Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، اعضای هر دو حزب مجلس سنای آمریکایی قطعنامه‌ای تنظیم و ارائه کرده‌اند که مشارکت «محمد بن سلمان»، ولیعهد رژیم سعودی در ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را محکوم می‌کند.

این قطعنامه غیرالزام‌آور را سناتورهای جمهوری‌خواه «لیندسی گراهام»، «مارک روبیو»، «تاد یانگ» و سناتورهای دموکرات «دیان فاینشتاین»، «اد مارکی» و «کریس کونز» یک روز بعد از نشست غیرعلنی با «رئیس سیا» درباره ترور خاشقچی معرفی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیندسی گراهام در بیانیه‌ای گفت: «این قطعنامه بدون هیچ‌‌گونه ابهام و به صراحت عنوان می‌کند که ولیعهد عربستان سعودی در قتل آقای خاشقچی همدستی کرده و منافع ما در زمینه امنیت ملی را در عرصه‌های مختلف به خطر انداخته است.»

این قطعنامه در تعارض آشکار با بیانیه‌های مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد که ادعا کرده‌اند هیچ شواهدی مبنی بر مشارکت محمد بن سلمان در ترور خاشقچی وجود ندارد.

قطعنامه مورد نظر از سایر اقدامات عربستان سعودی در منطقه، اعم از کارنامه حقوق بشری این کشور در جنگ یمن، محاصره اقتصادی و دیپلماتیک قطر و حبس مخالفان سیاسی این کشور نیز انتقاد به عمل می‌آورد.

علاوه بر این، «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم گفت نمایندگان این مجلس صبح پنجشنبه (به وقت واشنگتن) برای بررسی امکان توافق بر سر پیشنهاد تحریم عربستان سعودی نشست خواهند داشت.

مجلس سنای آمریکا احتمال دارد روز پنجشنبه بر سر قطعنامه‌ جداگانه‌ای که خواستار محدود کردن حمایت آمریکا از ائتلاف عربستان سعودی در جنگ یمن است هم رأی‌گیری خواهد کرد. کورکر گفت گمان می‌کند این قطعنامه به تصویب خواهد رسید.

گروهی از سناتورهای آمریکا سه‌شنبه بعد از دیدار با «جینا هاسپل»، رئیس سیا گفتند شکی وجود ندارد که ترور جمال خاشقچی به دستور محمد بن سلمان انجام شده است.

پیش از این روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده بود سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این جمع‌بندی رسیده که ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی مشارکت کرده است.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است.

روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محمد بن سلمان جمال خاشقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۳۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند

به گزارش بلومبرگ، شهروندان عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به دلیل اشتراک‌گذاری احساسات ضد رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، طبق این گزارش، ریاض نگران است که جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس و ملت فلسطین و همچنین حملاتی که توسط دیگر نیروهای مقاومت انجام می‌شود، غرب آسیا را وارد یک جنگ همه‌جانبه کند.
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش می‌دهد که در میان بازداشت‌شدگان اخیر یکی از مدیران شرکتی بود که در طرح محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای تقویت اقتصاد نقش داشت. گزارش شده است که این مقام در مورد جنگ غزه اظهاراتی کرده بود که تنش‌زا تلقی می‌شد.
بنا به گزارش‌ها، یک زندانی دیگر از شهروندان سعودی خواسته بود تا برندهای آمریکایی فعال در عربستان سعودی را تحریم کنند.
یک منبع نزدیک به دولت عربستان سعودی در گفت‌وگو با بلومبرگ تاکید کرد که این بازداشت‌ها ناشی از این نگرانی است که تأثیرات افراد وابسته به امنیت این کشور آسیب می‌رساند. در این گزارش آمده است که آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌های صورت گرفته از ۷ اکتبر وجود ندارد.
این سرکوب‌ در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده به همکاری با ریاض برای یافتن راهی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد. در اوایل این هفته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر ریاض گفت کار فشرده‌ای برای دستیابی به توافقی برای این منظور انجام شده و این توافق «به طور بالقوه به تکمیل شدن بسیار نزدیک است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند