Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار مرکزی گفت: در بحث قرارگاه زیستی باید تلاش شود یک قرارگاه کاملا عملیاتی و تاکتیکی برای انجام وظایف در استان مرکزی داشته باشیم. ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سیدعلی آقازاده ظهر امروز در شورای پدافند غیر‌عامل استان مرکزی با اشاره به اهمیت پدافند غیر‌عامل اظهار داشت: استان مرکزی یکی از استان‌های دارای سابقه بسیار خوب در اجرای پدافند غیر‌عامل است، به گونه‌‌ای که در زلزله کرمانشاه مشاهده کردیم نخستین استانی که در محل زلزله حاضر شد تیم‌های امدادی استان مرکزی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی و  مردم‌نهاد ضمن آشنایی با موضوع پدافند غیرعامل، در این زمینه تجربه‌های بسیار خوبی دارند که این امر خود برابر استان مرکزی و کشور و خود سازمان پدافند غیرعامل است، استان در این زمینه توان خود را نشان داده است، اما همیشه باید به سمت آموزش، آماده‌باش بیشتر و تامین تجهیزات حرکت کنیم.

استاندار مرکزی با اشاره به قطعی برق ناخواسته استان مرکزی در تابستان امسال تصریح کرد: این موضوع خود یک تجربه بسیار خوب در زمینه پدافند‌ غیر‌عامل بود، استان مرکزی در انجام وظیفه خود و در زمینه صرفه‌جویی در زمینه مصرف برق و مدیریت بحران از سوی رئیس جمهور تقدیر شد.

آقازاده با بیان این که طرح جامع پدافند غیر‌عامل می‌تواند بسیار مفید باشد گفت: هم‌اکنون با جمع‌آوری همه اطلاعات می‌توانیم یک طرح جامع داشته باشیم، همه اطلاعات به صورت پراکنده موجود است، با جمع‌آوری صحیح و درست این اطلاعات و اقدامات و پروژه‌های انجام‌ شده و مونتاژ خوب آن می‌توان ضمن داشتن طرح جامع، آن را با کمترین هزینه گردآوری کنیم، البته شاید یک مقدار نیاز به ترمیم داشته باشد.

وی ادامه داد: در موضوع محیط زیست، آب، برق، گاز و غیره تجربه‌هایی وجود دارد، اما باید اطلاعات از شهرستان‌ها، دستگاه‌ها جمع‌آوری و گرد‌آوری شود و براساس نیازهای پدافندی استان و کشور جمع‌آوری شوند، این امر در هر استانی از نظر ماهیتی متفاوت است، استان مرکزی به لحاظ صنعتی بودن دارای 11 هزار کیلومتر شبکه برقی است، این موضوع در زمینه حفاظت طرح‌های پدافندی می‌تواند اثرگذار باشد، در استان نیروها و تجربه‌های خوبی در زمینه پدافند غیر‌عامل وجود دارد.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور: دشمنان ‌می‌خواهند با تحریم اقتصادی‌ ملت ایران را به زانو درآورندمسئولان موظف به برطرف کردن مشکلات و چالش‌های‌ فراروی پدافند غیرعامل در استان ایلام هستنداراک| رعایت اصول پدافند در ذات معماری اصیل ایرانی وجود دارد

استاندار مرکزی عنوان کرد: از این ظرفیت‌ها می‌توان به عنوان یک طرح جامع بهره گرفت، به‌ویژه دستگاه‌هایی که عمدتا در کارهای پدافندی عمل می‌کنند تا بتوانیم با هزینه بسیار کمتری این طرح را اجرا کنیم، همه طرح‌های عمرانی می‌توانند یک پیوست پدافندی داشته باشند، امروز در بسیاری از پروژه‌های کشور در ابتدای کار قرار داریم.

