Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@18:10:47 GMT

سازمان زیباسازی سنندج ‌برنامه‌ای برای شهر ندارد

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۳۲۴۴۹

سازمان زیباسازی سنندج ‌برنامه‌ای برای شهر ندارد

بی‌برنامگی سازمان زیباسازی شهرداری نسبت به سطح شهر موجب سردرگمی روانی شهروندان سنندجی شده است. ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۱ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، در یک قرن اخیر با رشد روزافزون شهرنشینی و با توجه به پیامدهایی که صنعت و نوگرایی در زندگی شهری به همراه داشته است، شاهد از بین رفتن بسیاری از فضاهای ارزشمند شهری و شکل‌گیری شتاب‌زده و نسنجیده فضاهای کنونی در شهر سنندج و در پی آن حضور پدیده حومه‌نشینی بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث زیباسازی فضا و منظر شهری و توجه به مبلمان شهری در استان هم به یکی از دغدغه‌های مدیریت ارشد کردستان تبدیل شده و می‌توان گفت تا حدود زیادی تأثیر در روحیه افراد داشته و فضای نامناسب شهری و مبلمان شهری نامطلوب در بروز آسیب‌های اجتماعی این استان بی‌تأثیر نیست.

شهرستان سنندج به‌عنوان مرکز استان کردستان که به سبب مهاجرپذیر بودن، رشد جمعیت در آن شتاب یافته و افزایش جمعیت سبب بروز مشکلاتی در آن شده که از جمله آن باید به ضرورت پرداختن به فضاسازی‌های شهری متناسب با جمعیت، فرهنگ و روحیه مردم و همچنین ایجاد مبلمان شهری درخور اشاره کرد.

جای خالی طرح‌های خلاقانه و هنری در سیما و منظر شهر سنندج

باید مسئولان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج در راستای ارتقای فضاسازی المان‌های شهری و اجرای طرح‌های خلاقانه و هنری در سیما و منظر شهر اقدام کنند و ساختن شهری زیبا، شاداب و زنده را در اولویت کار خود قرار دهند نه اینکه هر شهروندی جای خالی این طرح‌ها را به‌راحتی احساس کند و مسئولان مربوطه نیز فقط با اظهاراتی بی‌خود و تکراری همچون «مشکل اعتبار داریم»؛  «در دست اقدام است» ؛ «فلان کار باید انجام شود» بسنده کنند و بی‌برنامگی آنان سبب سردرگمی روانی شهروندان شود.

اجرای 70 پروژه زیباسازی شهری در اراک زیباسازی مهمترین نیاز شهر گرگان است ضرورت‌های ایجاد تغییر در سیما و منظر شهری

شهرداران کردستان در حوزه عمران و مبلمان شهری به‌روز نیستند

استاندار کردستان نیز در این‌باره با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی زیباسازی سیما و منظر شهرها می‌گوید: شهرداران شهرهای مختلف استان با مفاهیم جدید عمران و مبلمان شهری آشنا نیستند و ضروری است برای آموزش و به‌روز شدن در این حوزه‌ها اقدام کنند.

بهمن مرادنیا افزود: باید دوره‌های آموزشی ویژه برای شهرداران در یکی از شهرهای موفق کشور در این حوزه‌ها برگزار شود چراکه حضور و بازدید شهرداران از شهرهای موفق و آموزش دیدن آنان می‌تواند ایده‌های جدیدی را در ذهنشان به‌وجود آورد.

وی همچنین شهرداری‌ها را به پرهیز از چشم دوختن به کمک‌های دولتی فرا خواند و گفت: شهرداری‌ها باید ایده‌های جدید داشته و به فکر ایجاد درآمدهای پایدار باشند.

استاندار کردستان با بیان اینکه به مسائل عمران شهری حساسیت ویژه‌ای دارم، خاطرنشان کرد: بخشی از مسائل هستند که حل آنها نیاز به هزینه ندارد، بنابراین لازم است شهرداری‌ها نسبت به موضوع نظافت عمومی شهر به ویژه ورودی‌ها و خروجی‌های شهر حساسیت بیشتری به خرج دهند.

اظهارات رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این سؤال که آیا از وضعیت سطح شهر مطلع هستید و چه برنامه‌ای برای ساماندهی نقاط ضعف‌ها دارید؟ می‌گوید: این سازمان در سال‌جاری و برای نخستین بار نسبت به تدوین دستورالعمل ساماندهی تابلوهای سطح شهر اقدام کرده و در آستانه تایید کمیسیون ماده 5 است تا بلکه مجموعه بتوانند از این طریق نسبت به ساماندهی تابلوهای موجود و همچنین تابلوهای که در آینده نصب خواهد شد، ساماندهی لازم را انجام بدهند، تابلوهایی سطح شهر نیز از نظر صنف با ابعاد و نوع تابلو و مسیرهای مختلف سطح شهر ممیزی شده و در حال برنامه‌ریزی و طرح یکنواخت کردن مسیرها و تایید برای مرحله اجرای هستیم.

شرمین شریفی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای افزایش سرانه فضای سبز شهر سنندج دارید، افزود:با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال‌جاری حدود 6 هکتار فضای سبز در سطح شهر احداث شده که در سال آینده نیز سعی برآن خواهد بود که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج این میزان انجام شده را افزایش دهد، همچنین با توجه به اقدامات لازم در خصوص احداث پارک فرا منطقه‌ای با مساحت حدود 50 هکتار در آینده‌ای نزدیک کمک شایانی به افزایش سطح و سرانه فضای سبز خواهد کرد.

وی به پروژه کمربند فضای سبز سنندج اشاره کرد و گفت: استارات فاز اول پروژه کمربند سبز در ناحیه منفصل شهری نایسر آغاز شده و تاکنون نقشه‌برداری حدود 40 هکتار آن انجام و در اردیبهشت ماه سال‌جاری حدود یک هکتار آن نهال‌کاری شد و این سازمان در نظر دارد با انجام اقدامات لازم و در صورت تامین آب در فازهای بعدی با گونه‌های مناسب و سازگار غرس نهال را انجام دهد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج در پاسخ به این سؤال نیز با توجه به اینکه نصب المان‌های زیبا در سطح شهر یکی از آرزوهای شهروندان سنندجی است و باید برای نصب آنها علایق و دیدگاه‌های مردم لحاظ و متناسب با هویت، ماهیت محله و خیابان‌ها در نظر گرفته شود، آیا این مهم در سازمان زیباسازی مورد توجه قرار می‌گیرد؟، تصریح کرد: یکی از اجزاهای مهم در هر شهر عناصر و المان‌های شهری هستند که به شهر هویت می‌بخشند و در صورت هماهنگی اجزای هر شهر با ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و روانی شهروندان حس قوی از مکان ایجاد می‌شود در این راستا سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج با تشکیل کارگروه المان و مبلمان شهری به تدوین سند استراتژی جامع آثار حجمی و هنری، بررسی المان‌ها و آثار هنری مورد نصب در سطح شهر اقدام کرده است، که به منظور کاهش سلایق فردی و در جهت ارتقا کیفیت منظر شهر سنندج به چندین پهنه محور تقسیم شده و بر اساس محورهای مذکور المان‌های مناسب طراحی می‌شود.

وی به تأثیر زیباسازی خیابان‌های شهر سنندج در ایمنی ترافیک اشاره کرد و ادامه داد: یکی از راهبردهای سرزندگی در طول خیابان‌های شهری ایجاد امنیت است و منظر زیبا و جذاب حاشیه‌های خیابان، می‌تواند اثر قابل توجهی برای از بین بردن فشارهای روانی در حین رانندگی داشته باشد؛ سیما و منظر شهری ارتباط مستقیم با سطح آرامش و روان عابرین سواره و پیاده دارد و این مهم می‌تواند با ایجاد فضای آرام و هارمونیک و همچنین ساماندهی آلودگی‌های بصری شکل گیرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج اضافه کرد: زیباسازی حاشیه خیابان‌های سطح شهر تأثیر بسیاری بر آرامش روانی رانندگان داشته و زمینه رعایت بیشتر مقررات را در رانندگان فراهم می‌کند و فضاهای سبز در ارتقا سلامتی و ایمنی هموطنان نیز تأثیرات قابل توجهی دارد؛ ارتقای صحیح سطح کیفی منظر خیابان می‌تواند بر کاهش استرس ناشی از سفرهای درون شهری اثر بگذارد.

وی در پاسخ به جزیی‌ترین خواسته‌های به‌حق شهروندان سنندجی مبنی بر احداث پارک محلات که متأسفانه این کمبود در اکثر شهرک‌ها و حاشیه‌های شهر مشاهده می‌شود، گفت: احداث پارک در محلات و شهرک‌ها در دستور کار واحدهای فضای سبز مناطق و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قرار گرفته و به تناسب و با توجه به تامین مالی در این زمینه اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

شریفی همچنین در پاسخ به سؤال آخر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا برای برای زیباسازی و ساخت فضای سبز در میدان سنجرخان سنندج که در ورودی شهر واقع شده است، اقدام خاصی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: احداث فضای سبز تقاطع سنجر خان با مساحت 2.7 هکتار از برنامه‌های در حال اقدام این سازمان بوده که در حال حاضر عملیات راه‌اندازی سیستم آبیاری تحت فشار آن در حال انجام است و در مرحله بعد و در فصل مناسب احداث فضای سبز مطابق طرح کاشت، طراحی شده در نظر گرفته و با گونه‌های گیاهی مناسب و زیبا انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ش

R7848/P4001/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۲۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج اعلام شد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج، برنامه‌های روز و هفته فرهنگی سنه (سنندج) را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، سرکوت نجفی ظهر امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر سنندج که با محوریت روز سنندج (روز سنه) برگزار شد، اظهار کرد: سازمان فرهنگی شهرداری سنندج با هماهنگی کمیسیون فرهنگی شورای شهر، حدود ۱۹ عنوان برنامه را برای هفته گرامیداشت روز سنندج (سنه) تدارک دیده است که با همکاری سایر ادارات و دستگاه‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

وی افزود: اولین برنامه این هفته مراسم افتتاحیه است که روز ششم اردیبهشت از ساعت پنج تا هفت بعدازظهر در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج، به برپایی نمایشگاه و حضوری نویسی خوشنویسی با همکاری انجمن خوشنویسان استان اشاره کرد و گفت: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ساعت ۱۱ صبح روز هشتم اردیبهشت در نگارخانه ارشاد شهر سنندج برگزار می‌شود که نمایشگاه به مدت یک هفته صبح و بعدازظهر پذیرای علاقمندان است.

نجفی ادامه داد: رونمایی کتاب و پنل تخصصی موسیقی را با همکاری دبیرخانه شهر خلاق شهر سنندج خواهیم داشت که روز نهم اردیبهشت از ساعت چهار تا هشت بعدازظهر در محل فرهنگسرای شهرداری جنب پارک شهدا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران در هفته فرهنگی شهر سنندج، تاکید کرد: این نمایشگاه نیز با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری ژیوه‌ر به مدت یک هفته صبح و بعدازظهر از روز ششم تا دوازدهم اردیبشهت در محل عمارت خسروآباد سنندج برپا خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج اجرای چندین گروه تئاتر خیابانی را از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج اعلام و تصریح کرد: این نمایش‌ها با همکاری انجمن هنرهای نمایش استان به مدت یک هفته بعدازظهرها از ساعت شش تا هفت در محل پارک شانو سنندج اجرا می‌شود.

نجفی اضافه کرد: نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج نیز از روز هشتم اردیبهشت به مدت یک هفته در محل گالری سوره حوزه هنری شهر سنندج برپا خواهد شد.

وی تاکید کرد: جشنواره و نمایشگاه پوستر با موضوع سنه با همکاری انجمن تجسمی کردستان از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته فرهنگی شهر سنندج است که مراسم افتتاحیه آن ساعت ۱۱ صبح روز هفتم اردیبهشت خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج گفت: برپایی دومین جشنواره عکاسی و برگزاری نمایشگاه به صورت ملی و بین‌المللی با موضوع هفته فرهنگی (سنه) را نیز با همکاری انجمن عکاسان استان کردستان در هفته فرهنگی شهر سنندج خواهیم داشت که بیش از ۳۰ هنرمند از سراسر کشور در شهر سنندج حضور خواهند یافت و آثاری را در طول یک هفته از این شهر ثبت خواهند کرد.

نجفی ادامه داد: این عکس‌ها در نمایشگاهی از روز یازدهم اردیبهشت در نگارخانه سوره سنندج به نمایش درخواهند آمد که در جنب این جشنواره چهار ورک شاپ نیز با حضور اساتید برتر حوزه عکاسی در کشور برگزار می‌شود.

وی برپایی کارگاه و نمایشگاه نقاشی و برپایی ایستگاه نقاشی دیواری کودکان را با همکاری مؤسسه نژیاروان در روز هشتم اردیبهشت در بوستان سپیدار سنندج از دیگر برنامه‌های تدارک شده اعلام کرد و گفت: مراسم مولودی خوانی سنتی سنندج و تجلیل از خاندان قرآنی نیز روز یازدهم اردیبهشت از ساعت پنج الی هشت بعدازظهر در عمارت خسروآباد سنندج برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج تصریح کرد: ویژه برنامه کودک و نوجوان مرتبط با موضوع سنه نیز شامل کارگاه حکایت‌گویی، قصه‌گویی، موسیقی کودک و نقاشی کودک با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در ساعت ۱۰ صبح روز دهم اردیبهشت در آمفی‌تئاتر کانون پرورش فکری برگزار می‌شود.

نجفی اضافه کرد: دومین جشنواره ورزش پهلوانی نیز با همکاری هیئت پهلوانی روز هفتم اردیبهشت از ساعت سه تا هفت بعدازظهر در محل پارک روجیار سنندج برگزار می‌شود.

وی، اکران فیلم کارگردان‌های سنندجی را در بعدازظهر روز هفتم اردیبهشت در پردیس سینما بهمن سنندج از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای گرامیداشت روز و هفته فرهنگی شهر سنندج دانست.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج گفت: همایش مستوره اردلان نیز با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دهم اردیبهشت از ساعت چهار تا هشت بعدازظهر در محل مجتمع فرهنگی فجر سنندج برگزار می‌شود.

نجفی، برپایی نمایشگاه کتاب با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های استان کردستان به مدت یک هفته در بوستان کتاب شهر سنندج را از جمله دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج اعلام کرد.

کد خبر 746972

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  •  خودکفایی شهرداری شهرکرد با احداث گلخانه
  • ‌هفته سنندج چه برنامه‌هایی ‌برگزار می‌شود؟
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • کاشت ۴۰ نوع پیاز گل لاله در اراک
  • برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج اعلام شد
  • فساد در زنجیره تأمین داده‌های فضای مجازی