Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@11:19:39 GMT

منشور مستقل حقوق بیماران روانی تدوین شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۵۳۰۸

منشور مستقل حقوق بیماران روانی تدوین شود

تهران - ایرنا - رئیس دومین همایش اخلاق در مشاوره و روان درمانی گفت : بیماران خاص به ویژه بیماران روانی باید از حقوق ویژه ای برخوردار شوند، از این رو تهیه و تدوین منشور مستقل حقوق آنها ضروری است .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سید شهاب الدین صدر، روز چهارشنبه درهمایش اخلاق در مشاوره و روان درمانی افزود: اختلالات روانی در ایران رتبه دوم آسیب ها را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این همایش که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، گفت : در منشور حقوق بیماران روانی باید برخی بندهای منشورعام حقوق بیماران حذف و بندهایی دیگر به آن اضافه شود.
وی گفت: امکان انصراف و ادامه درمان بیمار، امکان رد درمان و امکان ترک بیمارستان با رضایت بیمار باید از منشور حقوق بیماران روانی حذف و اطلاع رسانی و امکان شکایت به بیمار یا همراه وی، به آن اضافه شود.
صدر این توضیح را نیز داد که منشور حقوق بیماران سال 1381 در ایران تدوین شد و در سال 88 با یک اصلاحیه کامل تر شد، اما هنور دارای اشکالاتی است که باید برطرف گردد.
وی گفت: از دهه 60 میلادی در دنیا موضوع حقوق بیماران به صورت بسیار جدی مطرح شد. در قرن 21 کشورهای اروپائی وارد عرصه قانونگذاری در زمینه حقوق بیماران شدند و منشورهایی را در این خصوص تدوین کردند.
وی، رعایت اصول اخلاقی را محور مباحث همایش دانست و گفت: در کنار موضوعات اخلاقی مسائل حقوقی مطرح می شود. در اخلاق بایدها و نبایدهایی است که وجدان بیدار انسان ها ضامن اجرای آن است، اما در حقوق، دستگاه های حاکمیتی و قوانین و مقررات ضامن اجرای آن هستند.
صدر با اشاره به منشور حقوق بیماران در ایران و کشورهای مختلف دنیا، افزود: حقوق بیمار از مباحث مهم دنیای امروز است و مطالعه حقوق بیماران در واقع بازگشت به ارزش های بنیادین حقوق انسانی مانند اندیشه احترام به فرد است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حقوق بیمار آیینه ای از حقوق بشر و حقوق پزشکی و مبنایی برای ارتقای سلامت بیماران است.
وی، حقوق بیمار را همراه با آگاهی، احترام، رازداری، حفظ حریم شخصی، کشف مسیر بیماری و رسیدگی به شکایات و درخواست ها، ارجاع به مراکز تخصصی تر، دانست و گفت که بر اساس منشور حقوق بیمار ازدواج با بیمار نیز ممنوع است.
صدر، یکی از موضوعات مهم در حرفه پزشکی بویژه آنانی که دستی در حرفه روانشناسی دارند، را امانت داری خواند و گفت: این موضوع در روانشناسی بالینی و مشاوره بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: شرایط خاص بیمار حقوق ویژه ای را نسبت به وی ایجاد می کند و رعایت اصول اخلاقی نیز بیشتر برای آنان مورد تاکید است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: سازمان ملل در اجلاس عمومی سال 91 قطعنامه ای برای حمایت از سلامت بیماران روانی و ارتقای بهداشت روان صادر کرد که موضوع مهمی است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت که بر اساس آمارهای موجود 25 درصد جمعیت جهان از اختلالات روانی رنج می برند و شیوع آن نیز به سرعت ادامه دارد.
صدر افزود: هر سال بین 10 تا 20 میلیون نفر در جهان تصمیم به خودکشی می گیرند که یک میلیون نفر از آن ها اقدام به این کار می کنند.
وی گفت: با وجود اینکه از ده ها سال قبل، مسئله اخلاق حرفه ای در حرفه های مختلف مطرح شده، اما این موضوع همچنان به عنوان یکی از دغدغه های مهم در مشاوره و روان درمانی است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: موضوعات اخلاقی روز به روز جدی تر می شود، زیرا مداخلات مالی و جنسی در حال گسترش است.
وی در پایان با اشاره به اینکه انجام ندادن کاری که آسیب رسان خواهد بود، ارجحیت دارد، افزود: آسیب رسانی بنیادی ترین مبحث اخلاق حرفه ای و حقوق بیماران است.
**9489**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي همايش اخلاق بيماران خاص تدوين منشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۵۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲

ایسنا/خراسان رضوی مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ورود گردشگران سلامت در سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

داوود خوش‌شکن در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت گردشگری سلامت مشهد در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در سال گذشته ۸۲ هزار و ۵۲۴ بیمار خارجی در مشهد ویزیت کرده‌ایم که بابت آن‌ها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم.

وی افزود: بیشترین بیماران را بیمارستان‌های رضوی، چشم‌بینا، امام رضا(ع)، خاتم و قائم ویزیت کرده‌اند. بیماری‌های ارتوپدی و تروما، زنان و زایمان، بیماری‌های چشمی، بیماری‌های قبلی، اورلوژی و جراحی‌های عمومی به ترتیب مورد اولویت گردشگران سلامت در مشهد بوده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: البته در مشهد بیماران افغانستانی زیادی داریم که مدرک تبعیت کشور را ندارند، از همین رو این بیماران را گردشگر سلامت محسوب می‌کنیم. به همین دلیل مراجعه به بخش ارتوپدی و تروما بالا است. البته تعرفه‌ای که از این نوع بیماران دریافت می‌کنیم، تعرفه گردشگری است.

خوش‌شکن بیان کرد: در سال گذشته از ۹۵ ملیت در مشهد بیمار داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ پیشرفت بیشتری داشته است. بیشترین بیماران ما از کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، بحرین، تاجیسکتان، کویت و عربستان سعودی بوده است. رشد بیماران ترکمنستان بسیار چشمگیر بوده است.

وی در خصوص جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جذب گردشگران سلامت در کشور خاطرنشان کرد: مشهد رتبه نخست جذب بیماران خارجی در سطح کشور را دارد. پس از مشهد شهرهای قم، کرمان، اصفهان و شیراز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص ارزیابی درآمدزایی گردشگری سلامت در مشهد طی سال گذشته گفت: درآمد خوبی در گردشگری سلامت کسب کرده‌ایم، ضمن اینکه درآمد بسیاری که از این طریق وارد کشور می‌شود ثبت نمی‌شود. این رقم ثبت شده، شاید یک‌چهارم یا یک‌پنجم درآمد مشهد از گردشگران سلامت در سال گذشته بوده باشد. پولی که گردشگران سلامت به مطب پزشکان، لیدرها، مراکز تفریحی و گردشگری و... می‌دهند ثبت نمی‌شود. ما فقط عددی که در بیمارستان و سامانه ثبت شده را اعلام می‌کنیم و از سایر هزینه‌های گردشگران به صورت دقیق اطلاعی نداریم.

خوش‌شکن بیان کرد: نسبت به سال ۱۴۰۱ درآمد ما از گردشگری سلامت تقریبا ۲ برابر شده است، این در صورتی است که تعداد بیماران ما ۱۰ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • نامه ۴۸ دفتر اتحادیه مستقل به دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا
  • داستان شکستن مارپیچ سکوت را برای نوه‌هایتان تعریف خواهید کرد
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • شک و تردید سالم است، اما در پزشکی می‌تواند خطرناک باشد!
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • نقش کلیدی لوازم پزشکی در بهبود سلامت بیماران
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی