Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@00:29:52 GMT

کشت ۱۵۰ هکتار گیاه مقاوم به شوری در اراضی کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۳۹۳۷

کشت ۱۵۰ هکتار گیاه مقاوم به شوری در اراضی کشور

به گزارش خبرنگار مهر، نیر اعظم خوش‌خلق‌سیما در نشست خبری شورای ملی ایمنی زیستی که امروز در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه محصولات تراریخته در کشور و بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: موضوع کشت برنج تراریخته و صدور مجوز برای رهاسازی آن، باید در سه نهاد وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هنوز پاسخی برای مجوز رهاسازی از وزارت بهداشت دریافت نکرده‌ایم و در اولین کمیته ایمنی زیستی وزارت جهاد کشاورزی، موضوع کشت برنج تراریخته را با جمع‌بندی نظرات مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دبیر شورای ملی ایمنی زیستی با اشاره به اینکه هم‌اکنون موافقت با کشت پنبه تراریخته توسط وزارتخانه‌های بهداشت و محیط‌زیست دریافت شده است، تصریح کرد: برای تائید نهایی کشت انبوه پنبه تراریخته، در انتظار موافقت وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

وی با بیان اینکه درخواست تولید پنبه تراریخته از طرف بخش دولتی و یک محقق بیوتکنولوژی کشاورزی ارائه شده است، ادامه داد: بررسی‌های وزارت بهداشت برای تائید این محصول نشان داد که پنبه برای مصارف بهداشتی هیچ مخاطره‌ای ندارد و برای مصارف خوراکی نیز با استعلام از وزارت جهاد، این موضوع مورد بررسی مجدد قرار گرفت و به زودی جمع‌بندی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت پنبه تراریخته در کشور صادر می‌شود.

خوش‌خلق‌سیما همچنین با اشاره به استفاده از فناوری زیستی برای کشت گیاهان گفت: هم‌اکنون در اراضی شور و غیرقابل کشت که معضل محیط‌زیست دارد، به دنبال تغییر الگوی کشت هستیم و گیاهانی که تحمل نمک در خشکسالی و کمبود آب را دارند، در این اراضی به کشت رساندیم.

مشاور فناوری‌های نو رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در این زمینه حدود ۱۰۵ هکتار گیاه مقاوم به شوری از جمله گیاه نمک، علوفه و دانه روغنی را کشت کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اراضی تحت کشت این گیاهان بومی، دریاچه ارومیه است، گفت: گیاه سالیکورنیا و سائودا از جمله این گیاهان هستند که بذر خارجی ندارند، بومی بوده و برای تحمل به شوری مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ادامه دارد...

کد خبر 4477010 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: تغییر کاربری اراضی کشاورزی سازمان حفاظت از محیط زیست محصولات تراریخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۳۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای حکم تخریب ساخت و ساز در برخوار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان برخوار گفت: پنج حکم قلع و قمع قطعی در صحرای سین و آزاد سازی بیش از ۶ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی برخوار اجرا شد.
حسن ریاحی افزود: این ۵ حکم قطعی قضایی با حضور مسئول یگان حفاظت و کارشناسان حقوقی جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و شهرداری اجرا شد.


وی گفت: جهاد کشاورزی بیش از ۸۰ حکم قطعی تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاوزی دارد که تاکنون ۲۵ حکم اجرا شده است.
ریاحی گفت: شهروندان می‌توانند هر گونه ساخت در اراضی کشاورزی را از طریق مدیریت جهاد کشاورزی برخوار و یا تماس با شماره ۱۳۱ اطلاع رسانی کنند.

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • قلع و قمع ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی شهرستان قزوین
  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • اجرای حکم تخریب ساخت و ساز در برخوار
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است