Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-03@15:31:52 GMT

کشتار دام مولد، عامل افزایش قیمت گوشت و شیر

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۳۲۰۸۳

رکنا: کارشناسان معتقدند، علت افزایش قیمت شیر و دیگر فرآورده‌های آن کاهش تولید شیر و کشتار بی‌رویه دام‌های مولد توسط دامداران است. افزایش قیمت شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی طی بازه زمانی کوتاه همواره محل بحث و انتقاد بوده است. این در حالی است که حذف این ماده غذایی و مشتقات آن از سفره غذایی لطمه جبران‌ناپذیری به سلامت مردم وارد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خراسان شمالی به‌عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور بیش از 3 میلیون واحد دامی نگهداری می‌شود، اما به تازگی کشتار دام مولد و کاهش جمعیت این دام‌ها در استان تهدید جدی برای افزایش قیمت گوشت و شیر شده است.

کاهش تولید شیر

«علی اصغر نیک فرجام»، رئیس اتحادیه دامداران خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: کاهش تولید شیر از چند سال گذشته اتفاق افتاده که به علت قیمت نهاده‌های دامی بوده که بالا رفته است؛ دامدار هم به علت اینکه نمی‌توانست خوراک دامش را تأمین کند، معترض بود و در نهایت مجبور می‌شد دام خود را بفروشد و شغلش را نیز تغییر دهد.

نیک فرجام با اشاره به فروش شیر از سوی دامداران، گفت: در حال حاضر دامدار، شیرخام را به طور مستقیم به مغازه‌دار می‌فروشد زیرا مغازه‌دار شیر را با قیمت بالاتر خریداری می‌کند و پولش را هم به طور نقد پرداخت می‌کند، اما کارخانه، شیر را با قیمت کمتر خریداری می‌کند، ضمن اینکه پولش را نیز با تأخیر می‌دهد، از این‌رو فرآورده‌های دامی کارخانجات لبنی کاهش پیدا می‌کند و قیمت شیر هم بالا می‌رود. با این حال وی معتقد است که کاهش تولید شیر ازچند سال پیش اتفاق افتاده و مربوط به شرایط کنونی نیست.

به‌گفته وی هم‌اکنون شیرخام با قیمت کیلویی

2 هزار و 100 تا 2 هزار و 250 تومان به مغازه‌دار از سوی دامدار فروخته می‌شود، اما کارخانه‌دار با قیمت کیلویی 2 هزار تا 2 هزار و 100 تومان خریداری می‌کند. بنابراین دامدار تمایلی به فروش شیر به کارخانجات ندارد. اکثر دامداری‌های استان سنتی است و در هر واحد دامداری 10 تا 15 گاو نگهداری می‌شود، اما در گاوداری‌های خصوصی ممکن است تعداد گاوها بیشتر باشد.

جهاد کشاورزی تأمین‌کننده خوراک دام

رئیس اتحادیه دامداران خراسان شمالی تأمین خوراک دام را از وظایف سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد و گفت: قیمت خوراک دام با قیمت شیر تولیدی یکی نیست و این خود منجر به گران شدن قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی شده است. از طرفی دیگر، انبار خوراک دام استان هم مانند گذشته تأمین نمی‌شود.

ممنوعیت کشتار دام مولد پربازده

نیک فرجام به کشتار دام مولد پربازده اشاره کرد و یادآور شد: کشتار دام مولد پربازده ممنوع است البته کسی هم تمایلی به انجام این کار ندارد. با این اوصاف تعداد دام‌های مولد استان کاهش پیدا کرده و دامداران هم دیگر مانند گذشته بنابه دلایل ذکر شده تمایلی به نگهداری دام‌هایشان ندارند.

وی بالا رفتن قیمت دلار و مشکلات کامیونداران که باعث شد چند روزی «جو» به دست دامداران برای تغذیه دام دیر برسد را یادآورشد و افزود: در مجموع این عوامل، منجر به تلف شدن دام و متضرر شدن دامدار می‌شود و برخی از دامداران هم برای جلوگیری از زیان بیشتر، گاوداری خود را تعطیل و به تالار تبدیل کرده‌اند.

بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی اتفاقی سراسری است

درهمین حال، «علی مبارکی»، معاون بهبود تولیدات داخلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در گفت‌و‌گو با «ایران» بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی را اتفاقی سراسری دانست وگفت: این موضوع تنها مختص این استان نیست. وی درخصوص افزایش قیمت شیرمعتقد است که قیمت شیر افزایش پیدا نکرده، بلکه اکنون به قیمت واقعی خود نزدیک شده است.

اجرای دوباره طرح توزیع شیر به‌صورت یارانه‌ای

مبارکی اجرای دوباره طرح توزیع شیر به‌صورت یارانه‌ای که در گذشته با قیمت مناسب در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گرفت را پیشنهاد داد تا هم سرانه مصرف شیر بالا برود و هم از افزایش قیمت آن جلوگیری شود. تولید شیر در کشور 10 میلیون تن است و این میزان در خراسان شمالی 157 هزار تن در سال است. سرانه تولید شیر استان هم

185 کیلو است، در حالی که در کشور 125 کیلواست.این آمار نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش در استان انجام شده و امیدواریم خطوط تولید در این زمینه دوباره راه‌اندازی شود. وی متذکر شد: تولید شیر در استان کاهش پیدا نکرده تا حدی که به دیگر استان‌ها از جمله گلستان و خراسان رضوی هم صادر می‌شود.

کنترل قیمت نهاده‌های دامی از سوی دولت

معاون بهبود تولیدات داخلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، گفت: دولت از ابتدای امسال تلاش کرده تا قیمت نهاده‌های دامی را کنترل کند و ثابت نگه‌دارد. دولت نهاده‌های دامی را در فهرست کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و

200 تومان قرار داد تا با این کار مانع افزایش قیمت آن شود و تحت کنترل خود درآورد. خوشبختانه با ورود دولت به این موضوع، قیمت مصوب نهاده‌های دامی مانند جو، یکهزار و 200 تومان تعیین شد که تا به دست مصرف‌کننده برسد، بین یکهزار و 300 تا یکهزار و 340تومان متغیر خواهد بود، در حالی که قبلاً قیمت جو تا یکهزار و 700 تومان هم خرید و فروش می‌شد.

نقدینگی‌ها بموقع پرداخت نمی‌شود

معاون بهبود تولیدات داخلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره رقابت تولیدات لبنی استان با دیگر برندها، اظهار داشت: صنایع لبنی استان به‌دلیل اینکه نقدینگی‌ها را بموقع پرداخت نمی‌کنند با دیگر برندهای لبنی نمی‌توانند رقابت داشته باشند. امیدواریم بتوانیم با بالا بردن کیفیت فرآورده‌های لبنی استان با دیگر برندها رقابت داشته باشیم. هم‌اکنون برخی ارگان‌ها مانند بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های استان ملزم به تهیه و خریداری لبنیات داخل استان هستند تا از این طریق کمکی به کارخانجات لبنی و دامداری‌ها کرده باشیم. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

پریسا سادات‌عظیمی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

مرگ فوتبالیست ایرانی در حین بازی کردن فوتبال فیلم دردناک از آخرین لحظات زندگی فوتبالیست مشهور+ تصویر سرنوشت تلخ مهدی 2 ساله لرستانی/ «مهدی»زنده می ماند! + عکس غم انگیز حنانه وقتی از خانه خالی کیارش خارج شد احساس گناه می کرد + جزییات زنده زنده سوزاندن دخترجوان پس از تجاوز مردان شوم! زمان پرداخت وام ضروری بازنشستگان در نوبت چهارم مشخص شد قتل دلخراش زنی که از برف پاک کن های کامیون آویزان شد! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا خفه شدن شوهر زیر زن چاق! / آنها خواب بودند + عکس 2 بچه محل زود آلوده شدند! / دختر جوان چه بلایی سر پسر نوجوان آورد!؟ + فیلم گفتگو تجاوز وحشیانه به مینا دختر جوان توسط جوان خونخوار / التماس کرد و لی ... راز جسد سوخته در آتش سوزی خانه ویلایی نیاوران برملا شد +تصاویر این آتش افروز را می شناسید؟ / او در تهران مردم را به آتش می کشد !+فیلم شوخی مرگبار اتفاقی عجیب؛ تولد نوزاد از رحم یک فرد مرده راز فرار هالیودی پژو 405 و تیگو در بهشت زهرای تهران چه بود !؟

منبع: رکنا

کلیدواژه: قیمت دلار افزایش قیمت خراسان شمالی شیر گوشت دام عکس ایران دختر پسر فیلم تصادف تهران تجاوز آب آزار و اذیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۲۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با ایجاد شرایط کشاورزی فراسرزمینی می‌توان زمینه تامین مواد اولیه جهت تولید نهاده مورد نیاز شیلات، دام و طیور، محصولات صنایع غذایی به داخل کشور و صادارت مازاد داخلی را فراهم کرد که بازخورد این امور باعث امنیت غذایی کامل در کشور، ایجاد هاب غذایی و ارزآوری با احتساب ارزش افزوده در منطقه خواهد شد.

رضا فتوحی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جمعیت ایران و محدودیت منابع کشاورزی به ویژه آب و خاک، تغییرات اقلیمی مخرب از یک سو و ازدیاد تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی از دیگر سو باعث شده که دستیابی کشورها به امنیت غذایی پایدار به ویژه دسترسی فیزیکی به مواد غذایی در قرن حاضر به یکی از اهداف آنان تبدیل شود، گفت: ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگری که در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد در آینده‌ نزدیک با چالش چگونگی تامین مواد غذایی مورد نیاز خود مواجه خواهد شد.

۳۵ میلیون هکتار اراضی قابل کشت داریم

وی افزود: از مساحت ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی ایران تنها ۳۵ میلیون هکتار آن اراضی قابل کشت است که با توجه به تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی تنها شش میلیون هکتار اراضی آبی و هفت میلیون هکتار اراضی دیم قابل کشت محصولات کشاورزی وجود دارد. از این اراضی قابل کشت طبق آمارهای موجود با توجه به استعداد موجود اقلیمی در سال گذشته توانسته‌ایم تنها به تولید ۱۱ میلیون تن گندم دست یابیم.

ظرفیت اقلیم کنونی پاسخگوی نیاز ۸۵تا ۹۰میلیون جمعیت نیست

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیاز کشور به انواع کالاهای اساسی آب‌بر چون ذرت، جو، سویا، سایر دانه‌های روغنی یونجه و دیگر محصولات اساسی برآوردی حدود ۳۵ تا ۳۷ میلیون تن در سال است عملا ظرفیت فعلی اقلیم کنونی پاسخگوی نیاز ۸۵ تا ۹۰ میلیون جمعیت کشور نخواهد بود و باید خلا موجود را با راهکار واردات محصولات با توجه به نیاز کشور تامین کرد.

به گفته وی‌ میزان واردات این گونه محصولات طبق آمار معاونت بازرگانی در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۶ میلیون تن اعلام شده است.به عبارتی دیگر معدل ۱۵۶ میلیارد متر مکعب آب مجازی وارد کشورمان شده یعنی این میزان آب صرفه جویی شده است.