 آقازاده خاطرنشان کرد: اگر در پروژه‌های عمرانی یک نگاه و پیوست پدافندی وجود داشته باشد، مثل تونل‌های شهری مسکو که در جنگ جهانی سبب کاهش آمار تلفات شد، این پروژه‌ها ضمن ارزان‌تر بودن نگهداری آنها هم آسان‌تر است، در مواقع ضروری هم از آنها می‌توان به عنوان اهرم دفاعی استفاده کرد و می‌توان در محاسبات فنی، مهندسی و پروژه‌های عمرانی بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: دید پدافندی در بسیاری از دستگاه‌ها وجود دارد، اهرم تحریم  می‌تواند یک فرصت خوب در حوزه عملکرد پدافند غیر‌عامل باشد و سبب رشد بیشتر شود، در صنعت برق تا دو سال پیش،  از دستگاهی به نام رله از کشورهای اروپایی با قیمت 7 تا 8 هزار یورویی وارد می‌شد، تحریم‌ها سبب مشکلاتی در واردات آن می‌شد که با اعمال تحریم‌ها، جوانان کشور دستگاه‌های مورد نیاز را ساختند و با یک دهم قیمت بازار جهانی آن را تهیه کردند و هم‌اکنون کشورهای بزرگ دنیا و صاحب نظر در صنعت برق  مشتری ایران هستند.

استاندار مرکزی بیان کرد: از برخی از  اتفاقات غیرمطلوب می‌توان اتفاقات مطلوب ساخت، امروز  قدرت موشکی و قدرت هسته‌ای ایران خود یک مانع بازدارنده بزرگ برای حملات نظامی است، موضوع آموزش و انجام مانور در مدارس، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گیرد، همه استان‌ها سابقه خوبی در ایجاد شبکه پدافندی دارند، در خوزستان معضل ریزگردها سبب شد به یک نقطه ضعف برسیم و آن را برطرف کنیم، برگزاری نشست‌ها می‌تواند با ایجاد آماده‌باش در مواقع اضطراری کمک کند.

آقازاده عنوان کرد: واقعیت این است که همیشه تهدیدات وجود دارد و باید برای حفظ جان مردم، اموال کشور  و خسارات کمتر از موضوع پدافند به عنوان یک اهرم قوی استفاده کنیم، در بحث قرارگاه زیستی، باید تلاش شود یک قرارگاه کاملا عملیاتی و تاکتیکی برای انجام وظایف در استان مرکزی داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

R41371/P1357/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۵۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟

تاکنون، محققان شاهد حیواناتی بوده‌اند که از گیاهان برای خوددرمانی استفاده می‌کنند، اما چنین مشاهداتی نادر بوده است. میمون‌های بزرگ از گیاهان برای درمان عفونت انگلی و درد عضلانی استفاده می‌کنند. به‌تازگی مشاهده شده که شامپانزه‌ها حشرات را به زخم خود می‌مالند. بااین‌حال، درمان زخم با یک ماده فعال زیستی تاکنون دیده نشده بود. جزئیات بیشتر را می‌توانید در گزارش «بروز یک رفتار انسانی، برای اولین‌بار در اورانگوتان‌ها» بخوانید.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، زیست‌شناسان شناختی و تکاملی به‌تازگی یک اورانگوتان سوماترایی نر وحشی را در حال درمان زخم فعال روی صورت خود در یک مکان تحقیقاتی در اندونزی مشاهده کردند.

کارولین شوپلی (Caroline Schuppli) و ایزابل لامر (Isabelle Laumer) در مشاهدات روزانه خود از ۱۵۰ اورانگوتان سوماترایی که به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند، متوجه شدند که یکی از نرها به نام «راکوس»، خود را با برگ‌های گیاه آکار (Fibraurea tinctoria) درمان می‌کند که به داشتن خواص دارویی معروف است. راکوس، زخمی روی صورت برداشته بود که به‌احتمال‌زیاد طی دعوا با نری دیگر ایجاد شده است.

جزئیات خوددرمانی اورانگوتان

راکوس پس از جویدن این گیاه، مایع حاصل را به مدت حدود هفت دقیقه روی زخم گونه خود قرار می‌داد. سپس آن را با برگ‌ها می‌پوشاند و به خوردن گیاه ادامه داد. زخم طی ۵ روز بسته شد و در عرض یک ماه، کاملاً بهبود یافت.

جالب اینجاست که راکوس هنگامی‌که زخمی بود، بیش از حد معمول استراحت می‌کرد. خواب به‌طور مثبت بر بهبود زخم تأثیر می‌گذارد، زیرا ترشح هورمون رشد، سنتز پروتئین و تقسیم سلولی در طول خواب افزایش می‌یابد.

کل فرآیند، زمان قابل‌توجهی را به خود اختصاص داد. ازآنجایی‌که راکوس از آکار به‌طور خاص برای مراقبت از زخم استفاده می‌کرد، محققان می‌توانستند بفهمند که او قصد دارد خودش را معالجه کند و روش او کارآمد است.

انسان‌هایی که در جنگل‌های استوایی جنوب‌شرقی آسیا زندگی می‌کنند، از آکار برای اثرات ضددرد و تب‌بُری استفاده می‌کنند. این گیاه در طب سنتی، بیماری‌های متنوعی را درمان می‌کند. بررسی‌ها وجود موادی را در آن نشان می‌دهد که می‌دانیم دارای فعالیت‌های ضدباکتریایی، ضدالتهابی، ضد قارچی، آنتی‌اکسیدانی و سایر فعالیت‌های زیستی مرتبط با بهبود زخم هستند.

این اولین درمان فعال زخم با یک ماده فعال زیستی است که تاکنون مشاهده شده و محققان پیش‌ازاین هرگز شاهد چنین رفتاری نبوده‌اند، زیرا برخورد با حیوان زخمی آن هم در محیطی که حاوی گیاهان دارویی است، اتفاق بسیار نادری است.

پژوهشگران نمی‌دانند که آیا راکوس پیش‌ازاین نیز چنین عملی را انجام داده است یا خیر. آن‌ها همچنین نمی‌توانند تأیید کنند که آیا او این روش را از دیگرر اورانگوتان‌های مقیم زادگاهش آموخته است یا خیر. نرهای اورانگوتان پس از رسیدن به سن بلوغ، مسافت‌هایی طولانی را می‌پیمایند تا خانه جدیدی پیدا کنند. شوپلی فرض می‌کند که سایر اورانگوتان‌ها نیز می‌توانند رفتار مشابهی از خود نشان دهند.

آنچه به‌طورقطع شناخته شده است؛ این است که راکوس اولین مدیریت فعال زخم را با ماده فعال زیستی نشان داده است.

رفتار غریزی؟

اولین شواهد مستند از درمان زخم توسط انسان در نسخه خطی پزشکی متعلق به ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد ظاهر شده است. میمون‌های بزرگ آفریقا و آسیا نیز از زخم‌های خود مراقبت می‌کنند، بنابراین شاید ما عملکردی غریزی داریم که به ما امکان می‌دهد تا گیاهان و قارچ‌های دارای خواص دارویی را بشناسیم و خود را درمان کنیم.

اما راکوس چگونه می‌دانست که باید به سراغ آکار برود و چنین درمانی را انجام دهد؟ او فرآیند نسبتاً پیچیده‌ای را انجام داد که سؤالات بسیاری را به وجود می‌آورد. ما ممکن است به‌طور طبیعی به سمت گیاهانی که دارای مواد مغذی یا خواص درمانی هستند، جذب شویم.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902521 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • اطلاعیه سپاه درباره بازداشت پشتیبانان یک گروه تروریستی
  • حقیقی قربانی توسعه تاکتیکی فوتبال هوادار
  • آغاز ثبت ‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از امروز
  • عوامل پشتیبانی گروهک جیش الظلم در راسک بازداشت شدند
  • دادگاه‌های صلح تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • دادگاه‌های «صلح» تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها