Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@06:34:57 GMT

۳ نتیجه در ممنوعیت خرید فروش چک‌های تضمینی

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۳۲۵۲۲

 مرتضی بکی در مورد تصمیم اخیر بانک مرکزی برای ممنوعیت خرید و فروش چک‌های تضمین شده، اظهار داشت: تا پیش از این فرد یک چک تضمینی می‌گرفت و اولین موضوع قابل بررسی این است که مشخص نیست این چک برای چه معامله‌ای صادر شده است. یکی از معایب چک‌های حامل این بود که این چک‌ها خرید و فروش می‌شد و سرعت گردش پول را بیش از پیش افزایش می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مخصوصا چک‌هایی که مبلغ بالایی دارد، سرعت گردش پول را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: سال گذشته حدود معادل نقدینگی، مبادلات با چک صورت گرفته؛ یعنی اگر 1600 هزار میلیارد تومان نقدینگی بوده است، 1580 هزار میلیارد تومان مبادلات از طریق چک در اقتصاد انجام شده است که البته بخشی از این چک‌ها، چک‌های تضمین شده بوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مانند هر مبادله کاغذی دیگر این چک‌ها در عمل به اسکناس بانکی با مبلغ بسیار بالا تبدیل می‌شد و برای هر مبادله‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت. افرادی که این نوع چک‌ها را در اختیار می‌گرفتند، برای انواع مبادلات استفاده می‌کردند و این پدیده سرعت گردش پول را افزایش می‌داد.

بکی با بیان اینکه علاوه بر این، این شیوه، بستر پولشویی را به وجود می‌آورد، زیرا این نوع مبادلات قابل ردیابی نبود، گفت: بنابراین از لحاظ نظری این اقدام بانک مرکزی درست بود، چرا که یکی از نتایج این اقدام بانک مرکزی افزایش شفافیت و کاهش امکان ارتکاب جریم است. مجموعه این عوامل در کنار سیاست کنترل نقدینگی و ثبات‌بخشی به اقتصاد یکی از راه‌های تحقق آن کنترل و قاعده‌مند کردن چک‌های تضمین شده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تلاطمات ارز در ماه‌های گذشته، گفت: بخشی از مبادلات و تسویه‌ها در معاملات ارزی با همین چک‌های تضمین شده انجام می‌شد و این اقدام بانک مرکزی برای قاعده‌مند کردن ابزار چک تضمینی اثر مثبتی در مدیریت بازارها. باید مشخص باشد معاملات برای چه کاری انجام می‌شود و خریدار و فروشنده چه کسانی هستند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بانک مرکزی چک خرید و فروش پول نقدینگی اقتصاد ارز پولشویی مبادلات مالی چک های تضمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۲۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد

بانک سرمایه با مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا و از محل آورده نقدی سهامداران، سرمایه خود را از مبلغ 4.000 میلیارد ریال به 104.000 میلیارد ریال افزایش می دهد. ناطقان: به گزاش روابط عمومی بانک سرمایه، این بانک با اخذ مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا سرمایه خود را از مبلغ 4.000میلیارد ریال به 104.000 میلیارد ریال معادل 2500درصد از محل آورده نقدی سهامداران افزایش می دهد.

شایان ذکر است این مرحله از افزایش سرمایه بانک سرمایه به ارزش 100 هزار میلیارد ریال و با هدف ورود نقدینگی و منابع مالی جدید، اصلاح ساختار مالی و افزایش کفایت سرمایه صورت می پذیرد و جایگاه این بانک را از نظر استانداردهای مالی به شدت تقویت می نماید.

دیگر خبرها

  • درخواست ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو در کنگره
  • درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • آغاز خرید گندم و کلزا در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس