Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@10:58:40 GMT

جذب سالانه ۶۰۰۰ پرستار/وضعیت نیروی پرستاری در ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۷۳۷۴

جذب سالانه ۶۰۰۰ پرستار/وضعیت نیروی پرستاری در ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حضرتی، در جمع دانشجویان پرستاری و دبیران صنفی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به مناسبت روز دانشجو، با بیان اینکه ۱۶ آذر یادآور آزادی خواهی، دینداری و استقلال طلبی دانشجویان همیشه بیدار و فرهیخته‌ای است که برای مبارزه با استبداد و استکبار از جان خود مایه گذاشتند، اظهارداشت: این روز نشان دهنده اثرگذاری دانشجو در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دانشجو یعنی رشد، پویش، جنبش، تلاش و زندگی. زندگی یعنی هیاهو؛ زندگی یعنی تکاپو، زندگی یعنی شب نو، روز نو و اندیشه نو، زندگی غم نو، حسرت نو وپیشه نو، زندگی مانند آب است، آب اگر راکد بماند بوی گند می گیرد. لذا، دانشجو با پویایی، مطالبه گری، آینده نگری و نواندیشی بایستی سرنوشت جامعه را در مسیر تعالی سرعت دهد.

حضرتی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان، گفت: امروز من پشت این تربیون هستم و شاید سال های بعد شما پشت این تربیون به عنوان مسئول قرار بگیرد و باید پاسخگوی دانشجویان پرستاری و مردم باشید. ما هم مانند شما مطالبات و پرسش های زیادی داشتیم. اساتید ما همیشه نیمه پر لیوان را به ما نشان می دانند و می گفتند نیمه خالی لیوان را شما باید پر کنید.

وی ادامه داد: بنده امروز نه به عنوان یک مسئول بلکه به عنوان یک پرستار با ۳۰ سال تجربه، نیمه پر لیوان را به شما نشان می دهم که مسلما ظرفیت آن با ۳۰ سال پیش بسیار متفاوت است و رشد خارق العاده ای داشته و انتظار می رود در ۳۰ سال آینده نیز شاهد رشد بیشتر باشیم. بنابراین از شما می خواهم نیمه خالی لیوان را شما پر کنید و سهم خود را در افزایش ظرفیت حرفه نشان دهید.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خداوند در قرآن بشارت داده بر کسانی که نخست گوش می دهند و سپس بهترین ها را انتخاب می کنند، گفت: قبل از اینکه ما انگشت اشاره خود را به سمت دیگری بگیریم و بگوییم چه کرده ای، باید مطالعه کنیم چه کارهایی انجام شده و کسری ها و کمبودها چیست و آن را به صورت علمی بازگو کنیم و سهم خود را در حل مسئله مشخص کنیم. البته مسئولان هم باید بپذیرند و سعی در حل آنها داشته باشد.

حضرتی در ادامه با اشاره به ماموریت های ابلاغی معاونت پرستاری از سوی وزیر بهداشت، گفت: برای تک تک این ماموریت ها برنامه ریزی کردیم و الان یک سال از حضور بنده در معاونت پرستاری می گذرد و قبل از هر چیز از تمام کسانی که پیش از بنده در راس سیاست گذاری پرستاری تلاش کردند، و این امانت را به ما سپردند کمال تشکر را دارم.

وی تصریح کرد: آنچه تا امروز انجام شده بضاعت ما بوده و هرکس ادعا دارد که بهتر می تواند عمل کند ما خوشحال می شویم که وارد میدان عمل شود و یا هدایتگر، باشد یا مسوولیت را بر عهده بگیرد.

حضرتی با بیان اینکه مراقبت در همه دنیا حرف نخست را می زند، گفت: امروز با توجه حرکت جمعیتی دنیا به سمت سالمندی مراقبت اهمیت بیشتری پیدا می کند. بر همین اساس بر اساس اطلاعات و آمارهای جهانی، پرستاری در ۱۰ سال آینده جزو ۱۰ شغل برتر دنیاست.

معاون وزیر بهداشت افزود: پرستاری جایگاه خود را پیدا کرده دانشجوی پرستاری ما هنوز تحصیلش تمام نشده دارای جایگاه است. اگر چه کم و کسری های واقعی هم هست. اما همه با هم باید نسبت به حل مشکلات تلاش کنیم.

حضرتی با اشاره به اینکه پرستاری مقدس است و یک پرستار با تک تک سلولهایش تقدس آن را درک می کند، گفت: من اعتقاد دارم طی کردن راهروهای بیمارستان حتما برای پرستار حکم سعی صفا و مروه را دارد. جایی که بیماران نیازمند و درمانده وجود دارد. خدا را آنجا به خوبی می توان حس کرد. لذا قدرخودتان، لحظه هایتان و حرفه ای که انتخاب کرده اید یا به عبارتی انتخاب شده اید را بدانید. این حرفها حرفی های دلی من با شما بود.

وی با بیان اینکه امروز ۱۸۷ دانشکده پرستاری، ۱۷ مدرسه بهیاری و ۵ نهاد متولی آموزش کمک پرستاری و ۱۹۴۰ عضو هیات علمی پرستاری داریم، گفت: ۸۷ درصد دانشجویان ما در مقطع کارشناسی، ۹ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و یک درصد در مقطع دکتر در حال تحصیل هستند که متاسفانه بیشتر توانایی و وقت اعضای هیات علمی صرف دانشجویان ارشد و دکترا می شود که البته به این معنا نیست ما فراموش کنیم که پایه و اساس پرستاری دانشجویان کارشناسی هستند.

حضرتی افزود: حدود ۱۱۳ هزار پرستار حرفه ای و حدود ۱۰ هزار پرستاری غیر حرفه ای در قالب کمک پرستار و کمک بهیار در کشور فعال هستند. شاخص پرستاری در کشور الان ۷ دهم است که در افق ۱۴۰۴ باید به ۱.۸ برسیم. میانگین گروه های پرستاری ما(پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و بهیاری نیز ۱.۲ هست که انتظار می رود در ۱۴۰۴ به ۲.۵ برسیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۷۵ درصد جامعه پرستاری ما زیر ۱۰ سال خدمت هستند و این بیانگر جوان بودن این قشر است، افزود: در دولت یازدهم حدود ۱۴ هزار پرستار جذب شده است. برنامه ریزی برای نیروی جوان متفاوت است و باید برای انتقال تجارب اقدام لازم انجام شود. در واقع باید به موقع نیرو جذب شود تا تناسب سنی و خدمتی پرستاران حفظ شود. 

حضرتی افزود: در یک سال گذشته به ۳۱ استان کشور سفر داشته ام. درشهرهای کوچک بیمارستان ساخته و تجهیز شده و پزشک تخصصی و پرستار و تیم سلامت فعالانه تلاش می کنند و این از برکات طرح تحول سلامت است که دسترسی آسان مردم به خدمات را مهیا کرده است.

وی در پایان به تشریح اقدامات انجام شده معاونت پرستاری در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل، جداسازی اضافه کار از کارانه، ساخت پانسیون، تشکیل کمیته اخلاق حرفه ای، پیاده سازی ثبت الکترونیکی گزارش های مدیریتی، نهایی سازی پیش نویس دستوالعمل نقل و انتقال بیمار بین مراکز درمانی، تدوین فرم های ارزیابی اولیه، برگزاری دوره جانشین پروری، تشکیل تیم های پرستاری بحران، تدوین شیوه نامه تشکیل ساختار آموزش به بیمار و خانواده، توسعه انجمن های علمی پرستاری و صدور فاز سوم پروانه صلاحیت حرفه ای از اهم برنامه ها در یک ساله گذشته است.

حضرتی یکی از شاخص ترین برنامه های معاونت را تلاش برای جذب سالانه حداقل ۶ هزار پرستار عنوان کرد و گفت: در این خصوص جلساتی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشور با حضور وزیر بهداشت برگزار شد و خوشبختانه نظر مساعد مجلس، سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفته شده است. و امیدواریم در افق ۱۴۰۴ به استاندار نیروی انسانی در پرستاری دست یابیم.

کد خبر 4477264 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پرستار وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ویژه جهاد فرهنگی برای پایتخت فرهنگی جهان تشیع

استاندار قم گفت: قم حرم اهل بیت(ع)و پایتخت فرهنگی جهان تشیع است، لذا فرهنگ این استان باید متناسب با این موضوعات طراحی و برنامه‌ریزی شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمد آقامیری امروز در بازدید از قرارگاه نوروزی فرماندهی انتظامی قم، ضمن خداقوت به کارکنان فراجای استان، اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری اقتدار نیروی انتظامی آبروی نظام محسوب می‌شود و ما از شما عزیزان بابت ایثار و فداکاری‌هایتان بسیار تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به نقش نیروی انتظامی در برگزاری جشن نیمه‌شعبان، راهپیمایی 22 بهمن‌ماه و چهارشنبه آخر سال گفت: باوجود تهدیدات دشمنان به لطف خدا این مراسمات بدون هیچ مشکلی به صورت باشکوه برگزار شد.

استاندار قم تصریح کرد: براساس آمار در مراسم چهارشنبه آخر سال مربوط به سال 1401 حدود 7 نفر در استان جان خود را از دست دادند اما درسال 1402 با هوشیاری و آگاهی نیروی انتظامی و تدابیر ویژه سردار میرحیدری الحمدلله هیچ گونه تلفات جانی نداشتیم.

وی گفت:  وقتی عملکرد فرماندهی انتظامی استان در چندماه اخیر را بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این مجموعه از بهترین دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان قم بوده و معتقدیم این تلاش‌ها نیز مورد رضایت خداوند متعال قرار دارد.

 آقامیری افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فرماندهی استان کسب رتبه دوم کشوری در شاخص کاهش سرقت است که بنده این موضوع را روز گذشته به اطلاع مراجع و علمایی که خدمتشان رسیدیم گزارش داده و آنان  نیز از زحمات نیروهای انتظامی تشکر کردند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سرعت واکنش پلیس به جرائم باعث افزایش عامل بازدارندگی شده است؛ بیان کرد: سرعت عملی که پلیس در مواقع گوناگون دارد باعث شده متخلف بداند اگر اقدام به انجام فعل مجرمانه کند قطعا مجموعه‌ای وجود دارد که با آن برخورد کند.

استاندار قم با اشاره به اینکه ایثار و فداکاری پرسنل فراجا باعث ایجاد امنیت و آرامش روانی می‌شود، بیان کرد: عزیزان ما در لباس نیروی انتظامی شبانه روز در حال ایثار و فداکاری هستند تا امنیت شهر و استان ما برقرار باشد؛ این همان مظلومیت پلیس است که برای مردم به اثبات رسیده و آنان نیز قدردان پلیس هستند.

وی با اشاره به افزایش امنیت بوستان‌ها اشاره کرد: تامین امنیت و برقراری نظم در بوستان‌ها یکی از نکات مهمی است که در سال جدید باید در دستور کار فرماندهی انتظامی استان قرار بگیرد.

 آقامیری افزود:  برنامه‌ریزی‌های لازم را در این راستا انجام شود تا امنیت و آرامش مردم و زائرانی که در بوستان‌ها حضور پیدا می‌کنند افزایش پیدا کند.

استاندار قم با اشاره به تشکیل کمیسیون جلوگیری از شیوع نزاع و درگیری در استان گفت: این کمیسیون در ماه‌های آخر سال گذشته تشکیل شد و به دنبال این هستیم آن را تقویت کرده تا به کاهش این تخلف و جرم در استان برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قم حرم اهل بیت(ع)و پایتخت فرهنگی جهان تشیع است؛ لذا فرهنگ این استان باید متناسب با این موضوعات طراحی و برنامه‌ریزی شود.

آقامیری عنوان کرد:‌ واقعیت این است که ما در قم با موضوع بی‌حجابی کمتر مواجه هستیم و معتقدیم موضوع ترویج حجاب باید از طریق کار فرهنگی صورت بگیرد.  

استاندار قم افزود:‌ در این راستا در برنامه جهاد فرهنگی که مدیریت استان با جدیت درحال پیگیری است؛ موضوع ترویج عفاف و حجاب در آن جانمایی شده و به دنبال این هستیم قم را بار دیگر به عنوان شهر نمونه در این شاخص به کشور معرفی کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۶۰۰۰ نفر از نوروزگاه های عشایری خراسان شمالی بازدید کردند
  • توزیع ۴۸ هزار افطاری متبرک در مناطق کم برخوردار در مشهد
  • طرح ویژه جهاد فرهنگی برای پایتخت فرهنگی جهان تشیع
  • پایش بیش از ۶۰۰۰ دستگاه بی‌خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی
  • صدور مجوز برای ساخت دانشکده پرستاری و مامایی مراغه
  • این رزومه باعث استخدام یک برنامه‌نویس با حقوق سالانه 300 هزار دلاری در گوگل شد
  • استقرار کادر پرستاری و بیهوشی بیمارستان قائم (عج) در حرم مطهر رضوی
  • 1403؛سالی پر چالش برای پرستاری کشور
  • افزایش چهار برابری مهاجرت پرستاران خارجی از نظام بهداشت و درمان انگلیس
  • بحران پرستار در انگلیس به علت حقوق و مزایای پایین