرد: در سطح هر شهرستان ۳۰ جلسه دائمی قرآن در بخش‌های حفظ، قرائت و تفسیر برگزار می‌گردد که اکثر این جلسات نیز توسط جوانان علاقه‌مند به حوزه قرآنی برگزار می‌گردد و از برنامه‌های آتی این سازمان در جهت جذب بیشتر جوانان و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی، توسعه این جلسات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف آموزشی و منطقه ای، برگزاری مسابقات قرآنی بویژه برای نوجوانان و جوانان، برگزاری نشست‌های تخصصی تفسیر قرآن با حضور اساتید مطرح در این حوزه و سایر برنامه‌های مکمل است.
رئیس دارالقرآن کریم استان اردبیل در ادامه گفت: در جهت برگزاری هر چه باشکوه‌تر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته قرآنی دهه فجر توسط این سازمان شکل گرفته است که تا کنون نیز سه جلسه برگزار گردیده و قصد داریم برای این مناسبت مهم برنامه‌های ویژه‌ای از جمله جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی، توزیع رایگان قرآن بویژه در مناطق محروم استان، تجلیل و تکریم از پیشکسوتان، افراد برجسته و جوانان مستعد در حوزه قرآنی، برپایی نمایشگاه‌های قرآنی و ... طبق مصوبات کمیته قرآنی دهه فجر برگزار نماییم.
صابر با تاکید بر تاثیر توسعه برنامه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: قرآن به عنوان کتاب راهنمای زندگی در تمام دوران و برای همه اقشار مردم، باید مورد توجه جدی قرار گیرد و توسعه برنامه‌های قرآنی نیازمند مشارکت همه جانبه تمام دستگاه‌های اجرایی و مردمی است تا بتوانیم از طریق بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی موجود در جامعه را مرتفع نماییم و این مهم توجه جدی مسئولان ذیربط را می‌طلبد تا با توزیع عادلانه‌ای در بودجه این سازمان داشته باشند و برای این امر مهم و بویژه گسترش برنامه‌های قرآنی در مناطق محروم و کم برخوردار استان نیازمند افزایش بودجه‌های تخصیصی برای این سازمان هستیم و انتظار می‌رود که تخصیص بودجه‌ها نیز براساس عملکرد و برنامه‌های ارائه شده انجام گردد.
وی در ادامه گفت: تاکنون افراد خیّر و انجمن‌های مردم نهاد توسط سازمان دارالقرآن کریم استان شناسایی شده است و از پتانسیل‌های این افراد و انجمن‌ها در توسعه برنامه‌های قرآنی در سال‌های مختلف و در مناطق مختلف استان استفاده شده است که یکی از پتانسیل‌های مهم استان در زمینه فعالیت‌ها و ترویج فرهنگ قرآنی است.
رئیس دارالقرآن کریم استان اردبیل به فعالیت موسسات قرآنی در سطح استان اشاره کرد و گفت: در سطح استان بیش از ۲۷۰ تشکل مردم نهاد و موسسات و خانه‌های قرآنی وجود دارد و استان اردبیل جزو استان‌های پیشرو در حوزه فعالیت‌های قرآنی است به طوری که در ۱۰ سال اخیر همیشه جزو استان‌های برتر در این حوزه بوده است و از سرمایه‌های انسانی موجود در استان از قاریان نوپا گرفته تا اساتید، مفسران و قاریان بین المللی باید به نحو مطلوب بتوان در جهت گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی و برنامه‌های قرآنی بهره‌مند شد.
وی در خصوص نحوه نظارت نیز بر موسسات قرآنی تصریح کرد: نظارت این سازمان به روش‌های مخلتفی از جمله حضور فیزیکی کارشناسان این سازمان در موسسات و خانه‌های قرآنی و بررسی فعالیت‌های این موسسات از نزدیک، نظارت ملی توسط سازمان دارالقرآن کشور که کارشناسان آن سازمان در استان حضور می‌یابند و نظارت در فضای مجازی به صورتی که عملکرد موسسات و خانه‌های قرآنی در فضای مجازی از شاخص‌های مهم ارزیابی آن‌های محسوب می‌شود و در نهایت ماحصل این نظارت‌ها ارائه راهکار‌ها و پیشنهاد‌ها در جهت موثرتر نمودن فعالیت‌های این موسسات و بهبود عملکرد‌ها آن‌ها است.
رئیس دارالقرآن کریم استان اردبیل با اشاره به تألیفات انجام یافته در زمینه مطالعات قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی – پژوهشی استان بیان کرد: رسالت اصلی سازمان دارالقرآن در حوزه آموزش‌های قرآنی متمرکز است، اما در سال‌های اخیر با برنامه ریزی‌های انجام یافته حمایت‌های شایسته‌ای از انجام پژوهش‌های قرآنی به ویژه از سوی اساتید مطرح و برجسته حوزه قرآنی انجام یافته است که به صورت‌های مختلفی از جمله کتاب، مقاله، نشریه و ... منتشر شده اند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی اردبیل برنامه های قرآنی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۲۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

 حبیب غزنوی رییس دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: گسترش فرهنگ قرآن و اهل‌بیت (ع) باید سرلوحه تمامی امور قرار گیرد و با نور ایمان و نور قرآن حرکت کرده و جامعه‌ای سعادتمند بسازیم.
 
 وی ادامه داد: تمسک به قرآن راه نجات و رستگاری انسان است، خداوند راه‌های نجات و رستگاری فراوانی برای انسان قرار داده است، یکی از راه‌های رسیدن به سعادت، تزکیه نفس است.
 
حبیب غزنوی گفت: انسان هر وقت آیه‌های قرآن را تلاوت می‌کند برای آن تازگی دارد چرا که هر آیه قرآن یک معجزه الهی است.
 
  محمد هادی عباسی، معاون دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: مراسم تقدیر از برگزیدگان بخش آوایی، بخش معارفی و سایر بخش‌های بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت (ع) دانشگاه در بخش کارکنان، دانشجویان و اساتید در مسجد فاطمه الزهرا (س) برگزار شد.
 
وی ادامه داد: فعالیت‌های مرتبط با قرآن و عترت در صدر اولویت‌های معاونت دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.
 
 عباسی ادامه داد: همه ساله جشنواره قرآن و عترت ویژه کارکنان، اساتید و دانشجویان رشته‌های پزشکی و تابع وزارت بهداشت در بخش‌های مختلف و به همت کانون قرآن و عترت شهید فیروزی برگزار می‌گردد و امسال هم شاهد افرایش درصد مشارکت ثبت نام کنندگان در رقابت‌های اولیه این جشنواره بودیم.
 
وی افزود: به لطف خدا و به همت همکارانمان در مرکز قرآن و عترت شهید فیروزی جزو نخستین دانشگاه‌هایی هستیم که مراسم تقدیر از برگزیدگان مرحله نخست بیست و هشتمین دوره مسابقات را برگزار کرده ایم.
 
 عباسی گفت: نتایج دیگر بخش‌های این جشنواره در مرحله داوری کشوری است که پس از اعلام، به اطلاع دانشجویان عزیز، کارکنان گرامی و اعضا محترم هیئت علمی خواهد رسید.
 
وی عنوان کرد: در این دوره از مسابقات شاهد ثبت نام اولیه ۶۵۰ نفر از اعضاء خانواده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودیم.
 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • تسهیل فرایند صدور مجوز تشکل‌های قرآنی مردمی
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود