Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@05:10:22 GMT

موافقت سازمان محیط زیست با تولید پنبه تراریخته

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۵۸۹۱

ساعت24-رئیس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موافقت این سازمان با تولید داخلی پنبه تراریخته گفت: مخالفان محصولات تراریخته که نگران سلامت جامعه هستند باید نسبت به محصولات وارداتی تراریخته نگرانی بیشتری داشته باشند چون طی ۲۰ سال گذشته تراریخته‌های وارداتی سهم عظیمی در سفره‌های ما ایرانیان داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود تولایی در نشست خبری شورای ملی ایمنی زیستی که امروز (۱۴ آذر) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به قانون ملی ایمنی زیستی گفت: این قانون مشتمل بر ۱۱ ماده و هشت تبصره است که در ماده ۲ آمده که کلیه امور مربوط به تولید، رهاسازی، نقل و انتقال داخلی و فرامرزی، صادرات و واردات، خرید و فروش و مصرف موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی باید با رعایت قانون ایمنی زیستی صورت گیرد و تنها در این صورت مجاز است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت بهداشت در حوزه تولید مواد غذایی و بهداشتی و مواد پزشکی مسئولیت دارند. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه حیات وحش و محصولاتی که سایر دستگاه‌ها تولید می‌کنند باید ارزیابی‌های مخاطرات زیستی را انجام دهد.

رئیس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه هر سه دستگاه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست باید ظرفیت سازی لازم را برای انجام وظیفه تخصصی خود در حوزه محصولات تراریخته انجام دهند، گفت: در هر یک از این دستگاه‌ها کارگروه مستقلی برای ایمنی زیستی مستقر شده است.

تولایی با اشاره به بررسی و ارزیابی مخاطرات زیست‌محیطی تولید و رهاسازی پنبه تراریخته تصریح کرد: اخیرا مراحل مختلف صدور مجوز رهاسازی پنبه تراریخته در سه دستگاه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست پیگیری می‌شود. درخواست‌کننده رهاسازی پنبه تراریخته در کنار این درخواست مجموعه مفصلی از اطلاعات آزمایشگاهی و علمی را ارائه داده است که این اطلاعات به منظور بررسی جوانب زیست‌محیطی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بر مبنای استانداردهای مورد استفاده در اروپا، کشورهای آسیایی و آمریکا یک چارچوب برای ارزیابی مخاطرات زیست محیطی محصولات تراریخته تهیه کرده‌ایم اظهارکرد: مستندات ارائه شده از سوی درخواست کننده‌های تولید محصول تراریخته را در قالب این استانداردها ارزیابی می‌کنیم. در مورد تولید پنبه نیز در هشت زمینه سوالات و ابهاماتی برای ما وجود داشت که این سوالات را به دبیر کمیته صدور مجوز تولید محصولات تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده‌ایم. این کمیته نیز با همکاری درخواست کننده پاسخ‌های علمی را برای ما فرستادند.

رئیس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بررسی مسائل مختلف مربوط به تولید و رهاسازی پنبه تراریخته در این کارگروه گفت: در کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست چهار نفر از کارشناسان معاونت‌های مختلف سازمان حضور دارند و برای بررسی مسائل پنج دستورالعمل تهیه شده است. ارزیابی مخاطرات زیست محیطی رهاسازی محصولات تراریخته، ارزیابی مخاطرات احتمالی مرتبط با ترانزیت محصولات تراریخته، آگاه‌سازی عمومی، گزارش پایش زیست محیطی پس از رهاسازی محصولات تراریخته و گزارش مدیریت مخاطرات احتمالی ناشی از رهاسازی یا واردات محصولات تراریخته پنج دستورالعمل تهیه شده در کارگروه ایمنی زیستی سازمان محیط زیست است.

تولایی در ادامه در مورد الحاق ایران به «تسهیلات جهانی محیط زیست» (جف) اظهار کرد: همکاری ما با کنوانسیون‌های بین‌المللی مختلف بر مبنای حق عضویت است و باید به موازات پرداخت حق عضویت از تسهیلات و فرصت‌های این کنوانسیون‌ها نیز استفاده کنیم. تکالیف همه دستگاه‌های تخصصی باید این باشد که در حوزه فعالیت خود فعالانه عمل کنند و شرایط احراز دریافت اعتبار را فراهم کنیم.

کلیه صیفی جات در کشور با بذرهای وارداتی تولید می‌شوند

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۴ قانون ایمنی زیستی، وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه بررسی امور مرتبط با حیات وحش تعریف شده است، گفت: مسلما ما هر تراریخته‌ای را تایید نمی‌کنیم اما باید بدانیم که در شرایط حاضر کلیه صیفی جات در کشور با بذرهای وارداتی تولید می‌شوند که با انواع روش‌ها اصلاح شده‌اند.

رئیس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت استفاده از تکنولوژی و مهندسی ژنتیک اظهار کرد: در حال حاضر حداکثر روغن‌های تولیدی در کشور تنها ۱۰ درصد است و باید دقت داشته باشیم که ۵۵ درصد سبد کالایی ما از طریق واردات تامین می‌شود که ۸۰ درصد آن تراریخته هستند بنابراین فناوری زیستی نیاز مبرم برای کشور ما است.

تولایی افزود: در حال حاضر در سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که در حاشیه دریا قرار دارند امکان آن وجود دارد که با فناوری مهندسی ژنتیک گیاهان مقاوم به تنش شوری و خشکی تولید شود. موافقت و مخالفت‌ها با تولید محصولات تراریخته باید منطق داشته باشد.

رئیس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موافقت این سازمان با کشت و رهاسازی پنبه تراریخته در کشور اظهار کرد: نظر سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تولید پنبه تراریخته مثبت بوده است.  

وی افزود: حدود ۲۰ سال است که محصولات تراریخته سهم عظیمی در سفره‌های ما ایرانیان دارد و من نمی‌دانم چرا مخالفان حالا که قرار است این محصولات توسط دانشمندان ایرانی و در داخل کشور تولید شود هیاهو راه می‌اندازند. هر کسی که امروز نگران سلامت جامعه است باید نسبت به محصولات تراریخته وارداتی نیز بیشتر نگرانی داشته باشد.

تولایی در پایان اظهار کرد: جز پنبه برای محصول دیگری درخواستی به تولید محصول تراریخته سازمان حفاظت محیط زیست نیامده است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۵۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» تشکیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ و همچنین سیاست‌های موجود در زمینه محیط زیست در حوزه مشارکت‌های مردمی گفت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مردمی سازی محیط زیست را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در راستای نام گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری از تشکیل ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» در این اداره کل، خبر داد و گفت: اعضا این ستاد متشکل از شرکت‌های دانش بنیان، نهادهای مرتبط، دبیران محیط زیست مناطق ۲۲ گانه و همکاران اداره کل محیط زیست خواهد بود، که با تشکیل این ستاد و اقدامات مرتبط با محیط زیست، منشأ اتفاقات خیر و اثر گذار در حوزه محیط زیست شهری خواهیم بود.

حسینی در ادامه جلسه به بحث پویایی و انگیزه کاری در محیط کار پرداخت و گفت: در زمینه سیاست گذاری برنامه‌های ابلاغی در بدنه شهرداری به مناطق ۲۲ گانه، خلاقیت و نوآوری از ارکان مهم کاری است که باید، نظارت مستمر و پیگیری برنامه‌ها، ضمیمه این موضوع شود، تا بیشترین اثرگذاری و نتیجه مطلوب حاصل شود.

حسینی در پایان جلسه از برگزاری «جشنواره عملکرد محیط زیست شهری» در سال جدید خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف ارائه عملکرد محیط زیست شهرداری تهران و تعامل و استفاده از نیروهای مردمی در حوزه محیط زیست برگزار خواهد شد و زمان و جزئیات آن، متعاقباً اعلام می‌شود.

کد خبر 6081213 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • روزانه ۷۷۴ تن زباله در استان ایلام تولید می‌شود
  • روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود
  • ابلاغ منشور اهداف و برنامه های عملیاتی HSE سازمان بنادر و دریانوردی
  • ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» تشکیل می‌شود
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • آموزش، مهمترین بستر در حفظ محیط زیست است
  • تولید کود و سموم زیستی از پسماند نخلستان‌ها
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟
  • اکنون انتقال آب بین حوضه‌ای در هیچ نقطه‌ای از کشور انجام نمی‌شود