Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور بیوتکنولوژی رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت از دی ماه سال ۹۶ مکلف شده است تا برچسب گذاری محصولات تراریخته را انجام دهد، تصریح کرد: قانون نیز روی این موضوع تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «نیره خوش خلق سیما» امروز (چهارشنبه 14 آذر) در نشست خبری شورای ملی ایمنی زیستی که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: واگذاری مسئولیت «جف» به سازمان محیط زیست را یک فرصت برای دریافت تسهیلات مالی بین المللی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مشاور بیوتکنولوژی رییس سازمان محیط زیست با تشریح وظایف کنوانسیون تنوع زیستی افزود: حفاظت و بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی در جهت حفظ منافع نسل های کنونی و آینده از مهم ترین وظایف کنوانسیون تنوع زیستی است.

 

دبیر شورای ملی ایمنی زیستی با بیان اینکه 22 سال از زمان عضویت ایران در کنوانسیون تنوع زیستی می گذرد، خاطرنشان کرد: طی ۲۲ سال گذشته  تنها یک بار نماینده محیط زیست در جلسات کنوانسیون تنوع زیستی حضور پیدا کرده بود و صندلی محیط زیست همواره در کنوانسیون تنوع زیستی خالی بود.

 

وی با بیان اینکه طی ۲۲ سال گذشته که ایران به «جف» ملحق شده است، تنها ۱۷۰ میلیون دلار تسهیلات مالی دریافت کرده است، افزود: برزیل ۸۳۶ میلیون دلار ، فیلیپین ۵۹۲ میلیون دلار ، هند ۷۳۴ میلیون دلار ، مصر ۴۸۴ میلیون دلار ، آرژانتین ۳۹۴ میلیون دلار ، ترکیه ۳۱۹ میلیون دلار و افغانستان ۱۹۶ میلیون دلار دریافت کرده اند.

 

خوش خلق سیما یادآور شد: طی 22 سال عضویت ایران در کنوانسیون تنوع زیستی، مسئولیت آن بر عهده وزارت امور خارجه کشور بود و در تصمیم جدید دولت مرجعیت این کنوانسیون به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

 

دبیر شورای ملی ایمنی زیستی با اشاره به پروتکل های کنوانسیون تنوع زیستی، گفت: پروتکل «کارتاهینا» به عنوان زیر مجموعه کنوانسیون تنوع زیستی شکل گرفته و مرجع ملی آن، وزارت جهاد کشاورزی است.

 

وی در ادامه با اشاره به تشکیل کارگروه ایمنی زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: این کارگروه برای تدوین آیین‌نامه‌ و دستورالعمل‌های لازم برای نظارت بر واردات و تولید محصولات تراریخته تشکیل شده است که در آن ارزیابی ریسک محصولات تراریخته در کار گروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود و نتایج بررسی‌ها به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

 

خوش خلق سیما با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از طریق کار گروه ایمنی زیستی بر واردات محصولات تراریخته نظارت کامل دارد، گفت: از سال ۹۴ کمیته‌ صدور مجوز واردات و رها سازی محصولات تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت و دفتر محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی و سایر بخش‌های مرتبط این وزارتخانه تشکیل شده است.

 

وی در ادامه به روند صدور مجوز واردات محصولات تراریخته براساس آیین نامه های کمیته صدور مجوز واردات و رهاسازی محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: برای ورود محصولات تراریخته به کشور حتما باید اجازه واردات آن در چهار کشور اروپایی صادر شده باشد، همچنین کشور مبدا حتما باید خودش مصرف کننده آن محصول باشد و اجازه کشت محصول را در کشور خودش بدهد. علاوه بر این محصول باید به کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن، کانادا، استرالیا، روسیه و آمریکا وارد، کشت و مصرف شده باشد.

 

خوش خلق سیما تصریح کرد: دو آزمایشگاه مجهز و پیشرفته در کشور که یکی برای وزارت علوم و دیگری برای وزارت جهاد کشاورزی است کار ردیابی و آنالیز ریسک محصولات تراریخته را انجام می دهند و از همه محصولات وارداتی نمونه برداری می کنند.

 

وی با بیان اینکه در صورت مجوز سلامت وزارت بهداشت، محصولات تراریخته رهاسازی خواهند شد، توضیح داد: درخصوص رهاسازی محصول تراریخته پنبه، وزارت بهداشت اعلام کرده که برای لوازم آرایشی و بهداشتی امکان استفاده از پنبه وجود دارد اما مجوز استفاده خوراکی از پنبه را نداده است.

 

دبیر شورای ایمنی زیستی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت از دی ماه سال 96 مکلف شده است تا برچسب گذاری محصولات تراریخته را انجام دهد، تصریح کرد:  قانون نیز روی این موضوع تاکید دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به استفاده از گیاهان بومی در حاشیه دریاچه ارومیه، گفت: ۱۵۰ هزار هکتار پایلوت کاشت گیاهان مقاوم به شوری در مناطق مختلف کشور اجرا شده است که حاشیه دریاچه ارومیه یکی از این مناطق است.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس خراسان جنوبي بیرجند حوزه هنری روزنامه استان سمنان روز جهانی معلولان دولت اردبیل شیراز خوش خلق سیما پروتکل زیست محیطی محصولات تراریخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود