Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@10:40:20 GMT

 تعیین تکلیف عمارت جنانی   

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۳۳۹۳۳

 تعیین تکلیف عمارت جنانی   

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، عباس صوفی شهردار همدان از برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون دادستان همدان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، پیرامون آخرین وضعیت عمارت جنانی خبر داد و گفت: عمارت جنانی بر اثر سهل انگاری مالک از سال گذشته در معرض تخریب قرار دارد که متأسفانه در بارش‌های اخیر نیز قسمتی از نمای داخلی این عمارت تخریب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:  با تمام این اوصاف من اعتقاد دارم عمارت جنانی باید حفظ شود و هر ساختمان قدیمی در شهر که قابلیت نوسازی و بازسازی دارد باید حفظ شود اما چون متأسفانه این بنا مالک دارد و ما اجازه دخل و تصرف در آن را نداریم تصمیم‌گیری در این باره تنها بر عهده شهرداری نیست و بر اساس قانون وظیفه حفظ، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی بر عهده میراث فرهنگی است.

صوفی در این باره تصریح کرد: با توجه به وجود خطر احتمالی در این بنا، شهرداری طبق قانون موظف به رفع خطر است که در این رابطه چندین نامه مبنی بر ضرورت رفع خطر به مالک ابلاغ شده است که متأسفانه مالک تاکنون تمکین نکرده و هیچ گونه اقدامی در این باره انجام نداده است و همچنان احتمال ریزش بخشی از نمای بیرونی و بروز حادثه جانی برای عابران و شهروندان در این محل وجود دارد.

شهردار همدان گفت:  علاوه بر ابلاغ نامه به مالک، شهرداری با احتمال تاریخی بودن این عمارت، طی نامه‌ای به میراث فرهنگی خواستار استعلام و تعیین تکلیف وضعیت تاریخی این بنا شد که میراث فرهنگی در پاسخ به این نامه، از عدم ثبت این عمارت در فهرست بناهای تاریخی خبر داد و ملک را فاقد اثر فرهنگی و تاریخی دانست.

وی با بیان اینکه  متأسفانه تاکنون اقدامی از سوی مالک و میراث فرهنگی در خصوص مرمت و یا رفع خطر صورت نگرفته است گفت: چندی پیش نیز نامه‌ای از سوی دادگستری همدان مبنی بر ضرورت تسریع در رفع خطر به شهرداری همدان ابلاغ شده است که بر اساس نظریه‌های کارشناسی و فنی صورت گرفته از سوی شهرداری، این بنا فاقد استحکام است و تخریب قسمت خطرپذیر عمارت جنانی به دلیل اینکه محل عبور شهروندان است ضروری است.

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نیز در این باره اظهار کرد: عمارت جنانی در فهرست آثار تاریخی ثبت نشده است اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناس این سازمان، جداره عمارت واجد ارزش است و بایستی حفظ شود که در همین رابطه بسته‌های تشویقی نظیر اهدای وام، ساخت اقامتگاه سنتی و... جهت حفظ حقوق و منافع مالک به وی پیشنهاد شده است که متأسفانه تاکنون اقدامی از سوی وی صورت نگرفته است و طبق شواهد و گمانه زنی‌های ما، مالک تمایل به تخریب عمارت دارد که بایستی در این باره چاره اندیشی شود که با چه مدلی می‌توان با حفظ جداره عمارت، خطر احتمالی را رفع کرد.

وی ادامه داد: اگر چه اصرار داریم که جداره بنای جنانی بایستی حفظ شود اما تمکین به قانون در اولویت این سازمان قرار دارد و اگر به این نتیجه رسیدیم که رفع خطر احتمالی منوط به تخریب جداره عمارت می‌باشد، موظف به اجرای قانون می‌باشیم.

هاده ای معاون دادستان استان همدان پس از استماع صحبت‌ها و اظهارات شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی و کارشناسان فنی و حقوقی، بیان داشت: بر اساس قانون حفظ جان اشخاص مقدم بر حفظ آثار تاریخی می‌باشد و در این خصوص رفع خطر احتمالی در قسمت فرسوده جداره عمارت جنانی بیش از پیش ضرورت دارد اما بایستی یادآور شد از سوی قانونگذار این رفع خطر همیشه مستلزم تخریب بنا نمی‌باشد و در صورتی که نگهداری و حفظ بنا با تعمیر و مرمت امکان پذیر باشد بایستی با انجام اقدامات و عملیات کارشناسی و فنی از تخریب بنا در جهت رفع خطر احتمالی بهره برد.

وی در پایان صحبتهای خود گفت: با توجه به حساسیت موضوع و در جهت شفافیت و تنویر افکار عمومی که نسبت به این عمارت در بین شهروندان بوجود آمده است مقرر شد با همکاری و همراهی دادگستری، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، از سوی هر دستگاه یک کارشناس جهت ارزیابی و بررسی نهایی عمارت جنانی انتخاب و معرفی شود تا در نهایت پس از اظهار نظرات کارشناسی این هیأت سه نفره، تصمیم نهایی در خصوص نحوه رفع خطر احتمالی جداره بنای عمارت جنانی اتخاذ شود.

انتهای پیام/د.ا

عمارت جنانی به زودی تعیین تکلیف می شود

 

 

 

               

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۳۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی خضریان در تشریح نشست کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در خصوص تعیین تکلیف مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود اظهار داشت: این مجموعه صنعتی که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد، دارای زمین‌هایی با موقعیت تجاری است که از سال ۱۳۷۵ به متقاضیان آن اختصاص یافته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که شرکت بالادستی عمران پردیس از تعیین تکلیف مالکیت این زمین‌ها با استناد به مصوبه هیأت وزیران، عدول کرده از این رو شکایتی از سوی مالکان این زمین‌ها در خصوص طرز کار دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون اصل نود واصل شد.

خضریان در ادامه با اشاره به نتیجه این جلسه، بیان داشت: در این جلسه ضمن بررسی جوانب موضوع و پس از استماع مشکلات نماینده مالکان و همینطور نمایندگان وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شد گزارشی از سوی شورای عالی محیط زیست جهت تعیین تکلیف این منطقه و لکه‌های صنعتی فاصله ۱۲۰ کیلومتری تهران ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش شورای معماری باید نسبت به بازنگری و جابجایی حدود مرزی شهر پردیس اعلام نظر کند و تصمیمات لازم در چارچوب کمک به تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۳ که به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، اتخاذ شود.

کد خبر 6091448 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد
  • تعیین تکلیف حسن یزدانی برای المپیک پاریس
  • تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از ۲۵ سال
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • رفع توقیف بیش از ۲۴ هزار وسیله نقلیه در قم
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • تعیین تکلیف حق پخش ورزش