چالش عدم عرضه جهانی مواد غذایی

وی در ادامه گفت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که کشور ما برای اینکه در تامین محصولات کشاورزی در سایه امنیت غذایی قرار گیرد چاره‌ای جز تامین محصولات کشاورزی به صورت واردات نخواهد داشت. اگرچه نگرانی‌های عدم امکان واردات مواد غذایی مورد نیاز به دلایل متعدد از جمله عدم عرضه جهانی مواد غذایی و محصولات کشاورزی با توجه مناسبت‌ها سیاسی و جنگ‌ها اخیر از سوی عرضه‌کننده‌ها، کشور را با چالش بزرگ مواجه خواهد کرد.

به گفته وی اینجاست که راهکار واردات برای پاسخ به مازاد تقاضای مواد غذایی کارایی خود را از دست داده و بی‌تاثیر خواهد بود.

فتوحی خاطر نشان کرد: البته راهکارهای دیگری برای اطمینان از تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور وابسته به واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی اتخاذ شده که توسط برخی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال انجام است.

تولید نهاده ها و محصولات کشاورزی در کشورهای دیگر

وی در ادامه گفت: به عبارتی علاوه بر به زراعی و به‌نژادی در کشور، تولید نهاده‌های دامی و محصولات اساسی کشاورزی در کشورهای دیگر و انتقال آن محصولات به داخل به منظور پاسخ به تقاضای داخلی و سپس ایجاد بستر فرآوری و ارزش افزوده برای مازاد آن جهت صادرات به وجود آمده است و همکاری کشورهای دارای ظرفیت منطقه از مسیر ترانزیت و سوآپ، فرآوری محصولات را می‌تواند فراهم کند که در نهایت به ارزآوری و درآمدزایی جهت تولید یا واردات کالای هدف منجر خواهد شد و امکان اداره مستقل بخش کشاورزی بدون وابستگی مالی به دیگر بخش‌ها را ایجاد می‌کند.

دستاوردهای کشت فراسرزمینی؛ایجاد هاب غذایی منطقه و ارز آوری

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد:با ایجاد شرایط کشاورزی فراسرزمینی برای آن شرکت های فرآوری در داخل کشور مانند صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع غذایی، صنایع تولید خوراک دام طیور و آبزیان، مرغداری‌ها و دامداری‌های صنعتی می‌توان زمینه تامین مواد اولیه را جهت تولید نهاده، دام، شیلات، مرغ، خوراک دام و طیور، محصولات صنایع غذایی به داخل کشور و انتقال و صادارت مازاد داخلی را فراهم کرد که بازخورد این امور باعث امنیت غذایی کامل در کشور و ایجاد هاب غذایی و ارزآوری با احتساب ارزش افزوده در منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی در این راستا در حال سیاست‌گذاری و مدیریت شرکت‌های دارای صلاحیت جهت ایجاد زنجیره کامل غذایی و فرآوری و صادرات محصول است.

فتوحی گفت: وزارت جهادکشاورزی در حال پیش‌برد برنامه استراتژیک، نیازها و پیشنهاد های حمایتی از دیگر ارگان‌ها مورد اشاره آئین‌نامه کشاورزی فراسرزمینی مصوب هیات محترم دولت به شماره مورخ پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ درخصوص ایجاد هاب غذایی، تکمیل زنجیره محصولات کشاورزی وتنوع مبادی وارداتی است.

کشت فراسرزمینی ۳۰درصد امنیت غذایی را تامین می کند

فتوحی در پایان گفت: در بحث تامین امنیت غذایی علاوه بر آب، خاک، توجه به موضوعات به‌نژادی و به‌زراعی به عنوان دو فاکتور اصلی، کشت فراسرزمینی به عنوان فاکتور سوم تا حدود ۳۰ درصد در امنیت غذایی حائز اهمیت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • کشف ۵۴ تن نهاده دامی و آرد خارج از شبکه توزیع در شهرستان پلدختر
  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • ترخیص همه نهاده‌های وارداتی از بندر امیرآباد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ۱۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی در لرستان/ صادرات مرغ افزایش می‌یابد
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد